X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"גם לשכל הישר יש מקום במחוזותינו", נוהג לומר השופט אליקים רובינשטיין. מצוידים בתובנה זו, יצאנו לבדוק כמה אירועים שהתרחשו השבוע - וגם כמה כאלו שהם פחות אקטואליים, הן ברומו של עולם והן בחיי היום-יום
▪  ▪  ▪
מה אתם מקטרים [צילום: פלאש 90]
ועוד משהו קטן
אני לא מבין איפה השכל הישר של כל אלו שמקטרים על מאות הקלוריות שיש בסופגניות. לא יותר פשוט לא לאכול אותן וגמרנו?

בנימין נתניהו

יכול להיות שארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר הם ידידי נפש של בנימין נתניהו מאז שאכלו מאותו מסטינג בסיירת מטכ"ל. יכול להיות שמדובר בשני אנשים נדיבים ביותר, הנוהגים להרעיף מתנות על כל הסובבים אותם, עם ובלי סיבה מיוחדת. יכול להיות שכל השלושה הם צאצאים של מלאכי השרת, שאין להם ולא יכולים להיות להם שום שיקולים זרים. יכול להיות. אבל איפה השכל הישר?
בשנת 2011 טען הביטאון "Business Insider" שנתניהו הוא האיש ה-12 בחוכמתו בעולם, עם מנת משכל של 180 – יותר מאשר סטיבן הוקינג, פול אלן והשחמטאים רוברט ביירן וג'ודית פולגאר, זהה לבובי פישר ומעט מתחת לגארי קספרוב. אני לא יודע אם הנתונים הללו נכונים, אבל גם יריביו של נתניהו אומרים שהוא אדם חכם במיוחד. אז לאן נעלמו כל נקודות המשכל הללו? האם משכל אינו מבטיח שכל? האם לא די בהן כדי להבהיר לנתניהו את מה שמחייב ההיגיון הפשוט? כאשר אתה ראש ממשלה – לא מקבלים מתנות, נקודה. כאשר אתה ראש ממשלה – ודאי שלא מבקשים מתנות, סימן קריאה.
מה שמפחיד במיוחד הוא, שאם לנתניהו אין מספיק שכל ישר כדי להימנע ממעשים שהם לכל הפחות מטופשים וקרוב לוודאי שגם פליליים – מי לידנו יתקע שיש לו מספיק שכל ישר בנושאים הרבה יותר חשובים וקיומיים, כגון הגרעין האירני והטילים של חיזבאללה? אפשר רק לקוות, שהיצר הרע מתגבר על נתניהו במישור האישי, ושהראש הטוב הוא המדריך אותו במישור הציבורי.

מינוי שופטים

בוויכוח על אופן מינוי השופטים, שהתלהט אחרי התוכנית "עובדה", נשכחה עובדת יסוד אחת: המחוקק קבע שהפוליטיקאים יישבו בוועדה ושמספרם יהיה הגבוה ביותר מבין חבריה – אך לא יהיה להם רוב. פוליטיקאים הם בעלי סדר יום פוליטי, מפלגתי ואידיאולוגי. אלו מביניהם המכהנים בוועדה לבחירת שופטים, נבחרים לכנסת וממונים לשרים על סמך אותו סדר יום שהציגו לציבור ושלמען הגשמתו נשלחו לבית המחוקקים ולממשלה. אז מה רוצים מהם? שלא יפעלו משיקולים פוליטיים, מפלגתיים ואידיאולוגיים? זה לא רק נוגד את השכל הישר, אלא אפילו מציב אותם בעמדה אפשרית של הפרת אמונים.
כאשר פוליטיקאי מקבל תפקיד ציבורי, הוא נמצא למעשה בנאמנות כפולה. הוא חייב אמונים למפלגה אותה הוא מייצג ולציבור שבחר בו, והוא חייב אמונים לגוף בו הוא משרת. זה לא כמו דירקטור, שלפי החוק חייב לפעול אך ורק לטובת החברה ולא לטובת מי שמינה אותו לדירקטוריון. החוק נמנע במפורש מלקבוע חובת נאמנות חד-ערכית של נבחרי ציבור, מן הסתם מתוך הכרה שאין זה סביר ואין זה ראוי לדרוש מהם לזנוח את הערכים אותם נבחרו לייצג.
ראינו דוגמה מובהקת לכך מצידו של יעקב ליצמן. עבודות הרכבת בשבת לא נגעו כהוא זה לתפקידו כשר הבריאות, אבל הוא התפטר משום שלא יכול היה להשלים איתן כאיש אגודת ישראל. איש לא טען שהאחריות הקולקטיבית שלו כחבר ממשלה גוברת על שליחותו כנציג מפלגה, משום שאין מקום לטענה כזאת. הוא הדין בוועדה לבחירת שופטים. ואל תאמרו שהפוליטיקאים הם שהעניקו לעצמם את הכוח הזה; במדינה דמוקרטית, הרשות המחוקקת היא הריבון המייצג את רצון העם, ולכן המבנה של הוועדה שקובעת הכנסת הוא זה שמחייב את כל הגורמים.

חיוב בהוצאות

השופטים והנהלת בתי המשפט מתלוננים ללא הרף על העומס האדיר המוטל על המערכת, ואשר הולך וגדל לא רק משנה לשנה, אלא גם מיום ליום. חלק משמעותי ממנו הוא תוצאה של מקצוע הצפת עורכי הדין: לא רק שיש 70,000 עורכי דין, אלא שרבבות מתוכם הם גרועים, מתקשים להתפרנס, יוזמים הליכים מיותרים ומנהלים אותם בצורה לקויה. פתרון הבעיה הזאת באמת איננו בידי השופטים, אבל הבעיה היא שהם נמנעים מלעשות אפילו את מה שכן בידיהם.
קחו לדוגמה את עתירתו של המחבל אסעד אבו-גוש, שטען שעבר עינויים מידי חוקרי השב"כ. בית המשפט העליון דחה השבוע את עתירתו, ולמעשה אמר – בלשון נקייה – שהאיש שיקר ושחוות הדעת הרפואיות והמשפטיות מטעמו התבססו על שקריו בלא כל בחינה של גרסתו. העתירה שלו להעמיד לדין את חוקרי השב"כ כוונה מלכתחילה נגד החלטות שבית המשפט כמעט ואינו מתערב בהן, טענותיו נבדקו לא פחות משלוש פעמים, וכאמור – כל העסק התבסס על שקרים ועלילות. ובכמה הוצאות חויב המחבל? אפס. ובכמה הוצאות חויב הוועד נגד עינויים שליווה אותו? אפס.
ההוצאות הן הכלי החשוב ביותר שיש לבתי המשפט כדי להילחם בעומס היתר. החוק והפסיקה אומרים שלצד הזוכה מגיע לקבל בחזרה את הכסף שהוציא, ואין שום הבדל האם הזוכה היא המדינה והמפסיד הוא עמותה. אבל בתי המשפט כמעט ואינם פוסקים הוצאות ריאליות, וביותר מדי מקרים אינם פוסקים הוצאות בכלל – ובניגוד לחוק, גם אינם מנמקים זאת. וזה לא הדבר היחיד שלא מעטים מבין שופטינו העמוסים אינם עושים. הללו מאפשרים דחיות של דיונים, מסתפקים לכל היותר בנזיפה לעורכי דין שמאחרים, מהססים להוציא צווי הבאה לנאשמים שאינם מתייצבים, לא מחזירים כתבי טענות צעקניים ומנופחים.
השכל הישר מחייב שהשופטים – בגיבוי ואף בהנחיה של בית המשפט העליון והעומדת בראשו – ישתמשו בכלים שבידיהם, לפני שהם דורשים עוד תקציבים ועוד תקנים. שימוש שכזה יפחית בתוך זמן קצר בצורה חדה את מספר הליכי הסרק, ויאפשר להפנות את הזמן והמשאבים להליכים שבאמת צריכים להתנהל. כל עוד אין הם עושים זאת, בל יתלוננו ובל ידרשו.

אלשיך והעיתונאים

בין מארס 2016 לנובמבר 2017 נפגש רוני אלשיך 25 פעמים עם ליאור חורב ועמיתיו לחברת יחסי הציבור גולדפנגר – ממוצע של פגישה פעם בשלושה שבועות. בין פברואר 2016 לנובמבר השנה קיים אלשיך 44 פגישות עם עיתונאים במתכונות שונות – בארבע עיניים, תדרוכים, תא כתבי המשטרה ומערכות של אמצעי תקשורת. וזה לא כולל תדרוכים אגב אירועים מרכזיים וראיונות פומביים. 44 פגישות – אחת מדי שבועיים. אני לא בטוח שהוא נפגש כל כך הרבה עם מפקדי המחוזות במשטרה, עם גלעד ארדן או עם שי ניצן.
זהות העיתונאים עימם נפגש אלשיך מעניינת עוד יותר. לצד חלק (רק חלק!) מכתבי המשטרה והמשפט היו שם בן כספית, אילה חסון-נשר, רוני דניאל, רביב דרוקר, אמנון אברמוביץ', דן מרגלית, דנה ויס ואילנה דיין. מה למפכ"ל ולכתבים פוליטיים ומדיניים, שכמעט כולם מזוהים עם צד פוליטי מאוד מסוים? הוא גם הלך למערכת ידיעות אחרונות, לגלי צה"ל, למערכת וואלה ולערוץ 10, לצד פגישות עם עורכי ישראל היום דאז (עמוס רגב) ומקור ראשון (חגי סגל). אותנו, דרך אגב, הוא בכלל לא הזמין – או משום שיש לו בעיה עם מי שמותח ביקורת עליו ועל המשטרה, או משום שלא רצה לבזבז את זמנו על גוף חדשותי שאותו לא ניתן לקנות בחנופה (או בכל דרך אחרת).
התדרוכים הללו בעייתיים מאוד במישור המינהלי: לעובד מדינה אסור בתכלית האיסור לתת העדפה כלשהי לגורם כלשהו. אלשיך יכול או לדבר עם כולם או לא לדבר עם איש. אבל ברור שזה לא מעניין אותו, וברור שאיש לא יאמר לו מילה. הם בעייתיים גם במישור הפיקודי: מדובר בעשרות שעות הנגזלות מסדר יום עמוס ביותר לטובת יחסי ציבור. זה רק מחזק את הרושם, שאלשיך עסוק בתדמית המשטרה לא פחות מאשר בתפקודה, בעטיפה לא פחות מאשר בתוכן; עובדה שבמשטרה שלו יש קרוב ל-100 איש בתפקידי דוברות, וזה בנוסף ליחצ"ן החיצוני המקבל מיליונים.
הבעייתיות הכי גדולה היא במישור של השכל הישר: כיצד יכול המפכ"ל לדבר ללא הרף עם עיתונאים – כמעט תמיד ללא תיעוד וללא דיווח – ואז לטעון שהמשטרה לא מדליפה? גם אם אלשיך לא מוסר מידע בעצמו – למרות שההנחה הזאת מאוד תמימה - הרי שרוח המפקד כאן ברורה ביותר. וגם אם רוח המפקד אינה ברורה – למרות שזו הנחה תמימה עוד יותר – איזה קצין משטרה יסרב לדבר עם עיתונאי ידוע, שיזרוק לו בדרך אגב ש"אפילו המפכ"ל מדבר אתי"? אבל במחשבה נוספת, בעצם יש פה המון שכל ישר: התקשורת מחבקת את אלשיך ואיש לא אומר את מה שקראתם בשורות האחרונות.

הפלשתינים וטראמפ

דונלד טראמפ הודיע שארה"ב מכירה בירושלים כבירת ישראל – והפלשתינים וערביי ישראל יצאו לרחובות, השתוללו וגרמו לפגיעות בנפש בשני הצדדים. אני מנסה להבין איפה כאן השכל הישר: אם ארה"ב עשתה משהו שלא נראה לכם, תפגינו נגדה; מה אתם רוצים מאיתנו? נכון, אנחנו רצינו את הצעד הזה ואנחנו שמחים בו ואולי גם לחצנו שהוא יתרחש, אבל לא אנחנו ביצענו אותו. לפי אותו היגיון, הפלשתינים צריכים להפגין בירושלים אם ישראלי יקבל את פרס נובל ואם ישראל תזכה באירוויזיון.
אני גם לא מצליח להבין איפה השכל הישר של מי שחושב שאפשר לדבר עם הפלשתינים. תראו מה קורה כאן: התגובה היחידה שלהם לכל דבר היא אלימות, התפרעויות, פיגועים. הלשון שלהם תמיד תוקפנית, בוטה, אפילו רצחנית. הם רואים כל דבר כמשחק סכום אפס: אם לישראל טוב – אז לנו רע. עם כזאת הנהגה ואנשים כאלו אי-אפשר לדבר.

המשביר ומגה

שתי רשתות שיווק מפוארות ירדו מגדולתן בשנים האחרונות: מגה והמשביר לצרכן. מגה הגיעה לסף פשיטת רגל ונמכרה, המשביר קרסה ואז נמכרה גם היא ונותר ממנה צל חיוור. ודאי שיש לכך סיבות רבות ועמוקות, ובכלל לא בטוח שמדובר באותן סיבות בשתי המקרים. אבל אני מצאתי מכנה משותף: השירות הגרוע.
בסניף מגה ליד ביתי, ברחוב אורי בתל אביב, יש תמיד רושם שהלקוחות רק מפריעים לעובדים. חצי שעה ויותר לאחר פתיחת הסניף, עדיין מסדרים את הסחורה ומנקים את הרצפה. כבר נתקלתי במוצרים שפג תוקפם ואיש לא הסיר אותם מהמדפים. לעיתים חסרה סחורה בלי שום סיבה ניכרת לעין. ואילו בסניף המשביר השבוע בגן העיר, ויתרתי על הקנייה כאשר בכל הסניף – בשעה 10:30 – הייתה רק קופה אחת, שגם היא נתקעה שוב ושוב.
השכל הישר אומר, שהכל מתחיל בחוויית הקנייה ובשירות. אם אין עגבניות טריות ב-7:30 בבוקר – למה שאבוא אליכם? אם ב-12:00 בצהריים חסר לבן – אחפש אותו במקום אחר. אם אני לא יכול לשלם, ברור שאני לא יכול לקנות. אז לפני שמשנים אסטרטגיות ועושים מבצעים ומעצבים מחדש ומה לא – תחזרו לבסיס: תנו שירות מינימלי.

תאריך:  15/12/2017   |   עודכן:  15/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהוד יערי / Ehud Yaari  אורי כרמל / Uri Carmel  אילה חסון-נשר  אילנה דיין  אילנה סקר / Ilana Seker  איסמעיל הנייה  אליקים רובינשטיין / Elyakim Rubinstein  אמנון אברמוביץ'  אסתר חיות / Esther Hayut  בן כספית  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גדעון לוי / Gideon Levi  ג'יימס פאקר  גלי צה"ל  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דונלד ג'ון טראמפ / Donald John Trump  דורית ביניש / Dorit Beinisch  דן מרגלית  דנה וייס / Dana Wais  דנה ויס  חאלד זועבי / Khaled Zoabi  חאלד משעל / Khaled  Mashal  חאלד משעל  חגי סגל  יאיר נתניהו / Yair Netanyahu  ידיעות אחרונות בע"מ / .Yediot Ahronot ltd  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  ישראל היום  ליאור חורב / Lior Horev  מוחמד דף  מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook  ממשלת ישראל / Israel Government  מקור ראשון  מרים נאור / Miriam Naor  משה כחלון / Moshe Kahlon  נורית קורן / Nurit Koren  עודד גרנות  עמוס רגב  צבי יחזקאלי  ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah  רביב דרוקר / Raviv Druker  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רוני אלשיך / Roni Alsheh  רוני דניאל  שי ניצן / Shai Nitzan
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השכל הישר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
בנוגע לסופר וקצת למשביר
רמ47חי פה  |  15/12/17 14:32
2
גוף חדשותי שאותו לא ניתן לקנות
משה דב  |  16/12/17 09:09
3
המשביר
דודוקL  |  16/12/17 09:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הוועדה לבחירת שופטים
איתמר לוין
השופט ארנון דראל על עתירת התנועה למשילות ולדמוקרטיה: המידע על השופטים שמוסרות ארבל ואפעל-גבאי נוגע לוועדה לבחירת שופטים - שחוק חופש המידע אינו חל עליה
איתמר לוין
היכן טועים הליברלים ביחסם לטרור    אסתר חיות מתעקשת לטעון שהשופטים אינם בני אדם    חוק ההמלצות לא ישנה דבר    הדרך לטפל בתביעות סחטניות ייצוגיות איננה באגרות    נחוצה רפורמה בתחום פשיטות הרגל    ותראו מיהו הפרשן של רשת לענייני נתניהו
איתמר לוין
מינוי רשמים נעשה בידי שר המשפטים בהמלצת נשיא ביהמ"ש העליון, השולט למעשה על כל התהליך    ארבעת הנשיאים הקודמים מינו שלושה מעוזריהם לשופטים וארבעה אחרים לרשמים    חשש לניגודי עניינים במינוייהם לשיפוט של עוד שלושה מיוצאי הנהלת בתי המשפט
איתמר לוין
284 מבין 800 השופטים התמחו, שימשו כעוזרים משפטיים או מילאו תפקידים אחרים בבתי המשפט    מדובר בתופעה רוחבית הנמשכת מזה עשרות שנים בכל הערכאות    10% מן השופטים התמחו או עבדו בבית המשפט העליון - המהווה רק 2% משופטי המערכת    מסלול קידום מהיר ומובטח לרשמי בית המשפט העליון: ארבעה מבין שבעת האחרונים כבר שופטים מחוזיים
איתמר לוין
חברת הוועדה לבחירת שופטים תוקפת בחריפות את מכתבה של נשיאת בית המשפט העליון נגד שיתוף הפעולה בין עורכי הדין והפוליטיקאים: "הקריאה היא נגד רצון המחוקק"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il