X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הריסות הקרמטוריום. ציורו של טולקאצ'ב [צילום: יד ושם]
שישה בשישי
הפלנטה האחרת
73 שנים לשחרור מחנה אושוויץ: מקבץ של תיעוד מזמן אמת, עדויות בולטות וציורים מימי השחרור של בית החרושת למוות הנורא ביותר בתולדות האדם

"דמעת יהודי תלווה אותי"

  • הרב לייב לנגפוס (1944-1908), דיין בעיירה מקוב-מזובייצקי בפולין ואסיר בפלוגת הזונדרקומנדו באושוויץ, שחבריה אולצו לסייע בהכנסת הקורבנות לתאי הגזים ולשרוף את גופותיהם. היה אחד ממחברי הרשימות על המחנה, שנטמנו באזור המשרפות והתגלו לאחר המלחמה; מתוכן לקוח הקטע הבא, המתאר רצח של 3,000 נשים בתחילת 1944.
הן בחנו את פנינו לראות בהם הבעה של השתתפות בצערן. אחד ניצב בפינה והביט לעמקי התהום של הנשמות האומללות וחסרות המגן האלה. הוא לא שלט ברוחו עוד ופרץ בבכי. אמרה אז נערה צעירה אחת:
הה! עוד זכיתי לפני מותי להבעת צער, לדמעת השתתפות בגורלנו המר, כאן במחנה הרוצחים, שבו כה מרבים לענות, להכות ולרצוח, שבו רואים אנשים כל כך הרבה מעשי רצח וזוועות לאין קץ, במחנה שבו מתקהים החושים ומתאבנים לנוכח הזוועות הנוראות ביותר, שבו גווע כל רגש אנושי עד אשר בנפול אחיך או אחותך אינך נאנח אנחה אחת. כאן, במקום הזה, יימצא אדם שיתרגש לאסוננו, שיזיל דמעה על גורלנו?
הו! איזה חיזיון נפלא, משהו שלא כדרך הטבע! דמעת יהודי חי תלווה אפוא את מותי, אנחת אדם רגיש. עוד יש מי שיְבָכֶּה אותנו, ואני חשבתי שכיתומים עלובים נעבור מהעולם הזה. קורטוב נחמה אני מוצאת באיש הצעיר הזה, בין אנשים שכולם רוצחים וזדים נתגלה לפני מותי איש בעל רגשות.

"חירשים, אילמים, קפואים"

  • זלמן גרדובסקי (1944-1910), יליד ליטא, אסיר בפלוגת הזונדרקומנדו, ממחברי הרשימות המחתרתיות וממשתתפי המרד בתאי הגזים באוקטובר 1944. הקטע המובא כאן מתאר את רצח 2,500 הנשים שבין 5,000 היהודים מגטו טרזין (טרזיינשטט) שבצ'כוסלובקיה במארס 1944.
בדממת הלילה נשמעים שני זוגות צעדים הולכים כעת. באור הלבנה נראים שני הצללים. הם חובשים את המסכות [מסכות הגז], לזרות את גז המוות. הם נושאים עימם שתי קופסאות, שימיתו תכף את אלפי הקורבנות שם. הם הולכים כעת בכיוון ההוא של הבונקר, אל הגיהינום העמוק, הם משימים כעת פעמים שקטים. הם הולכים רגועים, קרים ובטוחים, כאילו הם צריכים כעת לעשות עבודה לגמרי קדושה. ליבם קופא קר כקרח, הידיים – הן לא נותנות שום רעד אף פעם.
הם ניגשים בצורה תמימה אל כל "עין" [ארובה] של הבונקר העמוק וזורים שם את הגז פנימה, ואז מכסים את ה"עין" הפתוחה עם מכסה כבד, שלגז לא תהיה יותר חזרה משם. דרך חורי העיניים פורצת אליהם החוצה האנחה הכאובה של ההמון, שנאבקות כעת עם המוות, אך ליבם לא ננגע. חירשים, אילמים, קפואים בקור, הם הולכים ל"עין" השנייה וזורים שוב פנימה את הגז. עד ה"עין" האחרונה הם הולכים, ואז מסירים את המסכות. גאים, נועזים ושבעי רצון הם מסתלקים בחזרה; הושלמה העבודה הגדולה למען העם, למען המדינה; הם עשו כעת צעד נוסף לניצחון.
...הם הולכים גאים, נמרצים ושבעי רצון משדה הקרב הראשון כאן. 2,500 חיים של שונאיהם הגדולים ביותר, שמפריעים להם במאבק למען מדינתם, למען עמם, שוכבים כעת כבר קפואים למוות. כעת הם "אפשרו", שהצבאות הנאבקים במזרח ובמערב יוכלו ללכת לניצחון ביתר קלות.

"חזק מכל סבל והשפלה"

  • פרופ' ישראל גוטמן (2013-1923) היה ממורדי גטו ורשה, אסיר במיידנק ופעיל במחתרת באושוויץ, שהפך לאחד מחשובי חוקרי השואה בעולם. בשנת 1957 פורסם הספר "אנשים ואפר" בעריכתו, ומתוכו מובא כאן קטע מעדותו.
בשעת הצהריים שמעתי איש קורא בשמי. לא נחפזתי לצאת מדמדומי עלפוני. אך כאשר הקול הוסיף לקריאה את המילה "החדש" – זקפתי את גופי וראיתי כי הפוקד [רשם הבלוק] הוא שמחפש אחרי. הוא קרב אלי ובידיו קערה אדומה שקיבולה שני ליטרים והיא מלאה מרק. לא האמנתי למראה עיני. הייתכן שמישהו עוזר לזולת באושוויץ – בלי טובת חשבון ובלי גמול חומרי, אלא רק מתוך יחס אנושי פשוט? אבל עיניו הטובות של ולאדק ז' חייכו אלי והוא אמר: "קח, קח, אני אינני רעב". היה זה אושר – לו זכיתי פעם ראשונה מיום שהותי במחנה.
האם יכול אדם שבע-לחם להבין את מהותה של המילה רעב? "אני רעב", אומרים אנו כאשר מאיזו סיבה שהיא לא אכלנו את ארוחתנו בזמנה, או שלא ערב לחיכנו המזון שהוגש לנו. "אני רעב", אומר אדם במלחמה כאשר כילה את מנתו ועדיין תאבונו עימו. "אני רעב" של המחנה הוא אחר. זאת היא זעקת הגוף הדורש תמיד מזון, זהו רעב שאינו יודע גבול וזמן, זהו רעב של כל תא בגוף, זהו מתח עצבים בלתי פוסק.
ומשום כך יש במעשה העזרה במזון של אסיר לאסיר יותר מתמיכה בשעת צרה, יותר מפיקוח נפש. יש במעשה כזה משום הוכחה ללא ערעור, כי רגש אדם חזק מכל סבל והשפלה.
מאז אותה ארוחת צהריים היה ולדאק משתהה ליד מיטתי פעם או פעמיים ביום ומביא דברי מאכל שונים. הוא מסר לי כמויות גדולות של מזון ואמרתי לו שאיני יכול להתגבר על הכל. "אין דבר", אמר, "תן לחבריך שהם רעבים". וכך ניתנה לי אפשרות ראשונה להגיש לזולת מנה של אוכל.
ולאדק ז' היה נוטריון מהרובישוב שבקרבת לובלין. אדם בעל השקפות מתקדמות, שכאב עמוקות את שואת עמנו. היה בא אלי בערבים וביקש לשמוע על ורשה, על הגטו, על אישים שונים. לא ידע לאות ברצונו הכן לדעת כל מה שהתרחש מאחורי חומות הגטו. ורק כשראה שאני סחוט ומדוכדך, היה נזכר את מצבי ואומר: "די, די, מספיק בשביל היום".

"אוחזת בידה חולצה זעירה"

  • עדותה של לוסיה פרסטנברג מופיעה גם היא ב"אנשים ואפר". היא סיפרה על עבודתה במכבסה בבירקנאו.
בניין הקרמטוריום עומד מול המכבסה. אנו קרובות מאוד למשכן ששימש מקום לרצח רבים מהקרובים והידידים. בזמן הטרנספורטים התכופים אנו עובדות בשתי משמרות. כולנו מתגוננות בפני עבודת לילה. את הלילה מפסיק בלי הרף קול האנשים ההולכים למוות. רכוב על אופנוע עובר מפקד הקרמטוריום, אחריו האוטו עם הצלב האדום העמוס קופסאות גז ואחריהם שיירת הקורבנות.
והאמבטיות במכבסה מתמלאות ערימות כביסה של נשים וטף. אנחנו שותקות לרוב. אך לעיתים אחת הנשים העובדות, אם ששכלה ילדים, אוחזת בידה חולצה זעירה, מלטפת ומנשקת ומעיניה זולגות דמעות.
...חזקה ועזה הייתה השאיפה לראות את העולם שלאחר המלחמה, ולו רק ליום אחד. תיארנו לנו בצבעים נפלאים את יום השחרור. ראינו בחזוננו את רב-הטבחים המובל בכלוב ממקום למקום, בכדי שיוכלו בני אדם לחזות בטופס יחיד במינו של חיה טורפת.

"אסור לנו להפוך לבהמות"

  • פרימו לוי (1987-1919) היה כימאי איטלקי, אשר נשלח לאושוויץ והיה בין היהודים האיטלקים היחידים ששרדו במחנה. לאחר השואה הפך לאחד הסופרים החשובים בארצו בכלל ובתיעוד השואה בפרט. הפסקאות הבאות לקוחות מתוך ספרו הידוע ביותר, "הזהו אדם?", אותו כתב ב-1947.
לאחר שבוע של שהייה במחנה כבר אינני חש שעלי להתרחץ. אני מסתובב אנה ואנה ליד הכיורים ונתקל בשטיינלאוף, חברי בן ה-50. חצי גופו ערום, עומד ומשפשף במרץ רב את צווארו ואת כתפיו, כמעט שאינו מנקה דבר שכן אין לו סבון. שטיינלאוף רואה אותי, מברך לשלום ושואל בחומרה מדוע אינני מתרחץ.
ולמה עלי להתרחץ? האם ארגיש טוב יותר מכפי שאני מרגיש כעת? האם אמצא חן בעיני מישהו? האחיה יום אחד יותר או אפילו רק שעה יותר, אם אתרחץ? אדרבה, מן הסתם אחיה פחות, משום שהרחצה דורשת מאמץ, בזבוז של כוח וחום. האינו יודע שטיינלאוף שאחרי חצי שעה של פריקת שקי פחם כל הבדל ביני לבינו יהיה כלא היה?
...אבל שטיינלאוף גוער בי. הוא סיים את הרחצה, מתנגב במעיל שקודם אחז בין ברכיו ושעוד מעט ילבש. מלמד אותי שיעור ראוי לשמו:... דווקא משום שהמחנה הוא מכונה משומנת היטב, שתכליתה להפוך אותנו לבהמות, אסור לנו להפוך לבהמות. גם במקום הזה אפשר להישאר בחיים, ולכן צריך לרצות להישאר בחיים: כדי לספר לאחרים, כדי להעיד. וכדי לחיות חייבים להציל לפחות את השלד, לשמור על צלם אנוש.
ודאי שאנו עבדים, חסרי זכויות, ניתן להעליבנו ולהשפילנו, נידונים למוות בטוח. אבל דבר אחד בלבד נותר לנו לעשות ואנו חייבים בכל כוחנו לנסות לעשותו, משום שזה הדבר היחיד והאחרון שנשאר לנו: אנו יכולים שלא להסכים למעשיהם. ולכן, ללא כל צל של ספק, הננו מצוּוים לשטוף את הפנים, בלי סבון, במים המטונפים, ולהתנגב במעיל. חייבים למשוח משחה שחורה על הנעליים, לא משום שכך קובע התקנון, אלא כדי לשמור על כבודנו ועל הניקיון. חייבים ללכת בקומה זקופה, באון, לא כדי להישמע לכללי המשמעת הפרוסית, אלא כדי להישאר בחיים, שלא להתחיל למות.

"כוכב האפר"

  • יחיאל דינור (קצטניק,.1.18-2001) היה סופר יליד פולין ואסיר באושוויץ. את ספריו פרסם תחת שם העט "ק. צטניק" שפירושו "אסיר מחנה ריכוז". כאן מובאת רוב עדותו במשפט אייכמן: דינור התמוטט אחרי מספר משפטים באחד הרגעים הדרמטיים ביותר במשפט כולו.
אינני רואה עצמי כסופר דווקא. ספרי הם כרוניקה של הפלנטה אושוויץ. הייתי שם שנתיים בערך. הזמן אינו כמו כאן, על כדור-הארץ. כל שבר רגע סובב שם על גלגלי זמן אחר. ולתושבי פלנטת אושוויץ לא היו שמות, לא היו להם הורים ולא היו להם ילדים. הם לא לבשו כדרך שלובשים כאן, הם לא נולדו שם ולא הולידו; הם נשמו לפי חוקי טבע אחרים, הם לא היו לפי חוקי העולם כאן ולא מתו. השם היה אצלם המספר, קצטניק.
ואני מאמין באמונה שלמה שעלי להמשיך ולשאת את השם כל עוד העולם לא יתעורר אחרי צליבת העם, למחות את הרעה הזאת, כשם שהאנושות התעוררה אחרי צליבת אדם אחד. אני מאמין באמונה שלמה, כשם שבאסטרולוגיה משפיעים הכוכבים על מזלנו, כן עומד כוכב האפר אושוויץ מול כדור ארצנו ומשפיע עליו.
...אם אני, הנפיל של הפלנטה הזאת, יכול להיות כאן ולספר את קורותי, הריני מאמין באמונה שלמה שהדבר מקיים את השבועה שנשבעתי להם שם. הם נתנו לי כוח זה. השבועה הזאת הייתה השריון בו נכנסתי לכוח עליון מחוץ לדרך הטבע, ואוכל אחרי זמן – זמנו של אושוויץ – שנתיים, בהיותי מוזלמן [אסיר גוסס] לעבור את זה. הם הלכו ממני תמיד, הלכו ממני, נפרדו ממני, ובמבט עינינו הייתה השבועה הזאת. קרוב לשנתיים ימים הלכו ממני ותמיד השאירו אותי אחריהם. אני רואה אותם, הם מסתכלים בי, אני רואה אותם, אני ראיתי אותם ליד התור.

ז'ינוביי טולקאצ'ב (1977-1903), אמן יהודי, שירת בצבא האדום. בקיץ 1944 הוצב ליד מיידנק והקדיש 35 ימים רצופים, כמעט ללא אכילה ושינה, לתיעוד המחזות שראה. ב-27 בינואר 1945 הגיע טולקאצ'ב לאושוויץ, שעות אחדות לאחר שחרור המחנה. לא היה לו נייר, והוא נכנס לאחד מחדרי מפקדת המחנה ונטל את הניירות הראשונים שמצא – של קונצרן אי.גה פארבן, אשר גם סיפק את הציקלון-בה לתאי הגזים וגם העביד בפרך רבבות עובדי כפייה בתשלובת אושוויץ.
הציורים המובאים כאן צוירו כולם בעיפרון על נייר. הם שמורים באוסף המוזאון לאמנות של יד ושם, לו נתרמו בידי אנל טולקאצ'בה ואיליה טולקאצ'ב מהעיר קייב. התמונות צולמו בידי המוזאון לאמנות ומובאות באדיבותו.
תאריך:  26/01/2018   |   עודכן:  26/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפלנטה האחרת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דקטטורה תקשורתית פושעת בוגדת
ישע .  |  26/01/18 09:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
מירב ארד
על-פי התחזיות בשנת 2035 צפויים להישאר בחיים כ-14% בלבד מאלה שחיו בסוף שנת 2016    מכלל ניצולי השואה כ-59% נשים, וכ-41% גברים
גדעון טיילור
החוק החדש שופך אור על אי-הצדק שהוא עדיין מנת חלקם של ניצולים רבים ובני משפחותיהם והוא מגיע בזמן קריטי. יותר משבעים שנה לאחר השואה, נותר רק מעט מאוד זמן על-מנת לעשות ולו מעט צדק עם השורדים
עומר כרמון
תיעוד במצלמה נסתרת: נאו נאצים פולנים במפגן אש, הנפת צלבי קרס וקריאות זיג הייל    שלושה מיליון פולנים לא יהודים נספו כתוצאה מהכיבוש הנאצי
עפר דרורי
איש יקר וסופר אהוב    קראתי את כל ספריו שיצאו בשנים האחרונות ותמיד הייתי בצפייה למצוא ידיעה קטנה בעיתון על ספר חדש משלו שיצא לאור
שלומי פרידמן
התעללות בבתי אבות היא לא דבר חדש    היחס לקשישים בישראל של 2017 מחפיר מתמיד, ולממשלה לא אכפת מה לעשות שהציבור לא מתורגם מספיק למנדטים
רשימות נוספות
מזוודת שינדלר - ביד ושם  /  איתמר לוין
718 מיליון שקל ליורשי שואה  /  יצחק דנון
פולין תמנע השבת רכוש שואה  /  איתמר לוין
מעט אור בתוך הרבה חושך  /  שרה יהולשט
סיפורה המרתק של המדליה הנאצית-ציונית   /  משה ניסנבוים
בימים ההם בזמן הזה  /  יוסף קנדלקר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il