מדוע המוסלמים בישראל ובעולם מסרבים להכיר בקדושת המקום לשתי הדתות? למוסלמים יש מקום קדוש עיקרי בכעבה במכה. הר-הבית הוא במקום שני בקדושה. ליהודים היה בית מקדש על הר-הבית שנהרס ע"י טיטוס בסיום המרד הגדול של היהודים נגד רומא בשנת 70 לסה"נ. יש על כך מקורות היסטוריים ומימצאים ארכיאולוגיים. האם לא הגיע הזמן לנקוט בעמדה הוגנת. המוסלמים יכירו בקדושת המקום ליהודים והקיצונים היהודים יכירו בקדושת המקום למוסלמים. יש מקום לנאמני שתי הדתות על ההר. ניתן להקצות פינה למתפללים יהודים ולהסיר את הנושא הדתי מהסכסוך הישראלי- פלשתיני.
ראיות לקיומו של בית המקדש שבנה הורדוס: שער טיטוס ברומא - ראייה לקיומו של בית מקדש שער טיטוס נבנה כדי לחגוג את הריסת בית המקדש היהודי ע"י טיטוס. על השער מופיעות מספר כתובות המוכיחות שטיטוס לקח שלל מבית המקדש ומנציחות את תהלוכת הניצחון על היהודים. בחזית השער יש טבלית הקובעת ששער זה הוקדש לטיטוס על-ידי הסנאט. בחלק האחורי של השער יש כתובת המציינת שהתבליטים מתארים את הביזה שנלקחה מירושלים. בתבליטים מתוארות שורות של עבדים הנושאים על כפיהם את חפצי בית המקדש: מחטות, חצוצרות הלווים, ותבליט נוסף מתאר את מנורת בית המקדש.
תבליט אחר בשער מתאר את תהלוכת הניצחון שנערכה על הדרך הקדושה. המוני שבויי מלחמה שהיו לעבדים צעדו במצעד ובראשם טיטוס רכוב על כרכרה רתומה לארבעה סוסים ועל כתפו הנשר המסמל את האימפריה הרומית. העבדים עברו טקס השפלה בדרך לגבעת הקפיטול
ציור של בית המקדש של הורדוס בקולוסאום על אחד השערים של הקולוסיאום יש ציור של בית המקדש של הורדוס וצוין בשלט שהוא צוייר ע"י אחד העבדים שהשתתף בבניית הקולוסאום. יש עדות מרומא ש-20,000 עבדים יהודים עסקו בבניית הקולוסאום. בכתובת לא צויין שהעבד שצייר את בית המקדש היה יהודי אבל קשה מאוד להטיל בכך ספק.
הווקף משמיד ראיות על קיומו של בית המקדש מאז מלחמת ששת הימים הווקף הוא השולט למעשה בהר-הבית. הפלשתינים עסוקים מזה שנים בהשמדת העדויות הארכיאולוגיות על קיומו של בית המקדש. הררי עפר המכילים ממצאים ארכיאולוגיים הוצאו מהר-הבית והושלכו. ארכיאולוגים ישראלים מחפשים שרידים ארכיאולוגיים בתוך הררי העפר הללו ואכן, נגלו מרצפות מחצרות בית המקדש מימי הורדוס והריצוף שוחזר ע"י הארכיאולוגים.
מפעל סינון העפר מהר-הבית נערך בגן הלאומי עמק צורים, על-ידי חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן ובמימון עמותת עיר דוד והקרן לקידום הארכיאולוגיה בישראל. נתגלו כ-600 אריחי ריצוף צבעוניים מאבן. כ-100 מהם תוארכו בוודאות לימי הבית השני, בהתבסס על מידותיהם התואמות את תקן הרגל הרומית (שאורכה 29.6 מ"מ) ועל מקבילות מארמונותיו של הורדוס במצדה, הרודיון, יריחו ואתרים נוספים. כמו-כן, מתבסס התיארוך על רצפות דומות שנתגלו בארמונות ובוילות מפוארות באיטליה, מבנים המיוחסים אף הם לימיו של הורדוס.
ד"ר גבריאל ברקאי, יזם ומנהל הפרויקט, אמר שעד עתה הם הצליחו לשחזר שבעה דגמים של הרצפות המפוארות שעיטרו את מבני הר-הבית. הרצפות הללו הוכנו כנראה על-ידי אומנים זרים מאיטליה ששלח הקיסר אוגוסטוס לידידו הורדוס, שבנה מחדש את הר-הבית במאה הראשונה לפנה"ס.
יוסף בן מתתיהו, ההיסטוריון תאר את החצר שהייתה מרוצפת כולה באבנים מסוגים וצבעים שונים ..." (מלחמות היהודים ה'), גם בספרות התלמודית השתמר זיכרון על הרצפות בהר-הבית. (סוכה נא ע"ב; בבא בתרא ד', ע"א).
בהררי העפר נתגלו מטבעות מימי הורדוס המטבעות מאשרים שהממצאים הארכיאולוגיים הם מימי הורדוס. נתגלו מטבעות רבים מימי הורדוס וחלק מהם היו שרופים כתוצאה משריפת בית המקדש ע"י טיטוס. אחד המטבעות שנתגלה נשתמר היטב למרות שהוא פגום במקצת בשל השריפה של המקדש השני בשנת 70 לסה נ" . זאת הפעם הראשונה שנתגלה מטבע כזה שמקורו בהר-הבית עצמו. מטבעות דומים נתגלו בחפירות ברובע היהודי וכן בחפירות מצדה.
השליטים לבית אומייה פעלו ליצירת מורשת מוסלמית בארץ כתחליף למכה הקדושה לאיסלאם מסגד אל-אקצע לאחר כיבוש הארץ ע"י הערבים ב-638 הוקם מסגד אל אקצע. התאריך המדויק של בנייתו אינו ידוע. אבל, על-פי מסורות מסוימות מייחסים את בנייתו לחליף עומר בן אל-חט'אב. משערים שהמסגד נבנה ב-679 לסה"נ. הקמתו נועדה להפוך את ירושלים למקום קדוש למוסלמים כתחליף למכה.
כיפת הסלע נבנתה ע"י החליף האומיי עבד אל מלכ ב-691 לסה"נ. הוא הוקם על חורבות בית המקדש. החשיבות של המקום ליהודים הייתה ששם עקד אברהם את בנו.
האומיים פעלו להפיכתה של ירושלים מעיר בעלת רוב נוצרי ואופי נוצרי לעיר מוסלמית וכתחליף למכה. לשם כך הם בנו את מסגד כיפת הסלע על חורבות בית המקדש. הם היו אלה שפיתחו את המסורות הקושרות בין ירושלים והאיסלאם, כמו המסורת על ביקורו הלילי של מוחמד בירושלים. מאותה סיבה עודדו התיישבות ערבים ומוסלמים בירושלים.
אבל על-פי עדותו של ההיסטוריון הערבי אלמקדסי, מסוף המאה ה-10 תחילה המשיכו הערבים לקרוא לירושלים איליה, אבל לאחר זמן החלו לקרוא לה בית אלמקס (בית המקדש). גם השליטים העבאסים והפאטימים המשיכו בטיפוח מורשת ירושלים כעיר מוסלמית. השם אלקודס הוא מאוחר יותר.
ההיסטוריון הערבי אל-יעקובי שחי במאה ה-9 לסה"נ הסביר מדוע הוקמה כיפת הסלע. באותם ימים שלט במכה עבדאללה אבן אל זוביר. הוא דרש מכל עולי הרגל להישבע לו אמונים. עבדאללה היה יריבו של עבד אל - מלכ מבית אומייה שבירתו הייתה בדמשק והוא שלט גם בפלשתין. עבד אל-מלכ לא רצה שנתיניו יעלו לרגל למכה והחליט לבנות את כיפת הסלע כתחליף למכה. כיפת הסלע הוקמה משיקולים פוליטיים ולא דתיים. רק לאחר הקמתה התפתחה המסורת המוסלמית שאברהם עקד את בנו ישמעאל על הר-הבית וכן שמשם עלה מוחמד השמיימה. מוחמד, כידוע, לא היה מעולם בפלשתין.
לסיכום, מדוע ליצור מחלוקות מיותרות. האם לא מוטב שכל צד יגלה סובלנות דתית כלפי הצד השני? ההחלטות שמעביר אבו מאזן באונסקו נגד המקומות הקדושים ליהדות זוהי גישה אנטי- מוסרית ומנוגדת לערכים של כל הדתות בעולם.חברי הכנסת של המפלגה המשותפת צריכים לפעול לדו- קיום לטובת האינטרסים של ערביי ישראל ולא לתמוך בקיצוניים מסוגו של ראאד סלאח.