X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
אלוף מאיר אילן [צילום: לע"מ]
מאיר אילן - האלוף האלמוני
האלוף מאיר אילן היה בשנות ה-50 חבר המטה הכללי של צה"ל, לצד אלופים יידועי שם ובהם, מאיר עמית, צבי צור, דן טולקובסקי, יהושפט הרכבי ועוד, ולאחר פרישתו מצה"ל עד למותו ב-1971 בתאונת דרכים (יש אומרים, מסתורית משהו), ניהל מפעלים בולטים במשק הישראלי - למרות כל אלה, נותר אלמוני כמעט לחלוטין ורק מעטים מכירים את שמו ופעלו

האלוף מאיר אילן היה ממייסדי חיל התותחנים של צה"ל וקצין חיל התותחנים ראשי בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל. במחצית השנייה של שנות ה-50 היה ראש אגף חיל האפסנאות (נקרא כיום אט"ל) ובמסגרת תפקיד זה היה אחראי על המערך הלוגיסטי של צה"ל. לאחר פרישתו מצה"ל במרס 1960 עד מותו ב-1971 כיהן בשורה של תפקידי ניהול בכירים במשק הישראלי - ממונה על היצוא החקלאי במשרד החקלאות, מנהל מפעלי קריית הפלדה, מנכ"ל חברת כימיקלים ופוספטים, מנכ"ל חברת מפעלי ים המלח ועוד.

מאיר אילן - פרקי חייו

מאיר אילן (טננבאום) נולד ב-1918 בפולין. בשנת 1934 עלה לארץ ישראל. כעבור כשנתיים, בשנת 1936 הצטרף לארגון "ההגנה". ב-1940 התגייס לצבא הבריטי שם שירת כקצין תותחנים עד 1946. במלחמת השחרור היה קצין המבצעים והמדריך הראשי הראשון של חיל התותחנים בצה"ל. ב-1949 מונה אילן לסגן קצין תותחנים ראשי. בשנים 1949-1952 כיהן בתפקיד קצין תותחנים ראשי.
בתקופת כהונתו כקצין תותחנים ראשי, כך על-פי הנכתב באתר עמותת התותחנים, ביצע חיל התותחנים אימוני גדוד ראשונים, ואף החלה להיכתב תורה תותחנית שהוטמעה בתוך מערך חיל התותחנים. קצינים ישראלים החלו להשתלם בצרפת ובבריטניה, תוך כוונה להטמיע את הידע שרכשו, בחיל התותחנים. כן, כוילו התותחים, שהובאו ארצה, ונעשו ניסיונות ראשונים בשיפור האיכון והטווח הארטילרי.
ב-1953, היה אילן ראש מחלקת המבצעים במטה הכללי. ב-1955 היה ראש אגף אפסנאות בצה"ל (אג"א, היום אט"ל) ובספטמבר 1956 הועלה לדרגת אלוף. בתפקידו כראש אג"א בשנים אלה, היה אילן למעשה, המפקד הראשי של המערך הלוגיסטי של צה"ל, כולל בתקופת מלחמת סיני ב-1956.
האלוף מאיר אילן כיהן כראש אגף אפסנאות עד פרישתו מצה"ל במרס 1960. זמן קצר לאחר פרישתו מצה"ל מונה אילן לתפקיד הממונה על היצוא החקלאי במשרד החקלאות ושימש במקביל גם כחבר הנהלת החברה ליצוא חקלאי. בתפקיד שר החקלאות כיהן אז משה דיין. דיין ומאיר אילן הכירו עוד בתקופת שירותם המשותף כחברי המטה הכללי.
תקופת עבודתו של אילן במשרד החקלאות הייתה קצרה, ובנובמבר 1960 סיים תפקידו כממונה על היצוא החקלאי. במסגרת המאמצים להבראת קריית הפלדה מונה אילן ב-1961 למנהל מפעלי קריית הפלדה. ב-1965 החליט שר הפיתוח דאז, ח. צדוק למנות את מאיר אילן למנהל הכללי של חברת "כימיקלים ופוספטים" במקומו של א. גולדברג שהתמנה לתפקיד נשיא הטכניון. בנוסף לתפקידו כמנכ"ל "כימיקלים ופוספטים" מונה אילן ב-1969 גם למנהל החטיבה האנאורגנית . במסגרת זו החל אילן ב-18 ביוני לשמש מנכ"ל חברת מפעלי ים המלח. בדצמבר 1970 פרש מאיר אילן מתפקידו כמנהל החטיבה האנאורגנית שליד משרד הפיתוח .במסגרת החטיבה ניהל אילן בנוסף למפעל כימיקלים ופוספטים חיפה גם את מפעלי הפוספטים באורון וכן את מפעלי ים המלח החלטת הפרישה באה ככל הנראה בשל אי-שביעות רצונו של מאיר אילן מהחלטת שר הפיתוח דאז חיים גבתי לתת יתר עצמאות לכל המפעלים המאוגדים בחטיבה ולמנות לכל מפעל מנהל.

מותו בתאונה דרכים

ביום רביעי 24 בפברואר 1971 בשעת לילה החנה מאיר אילן מנהל שהיה אז בתפקיד מנכ"ל מפעלי "כימיקליים ופוספטים" את רכבו ליד מסעדת "וימפי", בתחנת הדלק סונול במסעף חבצלת השרון. לאחר שאכל במסעדה שב למכוניתו. עובדת המסעדה סיפרה בעדותה במשטרה כי יצאה יחד עימו מהמסעדה ושניהם חצו את הכביש "משמאל לימין" היא ניגשה לתחנת האוטובוס הסמוכה על-מנת לנסוע למקום מגוריה באור עקיבא ואילו מאיר אילן ניגש למכוניתו שחנתה מטרים ספורים מהתחנה. על-פי עדותה של עובדת המסעדה היא הבחינה בעומדה בתחנה כי מאיר אילן מנסה בחשכה לפתוח את דלת המכונית כשלפתע הגיחה מדרום מכונית שפגעה בו וגרמה למותו. נהג המכונית הפוגעת נפצע והועבר לבית החולים בחדרה ולאחר שהתאושש נחקר על-ידי המשטרה וסיפר כי לא ראה שום דבר לפניו בעוברו ליד מסעף חבצלת השרון אלא רק הרגיש לפתע חבטה ברכבו. בשל החשיכה ששררה התקשו החוקרים לברר עד תום את נסיבות התאונה.
מאיר אילן התגורר שנים בחיפה. בן 53 היה במותו הוא הובא לקבורה בחלקה הצבאית בבית העלמין קריית שאול.

כיכר על שמו באוניברסיטת ת"א

לזכרו והנצחתו של האלוף מאיר אילן הוקמה על-ידי רעייתו מרים אילן "כיכר מאיר אילן" הנמצאת באוניברסיטת תל אביב צמוד לבניין לימודי כלכלה. בכיכר שולחנות וספסלי ישיבה לרווחת הסטודנטים. בכיכר מוצב שלט: "כיכר מאיר אילן" אך לא מצוין ולו בכמה מילים מי היה האיש. מאחר שמדובר באלוף אלמוני ראוי היה לכתוב על השלט כמה מילים על-אודותיו.

תאריך:  18/01/2018   |   עודכן:  18/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מאיר עמית  צבי צור
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין, וושינגטון
לדעת אדוארד ליוס, הפרשן הראשי של פייננשל טיימס בארה"ב, אלו מקורות ההשראה להתנהלותו התקשורתית של דונלד טראמפ. לטענתו, טראמפ שונה מקודמיו בכך שהוא משקר במכוון - ואז אומר שהתקשורת נגדו
אריאל י' לוין
טראמפ הציב תאריך יעד: אם עד חודש מאי לא יתוקנו הליקויים בהסכם עם אירן - הוא יחדש למעשה את העיצומים על המדינה. קשה מאוד לשער כיצד אירן תגיב על כך
אלי אלון
כ-2 אחוז מהאוכלוסייה, על-פי הערכה, סובלת מליקוי שנקרא פרוסופגנוזיה או בעברית עיוורון פנים. זה ליקוי יחסית נדיר ואין מספיק מודעות אליו בקרב הציבור הרחב
שני ששון
במשך עשורים רבים, ההנחיות הבריאותיות על-פיהם הונחו הורים לתינוקות המצויים בקבוצת סיכון ללקות באלרגיה הייתה מניעה מוחלטת של מוצרי מזון הידועים עם פוטניצאל אלרגני גבוה    האם, מתי ועד כמה לחשוף את התינוק למזונות אלרגנים?
איתמר לוין, וושינגטון
החשש המרכזי בוושינגטון: עשרות מיליוני אמריקנים יפנו למקורות מידע בלתי אמינים    חששות גם מפגיעה בעיתונאים אמריקנים בחו"ל    גם תומכיו של טראמפ מסכימים שהוא הפך את השקר לסימן ההיכר שלו    חלק מן העיתונאים מודים: התקשורת ליברלית ומנהלת מאבק אישי נגד טראמפ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il