X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הץחנה המרכזית בת גלים [צילום: אלי אלון]
סיפורה של התחנה המרכזית בת-גלים
תחנת האוטובוסים המרכזית בת גלים שבמשך כ-30 שנה שימשה כתחנה המרכזית הראשית היחידה בעיר חיפה, הייתה מהגדולות והמשוכללות והחדשניות בארץ. היא השתרעה על שטח של כ -60 דונם. אלפי נוסעים עברו מדי יום בשעריה במאות אוטובוסים. בתחילת שנות ה-2000 נסגרה ומזה שנים רבות עומדת נטושה שוממה ומוזנחת. עד מתי?

התחנה המרכזית בת גלים הנמצאת בשכונת בת גלים בחיפה בצמוד לתחנת הרכבת בת גלים, עומדת מזה שנים רבות, נטושה ושוממה. היא נמצאת כיום במצב מוזנח מאוד - גרוטאות ולכלוך בכל פינה, חנויות פרוצות שדלתותיהן עקורות, אלפי זכוכיות קטנות פזורות במרחבי שטח התחנה, שמקורן כנראה בחלונות שנשרו או נופצו ממגדל המשרדים הנטוש בן 12-11 קומות הנמצא במרכז התחנה, כתובות גרפיטי מכוערות "מקשטות" את קירות התחנה.

ידעה ימים יפים יותר

התחנה המרכזית בת גלים ידעה ימים יפים יותר. הייתה זו התחנה המרכזית מהגדולות והמשוכללות ביותר בארץ. היא השתרעה על שטח גדול של למעלה מ-60 דונם. זו היא אולי התחנה המרכזית הראשונה בארץ בה הופרדו נסיעות עירוניות מנסיעות בין עירוניות. בשעריה יצאו ונכנסו מדי יום אלפי נוסעים במאות אוטובוסים. לפני הקמת התחנה המרכזית בת גלים, שכנה התחנה המרכזית של העיר חיפה בשדרות הכרמל.
בתחילת שנות ה-60 עם גידול האוכלוסייה בעיר חיפה ובערים סביבותיה וגידול במספר הנוסעים, התחנה בשדרות הכרמל הייתה קטנה וצרה מלהכיל את כמות הנוסעים הגדולה, ונוצר הצורך להקים תחנה מרכזית ראשית גדולה בחיפה. המקום שנבחר הוא בפאתיה המזרחיים של שכונת בת גלים בצמוד לתחנת הרכבת בת גלים שהייתה אז תחנת הרכבת הראשית של העיר חיפה.

בניית התחנה וחנוכתה

במרס 1965 אישרה עירית חיפה בראשות ראש העיר המיתולוגי אבא חושי את הקמתה של תחנת בת גלים ואושר תקציב להקמתה. ביוני 1968 החלה בנית התחנה על-ידי "סולל ובונה" שהייתה אז מחברות הבנייה הגדולות בארץ . התחנה נבנתה במשך כ-5 שנים ועלתה בסיכום כללי על-פי הערכה וכפי שנימסר, כ-44 מיליון ל"י. התחנה הוקמה על-ידי "מפעלי תחנות" של אגד וחברת "אמות". במרכזה של התחנה הוקם מגדל משרדים בן 12 קומות שנחשב באותה תקופה למגדל גבוה מאד. חלק ניכר מהמשרדים במגדל, שימשו למשרדי אגד במחוז חיפה והצפון וחלק למשרדי חברת חשמל.
בתחנה כפי שדווח בעיתונות דאז, היו 51 רציפים מהם 31 לקווים הבין עירוניים, 16 רציפי הורדה, 8 רציפים לקליטת והורדת נוסעים מהשירות העירוני. הרציפים היו פזורים על גבי שני מפלסים, כשהעליון משמש לשירות העירוני והתחתון לשירות הבין- עירוני. לצד הרציפים כללה התחנה כ-40 חנויות, קיוסקים, מסעדות, שני סניפי בנקים, סניף דואר,20 תאי טלפונים ציבוריים ומקלטים לשעת חרום. בתחנה פעלו, חניונים רחבי ידיים מספר תחנות תדלוק, מתקנים לרחיצת אוטובוסים וחניון בצד הצפוני של התחנה עבור כ-200 אוטובוסים. בכניסה הראשית לתחנה נסלל כביש המוביל אל מרתף חניה ל-200 מכוניות (בתשלום). באולם הנוסעים המרכזי נתלה תבליט אלומיניום פרי יצירתו של האמן גרשון קניספל, באורך שמונה מטרים וברוחב שני מטרים.
צוות התכנון של התחנה כלל שורה של אדריכלים יידועי שם, ובהם שמואל וארי רוזוב אריה שרון, בנימין אידלסון אריה פריברגר ועוד .
התחנה נחנכה בטקס חגיגי שנערך ב-30 במאי 1974, במעמד ראש עיריית חיפה דאז, יוסף אלמוגי, מנכ"ל משרד התחבורה, דן חירם, חברי מועצת עירית חיפה, ראשי "אגד", ונקראה על שם מרדכי עופר (1924-1971),חבר הנהלת קואופרטיב אגד, שהיה חבר כנסת בין השנים 1965-עד לפטירתו בשנת 1971.
חדשנות נוספת שהופעלה בתחנת האוטובוס המרכזית בת גלים הייתה - הצמדתה לתחנת הרכבת בת גלים והקמת מנהרה תת-קרקעית שחיברה בניהן ושימשה למעבר נוסעים בין שתי התחנות וליציאה לקריית אליעזר. דומה כי אין ישראלי שחיי בארץ בשנות ה70-90 שלא עבר לפחות פעם בחייו דרך מנהרה זו. קצין ששירת בבסיס בחיפה סיפר לי. כי במנהרה היה נוהגים באורח קבע להסתובב שוטרים צבאיים ולהפתיע את החילים ולרשום תלונות על הופעה מרושלת וכדומה. כמו תחנות אוטובוסים מרכזיות ראשיות אחרות באותן שנים גם בתחנת בת גלים נפגשו לראשונה זוגות רבים. וזאת לדעת התחנות המרכזיות באותן שנים היו מקום מפגש אידיאלי ל"דייטים" בין גברים לנשים.

סגירתה של התחנה

לקראת שנות ה-2000 הוחלט לפצל את תנועת האוטובוסים בתחבורה הציבורית לשתי תחנות אוטובוסים מרכזיות – "מרכזית המפרץ" במזרחה של העיר חיפה ותחנת "חוף הכרמל" בפאתי דרום חיפה ובמקביל לסגור את התחנה המרכזית בת גלים.
עם פתיחת תחנות האוטובוסים מרכזית המפרץ בשנת 2002 ומרכזית חוף הכרמל בשנת 2003 נסגרה תחנת בת גלים ב-2003. בשלב הראשון נשארו עדיין במתחם התחנה רציפים של מספר קווים עירוניים, אך אלה הוצאו ממנה זמן מה לאחר פתיחת מרכזית חוף הכרמל ב-2003. עד אמצע שנת 2012 פעל בקצה שטח התחנה שנסגרה מסוף "בת גלים", אך כיום האוטובוסים מגיעים לתחנת הרכבת חיפה בת גלים הסמוכה לתחנת הרכבת.
לאחר סגירת התחנה נעשו ניסיונות להפיח בה חיים ונפתחו במקום כמה מיזמי בילוי ובניהם מועדונים פאבים, אולם גם אלה לבסוף נסגרו, ומזה שנים לא מעטות עד היום הזה, עומדת התחנה הענקית על קומותיה ומפלסיה, נטושה שוממה ומוזנחת.
מה יהיה גורלה של התחנה
אם אני מבין נכון, התחנה נרכשה על-ידי חברת נצב"א. לא ברור לי במדויק מי הבעלים כיום של מתחם תחנת האוטובוסים בבת גלים. בעבר הועלו כמה תוכניות לשיפוץ המקום והחייאתו ובהן הפיכת מגדל המשרדים לבית דיור לעולים חדשים. כן הועלה רעיון לבנות בתחנה קריית מדע שתתחבר לבית החולים רמב"ם ולפקולטה לרפואה של הטכניון ששוכנת בבת גלים ועוד הצעות כהנה וכהנה. למרות ערכו ויחודו האדריכלי של מבנה תחנת האוטובוסים בת גלים, הוא לא מוגדר, ככל הידוע לי כמבנה לשימור.

מגדל המשרדים הנטוש בתחנה המרכזית בת גלים [צילום: אלי אלון]
תאריך:  12/11/2017   |   עודכן:  12/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפורה של התחנה המרכזית בת-גלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
הנהגים הבדואים של חברת מטרופולין מאיימים כי ישביתו ביום ג' את שירות התחבורה הציבורית בעיר    הסיבה: תקיפת נהג בידי מאבטחי התחנה המרכזית
עידן יוסף
בישיבה בנושא מעורבות כלי רכב כבדים בתאונות דרכים התברר כי בעוד שחוק שעות עבודה ומנוחה דורש שמונה שעות מנוחה לנהג, מאפשרת תקנה 168 רק שבע שעות    יו"ר הועמ"ש לבטיחות בדרכים דורש מהממשלה דיווח על התקדמות במעבר לטכוגרף דיגיטלי
עידן יוסף
הטעינה תתאפשר בכ-3,000 עמדות באמצעות כרטיס אשראי וללא עמלה    הורים יוכלו לקנות חוזה באמצעות מחשב או טלפון החכם, והילד יוכל לטעון אותו בכל כספונט
אריאל י' לוין
משרד הביטחון דורש להפעיל רכבת עד קריית ההדרכה בנגב ומזהיר שמשרתי קבע איכותיים יפרשו אם לא יוכלו להגיע בקלות    האוצר: העדר שקיפות מצד צה"ל פוגע במעבר
עידן יוסף
גודש תנועה כבד נרשם במהלך היום עקב השבתת חלק מקו החוף    שירות הסעיות הופעל רק מנתב"ג ואליו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il