X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
גירסה עכשווית למיתולוגיה [צילום: וולפגנג זאובר]
שישה בשישי
מכת מדינה
השחיתות בשלטון המקומי אינה פוסקת ואף גוברת. השבוע הגיע תורה של עיריית ראשון לציון, ותהיו בטוחים שהיא אינה האחרונה. אז מה עושים? הנה כמה הצעות מעשיות, החל מתפקידו של משרד הפנים ועד לאחריות שלנו כבוחרים
הרשעות ראשי ערים בעשור האחרון
ראש העירייה
הרשות
העבירות
העונש
אורי לופוליאנסקי
ירושלים
קבלת שוחד
שישה חודשי עבודות שירות
צבי בר
רמת גן
קבלת שוחד, הלבנת הון
3.5 שנות מאסר
שלומי לחיאני
בת ים
מרמה והפרת אמונים
שמונה חודשי מאסר
יצחק רוכברגר
רמת השרון
מרמה והפרת אמונים, זיוף
שישה חודשי עבודות שירות
חליל קאסם
טירה
קבלת שוחד, מעשה מגונה
3.5 שנות מאסר
דוד יוסף
אור יהודה
עבירות מין, גניבה
שנתיים מאסר
שמעון גפסו
נצרת עילית
קבלת שוחד
שישה חודשי מאסר
ישראל סדן
חדרה
קבלת שוחד
שמונה חודשי מאסר
בני רגב
לוד
קבלת שוחד
18 חודשי מאסר
עודד המאירי
צפת
מרמה והפרת אמונים
שישה חודשי מאסר
חיים ברביבאי
קרית שמונה
קבלת שוחד, מרמה, עבירות מס
שנת מאסר על תנאי
רון פרומר
נהריה
קבלת שוחד
20 חודשי מאסר על תנאי
חקירות שחיתות פתוחות בשלטון המקומי
ראש הרשות
הרשות
החשדות
מצב התיק
מרים פיירברג
נתניה
קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים
המלצה להעמיד לדין
איתמר שמעוני
אשקלון
קבלת שוחד, עבירות מס
המשפט מתנהל
ישראל זינגר
רמת גן
מרמה והפרת אמונים
לפני שימוע
יהודה בן-חמו
כפר סבא
קבלת שוחד
לפני שימוע
אילן שוחט
צפת
שוחד, גניבה, עבירות מס
המלצה להעמיד לדין
נסים מלכה
קרית שמונה
קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים
בחקירה
רוני גולן
תל מונד
מרמה והפרת אמונים
לפני שימוע
דב צור
ראשון לציון
קבלת שוחד
בחקירה

תמונת מצב

תראו את שתי הטבלאות המתנוססות לגאון (או שמא לדראון) בראש הדברים. זוהי רשימה חלקית בלבד של ראשי רשויות מקומיות שהועמדו לדין, שנעצרו או שממתינים להכרעה בעניינם בשל עבירות שחיתות בעשור האחרון (ותודה לעיתון הארץ שהכין מפה מאירת עיניים של כל התיקים). הרשימה המלאה כוללת עשרות של ראשי רשויות – ממועצות איזוריות שכמעט איש לא שמע עליהן ועד כמה מן הערים הגדולות ביותר בישראל. השבוע נוספה ראשון לציון, ותהיו בטוחים שהיא לא האחרונה.
לנתונים מספריים יש יתרון מוחלט אחד: הם לא משקרים. כאשר רואים עשרות רבות של מקרי שחיתות בשלטון המקומי – כולל הרשעות מהדהדות בעבירות שוחד ומאסרים ממושכים – לא ניתן לטעון שמדובר בצירוף מקרים. זוהי מכת מדינה במלוא מובנן של שתי המילים: זוהי מכה קשה והיא קיימת בכל המדינה בצורה בלתי פוסקת.
השלטון המקומי משפיע על חיינו היום-יומיים הרבה יותר מאשר השלטון המרכזי. הוא מטפל בתאורה ברחובות, בניקוז השפכים, באספקת המים, בחינוך ובתרבות, בכבישים ובמדרכות, בבריאות ובניקיון, וכמובן בבנייה לכל סוגיה. בעוד השלטון המרכזי צריך להבטיח את עצם קיומם של חיינו, השלטון המקומי הוא האחראי על איכותם. מאחר שקיומם של חיינו מובטח בעיקרו, השאלות הנוגעות לאיכותם הן המעסיקות אותנו. לכן, שחיתות בשלטון המקומי צריכה להטריד את כולנו – אולי עוד יותר מאשר שחיתות בשלטון המרכזי.

למה זה קורה

בכל מחלה יש צורך באבחון הגורמים ובמציאתם לפני שמחפשים תרופה – והשחיתות היא מחלה לכל דבר. כאשר אנו עוסקים בשחיתות בשלטון המקומי בישראל, הסיבות הרגילות – יצר הרע, רדיפת בצע, התנשאות – אינן מספקות את מלוא התשובה. היקף התופעה מלמד שיש משהו בשלטון המקומי עצמו שיוצר את הקרקע הדשנה עליה גדלים עשבי הפרא הללו. לעיתים נדמה שאנחנו מצויים בגירסה עכשווית ואמיתית של סיפור המיתולוגיה היוונית על הרקולס והידרה בת תשעת הראשים: בכל פעם בה כרת הרקולס ראש אחד, הוא גדל מחדש ולעיתים אפילו גדלו שניים. בכל פעם בה נעצר ואף מורשע ראש רשות מקומית – מתגלים עוד מקרים של שחיתות.
כאשר נשאל ג'ורג' מאלורי מדוע הוא רוצה לטפס על הר האוורסט, תשובתו הייתה: "כי הוא שם". התשובה לשאלה מדוע יש שחיתות בשלטון המקומי היא: "כי זה אפשרי". וזה אפשרי משום שיש שם ריכוז עצום של כוח בידיים בודדות, הרבה מאוד כסף, טונות של ביורוקרטיה וכמה גרמים של פיקוח. במילים אחרות: אנחנו מדברים על ליקויים מבניים, שכל עוד יישארו בעינם – גם השחיתות תמשיך להתחולל ולהשתולל. לכן, יש צורך בשינויים מן היסוד כדי לעקור את הנגע. ואם נחזור למשל הרפואי, הרי שעלינו לתת חיסון ולשנות את אורח החיים, ולא להסתפק באספירין או אפילו בניתוח.

ראשי הרשויות

נתחיל בראשו המסריח של הדג: ראשי הרשויות. הללו נבחרים בצורה אישית וישירה לקדנציות בנות חמש שנים, ללא כל הגבלה על מספר הקדנציות. בדיקה מהירה מגלה שיש כמה וכמה ראשי ערים שמכהנים מספר דו-ספרתי של שנים. השיא שכנראה לעולם לא יישבר שייך לשלמה בוחבוט במעלות-תרשיחא: 41 שנים רצופות. מוטי ששון הוא ראש עיריית חולון כבר 24 שנים; רון חולדאי (תל אביב) ומרים פיירברג (נתניה) מכהנים 19 שנים; זקי סבג (נהריה) הוא ראש העירייה כבר 16 שנים; 14 שנים יש ליונה יהב (חיפה), יהודה בן-חמו (כפר סבא) ומאיר יצחק-הלוי (אילת); יצחק מירון (עפולה) סוגר את שנתו ה-11.
אין זה מקרי, ששניים מהשיאנים הללו – פיירברג ובן-חמו – חשודים בעבירות שוחד. כמה מראשי הערים שכבר הורשעו בעבירות שחיתות, כיהנו שנים רבות ואפילו רבות מאוד: צבי בר היה ראש עיריית רמת גן 24 שנים, שלומי לחיאני וחיים ברביבאי היו 11 שנים ראשי עיריות בת ים וקרית שמונה, יצחק רוכברגר כיהן עשר שנים כראש עיריית רמת השרון.
כהונות רצופות כאלו הן פרצה הקוראת לגנב השחיתות. שנים על שנים מביאות לכך שהאדם משתכנע שהמשרה רשומה על שמו בטאבו, ליבו נעשה גס במינהל התקין ובכספי הציבור, והוא בטוח שלא משנה מה יקרה – תפקידו שמור לו כל עוד ירצה בו. וכאשר הבחירות הן אישיות, הסכנה גדולה עוד יותר – משום שאין מסננת נוספת בדמות הצורך להתמודד גם בתוך המפלגה. לכן, הפתרון הוא לעשות אחת משתיים: או לעבור לבחירות יחסיות גם בשלטון המקומי, או להגביל את הכהונות. ובכל מקרה, אין שום סיבה שראש רשות יכהן חמש שנים בעוד כהונת הכנסת היא ארבע שנים; קיצור הכהונות יסייע גם הוא להגברת הבקרה ויפחית את תחושת "העיר זה אני".

תכנון ובנייה

חלק משמעותי ביותר מן השחיתות בשלטון המקומי הוא בתחום התכנון והבנייה – החל בהולילנד, דרך פרשת צבי בר וכלה בחשדות כלפי מרים פיירברג ודב צור. הסיבה לכך היא שמדובר בתחום בו יש המון כסף והמון ביורוקרטיה, מה שמעודד תשלומי שוחד כדי לקבל מה שלא ניתן להשיג בדרכים ישרות.
אי-אפשר להמשיך בצורה כזאת. טירוף, אמר אלברט אינשטיין, הוא לחזור על אותם מעשים ולקוות לתוצאות שונות. כאשר אנו רואים שוב ושוב ועוד פעם שוב ושוב שחיתות בתחום התכנון והבנייה – ברור שהמערכת הנוכחית נכשלה ובענק. ברור שחייבים לשנות אותה מן היסוד. השאלה היא, כיצד עושים זאת מבלי לאבד את היכולת של עיריות לקבוע מה יתרחש בתחומן ומבלי להכביד עוד יותר את הנהלים המסובכים והממושכים ממילא – שכזכור הם שיוצרים את השחיתות.
אני לא מומחה בנושא ולכן אסתפק בכמה מחשבות. ייתכן שיצירת מרחק גדול יותר בין היזמים לבין המחליטים, בדמות העברת סמכויות לוועדות המחוזיות, תספק חלק מהפתרון. אולי צריך לאפשר לרשויות לאשר רק תוכניות בנייה קטנות ושגרתיות, ואת הגדולות והמורכבות להעביר לוועדות המחוזיות. במקביל, יש מקום לפרסם הרבה יותר פרטים על דיוני הוועדות, כולל פרוטוקולים מלאים. ראוי לבצע רוטציות תכופות בהרכבי הוועדות; יש מספיק מומחים כדי לאייש אותן מחדש פעם בארבע שנים, ואפשר גם להעביר חברים ממחוז למחוז. צריך לחזק את הביקורת הפנימית ברשויות ולתת לה משאבים ספציפיים בתחום התכנון והבנייה, לצורך בחינה בזמן אמת של הטיפול בתוכניות משמעותיות.
גם בתי המשפט יצטרכו להתערב יותר; פשוט אין ברירה. כיום הם בודקים רק את התקינות המינהלית של ההחלטות בתכנון ובנייה, אבל נראה שאין מנוס מכך שיהיה עליהם לבדוק גם את הסבירות המקצועית של ההחלטות. כאשר רואים תוכניות החורגות בהרבה מן המקובל, חייבים לשאול ולהשתכנע שהן אושרו כדין וביושר. יכול להיות שאני מדבר שטויות; מה שברור הוא, שחייבים לשנות מן היסוד את השיטה המשחיתה והמושחתת הקיימת.

משרד הפנים

אם מדברים על פיקוח חיצוני, המחדלים הגדולים ביותר מונחים לפתחו של משרד הפנים. כאשר יש בשלטון המקומי פרשות שחיתות בקצב של אחת לחודש-חודשיים, ברור שהשלטון המקומי נכשל לחלוטין בתפקידו כמאסדר וכמפקח.
המצב מלמד, כי משרד הפנים אינו יכול להסתפק בכך שימנה רואי חשבון חיצוניים שיגישו דוחות שאולי ישכבו במגירה ואולי יעלו אבק על המדף. קיומם של ממונים על המחוזות אינו מספיק, והמשרד בירושלים אינו עושה את המוטל עליו. הכשל הוא לאורך ולרוחב, לגובה ולעומק. וזה ממש לא קשור לשאלה מי עומד בראש המשרד והאם מדובר באדם שבעצמו הורשע בעבירות שחיתות. המצב הזה היה גם בתקופתו של גדעון סער וגם לפני כן. כל עוד המשרד אינו ממלא את חובותיו, הוא שותף מלא בשחיתות הגואה.
המשרד חייב להיכנס לעובי הקורה. עליו להפעיל את סמכויותיו בצורה נרחבת ונחרצת. צריך חשב מלווה? קדימה. יש להטיל חיוב אישי? קדימה. אין מנוס מהדחת ראש הרשות? קדימה. וזה לא חייב להיות דווקא בשל שחיתות; ניהול כושל, גרעונות מצטברים ושירותים קורסים הם סיבה מספקת בהחלט. נכון, מדובר בפגיעה משמעותית ברצון הבוחר, אך לבוחר מגיעות גם אחריות בטיפול בכספו ומקצועיות בשירותו. יתרה מזאת: פיקוח פעיל של משרד הפנים והידיעה שהוא עשוי להתערב בכל רגע יהוו מחסום נוסף בפני השחיתות.

הציבור

לבסוף, גם לכולנו יש אחריות. אנחנו יכולים להעניש את ראשי הרשויות בצורה המשמעותית ביותר: לא לבחור אותם שוב. עליהם לדעת שניהול כושל, ובוודאי שחיתות, יעלו להם בכסאותיהם. תאמרו שזה מובן מאליו; העובדות מלמדות אחרת. תושבי רמת השרון שבו ובחרו את יצחק רוכברגר בעיצומו של משפטו, ותושבי קריית גת בוחרים את הבריון אבירם דהרי המשתמש לרעה בהליכי משפט כדי לסתום את פיות מבקריו.
כאשר ראש עירייה מקדם תוכניות בנייה תמורת שוחד, הציבור נפגע בצורה מוחשית וישירה בהרבה מאשר במקרה בו ראש הממשלה מקבל סיגריות ושמפניה. כאשר גורמי פשיעה זוכים לדריסת רגל בגוף המעניק רשיונות, חיי הציבור מצויים בסכנה הרבה יותר מוחשית מאשר במקרה בו ראש הממשלה זומם עם מו"לים. נגד תופעות כאלו צריך לצאת בשצף קצף, הן מצדיקות הפגנות ולחץ ציבורי ותקשורתי לפחות כמו זה שבפרשות 1000, 2000 או 3000.

תאריך:  08/12/2017   |   עודכן:  08/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מכת מדינה
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
בשום פנים ואופן לא
בן הארץ  |  8/12/17 09:22
2
צריך להחליף את העם
הבעיה האמיתית  |  8/12/17 10:15
3
כנסו כולם הרצליה
חוקר  |  8/12/17 10:36
4
החלק הגרוע ביותר בהצעותיך....
משה, עורך-דין  |  8/12/17 11:20
 
- כל מילה בסלע.אתה בניגוד לכותב,
בני בנקר  |  9/12/17 13:24
5
שכחת מי שר הפנים ?
ארי כספי  |  8/12/17 11:49
6
אזכור רוכברגר - הטעיית הקוראים
אהוד פרלסמן  |  8/12/17 12:20
7
תתחיל בזה שתסגור ותאחד 80%
איל  |  8/12/17 12:30
8
50% מהפתרון זה אכיפה נוקשה!
פועה  |  8/12/17 12:34
9
הנעשה בראשון: מאפיה.
אובד מדינה  |  8/12/17 14:04
10
הענישה קלה מדי
מבקר פנים בגימ'  |  8/12/17 14:15
11
אבל פטנט כזה באשדוד עוד לא
שמעתם  |  8/12/17 14:50
 
- היכנסו לעתון"אשדוד היום"וראו  ל"ת
במי מדובר  |  9/12/17 15:13
12
זו לא מכת מדינה
גדי מהמרכז  |  8/12/17 15:12
13
הרשויות = חור, מה נלין על עכבר
1 העם  |  9/12/17 12:48
 
- אכן הגנב הגדול - חורא דהיינו:
מיכל מירושלים  |  9/12/17 14:57
14
אתה טועה כמדומני. אלברט
בני בנקר  |  9/12/17 13:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סדום ועמורה
איתמר לוין
ראש עיריית ראשל"צ ישהה במעצר ארבעה ימים נוספים, וכך גם המשנה לראש העירייה אייל מושיוב וחבר מועצת העיר יוסי חממי    שלושה חשודים אחרים שוחררו למעצר בית
איתמר לוין
סניגוריו של דוד שעיה טוענים שהחוקרים העלו הצעה זו בפני מרשם; תגובה לא ברורה של נציגי המשטרה    מעצרו של שעיה, החשוד במתן שוחד, הוארך בשישה ימים
עידן יוסף
יו"ר הקואליציה עתר לבית המשפט על-מנת לקבל אישור להתראיין ולהגיב לחשדות כלפיו    "החוקרים מדליפים נגדי, תאפשרו לי להשיב"    הבהיר מוקדם יותר: אין בכוונתי להתפטר
עומר כרמון
חגית ביטן נשאלה בחקירתה על הפקדת שני מיליון שקלים בחשבון המשותף של בני הזוג לפני כשבע שנים    עד כה נחקרו בפרשה 23 חשודים. ביניהם: ראש עיריית ראשל"צ - דב צור. ארז מוסצ'ו - יזם ואיש נדל"ן, וחוסאם ג'רושי - בכיר בארגון פשע
איתמר לוין
ניצן הורה לבדוק את ממצאי תחקיר ערוץ 2 ולפיהם דנון הזרים מיליונים מכספי ציבור ותרומות לתומכיו בפריימריז בליכוד    דנון: תמיד פעלתי כחוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il