X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יצא להן שם של פצצות כולסטרול, והזהירו אותנו שלא להגזים באכילתן, אבל מחקרים חדשים טומנים בחובם הפתעה בכל הנוגע לביצים
▪  ▪  ▪
בריא או לא? [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

אתם יכולים לתאר לעצמכם חיים ללא חביתות, עוגות, פנקייקס ומיני מאפים? ובמילים אחרות: אתם יכולים לתאר לעצמכם חיים ללא ביצים? מוצר הצריכה הבסיסי הזה מצוי כמעט בכל בית, ולא בכדי.
אם אתם טבעוניים, מן הסתם תגידו בלהט שלכל דבר יש תחליף, וגם תפרטו את הסיבות לכך. וזה נכון: אפשר להכין פשטידות, עוגות וחביתות גם ללא שימוש בביצים, והתוצאה אפילו מפתיעה לטובה. אבל למרות זאת, מתברר שלא לכל דבר יש תחליף, וכשמדובר בביצים - אכן לא קיים תחליף אחד, מרוכז, המכיל את כל השפע התזונתי שיש בהן.

כולסטרול, לא מה שחשבתם

עם השנים הפכו הביצים למוצר שנוי במחלוקת, בשל הכמות הגבוהה של הכולסטרול שהן מכילות (300-250 מ"ג בביצה אחת). הסטטיסטיקה הצביעה על עובדות חד-משמעיות: יותר כולסטרול, יותר מחלות לב וכלי דם, ובהתאם לכך, החלה הפופולריות של הביצים לדעוך. אלא שגם בעניין הזה חל שינוי מפתיע: מחקרים חדשים מעידים, כי הכולסטרול המגיע מהתזונה הוא לא הרכיב העיקרי (אם בכלל), המשפיע על עליית הכולסטרול בדם.
ואם הכולסטרול שבביצים הוא כבר לא בעיה אקוטית, אפשר פשוט ליהנות משפע הרכיבים התזונתיים שבהן: הביצים עשירות בחלבון מלא, המספק לגופנו את כל חומצות האמינו הדרושות לו, והן גם מכילות ברזל, אבץ, סידן וויטמין B12. תכולת החלבון והברזל הגבוהה שבביצים, הופכת אותן למזון מומלץ גם עבור אוכלוסיות ספציפיות, כגון: ספורטאים - בשל כמות החלבון הגבוהה, חולי כליות - כחלק מהתפריט המצומצם המותר להם, ועוד.

לגדול חופשי

משרד הבריאות ממליץ להוסיף ביצים לתפריט התינוק מגיל חצי שנה, בשל תכולת הברזל שהן מכילות, משום שבגיל זה ואילך קיים סיכון גבוה לאנמיה (מחסור בברזל) בקרב פעוטות.
וזה עוד לא הכל: במסגרת מחקר, שתוצאותיו פורסמו השנה במגזין היוקרתי Pediatrics, נבדקו ילדים בגילאי חצי שנה ועד תשעה חודשים באקוודור. במדינות מתפתחות המקור לחלבון ולברזל אינו זמין, בניגוד למדינות המפותחות - ומחסור זה יוצר בעיות גדילה, הבאות לידי ביטוי בגובה או במשקל נמוך בקרב תינוקות וילדים. כך באקוודור, כמו במדינות מתפתחות נוספות, כמעט מחצית מהילדים עד גיל חמש, לא מממשים את פוטנציאל הגדילה שלהם. לא בכדי נבדקו במסגרת המחקר יתרונותיה של הביצה - מוצר זמין וזול יחסית, שאותו ניתן לספק בקלות לאוכלוסייה המקומית.
המחקר נערך במשך שישה חודשים, שבמהלכם חולקו הילדים לשתי קבוצות. קבוצת ההתערבות מנתה 83 ילדים, שקיבלו ביצה מדי יום, ואילו קבוצת הביקורת, שמנתה 80 תינוקות, צרכה תפריט רגיל, ללא התערבות החוקרים.
תוצאות המחקר היו חד-משמעיות: תוספת ביצה ליום בקבוצת ההתערבות הפחיתה ב-47% את עיכוב הגדילה: היא תרמה לגדילה לגובה, הפחיתה את כמות הילדים שלקו בתת-משקל והורידה באופן משמעותי את כמות הסוכרים הפשוטים מהתפריט שלהם. זאת בהשוואה לקבוצת הביקורת, שבה, כאמור, הילדים לא אכלו כלל ביצים.
חשוב שוב להדגיש, כי המחקר בוצע בקרב תינוקות החיים במדינה מתפתחת, בניגוד לישראל, למשל. בישראל היצע מצרכי מזון הוא גדול הרבה יותר ומקורות הברזל והחלבון זמינים יותר, ומומלץ לנצל אותם: תפריט עשיר בברזל כמו עוף, בשר, דגים וקטניות, בשילוב ביצים - מגיל חצי שנה - ישפיע לטובה גם על ילדינו, כחלק מחשיפתם למגוון רחב של מזונות.

זהירות, אלרגיה?

חלבון הביצה ידוע כמקור לאלרגיות בקרב תינוקות, והורים רבים חוששים לתת ביצים לילדיהם הפעוטים. עד גיל חצי שנה החשש הזה מוצדק. אולם על-פי מחקרים, חשיפה לביצים מגיל חצי שנה לביצים היא חשובה ביותר, שכן דווקא אי-החשיפה של התינוק לביצים בגיל הזה, עלול לגרום לו לאלרגיה לביצים בהמשך.
עם זאת, יש לנהוג בחוכמה ובזהירות - את הביצה יש לתת לתינוק בכמות קטנה, וללא כל מזונות אחרים - והדבר נכון לגבי כל מזון משלים הניתן בפעם הראשונה לתינוק, והעלול לגרום לתגובה אלרגית - כדי לבדוק את הסבילות של התינוק לסוג המזון. יש לזכור כי 50% מהילדים הסובלים מאלרגיה לביצים עשויים להחלים ממנה בהמשך, בין גילאי שלוש-חמש.

על בטוח

למרות יתרונותיה הרבים של הביצה, חשוב לזכור כי אוכלוסיית תינוקות מצויה בסיכון גבוה יותר לתחלואה כתוצאה מחיידק הסלמונלה, ולכן יש להקפיד לבשל את הביצים באופן מלא ולאחסן אותן בקירור על-מנת למנוע מחיידק הסלמונלה להתפתח. לאחר שבושלו כראוי, הביצים יעניקו לילדיכם ויטמינים, מינרלים, חלבונים וחומצות שומן חיוניות לגופם, שיסייעו לגדילתם התקינה.

מקורות

Lora L. Iannotti, Chessa K. Lutter, Christine P. Stewart, Carlos Andres Gallegos Riofrío, Carla Malo, Gregory Reinhart,Ana Palacios, Celia Karp, Melissa Chapnick, Katherine Cox, William F. Waters; Eggs in Early Complementary Feeding and Child Growth: A Randomized Controlled Trial; Pediatrics June 2017

תאריך:  22/01/2018   |   עודכן:  22/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביצת ההפתעה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ביצת.הפתעה ש חלקם הם
ישע .  |  22/01/18 11:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ג'ין פוליסינסקי היה ממייסדי USA Today וכיום עומד בראש מכון המחקר של Newseum. הוא אינו חושש לגורל העיתונות החופשית, אך מזהיר מפני נסיונות להגביל אותה וקורא לעמיתיו להוכיח שניתן לסמוך עליהם
עליס בליטנטל
מופע המחול "דו-ק" (דו-קיום) שעלה בישראל בפתיחת הסיבוב העולמי של שילוב שתי הלהקות ביצירה זו, מעלה את המחול המודרני לשלב מרתק ומסעיר שלא היה כמותו. איל דדון הכוריאוגרף יצר יצירה בת כשעה בהשראת ביקורו בשיאן, שם מצויים אלפי פסלי הטרה קוטה של החיילים הסינים
שני ששון
השינה פנים רבות לה והיא נושא רחב ונחקר מאוד עקב המשתנים הרבים המשפיעים עליה    שינה טובה מעידה על איכות חיים טובה, על חיוניות ועל נמרצות    אלו שישנים שינה טובה ועמוקה מברכים על כך, ואלו שמתקשים לישון או ששנתם שטחית וקלה מרגישים בחסרונה לא רק בלילה אלא גם במהלך היום
צילה שיר-אל
תקופת יום הולדת היא כל כך משמעותית עד אשר מומלץ לכם בשלב הזה לדחוק נושאים שאינם רלוונטיים ואינם עומדים ראשונים על הפרק
איתמר לוין
ההתקפה על אביחי מנדלבליט בבית הכנסת בו התפלל, נולדה מהסתה של התקשורת שקיבלה גיבוי מבית המשפט העליון. גם בג"ץ שוכח ששום זכות איננה מוחלטת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il