X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סדרי עדיפויות שונים [צילום: AP]
בעקבות נאומיהם של טראמפ ונתניהו
קים, חמנאי וראש השנה
הפלת המשטרים בקוריאה הצפונית ובאירן היא הדרך הטובה ביותר, ואולי היחידה, להסיר אחת ולתמיד את איומיהם על שלום העולם. לגישה הזאת יש קשר גם להבדל שבין ראש השנה ליום הכיפורים

אפשר לצקצק וללגלג בעקבות אמירותיהם של דונלד טראמפ ובנימין נתניהו על המשטרים בקוריאה הצפונית ובאירן. נו, אז הם אמרו שצריך להפיל את המשטרים הללו; אז מה? אבל האמת שונה לגמרי. מדובר באמירות חכמות, המכירות במציאות ואולי אף מתוות דרך לשנות אותה.
הן טראמפ והן נתניהו לא כינו את המשטרים בפיונגיאנג ובאירן "מטורפים". ואכן, הם אינם כאלו. הם אכזריים, הם מושחתים, הם דיקטטוריים; הם אינם משוגעים. העובדה שמשפחת קים וחבורת האייתולות מעדיפות תותחים במקום גרביים, אינה הופכת אותן לחולות רוח. יש להן סדרי עדיפויות שונים לחלוטין משל רוב העולם.
כפי שאמר טראמפ בצדק, המשטר האירני יכול וצריך להפנות את עושרה של ארצו לרווחת תושביו. זה מה שעושים רוב המשטרים בעולם. אבל האייתולות חושבים אחרת. מבחינתם, ייצוא המהפכה חשוב יותר מאשר רווחה כלכלית. בעיניהם, הפצת הדת קודמת לחיי נוחות. לכן, הטילים יבואו לפני המכוניות, והשימוש בגרעין לצרכים צבאיים יבוא במקום השימוש בו לאנרגיה. עלי חמנאי מוכן לשלם מחירים שרוב השליטים בעולם לא מוכנים לשלם, משום שבעיניו אלו הם מחירים כדאיים.
אותו הדבר נכון לגבי קוריאה הצפונית. ההישרדות בשלטון היא המשימה העליונה של משפחת קים לדורותיה, והיא החליטה שיצירת עוצמה צבאית שתאיים על השכנים ועל העולם כולו היא הדרך להשיג מטרה זו. קים ג'ונג און אולי נראה כמו ילד מופרע, אבל יש לו אסטרטגיה ברורה: להיות מספיק חזק כדי שאיש, מבית ומחוץ, לא יוכל לאיים עליו.
האופציה הצבאית מסוכנת
לכאורה יש אופציה צבאית נגד שני המשטרים הללו. מותר להאמין, שלפחות לארה"ב יש את היכולת לחסל את מתקני הגרעין בשתי המדינות. השאלה היא גם המחיר המיידי וגם המחיר לטווח ארוך. הן אירן והן קוריאה הצפונית לא יהססו להגיב בכל העוצמה שבידיהן - ויש להן אותה - אם יותקפו, ובוודאי אם המשטרים יחושו שהם בסכנה קיומית. חוץ מזה, נגיד שתוכנית הגרעין תושמד; זה לא ישנה את היעדים הבסיסיים שמניעים את שני המשטרים. אולי הם ייאלצו לוותר על נשק גרעיני, אבל ימשיכו לחתור להשיג את הכוח הרב ביותר האפשרי - זה כדי להרחיב את השפעתו וזה כדי להתקיים.
הדבר היחיד שיכול לפתור את הבעיה, ולפתור אותה לטווח ארוך ואולי לתמיד, הוא החלפת המשטר. אם באירן לא תהיה שאיפה להשליט את האיסלאם השיעי על המזרח התיכון ואולי על העולם, לא יהיה לה צורך בנשק גרעיני. אם בקוריאה הצפונית לא תשלוט שושלת דיקטטורית שכל מעייניה יהיו בקיומה, גם היא לא תצטרך נשק גרעיני. לכן, כאשר טראמפ ונתניהו מדברים על הפלת המשטרים הנוכחיים - הם מכוונים לפתרון האמיתי.
מובן, שזוהי משימה קשה ביותר. מדובר בשני משטרים רצחניים, החונקים באיבו כל ניצוץ של התנגדות. באירן יש - כפי שציין טראמפ - העמדת פנים של דמוקרטיה: הציבור יכול לבחור בין המועמדים שהמשטר מאשר, וכפי שאמר פרופ' דוד מנשרי לפני שנים רבות, הבחירה היא בין קיצוניים לבין אולטרה-קיצוניים. בקוריאה הצפונית אין אפילו העמדת פנים כזו, אלא יש מחנות ריכוז וחיסולים. אך העובדה שמדובר במשימה קשה, אינה כשלעצמה סיבה להימנע לכל הפחות מלנסות לבצע אותה.
מתי מתקוממים העמים
בהקשר הזה, המדיניות של שני המשטרים יכולה להוות חרב פיפיות. ההיסטוריה מלמדת, כי משטרים נפלו מתוכם, בלחצים מלמטה של העמים שלא היה להם דבר להפסיד פרט לכבליהם. למרבה האירוניה, נכונות האמרה הזאת של קרל מרכס הוכחה דווקא בגוש הקומוניסטי ובראשו ברית המועצות: המשטרים שם קרסו כאשר הציבור לא היה מוכן להמשיך לחיות בעוני, כדי לממן את המגלומניה של השליטים ואת חיי העושר שלהם.
לצד זאת, חשוב להימנע מלעלות על מסלול חילופי של הפיכה צבאית. הפיכות כאלו מתחוללות לרוב כאשר מפקדי הצבא מגיעים למסקנה שהמדינה בדרך לאבדון ושהם היחידים שיכולים להציל אותה. אבל הן מסתיימות לרוב בדיקטטורה חדשה, והן בוודאי לא הדרך היעילה כאשר המטרה של הפלת המשטר היא למנוע מאותה מדינה עוצמה צבאית המסכנת את העולם.
הפלת המשטרים באירן ובקוריאה הצפונית היא כנראה הדרך היחידה לעקור מן השורש את האיומים שמציבות שתי המדינות על שכנותיהן ועל העולם. בהקשר זה, אני נזכר בהסברו הנהדר של הרב אביגדור נבנצל, רב העיר העתיקה, בנוגע להבדל בין ראש השנה לבין יום הכיפורים הבאים עלינו לטובה.
מאחר שראש השנה הוא יום הדין, שואל הרב נבנצל, מדוע אין בתפילותיו מרכיב של וידוי וחזרה בתשובה? למה הללו נשמרים ליום הכיפורים? והוא משיב: ניתן להרוס בניין בשתי צורות. האחת היא להביא כדור ברזל ולהפיל קיר אחרי קיר. השנייה היא לפוצץ את יסודותיו ואז הוא קורס ממילא. בראש השנה אנו מקבלים עלינו את עול מלכותו של הקדוש ברוך הוא - ואם הוא מלך העולם, הרי שאנו מחויבים לשמוע בקולו, לקיים את מצוותיו ולהישמר מאיסוריו. קבלת עול מלכות שמים ממוטטת את החטא מיסודו. ביום הכיפורים, לעומת זאת, אנחנו מפילים את החטאים בזה אחר זה. ולהבדיל - זה מה שצריך לעשות מול שני המשטרים הללו.

תאריך:  20/09/2017   |   עודכן:  20/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קים, חמנאי וראש השנה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
EMP
אהרון שחר  |  20/09/17 21:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
מאיים שקוריאה הצפונית תושמד אם ארה"ב תיאלץ להגן על עצמה ועל בעלות בריתה    דורש לבוא חשבון עם מדינות המעניקות תמיכה לארגוני טרור    מציע מערכת של פעילות בינלאומית משותפת המבוססת על פטריוטיות של כל מדינה בנפרד
איתמר לוין
טראמפ: יש סיכוי טוב להשיג שלום בין ישראל לפלשתינים    נתניהו: צריך לדון בעסקה הגרועה עם אירן ובדרך להסיג לאחור את תוקפנותה ובמיוחד בסוריה
איתמר לוין
אקונומיסט אומר שביטול הסכם הגרעין רק יחמיר את המצב. במקום זאת, ארה"ב צריכה להרחיב את העיצומים על אירן, להשיב את היציבות למפרץ הפרסי ולפעול בסוריה
עמוס ידלין, אבנר גולוב
פגישת נתניהו-טראמפ בשולי עצרת האו"ם תתקיים על-רקע המשבר בחצי-האי הקוריאני, וההקבלה הבלתי-נמנעת לתוכנית הגרעין האירנית    על ישראל לקיים דיאלוג רצוף ואינטימי עם וושינגטון לגבי האתגר האירני, שיתבסס על הבנה הדדית של המצב האסטרטגי של בעלת בריתה במזרח אסיה
אריאל י' לוין
"צריך לחייב אותה לחתום על הסכם חדש שיביא לאי פיתוח נשק גרעיני לעולם"    מגלה שאירן מנהלת מו"מ להסכם שיעגן את נוכחותה בסוריה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il