X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
העליון מול לשון החוק

כחומר ביד היוצר

כאשר רוצה ביהמ"ש העליון להתערב, גם לשונו הברורה של החוק לא תפריע לו. זה מה שעשתה השבוע מרים נאור, זה מה שעשה ביהמ"ש בנושאי הכשרות ואנשי חמאס. באופן לא מפתיע, גם לזה אחראי אהרן ברק
▪  ▪  ▪
החוק לא מפריע לו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

שורת פסקי הדין החשובים שפרסם בית המשפט העליון בימים האחרונים, מקשה מאוד לקרוא אותם לעומקם ולשים לב לדקויות. ובכל זאת, משהו בולט מאוד עולה מתוך שלושה מביניהם: החופש המוחלט שנותנים השופטים לעצמם בפרשנות לשון החוק, גם כאשר זו ברורה לגמרי.
נפתח בנשיאה מרים נאור, שבתוך כמה שעות באותו יום (12.9.17) נקטה בשני קווים מנוגדים ביחס ללשונו של החוק. תחילה פורסם פסק הדין בדיון הנוסף בנוגע לקיזוז הפסדים לאחור לצורכי מס. סוגיה זו נדונה בסעיף 28 לפקודת מס הכנסה, שזו לשונו:
"הפסד שהיה לאדם בעסק או במשלח יד בשנת המס ושאילו היה רווח היה נישום לפי פקודה זו, ניתן לקיזוז כנגד סך כל הכנסתו החייבת של אותו אדם ממקורות אחרים באותה שנת מס. מקום שלא ניתן לקזז את כל ההפסד בשנת מס כאמור, יועבר סכום ההפסד שלא קוזז לשנים הבאות בזו אחר זו ויקוזז כנגד סך כל הכנסתו החייבת של אותו אדם באותן שנים מעסק או משלח יד, לרבות רווח הון בעסק או משלח יד, או שיקוזז כנגד סך כל הכנסתו החייבת של אותו אדם, באותן שנים, לפי סעיף 2(2) בהתקיים כל התנאים המפורטים להלן".
בפסק הדין המקורי קבע השופט אליקים רובינשטיין, כי לא מדובר בהסדר שלילי וכי במקרים המתאימים ניתן לאפשר לקזז בשנים הבאות את ההפסדים מכל הכנסה שהיא. נאור לא הסכימה איתו: "לפנינו הסדר שלם, מקיף וסדור שנועד להקנות זכות מוגבלת לקיזוז הפסדים לנישום, בכפוף לתנאים ולמגבלות שנקבעו בו. אי-התייחסות לקיזוז הפסדים במקרים מסוימים - בענייננו לקיזוז הפסדים לאחור - אינה מהווה אפוא אי-שלמות העולה כדי חֶסֶר חקיקתי". נאור מדגישה: "טענתם של המשיבים היא אפוא, לכל היותר, לדרך אלטרנטיבית או שונה מזו שנכללה בחוק. אין מקום שבית המשפט יוסיף לחוק באופן שיפוטי אלטרנטיבות נוספות שבהן המחוקק לא בחר".

מאיפה היא לקחה "שער שלישי"?

חלפו שעות אחדות ופורסם פסק הדין בנוגע לכשרות של בתי אוכל. גם שם הבסיס הוא החוק – במקרה זה, חוק איסור הונאה בכשרות. סעיף 3 שלו קובע: "(א) בעל בית אוכל לא יציג בכתב את בית האוכל ככשר, אלא אם כן ניתנה לו תעודת הכשר. (ב) בעל בית אוכל שבידו תעודת הכשר ובית האוכל מוצג בכתב ככשר, לא יגיש ולא ימכור בו מצרכים שאינם כשרים לפי דין תורה". ואילו סעיף 2 קובע מי רשאי לתת תעודת הכשר: "(א) אלה רשאים לתת תעודת הכשר לעניין חוק זה: (1) מועצת הרבנות הראשית לישראל או רב שהיא הסמיכה לכך; (2) רב מקומי המכהן במקום שבו נמצא בית האוכל, מקום השחיטה או מקום הייצור של מצרך; (3) לעניין תעודת הכשר בצה"ל — הרב הראשי לצבא הגנה לישראל או רב צבאי שהוא הסמיך לעניין חוק זה".
ברור כשמש: או תעודת כשרות שניתנת על-ידי מי שמוסמך לתת אותה – או כלום. זאת אומרת, ברור כשמש לנו – אבל נאור קראה את החוק לגמרי אחרת, וכך פסקה:
"אין בידי לקבל את קביעת המשיבים כי בית אוכל יכול להיכנס באחד משני שערים בלבד – 'השער הכשר' שבמפתח לו (תעודת הכשר) אוחזת הרבנות, ו'השער הטרף' שבית האוכל הבא בו ייחשב כלא-כשר בלי קשר לסוג וטיב המזון הנמכר בו. קביעה זו מרחיקת לכת ואינה נותנת משקל הולם לאוטונומיה של הסועד (העומדת אף היא, כאמור, ביסוד תכלית החוק). מכל מקום, קביעה זו אינה מתחייבת מתכליתו של החוק.
"עמדתי היא כי קיים גם 'שער שלישי'. יכול חנווני להעיד על מרכולתו. אין דבר בחוק המלמד שאסור לבית אוכל להציג מצג אמת בדבר המזון הנמכר בו. אכן, בית אוכל שלא ניתנה לו תעודת הכשר לא יכול להציג עצמו כ'כשר', אך אין בכך כדי למנוע ממנו להציג מצג אמת בכתב, המפרט את הסטנדרטים עליהם הוא מקפיד ואת אופן הפיקוח על שמירתם. מצג זה יבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי אין בידי בית האוכל תעודת הכשר. משהוצג לצרכן מצג אמת יבחר הוא כטוב בעיניו".
איפה זה כתוב בחוק? בשום מקום. מה שעשתה נאור, הוא "להוסיף לחוק באופן שיפוטי אלטרנטיבות נוספות שבהן המחוקק לא בחר". אבל רק רגע, לא ראינו לפני רגע שלא מן הראוי שבית המשפט יעשה זאת? ותזכירו לי: מי כתב את זה? לא מרים נאור?

לבטל רישיון שכבר ניתן

שיא האבסורד חיכה לנו למחרת (13.9.17), בפסק הדין המאפשר לבכירים בחמאס להתגורר באין מפריע במזרח ירושלים. השופט עוזי פוגלמן קבע בדעת הרוב, כי שר הפנים לא היה מוסמך לבטל את רשיונות ישיבת הקבע שלהם. ושוב: הבה ונראה מה אומר החוק. זהו סעיף 11(א)(2) לחוק הכניסה לישראל: "שר הפנים רשאי, לפי שיקול דעתו – לבטל רשיון ישיבה שניתן לפי חוק זה".
פוגלמן נבר בפרוטוקולים של דיוני הכנסת בשנת 1952, והגיע למסקנה שהיא לא פחות מאשר מדהימה: "באמצעות דבר החקיקה העומד במוקד דיוננו ביקש המחוקק למסור למשיב סמכות להעניק או לשלול רישיונות ישיבה בארץ ביחס למי שזיקתם לארץ פחותה – זרים ותיירים הבאים בשעריה. תכליתו הסובייקטיבית של החוק, הנלמדת מכוונתו הגלויה של המחוקק, הייתה אפוא שלא להחילו על מי שכבר מצוי בשערי ארצנו, כי אם על מי שמתדפקים על דלתותיה. היינו: כוונת המחוקק הייתה כי החוק לא יוחל על הקטגוריה שבה עסקינן. כך הבינו יוצרי החוק את לשון הטקסט שאותו חוקקו".
נקרא שוב ביחד את הסעיף שבו מדובר: "שר הפנים רשאי, לפי שיקול דעתו – לבטל רשיון ישיבה שניתן לפי חוק זה". אשמח מאוד אם מישהו יסביר לי, כיצד הלשון הזו מתיישבת עם הפרשנות של פוגלמן. החוק אומר שהשר יכול לבטל רישיון שכבר ניתן. רישיון שכבר ניתן – פירושו שהאיש כבר "מצוי בשערי ארצנו", שהרי אם הוא רק "מתדפק על דלתותיה" – רשיון ישיבה מנין לו?
אין פלא אפוא, שהשופט ניל הנדל כמעט התפוצץ: "השימוש בחוקי היסוד ככלי פרשני מוגבל מטבעו. חקיקתם (או, שמא, כינונם) אינה מאפשרת להתעלם מן הטקסט ולכפות על החקיקה המוקדמת פרשנות שהלשון אינה סובלת – או לצקת בה תוכן הנוגד את משמעותה המקורית... יהיו גבולות הסמכות אשר יהיו, עומדת בעינה המסקנה הלשונית לפיה הטקסט אינו סובל פרשנות המובילה, ולו במבחן התוצאה, לריקון סמכות הביטול של השר מכל תוכן. הפרשנות הלשונית חייבת להביא לתוצאה לפיה השר רשאי לבטל את רישיונות הישיבה – גם של תושבי מזרח ירושלים – על-פי עילה. לא כל עילה, אך, לכל הפחות, עילה או עילות מסוימות."

חוזרים לפרשת נחמני

מאיפה נטלו שופטי בג"ץ את החרות הזאת, לעשות בלשון המחוקק ככל העולה על רוחם? התשובה לא תפתיע אתכם: מאהרן ברק. חוק יסוד השפיטה קובע, כי "עניין שפסק בית המשפט העליון בשלושה, ניתן לקיים בו דיון נוסף בבית המשפט העליון בחמישה או יותר". עברית פשוטה, נכון? אם היה פסק דין בהרכב של שלושה שופטים – אפשר, בתנאים מסוימים, לדון בו שוב בהרכב מורחב.
אבל את ברק זה לא עניין, כפי שמספרים רן לוסטיגמן ומיכל אהרוני בספרם המעולה "זאת ועו"ד". בית המשפט העליון דן בשנת 1995 בהרכב של חמישה שופטים בשאלת השימוש בביציות המופרות של בני הזוג נחמני והכריע נגד רותי נחמני. היא ביקשה דיון נוסף, הנשיא מאיר שמגר נענה, אבל דני נחמני טען שאין מקום לדיון כזה, כי הרי פסק הדין המקורי ניתן בחמישה.
הפרשה הועברה להכרעתם של 11 שופטים, ושמונה מתוכם קבעו שניתן לקיים דיון נוסף. וזה היה הנימוק של ברק: "תחושת הלשון היא, כי הדיבור 'עניין שפסק בית המשפט העליון בשלושה' בא לתאר את המספר המינימלי של המותב ולא את המספר המקסימלי שלו". השופט תאודור אור השמיע את קול ההיגיון הברור – "'שלושה' אינם 'חמישה', אינם 'שבעה' ואינם כל מספר אחר שאינו שלושה" – אך נותר במיעוט. בית המשפט העליון החליט שהוא רוצה לפעול – והמחוקק נזרק ככלי אין חפץ בו.
מקרה דומה התרחש בשנה שעברה, כאשר בית המשפט העליון דן באריכות בשאלת מינויו של אריה דרעי לשר. לא היה כל מקום לדיון שכזה: הן חוק יסוד הכנסת והן חוק יסוד הממשלה מצריכים פרק זמן של שבע שנים בין הרשעה או גמר ריצוי העונש לבין מינוי לכנסת או לממשלה. שני חוקי יסוד, ברורים וחד-משמעיים. אבל בג"ץ התפלפל על פני עמודים רבים בשאלת כשרות מינויו של דרעי. המחוקק אמר? לא מעניין, למה מי הוא בכלל.
בהתנהלות הזאת, כורת בג"ץ את הענף עליו הוא יושב. אין לשופטים כל סמכות אלא זו הנתונה להם בחוק, ואם הם עצמם הופכים את לשון החוק לאסקופה הנדרסת – בל יתפלאו אם כך יהיה גם היחס אליהם. העצה שלנו לכבודם: תפסיקו את ההתחכמויות הללו, תפסיקו להידחף בכוח לכל מקום, תתחילו להפעיל את ההיגיון, תפגינו קצת ענווה.

תאריך:  14/09/2017   |   עודכן:  14/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כחומר ביד היוצר
תגובות  [ 30 ] מוצגות  [ 30 ]  כתוב תגובה 
1
רשימה חלקית
ארי כספי  |  14/09/17 08:50
2
נראה בעליל שבגץ לכאורה עובד
לטובת הקרן,  |  14/09/17 09:10
3
שאלה לכותב
משה דב  |  14/09/17 09:14
4
התנהלות כוחנית בניגוד לכללים
חשדנית  |  14/09/17 09:19
5
מי שזה לא מוצא חן בעיניו שיבוא
יהושע ש.  |  14/09/17 09:22
 
- לא=אלו הפגנות מגוחכות ומזיקות!
ע_הראל  |  14/09/17 12:53
 
- כחלון צדיק לעומת איילת שקד
קאנטרי קלאב  |  14/09/17 13:49
 
- לךתצטייןתביא קבלה=אתה יודע למה
ע_הראל  |  15/09/17 00:51
 
- הגרופי של שקד אינו נח
קאנטרי קלאב  |  15/09/17 07:58
 
- לךתצטיין בקאונטרי=תביא15קבלות!
ע_הראל  |  17/09/17 14:07
6
השופט האמריקני הידוע פוזנר
בני בנקר  |  14/09/17 09:24
 
- הכו בנתניהו והחלישו את היהודים
גמד גאה  |  14/09/17 11:43
7
החוק כחומר ביד הכנסת...
אחד העם  |  14/09/17 10:15
 
- לפי האסיפה>חוקה=אוסף חוקי יסוד
ע_הראל  |  14/09/17 13:46
 
- חוקה אינה אוסף חוקים...
אחד העם  |  14/09/17 20:50
 
- אונ.בית חנון בעזה מחפשים פרופ'
ע_הראל  |  15/09/17 01:06
 
- באין תשובה עברת להסתה... ל"ת
אחד העם  |  15/09/17 10:09
8
אני יודע מאיפה הם לקחו את זה
אינטרס השתיקה  |  14/09/17 10:40
9
לוין כרגיל שונא בג"ץ
אחד העם  |  14/09/17 10:48
 
- נראה שלא הבנת את הכתבה... ל"ת
קורא מזדמן  |  14/09/17 12:20
 
- הבנתי מצויין, ואתה? ל"ת
אחד העם  |  14/09/17 21:35
10
פתרון>פסגת התגברות זמנית=רוב65
ע_הראל  |  14/09/17 11:03
 
- דוק>כוונתי=פסקת התגברות מדורגת
ע_הראל  |  14/09/17 13:15
11
דוגמא נוספת בולטת
אבנר יהושוע  |  14/09/17 12:59
12
אי אפשר לכתוב את מה שבלבנו
ירושלמית  |  14/09/17 13:15
13
הגיע הזמן להגביל את בית המשפט
פסח  |  14/09/17 13:22
14
לכנסת אין סמכות חקיקה !!!
אחד העם  |  15/09/17 22:00
 
- גלגול הבא>1העם=תוכי@גןחיות עזה
ע_הראל  |  17/09/17 13:59
15
ביה"מ קובע במה שאינו מבין
שפרירית  |  16/09/17 19:54
16
המשך בית המשפט קובע...
שפרירית  |  17/09/17 04:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
איתמר לוין
בג"ץ התערב בשנה האחרונה בשלושה מקרים בהם רמסה ממשלת נתניהו את הכנסת. משולש היחסים בין הרשויות מצריך מחשבה מעמיקה והסדרה רצינית ועניינית
איתמר לוין
יו"ר הכנסת על פסק הדין של בג"ץ בנושא מס ריבוי דירות, שקיבל את עמדתו לגבי הליקויים בחקיקה: הכנסת הופכת לאסקופה נדרסת תחת גלגלי בית המשפט
איתמר לוין
ועדות האיתור הפכו את השרים לחותמת גומי, ויש פתרונות פשוטים למנוע זאת    בחירת השופטים מוצלחת בעיקרה, אך צריך לשקול את הווטו של שופטי העליון על המינויים לערכאה זו ולשנות את שיטת הסניוריטי
איתמר לוין
הפגם בחקיקה צריך להיות באמת כבד כדי ששופט שמרן כמו נעם סולברג יבטל חוק    שורש הרע הוא בזלזול של פקידי האוצר בחברי הכנסת    משה גפני חוטף סטירה אישית כואבת    וכיצד התעקשה המדינה לקבל פסק דין נגדה
איתמר לוין, אלעזר לוין
בג"ץ ביטל את החוק בשל החיפזון שבו נחקק, אך קבע שיש לחזור לשלב שבו נפל הפגם - הדיון בוועדת הכספים    חוק מס ריבוי דירות הוא יוזמה של שר האוצר, משה כחלון, וכעת כלל לא ברור שיהיה לו רוב להעברה מחודשת שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il