X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חילול שבת במדינת ישראל - המצב החוקי וההסכמי
סוג הפעילות
המצב החוקי
דוגמאות
ממלכתי
מינימום הכרחי תוך התחשבות במסורת
תחבורה ציבורית (למעט חריגים), עבודות תשתית מצילות חיים
ממלכתי שקשור בפנאי ברשות היחיד
בג"ץ התיר
שידורי הטלוויזיה
ממלכתי קהילתי (לרוב ע"י עיריות ומועצות)
בהתאם לחוקי העזר ולהסכמים קואליציוניים
צעדות, שבתרבות, הפנינג
פרטי שאינו פונה לציבור
מותר ללא הגבלה
נסיעת כלי רכב פרטיים, עשון בפומבי
פרטי שפונה לציבור ובילוי
מותר ברשות היחיד
בתי קפה ומסעדות, בתי קולנוע
פרטי שפונה לציבור ואינו בילוי
אסור
מסחר
מייסדי הציונות החילוניים הגיעו להבנות עם נציגי הדתיים על האופן בו אמור להיראות יום המנוחה השבועי במדינת היהודים. לא הכל שחור-לבן, ויש גם שטחים אפורים
▪  ▪  ▪
קידוש בבית האח הגדול. פרט מול כלל

אופי השבת הישראלית מאז קום המדינה השתנה לא פעם, ועוצב כפלסטלינה. עם זאת, העקרונות שהיוו את התשתית לחוקים ולהבנות שונות בהן הסטטוס-קוו ההיסטורי, כמעט שלא השתנו. השבת היא יום המנוחה הרשמי של מדינת ישראל, וככזה הדבר מתבטא בהתנהלות השלטונית במרחב הציבורי.
ישראל אינה מדינת הלכה, אך בהחלט מגדירה את עצמה כמדינה יהודית. למדינה אין שום יומרה לתחוב את אפה לאופן בו היחיד מציין או לא מציין את השבת שלו אלא אם כן יש בחילול השבת שלו פגיעה באחרים או בסדר התקין. כך למשל כאשר חילול השבת הוא פרטי תאפשר המדינה למיליוני מכוניות לנוע בכבישים, אך כאשר מדובר באוטובוס ציבורי תעשה המדינה הכל כדי לצמצם את הנסיעה בו, ולא רק משום שגם דתיים מממנים את חילול השבת. למדינה אין כאמור עניין לצמצם חילול שבת אצל יחידים ולעודד אותם לעבור לאוטובוסים, משום שכאמור היא אינה מדינת הלכה.
כדי להבין את החילוקים והדקויות לא רק בין חילול שבת ציבורי ממוסד לחילול שבת של הפרט, ניתן לעיין בחוקים ובהסכמים השונים לאורך השנים.
באופן עקרוני, אין חילול שבת ממלכתי. כל משרדי מוסדות השלטון סגורים וכך גם כל הפעילות הממשלתית הציבורית. נוהג יהודי זה מלפני יותר מאלפיים שנה אומץ גם ביתר מדינות העולם. בישראל, בה התחבורה הציבורית כפופה לשלטון המרכזי נאסרה כמעט לחלוטין פעילות זו, למעט קווים יוצאי דופן וגם הם בצמצום, והדבר אף עוגן בחוק בשנת 1991. גם עבודות התשתית הציבוריות אינן מבוצעות בשבתות. בשנות האלפיים, עם התפתחות התשתיות, החלה זליגה בביצוע עבודות רכבת בשבת ובהסכמים ממשלתיים משנת 2007 נקבע כי רק עבודות שיש בהן משום הצלת חיים, גם אם מדובר בחשש רחוק של ספק פיקוח נפש, יוכלו להתבצע באמצעות לא יהודיים. משבר הרכבת שפרץ לתודעה לאחרונה נבע כתוצאה מהפרת סיכומים אלה על-ידי חברת רכבת ישראל, שבנוסף לעבודות שיפוצים החלה לבצע גם עבודות תשתית. החברה כפופה לחוק החברות הממשלתיות ולכן על שיקוליה להיות כלכליים ולא כלה המושפעים ממסורת ישראל, כפי שמחייב החוק לגבי נסיעת אוטובוסים. אחרי הפגרה צפויה הממשלה לדון בשינוי חקיקה, אותו הציע שר התחבורה בעניין, לחייב את משרד העבודה לשקול גם שיקולים של מסורת ישראל בבואו ליתן היתרי עבודה ביום המנוחה.
הסוג השני שייך לחילול שבת ממלכתי בתחום הפנאי והבידור. באלה נכללים שידורי הטלוויזיה הממלכתית (אז הטלוויזיה הישראלית וכיום תאגיד כאן). המדינה מעולם לא התירה רשמית את פעילותה, אך נאלצה לעשות זאת בעקבות צו ביניים של בג"ץ. שמורות הטבע והגנים הלאומיים פתוחים אף הם בשבת, ואף גובים תשלום מן המטיילים. עם זאת, התשלום משמש לתיחזוק שוטף של המקום ולא לצורך רווחים כלכליים. חילול השבת הממלכתי בתחומים אלה כפוף לדיני העבודה, וכפוף להיתר פרטני (מיוחד - בלשון המקצועית) מצד משרד העבודה.
סוג אחר של חילול שבת ממלכתי שייך לרמה המקומית-קהילתית. הוא כולל ספורט קהילתי, אירועים תרבותיים, מופעים במקומות סגורים, ומי שמממן או נותן לו חסות היא העירייה או המועצה. הדבר משתנה בהתאם לאופי הישוב, לחוקי העזר העירוניים ולהסכמים הקואליציוניים במועצה. היתרים אלה אינם מחליפים את חוקי המדינה אלא נכנסים בכל המקומות שבהם קיים שטח אפור.
מהכלל אל הפרט
אחרי פירוט הענף הציבורי-ממלכתי, ניגע כעת בחילול השבת הפרטי, שגם בו יש הבדלים בין סוגים שונים. הראשון הוא זה שנועד לפרט ולצרכיו האישיים. בנושא זה אין הגבלה, וכך יכול אדם לשחות בים, לשמוע מוזיקה בפומבי, לצפות בערוץ 2, להזמין סרט בוי-או-די או לנסוע ברכבו הפרטי מקצה אחד של הארץ לקצה השני. מסיבה זו גם הותר השימוש במוניות השירות, תחבורה משלימה שבניגוד לרכבות ולאוטובוסים אינה מקבלות סבסוד ישיר מהמדינה.
סוג אחר קשור לעסקים הפרטיים. פעילותם של אלה נאסרה בשבת בחוק שעות עבודה ומנוחה כבר בשנות החמישים והשישים, ויישומה מונע מבתי מסחר לפתוח את שעריהם ולהתחרות באופן לא הוגן עם עסקים הפתוחים בשבת, ולמעשה לעודד את הציבור לקנות דווקא אצלם ביום המנוחה השבועי. הזליגה שהחלה בשנות התשעים ואיפשרה פתיחת עסקים בשבת אינה נובעת מסיכומים חדשים או משינוי בחקיקה, אלא מאכיפה רפה של מערכת החוק, שבימים אלה נידונה בבג"ץ.
כך גם נדונים בבג"ץ משחקי הכדורגל בשבת, שמענף חובבני הפכו לענף מקצועי ובכך נכנסו לכאורה להגדרת עבודה שלצורך ביצועה נדרש היתר מיוחד. כאשר היה הכדורגל חובבני הוא נכנס בהגדרה הראשונה שאיפשרה פעילות ללא הגבלה, ורק משהשתנה אופיו נדרש בית המשפט לעניין.
לסוג השלישי והאחרון שייך תחום הפנאי והבילוי שמעסיק עובדים, כגון בתי קפה, מסעדות ומועדונים. אלה קיבלו היתר כללי, כלומר היתר ענפי. גם הם מחויבים בהוראות שונות למנוחת עובדים שבועית של עובדיהם, אך במגבלות חמורות פחות. עם זאת, חוקי העזר העירוניים אוסרים עליהם ניראות יתר, ונאסר עליהם להוציא שולחנות החוצה ולמכור מחוץ למסעדה, לבר או לפאב.
הסיכויים להעברתם בכנסת של הצעות חוק לחילון השבת הציבורית על חשבון הדתת השבת הפרטית על בסיס אמנות שונות נדון לכישלון במצב הכוחות הפוליטי. הסיכוי היחיד לשינוי כלשהו עשוי/עלול להגיע דווקא מצד בית המשפט העליון, שבמקרה התחבורה הציבורית בשבת לא מצא לנכון ללכת לקראת מתן סעד לעותרים רפורמיים וחילוניים.
לנוכח נחרצות המחוקק בעניין קיבוע יום השבת כסמל לאומי במדינה, לבג"ץ אין יותר מדי מרחב תמרון וגם אם ירצה בכך ידיו כבולות. המציאות בשטח בה האכיפה שואפת לאפס אומנם קיבעה מצב בניגוד לרוח החוק, אך לא לעולם חוסן. מצב הדברים היום בו דתיים, אך בעיקר חילוניים, מבקשים לפתוח מחדש הסכמים שהתקבלו בעבר כדי לאפשר חיים בכפיפה אחת, מסתמן כגורם הראשון במעלה להגברת רף המתח ולהגדלת השסע בין שומרי שבת למי שאינם.

חילול שבת במדינת ישראל - המצב החוקי וההסכמי
סוג הפעילות
המצב החוקי
דוגמאות
ממלכתי
מינימום הכרחי תוך התחשבות במסורת
תחבורה ציבורית (למעט חריגים), עבודות תשתית מצילות חיים
ממלכתי שקשור בפנאי ברשות היחיד
בג"ץ התיר
שידורי הטלוויזיה
ממלכתי קהילתי (לרוב ע"י עיריות ומועצות)
בהתאם לחוקי העזר ולהסכמים קואליציוניים
צעדות, שבתרבות, הפנינג
פרטי שאינו פונה לציבור
מותר ללא הגבלה
נסיעת כלי רכב פרטיים, עשון בפומבי
פרטי שפונה לציבור ובילוי
מותר ברשות היחיד
בתי קפה ומסעדות, בתי קולנוע
פרטי שפונה לציבור ואינו בילוי
אסור
מסחר
תאריך:  09/10/2017   |   עודכן:  09/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רכבת ישראל
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אופי השבת במדינת ישראל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ההסדרה
שמ  |  11/10/17 10:58
2
העם העיברי בישראל דמוקרטית
אחד העם  |  14/10/17 17:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
עד כמה התעללות ועינוי הדין חייבת האישה החרדית המבקשת גט לעבור: את האמת שמאחורי הקלעים חושף באומץ לב המחזאי והבימאי אלירן כספי במחזה "הגט" שעלה בקפה תיאטרון הקאמרי
איתמר לוין
הכנסת צריכה ללכת בעקבות גופים ציבוריים אחרים ולהקים בית דין פנימי, שיכריע בענייני נוהל ומשמעת. כך תפחת העילה להתערבות בג"ץ בחקיקה, והטיפול האתי בחבריה יהיה מקצועי ולא פוליטי
עו"ד קרן זרקו-זמיר
הרחבת האחריות הפלילית המוטלת על מייצגים בתחום המס מחייב להכיר את הסיכונים ולהיערך בהתאם, כבר משלב קליטת הלקוח
ראובן לייב
לאחר 20 שנות פעילות עניפה סר חינה של מה שהייתה פעם מלכת המסעדות התאילנדיות בארץ, שהפכה להיות בינונית למדי ואיבדה בתוך כך גם את כל ייחודה
אלי אלון
למרגלות הגלבוע בפאתי קיבוץ חפציבה הוקם על שטח "מחצבת חפציבה" שננטשה מצפור תיירותי, "מצפור חפציבה" ממנו נשקפת תצפית אל נוף עמק חרוד. ביקרתי באתר זה בשנים האחרונות מספר פעמים וכל פעם מופתע אני מחדש ממיעוט האנשים הפוקדים אתר יפה זה. ייתכן שרבים בקרב ציבור המטיילים אינם יודעים כלל על קיומו. כתבה זו באה לספר את סיפורו של האתר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il