X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הכנסת, הממשלה ובג"ץ

אימא, לא אחות

בג"ץ התערב בשנה האחרונה בשלושה מקרים בהם רמסה ממשלת נתניהו את הכנסת. משולש היחסים בין הרשויות מצריך מחשבה מעמיקה והסדרה רצינית ועניינית
▪  ▪  ▪
דרושה הידברות [צילום: פלאש 90]

יולי אדלשטיין דיבר בשבוע שעבר על שלוש הרשויות כ"אחיות". זהו גם ביטוי המופיע מדי פעם בפסיקות ובאמירות של שופטי בית המשפט העליון. אלא שנראה, כי בג"ץ הפך את עצמו מאחות לאימא.
פסק הדין בנוגע לתקציב הדו-שנתי (6.9.17) הוא הפעם השלישית בשנה האחרונה בה בג"ץ מתערב ביחסים שבין הממשלה לכנסת וקם לריב את ריבה של האחרונה. תחילה זה נעשה במתווה הגז, אותו פסל בג"ץ משום שהממשלה קבעה - לא בחקיקה ראשית - שלא ניתן יהיה לשנותו במשך עשר שנים. לאחר מכן בא חוק מס ריבוי דירות, שהוחזר לוועדת הכספים בשל הדיון החפוז שנכפה עליה. וכעת נקבע, שהממשלה לא יכולה להמשיך ולהעביר תקציב דו-שנתי באמצעות הוראת שעה.
בית המחוקקים בשלטון דמוקרטי, ובוודאי במשטר פרלמנטרי, מפקח על הממשלה ומעניק לה את הסמכויות והכוחות באמצעותם היא פועלת. יש לזכור, כי הכנסת היא שמאשרת את הרכב הממשלה, היא המאשרת מינויי שרים והיא שיכולה להפיל את הממשלה (בהצבעת אי-אמון או באי-אישור התקציב). לצד זאת, כלל יסוד במשפט המינהלי הוא, שבעוד לאזרח מותר כל מה שלא נאסר עליו בחוק - לממשלה אסור כל מה שלא הותר לה בחוק. מכאן, שבלא חקיקה - לא יכולה הממשלה לפעול.
בשלושת המקרים הללו - הגז, הדירות והתקציב - מנעה ממשלת נתניהו מן הכנסת למלא כיאות את תפקידיה. במקרה הראשון היא סנדלה את עצמה ואת הכנסת, בכך שקבעה מראש ששום החלטה ושום חקיקה לא יוכלו לבטל את ההסכם עם קבוצת תשובה ונובל אנרג'י. במקרה השני נדרשו הח"כים לדון ולאשר בתוך שעות בודדות חוק סבוך, שהובא אליהם ברגע שאחרי האחרון. במקרה השלישי ניטלה מהכנסת האפשרות לפקח מדי שנה על הממשלה בכלי החשוב ביותר שבידיה: התקציב.
אבל האם בית המשפט הוא שצריך לעסוק בכך? דומה הדבר לשתי אחיות המתקוטטות ביניהן, ואחת מהן קוראת לעזרתה של אמן. לא תמיד האם תתערב; לפעמים היא תאמר: תסתדרו ביניכן. ומכל מקום, עצם הקריאה לאימא מלמדת על כוחה העודף ועל יכולתה לכפות את האופן בו תסתיים המריבה. זה בדיוק מה שעושה בג"ץ. הוא כבר לא אחת משלוש האחיות, ואפילו לא הבכורה שבהן; הוא האימא.
התשובה לשאלה זו אינה פשוטה. מצד אחד, אין לאפשר לרוב הפרלמנטרי לרמוס את זכויות המיעוט ובוודאי שאין להשלים עם כך שיסרס את הכנסת ואת האופוזיציה. בדיוק בשביל זה קיים בית המשפט: לבלום פעולות בלתי דמוקרטיות הנעשות במסווה של הליך דמוקרטי ומינהלי תקין. מצד שני, הכנסת אינה ילדה חלשלושה וחסרת אונים, ויש לה גם אבא רב עוצמה: הציבור. הכנסת יכולה למרר את חייה של הממשלה, חבריה נהנים מגישה נרחבת לתקשורת והבחירות הן הזירה להעניש את הממשלה על מעשיה.
הפתרון למשולש היחסים שבין הכנסת, הממשלה ובג"ץ אינו מצוי באף אחד מן הקצוות. אין זה ראוי שבית המשפט יתערב ללא הרף במריבות שבין הרשויות הנבחרות. יהיה זה הרסני לדמוקרטיה ולזכויות האדם והאזרח, אם בית המשפט לא יוכל להתערב כלל. הפתרון ודאי שלא יימצא בהצהרות לוחמניות של שרים וח"כים, וגם לא רק בפסקי דין של בית המשפט העליון.
חלק מן המענה מצוי בפסקת ההתגברות שעלתה לדיון ונכנסה להקפאה: מתן אפשרות לכנסת לשוב ולחוקק חוקים שפוסל בג"ץ. כשלעצמי, הייתי מצריך לשם כך רוב של 70 ח"כים, הייתי אוסר להטיל משמעת קואליציונית בהצבעות אלו ואולי גם מחייב תמיכה של לפחות חמישה ח"כים מהאופוזיציה (קצת בדומה למנגנון לאישור עסקות בעלי עניין בחברות ציבוריות). בכל מקרה, ברור שיש צורך ברוב מוצק.
אבל זה רק חלק. המענה האמיתי טמון בהידברות רצינית ועניינית בין שלוש הרשויות, שתצא מתוך הנחה שיש צורך באיזונים - שהם עצמם יהיו מאוזנים. רצוי שלפחות חלק משמעותי מההידברות הזאת לא ייעשה בפומבי, משום שאין סיכוי שהיא תהיה רצינית ועניינית כאשר הדוברים פוזלים לציבור. ניתן בהחלט להסתייע במומחים מקצועיים ובהשוואה לשיטות משפט וממשל אחרות. הסוגיה חשובה מכדי שתיוותר בידיהם של פופוליסטים מכל צד שהוא. הנה דרך נאה להתחיל את כהונתה של אסתר חיות כנשיאת בית המשפט העליון.

תאריך:  06/09/2017   |   עודכן:  06/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי גבאי / Avi  Gabay  אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהם נגוסה / Avraham Neguise  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורן חזן / Oren Hazan  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איוב קרא / Ayoob Kara  איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin  איילת שקד / Ayelet Shaked  איימן עודה / Eiman Ode  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן ברושי / Eitan Broshi  איתן כבל / Eitan Cabel  אכרם חסון / Akram Hasson  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי אלאלוף / Eli Alaluf  אלי כהן / Eli Cohen  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אלעזר שטרן / Elazar Shtern  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסתר חיות / Esther Hayut  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דוד אזולאי / David Azulai  דוד אמסלם / David Amsalem  דני עטר / Danielle Attar  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  זוהיר בהלול / Zohir Bahalul  ז'קי לוי / jackie Levy  חיים ילין / Haim Yalin  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יגאל גואטה / Igal  Guetta  יהודה גליק / Yehuda Glick  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב קיש / Yoav Kish  יואל חסון / Yoel Hason  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יוסף גריף / Yosef Garif  יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen  ינון מגל / Yinon  Magal  יעל גרמן / Yael  German  יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  ירון מזוז / Yaron Mazuz  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz  ישראל כץ / Israel  Katz  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מייקל אורן / Michael Oren  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  ממשלת ישראל / Israel Government  מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה כחלון / Moshe Kahlon  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נאוה בוקר / Nava Boker  נורית קורן / Nurit Koren  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  סתיו שפיר / Stav Shafir  עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman  עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya  עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf  עודד פורר / Oded Forer  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עפר שלח / Ofer  Shelah  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רויטל סויד / Revital Swid  רועי פולקמן / Roei Folkman  רחל עזריה / Rachel  Azaria  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שרון גל / Sharon Gal  שרן השכל / Sharren Haskel  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אימא, לא אחות
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
מספיק רוב רגיל להתגבר על כג"< ל"ת
פנחס  |  6/09/17 18:44
2
מספיק רוב רגיל להתגבר על בג"ץ
פנחס  |  6/09/17 18:51
 
- האם הכנסת כמחוקק במעמד חוקי???
אחד העם  |  7/09/17 11:40
3
"האיש מן הבקעה"
באום  |  6/09/17 19:01
4
מעשה בשלוש אחיות
אחד העם  |  7/09/17 09:53
 
- שכחת לציין את המחטף הנבזי
ב_שמואל  |  7/09/17 13:32
 
- אין קשר לדיון זה ל"ת
אחד העם  |  7/09/17 15:12
5
עד מתי ???
יעקב יעקב  |  14/09/17 09:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
איתמר לוין
יו"ר הכנסת על פסק הדין של בג"ץ בנושא מס ריבוי דירות, שקיבל את עמדתו לגבי הליקויים בחקיקה: הכנסת הופכת לאסקופה נדרסת תחת גלגלי בית המשפט
איתמר לוין
ועדות האיתור הפכו את השרים לחותמת גומי, ויש פתרונות פשוטים למנוע זאת    בחירת השופטים מוצלחת בעיקרה, אך צריך לשקול את הווטו של שופטי העליון על המינויים לערכאה זו ולשנות את שיטת הסניוריטי
איתמר לוין
הפגם בחקיקה צריך להיות באמת כבד כדי ששופט שמרן כמו נעם סולברג יבטל חוק    שורש הרע הוא בזלזול של פקידי האוצר בחברי הכנסת    משה גפני חוטף סטירה אישית כואבת    וכיצד התעקשה המדינה לקבל פסק דין נגדה
איתמר לוין, אלעזר לוין
בג"ץ ביטל את החוק בשל החיפזון שבו נחקק, אך קבע שיש לחזור לשלב שבו נפל הפגם - הדיון בוועדת הכספים    חוק מס ריבוי דירות הוא יוזמה של שר האוצר, משה כחלון, וכעת כלל לא ברור שיהיה לו רוב להעברה מחודשת שלו
איתמר לוין
"אין זה מתפקידו של בית המשפט להיכנס לנעלי מבוקריו ולהעדיף את שיקול דעתו. האיזונים והבלמים הם דו-כיווניים, ואוי לנו אם יפעלו באופן חד-סטרי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il