X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
85 שנה לעליית הנאצים לשלטון

ירושלים איננה ברלין

מי שמשווה את ישראל לגרמניה הנאצית, מפגין בורות תהומית או זדוניות מרקיעת שחקים - כפי שמלמדות העובדות שאינן שנויות במחלוקת. לצד זאת, גם עלינו להפיק לקחים מעלייתו של היטלר
▪  ▪  ▪
ממשלת היטלר. חוקי לחלוטין

מנהג חדש נפוץ במחוזותינו: להשוות את ישראל לגרמניה הנאצית. ויכוח על חופש הביטוי? כמו בגרמניה. היחס לערבים? כמו של הנאצים ליהודים. גירוש מסתננים? כמו בשואה. הטיעונים הללו, מעבר להיותם מקוממים עד עמקי הנפש, מלמדים על אחת משתיים: בורות תהומית או זדוניות מרקיעת שחקים.
היום לפני 85 שנה - ב-30 בינואר 1933 - התמנה אדולף היטלר לקנצלר גרמניה, וזו הזדמנות נאותה להציג כמה עובדות ולקחים, הרלוונטיים גם לישראל של ינואר 2018. המסקנה תהיה, שאין שום מקום להשוואה - ושעם זאת, עלינו ללמוד מה יש לעשות וממה יש להימנע, כדי שלא נתחיל אפילו להתקרב למשהו שמזכיר את אותה דיקטטורה שחורה משחור.
עליית הנאצים לשלטון התאפשרה בשל שורה של גורמים שנעמוד עליהם בצורה הכי טלגרפית שיש: המפלה וההשפלה במלחמת העולם הראשונה, אי-היקלטותה של הדמוקרטיה בגרמניה, המשבר הכלכלי שהחל ב-1929, חוקה שאפשרה לנשיא לעקוף את הרייכסטג והבחירות, מעורבות של הצבא בפוליטיקה, חוסר הרצון של רוב המפלגות לשלוט, ההסתה הפרועה של הנאצים, והכישורים יוצאי הדופן של היטלר. טלו גורם אחד מאלו - וקרוב לוודאי שהיטלר לעולם לא היה מתמנה לקנצלר. טלו שניים מהם - ואפשר לומר זאת בוודאות מוחלטת.
כל הגורמים הללו אינם קיימים בישראל, ומותר אף לומר שאינם יכולים להתקיים בה. ישראל מנצחת במלחמותיה, הדמוקרטיה שלה מושרשת עוד מהתנועה הציונית והקהילות היהודיות בגולה, שום דבר אינו מתקרב לשפל הגדול, חוקי היסוד מבטיחים את האיזון בין הרשויות, הצבא אינו מעורב בפוליטיקה, כמעט כל המפלגות רוצות לשלוט, הרשויות יודעות לטפל במסיתים ואין אף אחד שעלול להיות היטלר במהדורה ישראלית.
וישנו גם ההבדל הגדול ביותר והחשוב ביותר: האידיאולוגיה. הנאצים היו בנויים כל-כולם על שנאה, שלילה, הרס ומוות. היהדות בנויה כל-כולה על חסד, צדק, אמת ומשפט. הנאצים עלו על קרקע פורייה של מיליטריזם, אנטישמיות ודיקטטורה. ישראל מבוססת על שלום, חרות וחופש. הנאצים לימדו את הילדים לשאוף למלחמה. בישראל הערך החינוכי המרכזי הוא השלום.
כל אלו מאפשרים לקבוע בצורה ברורה ביותר, שאין שום דמיון שהוא בין ישראל לבין גרמניה הנאצית, מסיבה פשוטה: אנחנו לא יכולים להיות גרמניה הנאצית. זו הסיבה לכך שכל הטענות והחששות וההפחדות, חסרות כל בסיס שהוא. צריך רק לדעת את העובדות ההיסטוריות שאינן שנויות במחלוקת. אבל דמגוגים - ואת זה בהחלט אפשר ללמוד מגרמניה הנאצית - אינם מתעניינים בעובדות; הם חוזרים שוב ושוב על השקר, עד שלפחות חלק מהציבור מאמין בו.
אז מה כן עלינו ללמוד? שני לקחים עיקריים. האחד: הדמוקרטיה חייבת להגן על עצמה מפני מי שמנצלים אותה כדי להרוס אותה. השני: מילים יכולות להרוג.
אחרי הפוטש הכושל בבית הבירה של מינכן ב-1923, החליט היטלר שהוא יגיע לשלטון בדרך חוקית - ואז יהרוס את משטר ויימאר הדמוקרטי. וזה בדיוק מה שהוא עשה. הנאצים התמודדו בבחירות, זכו בחלק ניכר מן המושבים ברייכסטג (אם כי מעולם לא הגיעו בבחירות חופשיות ליותר מ-43%), היטלר התמנה לקנצלר כחוק בידי הנשיא פאול פון-הינדנבורג והקים קואליציה לפי כל הדקדוקים. אז - ורק אז - הוא אכן הרס עד היסוד (במהירות מסחררת) את הדמוקרטיה ואת כל מוסדותיה.
דמוקרטיה חייבת לזהות בהקדם גידולים ממאירים הצומחים בתוכה. הם יכולים להיות מכל צד של הקשת הפוליטית, מכל הגוונים ומכל המינים: לאומניים, בולשביקיים, טרוריסטיים. ברגע בו מזהים גידול כזה - יש לחסל אותו, ללא כל פשרות. זה יהיה אנטי-דמוקרטי? אולי, אבל בפועל זה יהיה המעשה הכי דמוקרטי בעולם. דמוקרטיה צריכה להקיא ולהוקיע מי שמבקשים להיבחר למוסדותיה במטרה לחסל אותה, או גרוע מזה - לחסל את המדינה עצמה.
אחד הכלים המרכזיים של הנאצים היה תעמולה גסה ביותר, שקרית ביותר ובלתי פוסקת. בלא שטיפת המוח הזאת, השואה לא הייתה יכולה להתחולל, כי לא היו נמצאים מספיק פושעים קטנים שיבצעו בפועל את מה שהגו הפושעים הגדולים. בלא שטיפת המוח הזאת, הצבא הגרמני היה קורס הרבה יותר מוקדם והמלחמה והשואה היו מסתיימות עם הרבה פחות קורבנות. הקשר הוא ישיר וחד-משמעי.
דמוקרטיה חייבת לשים גבולות לחופש הביטוי, כדי למנוע מהחותרים תחתיה את הכלי החשוב ביותר שהיא-עצמה יכולה להעמיד לרשותם. שום חופש אינו מוחלט, שום זכות אינה מוחלטת. חופש העיסוק אינו מתיר לשדוד בנקים, הזכות לחיים אינה מחייבת את המדינה לממן כל תרופה לכל חולה. כך גם חופש הביטוי. יש אמירות שהדעת אינה סובלת, יש התבטאויות שאסור להן להישמע.
ישראל לעולם לא תהיה גרמניה הנאצית. אין אף מעשה שעשינו או שנעשה ואשר יכול להתקרב למשהו ממעשיהם של הנאצים. לצד זאת, עלינו לעמוד על המשמר - כפי שחייבת לעשות כל דמוקרטיה חפצת חיים.

תאריך:  30/01/2018   |   עודכן:  30/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ירושלים איננה ברלין
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
75 שנה לתבוסת הגרמנים בסטלינגד
פלמוני  |  30/01/18 09:49
2
"היהדות בנויה כל-כולה על חסד,"
גדעון8  |  30/01/18 12:02
3
בשביל מה כל כך הרבה מלל כדי
בני בנקר  |  30/01/18 12:43
4
אכן ישראל אינה גרמניה וירושלים
הירונימוס  |  30/01/18 13:03
5
גם קיגאלי ובלגראד לא היו ברלין
אלטע קאקער  |  30/01/18 14:28
6
אין לנו מה ללמוד מהמפלצות האלה
אהוד פרלסמן  |  30/01/18 14:36
 
- הפיראט המשפטי אהרון(הכל שפיט)
בני בנקר  |  30/01/18 20:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
יצחק מאיר
החקיקה הפולנית בעיני הפולנים היא גורלית, מפני שהיא משרת את מקומם בגלריה הנקייה של ההיסטוריה. היא גורלית מפני שהיא מסרבת לקבלת אחריות לאומית לנוראות השואה שלא רק בוצעו בשטחה אלא גם על-ידי רבים מבני עמה. היא לא תתפשר על כך. בממשל של מפלגה שלטת בדמות מפלגת חוק ומשפט, לא תהיה נסיגה מן האמונה בפולין הטהורה והנקייה
עומר כרמון
מאמר של פאבל ינדיז'בסקי שפורסם ברדיו הממשלתי בפולין: "תגובת ישראל לחוק החדש היא כמו פיל בחנות חרסינה. בנימין נתניהו ויאיר לפיד הפגינו פזיזות, חוסר רגישות וחוסר אחריות. תומכי היהודים קיבלו מישראל דלי של מים קרים ומלוכלכים על ראשיהם"
מאיר אינדור
גם בתחילת הכיבוש הגרמני בשנת 1941, כשעדיין לא הוחלט על ה״פתרון הסופי״ והנאצים כבר שלטו באותו אזור בצפון מזרח פולין, לאומנים פולנים ניצלו את החסות הגרמנית, בסביבות עיר המחוז ביאליסטוק ופתחו במסע הרג של שכניהם
יצחק מאיר
יש הלוך רוח המוכרח לעורר דאגה עמוקה בארבע קצוות העולם התולה את הפטריוטיות הפשוטה, התמימה, המגדירה עצמה כאהבת מולדת ומורשתה על וו של לאומנות ומגדירה אותה כאמונה בעליונות ובטהרת הלאום באשר הוא לאום
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - נושאים בעול, צנזורה, המסתננים בעיני הרמב"ם, פריחה, אמת היסטורית ומשה נגבי איננו    שבוע טוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il