X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יש טעם בדבריהם של איילת שקד, אסתר חיות ואביחי מנדלבליט בוויכוח על הצעת חוק יסוד החקיקה. ודווקא משום ששלושתם צודקים, יש מקום לפשרה הגיונית שתאפשר לקדם את החוק החיוני להגנת הדמוקרטיה
▪  ▪  ▪
מענה לאזהרות [צילום: פלאש 90]
זוהי סכנה לדמוקרטיה
אביחי מנדלבליט
דברי היועץ המשפטי לממשלה בכינוס העמותה למשפט ציבורי שנערך במלון אלמא בזכרון יעקב [ג' בטבת תשע"ח, 21.12.2017]
לרשימה המלאה

ה"הדמוס" הפך לדמון
איילת שקד
דברי שרת המשפטים בכינוס העמותה למשפט ציבורי שנערך במלון אלמא בזכרון יעקב [ג' בטבת תשע"ח, 21.12.2017]
לרשימה המלאה

גישה הרת אסון
אסתר חיות
דברי נשיאת בית המשפט העליון בכינוס העמותה למשפט ציבורי שנערך במלון אלמא בזכרון יעקב [ג' בטבת תשע"ח, 21.12.2017]
לרשימה המלאה

איתמר לוין
עימות חזיתי בין שקד, מנדלבליט וחיות

אחד מסיפורי חלם הידועים ביותר הוא על שני שותפים שהגיעו לדין תורה. שמע הרב את הראשון ואמר: אתה צודק. שמע את השני ואמר: אתה צודק. התערבה הרבנית: כיצד ייתכן ששניהם צודקים? גירד הרב בראשו ואמר: גם את צודקת.
זהו המצב בוויכוח על חוק יסוד החקיקה, שהתנהל בפומבי (21.12.17) בין איילת שקד, אסתר חיות ואביחי מנדלבליט. אומנם חיות לא הזכירה במפורש את היוזמה של שקד ונפתלי בנט, אבל היה ברור לחלוטין שעליה היא מדברת כאשר התייחסה בהרחבה לסוגיית המשילות וביטול החוקים בידי בג"ץ. אז מדוע כולם צודקים?
איילת שקד צודקת בכך שהאיזון הופר ושכיום המילה האחרונה מצויה בידי השופטים במקום בידי נבחרי העם. היא צודקת בכך שיש קבוצה קטנה ובלתי-נבחרת המתיימרת לקבוע עקרונות-על לפעילות הממשלה והכנסת. היא צודקת בכך שיש פסקי דין המצויים בגובה של 30,000 רגל ומנותקים מן המציאות היום-יומית. היא צודקת בכך שיש פסקי דין של בג"ץ שכלל אינם מגנים על המיעוט כפי שטוענים השופטים (למשל: גיוס החרדים), ושמתערבים בנוהלי העבודה של הכנסת במקום להותירם למאבק פוליטי (למשל: התקציב הדו-שנתי ומס ריבוי דירות).
אסתר חיות צודקת בכך שבית המשפט העליון מופקד על הבטחת שמירת שלטון החוק גם בידי הממשלה והכנסת. היא צודקת בכך שיש פוליטיקאים המתבטאים בצורה גסה ומבישה כלפי בית המשפט ושופטיו, לעיתים בלי לקרוא בכלל את פסקי הדין שהם תוקפים. היא צודקת בכך שיש מקרים בהם הממשלה מתחמקת מהחלטה ומגלגלת אותה לפתחו של בג"ץ - ואז מאשימה אותו בכבילת ידיה. היא צודקת בכך שאת הכרעותיו של בית המשפט חובה לכבד במלואן.
אביחי מנדלבליט צודק בכך ששלטון הרוב אין משמעותו עריצות הרוב. הוא צודק בכך שרוב של 61 ח"כים לאשרור חוק שנפסל בבג"ץ הוא קטן מדי. הוא צודק בכך שחייבים לאפשר לבג"ץ להגן בצורה אפקטיבית על זכויות המיעוט.
אז מה עושים? דווקא העובדה שיש צדק בדבריהם של כל שלושת האישים החכמים-מאוד הללו, מלמדת שיש מקום לדו-שיח והבנות - אם שלושתם יסכימו להגיע לפשרות. כאשר מזקקים את הדברים המעניינים מאוד שאמרו השלושה בנאומים מבריקים, דומה שמגיעים לנקודת מחלוקת מרכזית אחת וכנראה יחידה: פסקת ההתגברות.
נכון, גם הנוהל שמוצע לעצם ביטולו של חוק הוא מורכב ומסנדל: רק בית המשפט העליון, רק בהרכב של תשעה שופטים ורק ברוב של לפחות שישה מהם. שקד סותרת כאן את עצמה: היא טוענת שדרישה לרוב של יותר מ-61 ח"כים בפסקת ההתגברות יהווה עריצות של המיעוט - ואז דורשת רוב של שני שלישים בבג"ץ. אבל זה פחות בעייתי מכפי שנראה, כי נשיאי בית המשפט העליון - לפחות מאז אשר גרוניס - תמיד קובעים הרכב מורחב של שבעה או תשעה שופטים כאשר מדובר בביטולו של חוק. לכן, עיגון הדרישה לרוב כזה הוא הפיכת הנוהג לנוהל, וניתן להסתפק ברוב רגיל של חמישה שופטים.
לכן, נשארנו עם פסקת ההתגברות - מהו הרוב שמכוחו תוכל הכנסת לחזור ולאשרר חוק שנפסל בבג"ץ. בהקשר זה חשוב לשים לב לא רק למה שאמר מנדלבליט, אלא גם למה שלא אמר: הוא יצא נגד ההסתפקות ב-61 ח"כים אבל לא התנגד לעצם הרעיון. ואילו חיות לא דיברה עליה כלל, אלא על היכולת של בג"ץ לבטל חוקים - ואת זה הצעת החוק איננה נוטלת. לכן, להבדיל אלף הבדלות, אפשר לחזור על אותה אמירה מפורסמת של וינסטון צ'רצ'יל: "מה את - אנחנו כבר יודעים; עכשיו נשאר לקבוע את המחיר". כלומר: מה יהיה הרוב הדרוש.
בהקשר זה, הצדק עם מנדלבליט. 61 חברי כנסת הם רוב שיש לכל ממשלה וקיים חשש ממשי שכל חברי הקואליציה יאולצו לתמוך באשרור החוק. אני סבור - וכאן אני נוטל את העיקרון מדיני החברות - שיש לדרוש רוב של 65 חברי כנסת ובהם לפחות חמישה חברי אופוזיציה. לחלופין, אפשר לדרוש רוב של 70 חברי כנסת. מן הסתם יש רעיונות אחרים ואולי טובים יותר. מכל מקום, כאשר הוויכוח הוא על המספר ולא על המהות - הפשרה נמצאת בהישג יד. בהחלט ייתכן שבנט ושקד קבעו בכוונה רף נמוך מדי בכנסת וגבוה מדי בבג"ץ, כדי שיהיה על מה להתפשר בהליך החקיקה.
אני רוצה להאמין שמנדלבליט וחיות - שני אנשים שיושרם האישי, המקצועי והאינטלקטואלי אינו מוטל בספק כלשהו, ואשר חוכמתם ותבונתם גם היא ניכרת לעין כל - יודעים בסתר ליבם, שהאיזון הופר. אני רוצה להאמין שמנדלבליט, שבא מתחום העשייה הממשלתית-ציבורית, רואה מהן התוצאות של משפטיזציית היתר (שבג"ץ הוא רק אחד הגורמים לה). אני רואה להאמין שחיות אינה מעוניינת להסיג את גבולן של הרשות המחוקקת והרשות המבצעת. ואם כך הוא - ניתן יהיה לקדם את חוק יסוד החקיקה, שהצורך בו אינו שנוי במחלוקת. בניגוד לאזהרות ששמענו אמש משלושת הדוברים, ואולי במענה להן, זהו צעד חיוני בחיזוק הדמוקרטיה וההגנה עליה.

תאריך:  22/12/2017   |   עודכן:  22/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כולם צודקים
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
{{לפרק ישראל עכשיו לפני שתתפרק ל"ת
יהודי חרד  |  22/12/17 08:55
2
רק שכחת שהבעיה אינה בבהמ"שע
פועה  |  22/12/17 13:19
 
- ביהמ"ש נבחר מתוך השמאל
כנניהו המיסר  |  23/12/17 22:25
3
61%מספיק=כי זה יתפוס רק ל5שנים
ע_הראל  |  22/12/17 13:46
 
- החוקים של החכים שלך לא מתאימים
לא כולם צודקים.  |  22/12/17 15:31
 
- אתה אומר דמוקרטיה
הג'וקר  |  22/12/17 16:23
 
- אתה אומר דמוקרטיה
הג'וקר  |  22/12/17 16:23
 
- הח"כים הנהדרים שלי=עושים רצוני
ע_הראל  |  24/12/17 10:52
4
לא ברור למה הכותב מאמין לנשיאת
בני בנקר  |  22/12/17 13:55
5
שקד לא אהודה אבל צודקת
פנסיונר  |  23/12/17 04:22
 
- גם אם נכון זה לא רלוונטי
1 העם  |  23/12/17 14:49
6
הפתרון הוא אך ורק חוקה
1 העם  |  23/12/17 11:24
 
- שאין חוקה מוסכמת>אוסףחוקי יסוד
ע_הראל  |  24/12/17 13:51
7
אבי גבאי
חנוך123  |  23/12/17 16:54
 
- למה כן? ל"ת
1 העם  |  24/12/17 08:28
8
מהחשך רואים טוב יותר את האור
הגוי..  |  24/12/17 11:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
איתמר לוין
הפיצו את תזכיר חוק יסוד החקיקה, ולפיו בג"ץ יוכל לפסול חוקים רק בידי שישה שופטים לפחות ולא משיקולים פרוצדורליים    הכנסת תוכל לאשרר חוק שנפסל ברוב של 61 מחבריה
איתמר לוין
שופט העליון מני מזוז: ביהמ"ש צריך להיזהר בביקורתו על היועץ המשפטי, משום שפסילת חוות דעתו עלולה לפגוע ביכולתו לכפות על השלטון לשמור את החוק
איתמר לוין
"כאשר הפגיעה בזכות יסוד היא חוקתית, גם הסעד צריך להיות חוקתי"    מותח ביקורת על פסיקת ביהמ"ש העליון בה נוסחאות האיזון ההלכתיות עלולות לסתור את המבנה שיצרו חוקי היסוד
איתמר לוין
"אנחנו המדינה הכי מתדיינת בעולם. זה נובע מתנאי הארץ ותושביה; יהודים הם אחוז גבוה מכלל המתדיינים בכל העולם"    מציע לקבוע בחוק שכל ערעור על חומרת העונש - יביא מיד לערעור נגדי
איתמר לוין
המשנה בדימוס לנשיאת בית המשפט העליון אומר שאם החוק יעבור - חייבים להוסיף בו את המילה "שוויון"    "חייבים לבטל חוק אם הוא נוגד עקרונות של חוק יסוד"    תומך בהקמת ערכאת ערעור מעל המחוזי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il