X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לימוד בוורשה [צילום: בית לוחמי הגטאות]
ממרומי מעמדו [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]
בשורות אחדות, כתובות בשפה פשוטה החודרת למעמקי הלב, קבע חיים גורי: ההתנגדות היהודית לנאצים הייתה הרבה יותר מאשר המרד בגטו. מעמדו והרקע ממנו צמח, הפכו מילים אלו לבעלות חשיבות עצומה - ומן הראוי להפיץ אותן בכל מקום ובכל שפה
▪  ▪  ▪

  • התנגד מי שהבריח כיכר לחם
    התנגד מי שלימד בחשאי
    התנגד מי שכתב והפיץ והזהיר וקרע אשליות
    התנגד מי שהגניב ספר תורה
    התנגד מי שזייף תעודות
    התנגד מי שהבריח מארץ לארץ
    התנגד מי שכתב את הקורות וגנזם
    התנגד מי שהושיט עזרה
    התנגד מי שקישר בין הנצורים והבריח הוראות וכלי נשק
    התנגד מי שלחם עם נשק ביד ברחובה של עיר, בהרים וביערות
    התנגד מי שהתקומם במחנות
    התנגד מי שמרד בגטאות, בין קירות נופלים, במרד הנואש מכל
את המילים הללו כתב חיים גורי בתחילת שנות ה-70. במשך שלושה עשורים לימדו את הנוער וסיפרו לבוגרים, כי מי שראויים להערצה בין קורבנות השואה הם אך ורק המורדים בגטאות. בא חיים גורי ואמר: ממש לא! לאמירה הזאת של גורי הייתה חשיבות עצומה, ולא רק משום שזוהי האמת לאמיתה המובעת בלשון הכי פשוטה - שהיא גם הכי חודרת ללב. חשיבותה נובעת גם מכך שהיא נאמרה בידי בן דור תש"ח, אותו דור שמנהיגיו הובילו במכוון את הקביעה השגויה נגדה יצא גורי.
מנהיגי היישוב היהודי בארץ ישראל - אנשי תנועת הפועלים לשלוחותיה - יצרו את הסיפר (הנרטיב) השגוי בשל שילוב של סיבות פוליטיות ופסיכולוגיות. היה להם נוח מאוד להעלות על נס את המורדים, שרובם השתייכו לתנועות הנוער של השמאל היהודי (השומר הצעיר, דרור ועוד), ולהעלים את כל היתר - אנשי הימין, הדתיים, אנשי הבונד האנטי-ציוני והמוני ה"עמך".
הסיפר הזה גם עלה בקנה אחד עם שלילת הגולה שניצבה בבסיס הציונות ועם האתוס שהלך ונוצר בארץ ישראל עצמה, במאבק נגד הבריטים ונגד הערבים: "תראו את היהודים הגלותיים הללו! הם הלכו כצאן לטבח, בניגוד לפלמ"חניקים שלנו, לחיילי הבריגדה שלנו, לחברי ההגנה שלנו. מיליונים של יהודים כפופי גו ושחוחי קומה, שרק קומץ קטן ביניהם - הציונים הצעירים והנלהבים - יצאו להגן על כבודו הרמוס על העם הנשחט והנטבח". מי שרוצה לראות ביטוי מוחשי לגישה הזאת, יכול למצוא אותה עד היום בפסלו של נתן רפופורט בכיכר ורשה שביד ושם (ובכיכר לוחמי הגטו בוורשה).
אותו סיפר גם נתן מענה, לפחות חלקי, לתחושות חוסר האונים והאשמה של היישוב ומנהיגיו לאחר שנודעו במלואן זוועות השואה. היישוב הקטן, הדל, חסר האמצעים, הנתון לשלטון בריטי עוין - היישוב הזה עשה ככל יכולתו כדי לסייע ולהציל, אך מצבו-שלו לצד האכזריות חסרת הפשרות של הנאצים והאדישות של העולם, הביאו לכך שכל מאמציו עלו בתוהו. את זה אנחנו יודעים היום, אחרי 75 שנה; בזמן אמת הייתה תחושה קשה של "הפקרנו את אחינו". העובדה שהיו בכל זאת מי שהתקוממו בין יהודי אירופה, סייעה להפיג ולו במקצת את אותה תחושה (זו גם הסיבה שצנחני היישוב הועלו על נס והפכו למיתוס גדול פי כמה מחשיבותם האמיתית).
משפט אייכמן החל (או העצים) תהליך של שינוי, שנדרשו שנים רבות להטמעתו. תהליך שבבסיסו הכרת העובדות והבנת הנסיבות. העובדות - שלהתנגדות היהודית לנאצים היו פנים רבות ומגוונות, שכל מעשה שהוא בניגוד לרצונם של הנאצים היווה התנגדות, שכל פעולה שמטרתה הייתה לשמר צלם אנוש היוותה מאבק. הנסיבות - שבהתחשב בדיכוי הרצחני של הנאצים ובאדישות ואף בשיתוף הפעולה של הסביבה, כל מעשה יהודי שכזה ראוי להערצה, כל מעשה ולא רק ההתמרדות המזוינת.
חיים גורי, אשר סיקר את משפט אייכמן, היה בין אישי הרוח הראשונים שהבינו לעומקה את מהותה של ההתנגדות היהודית בשואה. שימו לב לסדר השורות: גורי מבין שבלי הברחת הלחם, בלי החינוך, בלי התיעוד, בלי הדת - בלי כל אלו לא היו יכולים לקום המורדים. הוא מזכיר שלא רק בני הנוער הציוניים התמרדו בגטאות, אלא היו מורדים מכל שכבות העם גם בערים ובמחנות. ממרומי מעמדו כאחד המשוררים החשובים ביותר בישראל, מעומק הרקע ממנו צמח והדור אליו השתייך, הוא כתב את המילים הללו, שהן כנראה הסיכום הטוב ביותר שנכתב אי-פעם על ההתנגדות בשואה.
חיים גורי הלך לעולמו בעיצומו של ויכוח בינלאומי נוקב על השואה בפולין. מן הראוי להנציח אותו על-ידי הפצת המילים הללו בכל מקום ובכל שפה. יהי זכרו ברוך.

תאריך:  04/02/2018   |   עודכן:  04/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
בניגוד למה שאומר סלים ג'ובראן, "התקווה" היא גם ההמנון של הערבים    בניגוד לטענות של אלשיך ולפידות, הבעיה עם מח"ש היא חוסר מעש    בניגוד לתיאור בתקשורת, ברק כהן הוא עבריין חסר מעצורים    בניגוד למה שסבור הרב הראשי, עדיין יש לנו בעיה של בצורת חמורה    בניגוד לקריאות המתלהמות, חשוב מאוד להמשיך לבקר בפולין    בניגוד למה שרגילים לחשוב, הכחשת שואה חמורה מתרחשת אצלנו
עומר כרמון
ישראל ביקשה מפולין לדחות את ביקורו המתוכנן בישראל של ראש המועצה לביטחון לאומי, לאחר שבשעות הבוקר אישר הבית העליון של הפרלמנט הפולני את "חוק השואה"- האוסר להתבטא באופן שיטיל על העם הפולני אחריות לפשעים שנעשו במלחמת העולם השנייה
עומר כרמון
ראש הממשלה תקף את תוכנית הבידור וצירף הקלטה של ניצולת שואה שישבה עם חנה סנש בכלא    בתוכנית האחרונה הוצגה באופן נלעג, רעייתו שרה נתניהו
משה צימרמן
ההתקפה הגורפת על תפקיד הפולנים בשואה תורמת לעיוות היסטורי    ביבי נתניהו, שכבר העביר את עיקר הנטל על השואה מהיטלר למופתי, מחלק עכשיו את הנטל בין גרמניה הנאצית ופולין. עד כמה אפשר להרחיק לכת?    החוק מונח על השולחן למעלה משנה. אם הייתה בישראל כוונה רצינית להיאבק בו היה די זמן לעשות זאת, ולא לקפוץ על עגלת הספינים הנוכחית
מנחם רהט
המעגל נסגר: 78 שנה אחרי מפעל גבורה אדיר של הקונסול היפני בליטא, שהציל ממוות בטוח כרבבת יהודים אך גורש בשל כך מהשירות הממשלתי היפני, מכבדת ממשלת יפן את זיכרו של 'הצדיק בסדום'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il