X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר יעקב פיקר, שהיה אחרי קום המדינה המפקח על הביטוח במשרד האוצר גדל באוסטריה בעלת התרבות הגרמנית וקיבל תואר דוקטור למשפטים מאוניברסיטת וינה. שלמה אליהו יליד בגדד עלה לישראל עם משפחתו והיה חסר כל. לכאורה שני הפכים שלעולם לא היו יכולים למצוא שפה משותפת, אבל כנראה יד הגורל החליטה שהם יפגשו וישתפו פעולה
▪  ▪  ▪
שלמה אליהו [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]

שלמה אליהו, האיש שהתחיל מלא-כלום ובנה לעצמו במו ידיו אימפריה כלכלית, ידוע בציבור כאחד מאנשי העסקים העשירים בישראל. כל מי שמעיין בתולדות חייו אינו יכול שלא להתפלא ולשאול את עצמו כיצד התרחש הנס שהעלה אותו ממעמקי העוני אל מרומי העושר. במקרה של אליהו לנס הזה יש שם וקוראים לו ד"ר יעקב פיקר שהיה, לאחר קום המדינה, המפקח על הביטוח במשרד האוצר.
לכאורה שני הפכים אלה לעולם לא היו יכולים למצוא שפה משותפת, אבל כנראה יד הגורל החליטה שהם יפגשו וישתפו פעולה. כדי להבין את תולדות הפגישה הבלתי אפשרית הזו ראוי להשוות את קורות חייהם.
אליהו נולד בבגדד. ב-1950, בהיותו בן 14, עלה לארץ עם הוריו ושמונה אחיו ואחיותיו. לאחר שהות קצרה במעברת בית ליד עברה המשפחה להתגורר בשכונת קריית שלום בדרום תל אביב. זמן קצר לאחר העלייה החל שלמה לעבוד כשוליה במסגרייה. כעבור שנה כבר היה שליח בחברת הביטוח "מגדל". ב-1953 פוטר אך כיוון שעולם הביטוח קסם לו החל לשמש סוכן ביטוח בחברת "בניין". הוא לא גויס לצה"ל כיוון שבילדותו נפגע ממחלת הפוליו. ב-1955 הקים סוכנות ביטוח עצמאית. באותן שנים התפרסם אליהו ברעיון השיווקי שבמרכזו ניצבה הסיסמה "אליהו ישלם". במקביל לעיסוקו כסוכן ביטוח, כדי להגדיל את הכנסותיו, עסק באמרגנות ואירגן הופעות בידור.
אליהו לא הסתפק בכל אלה. הוא שאף לקבל רישיון להקים חברת ביטוח משלו כיוון שהבין שבנתיב הזה טמון הכסף הגדול. המחסום למימוש שאיפתו ניצב לפתחו של פקיד בכיר ביותר בשם ד"ר יעקב פיקר.
יעקב פיקר גדל באוסטריה בעלת התרבות הגרמנית. כמו יהודים רבים החליט ללמוד משפטים וקיבל תואר דוקטור למשפטים מאוניברסיטת וינה. מתוך הבנת הרוח הנאצית הנושבת באירופה עלה יעקב לישראל לפני תחילת מלחמת העולם השנייה. לאחר קום המדינה כיהן במספר תפקידים בכירים ומסלול קידומו היה תמיד בצמרת: המשנה למבקר המדינה, סגן מזכיר הממשלה, מנכ"ל משרד המסחר והתעשיה ולבסוף המפקח על הביטוח במשרד האוצר.
שלמה אליהו, והוא בן 30 בלבד, ביקש להיפגש עם "הדוקטור פיקר" שנחשב בענף הביטוח כאיש בעל יד ברזל קפדנית. להפתעתו הפגישה נקבעה במהירות. פיקר קיבל את פניו באדיבות רבה, כמנהג ה"יקים". ללא יותר מדי "דברי סרק" הציג פיקר שאלה עניינית: "למה אתה רוצה חברת ביטוח". שלמה הסביר מה שהסביר מבלי לדעת אם עבר את המחסום, אבל כיוון שלא רצה לצאת בלא כלום שאל את השאלה המתבקשת: "מה דעתך". וכאן התרחש הנס.
הדוקטור השיב לו במשל. "עולם הביטוח בארץ משול לבריכה שבה משתכשכת קבוצה קטנה של דגים מפוטמים שעושה כרצונה, ורצונה הוא להשמין. כל אחד מהדגים האלה קובע מה יהיו תעריפי הביטוח במטרה אחת - להגדיל את הכנסותיהם. אני אעניק לך אפשרות לקפוץ לבריכה אבל בתנאי שאתה תהיה ברקודה. תנשוך את השמנים האלה באחוריהם ככל שתוכל ותאלץ אותם לקיים תחרות. כך יוכל הענף הזה להבריא. אני סומך עליך, על-פי השם שיצא לך, שהתעריפים ירדו".
שלמה הסכים בשמחה לקבל את התנאי. בשנת 1966 ייסד את החברה לביטוח "אליהו", שהייתה, לאחר קום המדינה, החברה הראשונה שקיבלה רישיון לעסוק בביטוח. בראשית דרכה עסקה החברה בענף הרכב. הפעילות הורחבה ב-1968 עם קבלת הרישיון לעסוק בביטוח אלמנטרי. שנה לאחר מכן חדרה "אליהו" לתחום ביטוח החיים. המשך הסיפור רשום בתולדות ענף הביטוח של ישראל. כיום שולט שלמה אליהו בחברת הביטוח "מגדל" שבה עבד כשליח בתחילת דרכו.
שלמה לא שכח את הדוקטור. הוא תרם תרומה מכובדת להנצחת שמו בבניין מהודר ב"נחלת ערן" שבנגב, הקרוי על שמו - "מרכז ד"ר י. פיקר לחינוך ותרבות בבית הספר לחינוך מיוחד".
הקשר עם משפחת פיקר לא נותק גם אחרי ששלמה הגיע לגדולה. ברשימת חברי הדירקטוריון של "מגדל" כיום אפשר למצוא את שמו של רופא השיניים ד"ר גבריאל (גבי) פיקר, בכורו של יעקב, שהוא במקרה או שלא במקרה, חבר ילדות של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

תאריך:  26/11/2017   |   עודכן:  26/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדוקטור שהטיל על שלמה אליהו תפקיד של 'ברקודה'
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עמי, איך קרה שחברות הביטוח
ב_שמואל  |  26/11/17 10:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
בגלריית גודין שבבאר שבע מתקיימת בימים אלה תערוכתם של עולים חדשים, המבטאים בציור ובצילום את נופיה המרהיבים של מדינת ישראל
חובב לויטס
מחוץ לגבולות גדרה חדרה חיים מחצית מתושבי ישראל הזכאים לאותה תשומת לב ממשלתית כמו תושבי המרכז, מצהיר רוני כהן, ראש מועצת יבנאל ובכיר בשלטון המקומי החושף אותנו לקצת מהאתגרים העומדים בפני תושבי הפריפריה
עליס בליטנטל
"הנידפים" - הצגה מלאה קסם ודמיון, לכאורה אורבנית, אך רוויה בנגיעות עמוקות תוך ביקורת עצמית של כל צופה בנעשה בנפשו פנימה. יצירתו של המחזאי והבימאי ירון אדלשטיין מחזקת ומאששת את היות תיאטרון "נוצר" כאבן דרך בתולדות התיאטרון הישראלי.
איתמר לוין
העיתונאי הפרו-נאצי שהיה אחראי לפרסום הזיוף הגדול ביותר בתולדות התקשורת, מסר מידע מוטעה על בורמן ומנגלה    מפעיליו התרשמו ממנו, אך לא ידעו שדעת עורכיו ועמיתיו ב"שטרן" הפוכה בתכלית
יואב יצחק
רו"ח חן ברדיצ'ב שמונה כנאמן לקבוצת מילומור-רסידו מבקש מבית המשפט באמצעות בא-כוחו עו"ד שולי גולדבלט לאשר כינוס הנושים    מטרתו: להאריך עד 2020 את ההסדר    ברדיצ'ב וגולדבלט מסרו לבית המשפט מידע כוזב ומגמתי    במקביל: הם מסתירים מבית המשפט היקף שכר הטירחה שנטלו לעצמם במשך השנים בלא דיווח; וכי המנהל המרכזי של החברות פרדי רובינסון שפועל תחת חסותם ומקבל שכר נאה הורשע בשני הליכים פליליים ונגזרו עליו 19 חודשי מאסר בפועל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il