X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מרחב שיח פרגמטי פרגמטיזם מדיני כגשר ישראלי הקושי מתחיל ומעמיק ככול שהיהדות הדתית מנסה ומתאמצת למצוא וליצור לעצמה איזה נתיב ברור בתוך האסטרטגיה הזאת לכן הציונות הדתית נדרשת על-פי גודמן, לחשיבה לולינית ולהגדרות שהן בסופן תמיד יהיו בחזקת משחקי מילים, אלא אם תהיה הכרעה
▪  ▪  ▪

פרגמטיזם מדיני זאת מאסטרטגיה הציונית מאז ימיו של תיאודור הרצל, וזה חלק בלתי נפרד מהשקפת העולם הלאומית של היהדות החילונית. הקושי מתחיל ומעמיק ככול שהיהדות הדתית מנסה ומתאמצת למצוא וליצור לעצמה איזה נתיב ברור בתוך האסטרטגיה הזאת. לכן הציונות הדתית נדרשת על-פי גודמן, לחשיבה לולינית ולהגדרות שהן בסופן תמיד יהיו בחזקת משחקי מילים, אלא אם תהיה הכרעה.
א. זה הוא המצב גם כאשר גודמן מנסה להציב את "שתי התוכניות מול מלכוד 67" כי אין שום תוכן דתי מעשי למסקנתו: "מדובר בעסקת חבילה ישראלית חדשה, שבה מוותרים על שני חלומות גדולים בתמורה לסיפוק שני צרכים בסיסיים". כי שני "החלומות הגדולים" נובעים ממניעים שונים בתכלית שלא ניתנים לגישור. "מוותרים על חלום ההסדר המדיני שיביא לשלום" . כאן המניע הוא פרגמטי לחלוטין, שלום או הסדר מוסכם, יאפשר יותר חיים נורמליים בראייה החילונית. ואילו: "על חלום ההתיישבות ביו"ש שיביא גאולה" חלום הנובע כולו מאמונה דתית נטולת היגיון פרגמטי, לא ניתן לוותר מבלי לוותר על מרכיב מהותי באמונה. לכן המסקנה לפיה: "אך מבטיחים מדינה שהיא גם מוגנת וגם יהודית", היא בחזקת חלום באספמיה, אשליה של הכותב. קל לוותר זמנית על "חלום ההסדר המדיני" כי זה תלוי גם בפלשתינים. לא ניתן לוותר על חלום ההתיישבות, כי זה כתוב בתורה, זאת הבטחה אלוהית, וזה תלוי אך ורק ביהודים הדתיים ובחוזק אמונתם! ההקבלה המלאכותית נועדה לשכנע את הציבור הדתי שלא רק הוא נדרש לוותר אלא כמוהו גם הציבור החילוני.
ב. לכן ההשוואה בין שתי "התוכניות" מיועדת כולה לשכנע את הציבור הדתי לאומי להעדיף את הרע במיעוטו: "...ואילו ההתפצלות מבוססת על הגברה והרחבה של תופעות שכבר קיימות במציאות. הבדל נוסף הוא כמותי, הסדר חלקי יצמצם את הכיבוש יותר מאשר מהלך ההתפצלות, אך בהתפצלות כרוכים סיכונים ביטחוניים פחותים מאשר בהסדר החלקי". לצערי אין לזה "ידים ורגליים", כי הסיכונים הביטחוניים נובעים כולם מהפלשתינים ומבחינתם אין הבדל בין שתי התוכניות. מהלך חד-צדדי יהודי לפי אחת "מהתוכניות" תגרום להם לתקוף אותה באותה המוטיבציה, והשקעות המגן של צה"ל באבטחת ההתנחלויות לא יפחתו, גם אם חלופת ההתפצלות תיכפה על הפלשתינים.לכן זאת טענה תלושה, שניתן יהיה לצאת "מהמלכוד" ע"י אימוץ אחת מהתוכניות. המשפט "המחוזי" של גודמן: "שאין שאיפה לפתור את הסכסוך אלא להפוך אותו מבעיה קטלנית לבעיה כרונית" הוא אמירה ספרותית שאין מאחריה שום משמעות פרגמטית.
ג. היות שגודמן מספר שכל הדברים (ההתנגדויות) שהעליתי לעיל כבר נאמרו לו קהלים משני הצדדים, שהטיעון המשותף לשניהם היה: "אבל זה לא פותר את הבעיה". ומשום מה הוא טוען שהתגובה ההגיונית הזאת "הפתיעה וגם תסכלה אותי.... הרי הדגשתי שהתוכניות לא מתיימרות לפתור את הסכסוך אלא רק לצאת מהמלכוד". לכן נאלץ גודמן להסיק המסקנה שתשאיר אותו מחובר לרעיונות שלו: "ההרגלים המחשבתיים שלנו מקשים את המעבר מחשיבה דיכוטומית לחשיבה כמותית". זה כשלעצמו טיעון נכון שמתאר בעיה בחשיבה האנושית הרגשית. אבל גם כאן אני טוען "שהבעיה" הזאת הרבה יותר חריפה בחשיבה הדתית לאומית והאידאולוגית מאשר בחשיבה החילונית.
ד. אלא שכאן עולה השאלה: האם "החשיבה הכמותית" במקרה הזה באמת מסוגלת להוציא אותנו מהמלכוד?! או אולי היא תוביל אותנו ממלכוד אחד למלכוד אחר? ממלכוד 67 למלכוד 17 (2017)? כי זרע המלכוד נטמן כבר באדמתה המקודשת של א"י בשנת.1.18! לפני מאה שנה! ומאז ההיסטוריה מובילה אותנו כאן בין מלכודי משנה למלכודי משנה!... לכן הפתרון לבעית המלכוד אינו מצוי בצורות החשיבה הדיכוטומית או הכמותית, אלא בנכונות לוויתורים! וגודמן מנסה לדלג על הבעיה בלהטוטי מילים. "הסוד" ליציאה מהמלכוד טמון קודם לכול בנכונות הצהרתית לפחות! שתבוא מצד הציבור הדתי לאומי, שהוא הממלכד העיקרי, בצד היהודי של הסכסוך.
ה. בתת הפרק "שתי התוכניות כחומר למחשבה" מודה ועוזב גודמן את הגישה הדתית לאומית וקובע שאין בה פרגמטיזם. למעשה הוא מסיק שהמוצע היחיד שאליו מכוונות שתי התוכניות הפרגמטיות הוא להמשכת המצב ולהקטנת החיכוך. כל זאת לא משום שאין דרכים מועילות יותר, דרכים של הכרעות, אלא רק כדי לדחות עוד את ההכרח בהכרעות. ברצון להמנע מהן למען "אחדות העם". גודמן בעצם מודה שהמלכוד ימשך ורק ישנה את פרצופו, כל עוד הפוליטיקה הישראלית תימלט מהכרעה על אחת משתי אפשרויות: פשרה שיש עמה "ויתור" לפלשתינים, תוך לקיחת סיכון שיש עמו עדין דרך חזרה בשליטה ישראלית. או סיפוח והשתלטות מלאה על השטחים תוך הכתבה יהודית לאוכלוסייה הפלשתינית את גורלה, שהיא הכרעה שאין עמה דרך חזרה מלבד בתחושת כניעה למציאות שתתהווה, היות שלא תהיה בשליטתנו.
ו. בתת פרק "המרחב הפרגמטי ושיקום ההקשבה הישראלית" מפליא גודמן בלהטוטי ניסוח של הגדרות מפולפלות כגון: "ויתור על החלומות המקודשים תמורת הצרכים הקיומיים". שזאת עוד הגדרה לפרגמטיזם. או: "בימין המירו את הגאולה בביטחון כדאגה מרכזית, ובשמאל המירו את השלום בכיבוש כדאגה מרכזית". זאת לדעתו עמדתו של הרוב הגדול בשני המחנות, ולכן לדעתו יש כאן תקווה כי: "הימין החדש והשמאל החדש יכולים להידבר - משום שבעוד שהשלום והגאולה באים זה על חשבון זה, הביטחון וסיום הכיבוש יכולים לחיות זה עם זה". הניסוחים האלה נועדו לקיים הידברות בין יהודית שבה גודמן רואה את חזות הכל ולכן הוא מסכם: "במילים אחרות, המשבר של הרעיונות הוא ההזדמנות של ההקשבה". הגדרה שאינה מחויבת המציאות, כי המציאות מחייבת הכרעה פשוטה "ואכזרית" בקרב הציונות הדתית לבדה (או "הימין החדש") הכרעה בין ארץ ישראל כולה או בין עם ישראל כולו! המשבר הדתי והלאומי של ימינו נותר המשבר של הציונות הדתית מ-1948 רק שאז הברירה לא הייתה בידם והיום הברירה בידם! והם חייבים להכריע (לפחות הצהרתית) בין החלום על גאולת עם ישראל לבין החלום על גאולה ריבונית של ארץ ישראל כולה ממערב לירדן לפחות.

תאריך:  28/01/2018   |   עודכן:  28/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מיכה גודמן / Micha Gudman
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלכוד 67 - מיכה גודמן
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
קראתי את הספר. לטעמי הכשל
בני בנקר  |  30/01/18 00:00
 
- אתה "חזק" באחוזים מצוצים מאצבע
ג.ג.  |  30/01/18 08:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
מחזהו של פלוריאן זלר "השקר" מעניק לאבי קושניר הזדמנות להחצין את מלוא כשרונו כשחקן, ולליאור אשכנזי במה להפגין את יכולתו כבימאי, ולא רק כשחקן
ראובן לייב
מרשת קולינרית, שמנתה בתור הזהב שלה ארבע מסעדות - נותרה רק אחת, כשרה, הממוקמת בין כותלי מלון "ריץ-קרלטון" שבמרינה של הרצליה
איתמר לוין
השיח על השואה צריך להיות רציני, עובדתי ומכובד - לא מתלהם וססמתי כפי שנעשה מאז סוף השבוע. אם אתם מחפשים את המקום בו יש זילות קשה של השואה, תמצאו אותו הרבה יותר קרוב מאשר בוורשה
איתמר לוין
אורן דוראל, כתב חוץ של USA Today, חושש שהתקפותיו של טראמפ על התקשורת האמריקנית יפגעו ביכולתה לעבוד בחו"ל ואולי אפילו יעמידו בסכנה את בטחונם של העיתונאים
יואב יצחק
חברת מי אביבים שהינה תאגיד המים הפועלת בשליטת עיריית תל אביב, הגישה נגד אורן חזן תביעה בגין חוב מים בסך 14 אלף ש"ח של חברה בשליטתו למרות שבית המשפט כבר קבע בתביעה אחרת שאורן חזן לא חייב לשלם    התביעה הוגשה מתן הנחה שחזן יחשוש משיימינג ויאלץ לשלם    וכך היה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il