X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחקר: במקום להתאים את התחבורה לצרכים של עמק יזרעאל, ניסה משרד התחבורה להתאים את הצרכים למדיניותו התוצאה: 83% לא משתמשים ברכבת ורק 5% נוסעים בקביעות
▪  ▪  ▪
תחנת מגדל העמק-כפר ברוך [צילום: נתיבי ישראל]

ממצאי מחקר חדש על השימוש בקו העמק של רכבת ישראל, שנערך בקרב 408 תושבי המועצה האזורית עמק יזרעאל, מעלה כי בעוד שניתן לומר בזהירות כי הקמתו של קו הרכבת מייצרת אפקט חיובי בהפחתת השימוש ברכב הפרטי, עלויותיו הגבוהות, הכוללות הקמה ותפעול, וכן מיעוט השימוש בו מטילות ספק רב בנחיצותו של הקו. המחקר נערך על-ידי אלירן ברמן ופרופ' משה גבעוני מהיחידה למחקר תחבורה באוניברסיטת תל אביב.

יורדים מהפסים? בחינת השינויים בהרגלי הנסיעה בקרב תושבי המועצה האזורית בעקבות פתיחת קו הרכבת חיפה-בית שאן / מחקר
היחידה למחקר תחבורה: עם השפעותיו השליליות של השימוש ברכב הפרטי, שמה לה מדיניות התחבורה את צמצום השימוש למטרה. פיתוח והרחבת פעילות הרכבת היא דוגמה בכירה לכך. אך, לא ניתן לומר בוודאות כי כל קו רכבת נצרך באופן דומה בכל מקום, ויש תלות במאפיינים המקומיים לשם כך. מחקר זה משתמש במקרה המבחן של פתיחת רכבת העמק מבית שאן לחיפה, וחוקר את השאלה: כיצד משפיעה פתיחתו של קו הרכבת בין חיפה לבית שאן על החלטות הנסיעה של תושבי המועצה האזורית עמק יזרעאל (אותם קו הרכבת החדש התעתד לשרת)? לשם חקירת הנושא, בוצע סקר אינטרנטי בין תושבי המועצה האזורית עמק יזרעאל, אזור בעל צפיפות נמוכה ותלות תחבורתית גבוהה ברכב הפרטי. הסקר בוצע כחצי שנה לאחר פתיחת הקו, בו נשאלו התושבים על אופי נסיעתם ברכבת, והגורמים לכך. תוצאות הסקר מראות כי רק 5.1% מהמדגם נוסעים ברכבת באופן קבוע, כאשר הסיבה העיקרית למיעוט הנסיעות היא חוסר הצורך ביעדים שהרכבת מספקת. המסקנות העיקריות שעולות מהמחקר, הן שיש להתאים את מדיניות התחבורה מתוך הצרכים של האזור, בייחוד כאשר מדובר באזור בעל תלות גבוהה ברכב (29 עמ')
בחינת השינויים בהרגלי הנסיעה בקרב תושבי המועצה האזורית בעקבות פתיחת קו הרכבת חיפה-בית שאן / תקציר מחקר
מחקר של היחידה למחקר תחבורה זה משתמש במקרה המבחן של פתיחת רכבת העמק מבית שאן לחיפה וחוקר את השאלה: כיצד משפיעה פתיחתו של קו הרכבת בין חיפה לבית שאן על החלטות הנסיעה של תושבי המועצה האזורית עמק יזרעאל (4 עמ')
מעדיפים לקחת רכבת מבנימינה

תוצאות המחקר מראות כי עבור יוממים (נוסעים העושים שימוש יום-יומי) לאזור מרכז הארץ קו הרכבת אינו מהווה חלופה ראויה לרכב הפרטי. לעורכי המחקר התברר כי המסילה לחיפה והאילוץ להחליף רכבות בדרך מסרבלים את מהלך הנסיעה, גם מבחינת זמני הנסיעה וגם מבחינת המאמץ הנדרש לכך. חלק מן בתושבים הנוסעים למרכז ציינו כי הם מעדיפים לנסוע ברכבם הפרטי לתחנת בנימינה, ומשם לנסוע ברכבת ליעד הנסיעה שלהם. יתרה מזאת, מלבד זמני הנסיעה הארוכים יחסית, חיסרון זה מודגש יותר לנוכח העובדה שפריסת שעות פעילות הרכבת מגבילות את התושבים המבקשים להתחיל את יומם מוקדם או לסיימו מאוחר.
עוד עולה מן המחקר כי רק כ-5% מהתושבים נוסעים ברכבת באופן קבוע (מעל 11 נסיעות בחודש), וכ-12% משתמשים בה בצורה מזדמנת (בין 4 ל-10 נסיעות בחודש). מנגד, כ-83% ענו כי הם כלל לא משתמשים ברכבת, או לחלופין, משתמשים בה מעט (עד 3 נסיעות בחודש). באופן כללי, נראה כי הסיבה העיקרית למיעוט הנסיעות היא חוסר הצורך ביעדים שהרכבת מספקת.
מצד אחד, 30% מהנשאלים בקבוצה שממעטת בנסיעות תירצו את מיעוט הנסיעות מצדם בכך שמרבית הנסיעות שלהם הן מקומיות. מצד שני, 17% מהנשאלים באותה קבוצה טענו כי אין תחנת רכבת קרובה ליעד הנסיעה, כך שהרכבת לא רלוונטית עבורם.

תחנות מרוחקות ומעט אוטובוסים

עוד עולה כי גם אצל התושבים הנוסעים ברכבת בתדירות גבוהה יותר קיימת התבססות על הרכב הפרטי, שכנראה קשורה למרחק התחנות מהיישובים ומיעוט קווי אוטובוס ביניהן. כאשר נשאלו מהו אמצעי ההגעה העיקרי שלהם לתחנת הרכבת, כ-78% מקבוצות הנוסעים הרגילים והמזדמנים ענו כי הם משתמשים בעיקר ברכב - כנהגים, ואילו 15% נוספים ענו כי הם נעזרים ברכב אבל כנוסעים. מנגד, רק 4% ו-3% משתמשים בתחבורה ציבורית ובאופניים, בהתאמה. בכל זאת, ניתן לראות כי לקו הרכבת יש השפעה חיובית, בין משתמשי הרכבת, על הפחתת השימוש ברכב הפרטי. 95% מהנוסעים הקבועים והמזדמנים הצהירו כי קו הרכבת מחליף עבורם אמצעי נסיעה אחרים לאותו יעד נסיעה שהיה להם גם לפני פתיחתו ורק 5% אמרו כי הם מבצעים נסיעות חדשות מאז פתיחת קו הרכבת. כמו-כן, מתוך הקבוצה שהרכבת החליפה את אמצעי הנסיעה הקודם שלהם, 63% השתמשו בעיקר ברכב הפרטי, בין אם כנהגים או נוסעים.
מסקנתם של אלירן ברמן ופרופ' משה גבעוני היא כי מבחינה תכנונית היה על משרד התחבורה להתאים את מדיניות התחבורה לצרכים של האזור, ולא להפך. זאת אומרת, בשל חשיבות זמן הנסיעה מדלת-לדלת ולא רק בין תחנה לתחנה, רכבת לא מתבררת כפתרון הטוב ביותר עבור קבוצות יישובים בעלי צפיפות נמוכה, בשל מרחקי הנסיעה לתחנת הרכבת וממנה.
החוקרים מסבירים כי עבור אנשים המתבססים על נסיעות ברכב פרטי צריך להציג חלופות שיהיו טובות מספיק על פני יתרונות הרכב הפרטי, ובייחוד, חשוב לדאוג שקיצור זמן הנסיעה מדלת-לדלת יהיה משמעותי, בעיקר משתי בחינות. האחת, שיפור הגישה לתחנת הרכבת באמצעיים חלופיים לרכב הפרטי, כדוגמת אוטובוסים, שזמינותם התבררה במחקר כלא-משמעותית; השנייה, היא שיפור הגישה ליעדים מרכזיים, כדוגמת תל אביב.
לדבריהם, נראית מעט תמוהה העובדה כי יש צורך בשתי תחנות רכבת פועלות בשטחה של עמק יזרעאל - מגדל העמק-כפר ברוך ויקנעם-כפר יהושע (בעיקר מבחינה כלכלית), ואולי נכון לשקול מחדש את הצורך בהפעלת שתיהן. בסופו של דבר, סיכמו, שיפורה של מערכת התחבורה נדרש ללכת יד ביד עם הצרכים והמאפיינים המקומיים של כל אזור, ורק כך אולי התלות הנרחבת ברכב הפרטי תחל להצטמצם.

תאריך:  14/11/2017   |   עודכן:  14/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רכבת העמק מסורבלת - מעדיפים רכב פרטי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
בעמק החשיבה הכלכלית מםגרת
א-ת  |  14/11/17 09:26
 
- תגובה
יהודה פינסקר  |  14/11/17 15:31
2
לרכבת יש תחנות גם בבית שאן ועפ
אורי... .  |  14/11/17 09:36
3
הפעם זה לא-צלח
מוטי הקרייתי  |  14/11/17 11:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
עידן יוסף
מתפללים בבתי הכנסת הסמוכים למסילה דיווחו כי במקום פתיחת ציר רגילה של קטר אחד הסיעה רכבת ישראל מערך שלם של קרונות נוסעים תוך צפירות רמות שהפרו את שלוות השבת של תושבי הקריות
אלי אלון
תחנת האוטובוסים המרכזית בת גלים שבמשך כ-30 שנה שימשה כתחנה המרכזית הראשית היחידה בעיר חיפה, הייתה מהגדולות והמשוכללות והחדשניות בארץ. היא השתרעה על שטח של כ -60 דונם. אלפי נוסעים עברו מדי יום בשעריה במאות אוטובוסים. בתחילת שנות ה-2000 נסגרה ומזה שנים רבות עומדת נטושה שוממה ומוזנחת. עד מתי?
עידן יוסף
הנהגים הבדואים של חברת מטרופולין מאיימים כי ישביתו ביום ג' את שירות התחבורה הציבורית בעיר    הסיבה: תקיפת נהג בידי מאבטחי התחנה המרכזית
עידן יוסף
בישיבה בנושא מעורבות כלי רכב כבדים בתאונות דרכים התברר כי בעוד שחוק שעות עבודה ומנוחה דורש שמונה שעות מנוחה לנהג, מאפשרת תקנה 168 רק שבע שעות    יו"ר הועמ"ש לבטיחות בדרכים דורש מהממשלה דיווח על התקדמות במעבר לטכוגרף דיגיטלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il