X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
נכשל בטיפול בילדים מתקשים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מדוע מועברים רבים מדי לחינוך מיוחד
הקשיים של התלמידים המופנים לחינוך המיוחד לא נובעים מכך שיש ועדות השמה או ועדות שילוב המקור של הקשיים הוא פדגוגי במציאות של מערכת החינוך כיום, לבתי הספר הרגילים ולמורות הרגילות אין כלים ללמד ילדים נורמטיביים לחלוטין, שמתקשים בלימודים, קל יותר להפנותם לחינוך המיוחד התוצאה: ילדים רבים ניזוקים להמשך חייהם
רועי אורן
תוכנית חדשה לשיפור החינוך המיוחד

חינוך מיוחד - הכר את התלמיד
טלי רימון
מיהו ילד שזקוק לחינוך מיוחד? מה הסיבה והאם ניתן להעביר מחינוך מיוחד לחינוך רגיל? מאיזה גיל מזהים שהילד זקוק למסגרת מיוחדת?
לרשימה המלאה

מירב לוי
64% מתלמידי החינוך המיוחד לומדים בבתי ספר רגילים

לאחרונה התפרסמו נתונים על גידול יוצא דופן בשיעור הילדים החריגים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד. לפי הנתונים, מספר הלומדים כיום במסגרות השונות של החינוך המיוחד מגיע ל-242 אלף המהווים 11 אחוזים מכלל ילדי ישראל. עלייה מדהימה בהשוואה לשנים קודמות שגם בהן נצפתה אותה תופעה. מרכז מידע ומחקר של הכנסת דיווח בחוברת מדצמבר 2015 על גידול יוצא דופן במערכת החינוך המיוחד. באותה שנה למדו בחינוך המיוחד 192,842 תלמידים עם צרכים מיוחדים, שהיוו כ-5.3% מן התלמידים. "מערכת החינוך המיוחד נמצאת בגידול מתמיד כאשר מאז שנת 2005 גדל מספר התלמידים בחינוך המיוחד בכ-70%, מספר בתי הספר של החינוך המיוחד גדל בכ-40%, מספר גני הילדים והכיתות בחינוך המיוחד גדל פי 2.3" [נתונים וסוגיות בחינוך המיוחד, עמ' 5].
החינוך המיוחד על מסגרותיו השונות (בתי ספר נפרדים, כיתות נפרדות בבתי ספר רגילים, ושילוב בכיתות רגילות) בא לתת מענה לילדים בעלי צרכים מיוחדים הלוקים בכל מיני מגבלות: מחלות, מגבלות שכליות או פיזיות, הפרעות נפשיות והתנהגותיות, הפרעות קשב ולקויות למידה.
הנכונות של המערכת להיענות לצרכים המיוחדים ראויה כמובן לכל שבח, אבל מה שקורה היום בבתי הספר הוא הרחבה לא מתקבלת על הדעת של המסלול המיוחד. בפועל, בהרבה בתי ספר, כל תלמיד מתקשה מופנה לחינוך המיוחד, בלי קשר אם מדובר בלקות או בסתם קושי אקדמי.
הנתונים על הגידול הענקי, כמעט הכפלה, של הלומדים במסגרות החינוך המיוחד מחייבים לפחות הקמת ועדת חקירה שתבדוק מה מקור הגידול הזה. האם בישראל משתוללת מגיפה שפוגעת בהתפתחות התקינה של הילדים? האם זה האוכל שהם אוכלים? האם אלה הסמארטפונים? הטאבלטים? הטוויטר?, הקרינה מהאנטנות הסלולריות? או אולי מפגע מסוג אחר שאנחנו לא מודעים לו.
סביר להניח ששום ועדה לא תמצא שום גורם חיצוני שפוגע בהתפתחות ילדי ישראל, קרוב לוודאי שמי שיבדוק את הנושא ימצא שכמות עצומה של ילדים המופנים למסגרות החינוך המיוחד לא צריכים להיות שם. מדובר בכשל מערכתי שבעטיו החינוך הנורמטיבי נכשל בטיפול בילדים מתקשים.
הפניית היתר של ילדים יוצאי אתיופיה לחינוך המיוחד עשויה לתת רמז לכך. ארגון ה.ל.ה בדק ומצא שבשנים 2016-2012 15.6% מכלל התלמידים שהופנו לחינוך המיוחד היו ממוצא אתיופי. שעה שיוצאי אתיופיה מהווים בסך-הכל 1.7% מהאוכלוסייה כולה. אנשי ה.ל.ה טוענים ובצדק שכמות החריגים בקרב יוצאי אתיופיה אינה שונה מכמות החריגים באוכלוסייה כולה. ואם כך, מדוע כל כך הרבה תלמידים יוצאי אתיופיה נמצאים בחינוך המיוחד? התשובה היא פשוטה יש לתלמידים אלה קשיים אקדמיים שנובעים מכך שהוריהם לא למדו במערכת החינוך הישראלית, מערכת החינוך במקום להתמודד עם קשיים אלה ולמצוא שיטות הוראה מתאימות ויעילות, מפנה את יוצאי אתיופיה לחינוך המיוחד.
תופעה דומה קיימת בבתי ספר יסודיים שקולטים אוכלוסיות חלשות ומתקשים להקנות להם מיומנויות קריאה בסיסיות. במקום להתמודד עם בעייתה ההוראה בכיתות הרגילות, מופנים הילדים למורות לחינוך מיוחד, מתוך הנחה, בלתי מוכחת שהן יוכלו לקדם את הילדים בצורה טובה יותר.

שירותים במערכת החינוך המיוחד לילדים בעלי פיגור שכלי - תמונת מצב
חינוך לילדים עם צרכים מיוחדים בישראל – נתונים וסוגיות מרכזיות / מסמך
לבקשת יושב-ראש ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת חה"כ יעקב מרגי, ולקראת סדרת דיונים שתתקיים בכנס החורף של הכנסת בנושאים הקשורים לחינוך המיוחד, יוצג במסמך שלהלן החינוך לילדים עם צרכים מיוחדים בישראל כיום: תשתית החקיקה בתחום, נתונים מרכזיים על תלמידים עם צרכים מיוחדים ועל מסגרות לתלמידים אלו בחינוך המיוחד ובחינוך הרגיל, תקציבי החינוך המיוחד, מאפייני הלימוד של תלמידים עם צרכים מיוחדים וסוגיות מרכזיות בתחום החינוך לילדים עם צרכים מיוחדים שנדונו בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת: הסעות לתלמידי החינוך המיוחד, סייעות בחינוך המיוחד וחינוך לילדים חולים ומרותקים לביתם
נתונים על זכאות לתעודת בגרות בחינוך המיוחד / מסמך
ככלל בחינוך הרגיל לומדים תלמידים עם צרכים מיוחדים ברמת תפקוד גבוהה מזו שבבתי-ספר לחינוך מיוחד ושיעור גבוה מתוכם יכול להתנסות ולהתמודד עם דרישות הלמידה וההיבחנות בבחינות הבגרות. בתשובת המשרד צוין עוד כי בשל ההבדלים במורכבות התפקוד בין תלמידים במסגרות השונות, השוואה בין נתוני הזכאות הכלליים לבגרות אינה מספקת תמונה מדויקת ומהימנה
אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית: נתונים כלליים ונתונים על תלמידים במערכת החינוך המיוחד / מסמך
מסמך זה נכתב לבקשתו של חה"כ ג'מאל זחאלקה ומוצגים בו נתונים על אנשים ותלמידים עם מוגבלות בחברה הערבית. המסמך פותח ברקע קצר על החברה הערבית בהקשר של אנשים עם מוגבלות. בחלק השני של המסמך נסקרים החוקים המרכזיים הנוגעים לזכויות אנשים עם מוגבלות. החלק השלישי מציג נתונים אודות מבוגרים עם מוגבלות בחברה הערבית, והחלק הרביעי מתמקד בנתונים על תלמידים עם מוגבלות במערכת החינוך המיוחד (44 עמ')
מה עושה משרד החינוך?

במקום לבדוק מה גרם לזינוק במספר תלמידי החינוך המיוחד, הודיע לאחרונה שר החינוך נפתלי בנט כי החל מהשנה הבאה יבוטלו ועדות ההשמה וועדות השילוב האחראיות להפניית הילדים לחינוך המיוחד, ובמקומן יקומו ועדות "זכאות" שיקבעו את היקף זכאותם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים לתמיכה ולסיוע. הבעיה היא שוועדות הזכאות כמו ועדות ההשמה וועדות השילוב לפניהן לא ימנעו את סיווג הילדים כחריגים, או כבעלי לקויות מסוגים שונים, הזקוקים או זכאים לחינוך מיוחד. הקשיים של התלמידים המופנים לחינוך המיוחד לא נובעים מזה שיש ועדות השמה, או ועדות שילוב, המקור של הקשיים הוא פדגוגי. במציאות של מערכת החינוך כיום לבתי הספר הרגילים ולמורות הרגילות אין כלים, ללמד ילדים נורמטיביים לחלוטין שמתקשים בלימודים, קל יותר להפנות אותם לחינוך המיוחד. פתרון ביורוקרטי של החלפת ועדה בוועדה, אינו יכול להוות פתרון לבעיה פדגוגית.

תאריך:  01/02/2018   |   עודכן:  01/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע מועברים רבים מדי לחינוך מיוחד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
למה אין שקיפות?
החור של השקל  |  1/02/18 16:13
2
כתבה חכמה ונכונה.
ב_שמואל  |  2/02/18 10:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
המעגל נסגר: 78 שנה אחרי מפעל גבורה אדיר של הקונסול היפני בליטא, שהציל ממוות בטוח כרבבת יהודים אך גורש בשל כך מהשירות הממשלתי היפני, מכבדת ממשלת יפן את זיכרו של 'הצדיק בסדום'
איתמר לוין
ההליך בו הנשיא ממנה והסנאט מאשר, הפך את בחירת שופטי ביהמ"ש העליון של ארה"ב לפוליטי לחלוטין. ואילו העובדה שהמינוי הוא לכל החיים, מביאה לכך שלעיתים שופטים כבר אינם מתפקדים
איתמר לוין
מי השופט שכיהן הכי הרבה זמן ומי הכי מעט? מי היה היהודי הראשון ומי הייתה האישה הראשונה? האם בכלל צריך להיות משפטן? כמה שופטים שימשו קודם לכן כעוזרים משפטיים בעליון?
איתמר לוין
תשעת שופטי בית המשפט העליון של ארה"ב מתכנסים לדון בשאלה של הגנת הפרטיות. אחרי טקס עם ניחוח של המאה ה-18, הם יורים בצרורות שאלות לעבר נציגיהם של הנאשם והמדינה. השופטים רוצים תשובות, לא חזרה על הטיעונים שכבר קראו, ומוטב לעורכי הדין להיות מוכנים ב-200%
ראובן לייב
הרצאה מרתקת על העושר בתקופה הפאטמית, הנחשבת לאחת מתקופות השפע הבולטות של ימי הביניים במצרים, תתקיים ביום שני הקרוב (5 בפברואר) במוזאון לתרבות האיסלאם בבאר-שבע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il