X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מנהלים ומורים מדווחים שבשנים האחרונות כמות התלמידים בכיתות ב' וג' שאינם יודעים לקרוא וכתוב גדלה בצורה מבהילה ומורות החינוך המיוחד מדווחת שרבים מהתלמידים מופנים אליהן בגלל שאינם יודעים לקרוא
▪  ▪  ▪
[צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

בשנים האחרונות מוביל משרד החינוך רפורמה מרחיקת לכת בהוראת עברית בכיתות א', שהציבור אנו מודע לה. במסגרת רפורמה זו במקום להתמקד בהוראת הקריאה והכתיבה, מחייבים את מורות כיתה א' ללמד את הילדים שעדיין לא יודעים לקרוא, יצירות ספרות, קטעי מידע וטקסטים מסוגים שונים ולשוחח על מה שהמורה הקריאה להם.
אם בעבר שליטה בקריאה, בכתיבה ובהבנת הנקרא נחשבה להישג המרכזי של הלומדים בכיתות א', מציבה הרפורמה בפני המורות לעברית טבלת הישגים חדשה שבמסגרתה צריך ללמד את ילדי כיתה א' לדבר כהלכה, להקשיב כהלכה, להכיר 5 יוצרים לפחות (בכיתה ב' 10 יוצרים והמספר עולה ככל שעולים בגיל) וכחלק משלל המשימות גם ללמד לקרוא ולכתוב.
מכיוון שמספר השעות המוקדשות ללימוד עברית לא גדל, מאלצות מורות כיתות א' לחלק את זמנן בין הוראת קריאה וכתיבה, להוראת ספרות וטקסטים אחרים. ילדים שזה עתה למדו "שלום כיתה א'", שומעים את המורה קוראת שיר של ביאליק או של יהודה אטלס. ואחר כך, לפחות לפי ההוראות במדריך למורה, הם צריכים לדעת לשוחח על השיר בצורה תרבותית.
במסגרת רפורמת העברית, מיומנויות הקריאה והכתיבה בכיתות א' נלמדות בחטף. אם בעבר הוקדשו להוראת קריאה וכתיבה בכיתות א' 10 שעות שבועיות, היום המספר ירד לשש שעות ואילו ארבע השעות שנותרו מוקדשות ללימוד ספרות וטקסטים אחרים כאשר לכולם ברור שהשיעור מתנהל כך שהמורה קוראת והילדים מקשיבים, לא קוראים בעצמם.
שם התוכנית במסגרתה לומדים כיום ילדי ישראל לקרוא ולכתוב הוא "עברית - שפה, ספרות ותרבות" והיא נסמכת על תוכנית-אב שנהגתה בשנת תשס"ג, היינו לפני כחמש עשרה שנה, על-ידי ועדה שהובילו אותה דמויות שזוהו אז עם הגישה של "השפה כמכלול".
מעטים זוכרים את הרעש שקם סביב גישת "השפה כמכלול" שנבדקה בארה"ב ונמצאה כמכשילה את תהליך רכישת הקריאה. ועדה ישראלית שהגיעה למסקנות דומות, כפתה על משרד החינוך לשנות את הגישה ואת ספרי הלימוד להוראת הקריאה.
חסידי השפה כמכלול הורידו ראש. התוכנית "עברית - שפה ספרות ותרבות" שיזמו הוכנסה להקפאה, הם ביצעו את מה שוועדת הקריאה דרשה מהם לעשות, אבל לא את השקפותיהם. זו כנראה הסיבה האמיתית לכך שהתוכנית "עברית - שפה ספרות ותרבות" שמשקפת תפישות אופייניות ל"שפה כמכלול" הוכנסה למערכת החינוך עשור לאחר כתיבתה, כאשר לפני כן שוב נדרשו כותבי ספרי הלימוד לכיתות א לכתוב מחדש את הספרים ולשבץ בהם יצירות ספרות, וטקסטים מסוגים שונים במקביל להוראת הקריאה.
יובהר: הגישה העקרונית המאפיינת את מאמיני "השפה כמכלול" היא שהפגשת תלמידים עם יצירות ספרות וטקסטים מסוגים שונים מקדמת את רכישת הקריאה בכיתות א' ולכן אין צורך בהוראת קריאה שיטתית, עקבית ויעילה כדי לגרום להם לדעת לקרוא.
הכישלון כבר ניכר בשטח
את תוצאות רפורמת העברית כבר אפשר לראות בשטח. מנהלים ומורים מדווחים שבשנים האחרונות כמות התלמידים בכיתות ב' וג' שאינם יודעים לקרוא וכתוב גדלה בצורה מבהילה ומורות החינוך המיוחד מדווחת שרבים מהתלמידים מופנים אליהן בגלל שאינם יודעים לקרוא. לילדים אלה אין מה לעשות בכיתה, הם מפריעים, נזרקים החוצה והופכים להיות "בעיות התנהגותיות".
כישלון רפורמת הקריאה לא מגיע לידיעת הציבור. כמו שבעבר הציבור לר היה מודע לכישלון "השפה כמכלול" והוא נחשף רק על-ידי חוקרים, כך היום כישלון תוכנית הרפורמה בעברית אינו מגיע לידיעת הציבור.
מורים ומנהלים לא צועקים כי אינם רוצים להודות בכישלון וההורים שותקים כי הם חושבים שהבעיה היא לא בתוכנית ובגישה להוראה, אלא בילדיהם. העשירים בהם לוקחים מורים פרטיים, שילמדו את ילדיהם לקרוא.

תאריך:  17/02/2018   |   עודכן:  17/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יהודה אטלס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רפורמה מכשילה בכיתות א'
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לא רק זה
ארי כספי  |  17/02/18 08:44
2
יש לומר מספר התלמידים (ולא
הערה קטנה  |  17/02/18 10:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
הוועדה המקומית ר"ג אישרה, לאחר סחבת בת שנים, תוכנית לבניית מגדלים בני 18-17 קומות על 314 דונם חקלאיים למגדלים בני 18-17 קומות, ועליהם אלפי דירות ו-360 אלף מ"ר משרדים ומסחר
יוני בן-מנחם
שלטונותיה מאפשרים לזרוע הצבאית של חמאס לפעול ממשרד באיסטנבול שעוסק בהכוונת פיגועים ובהעברות כספים לפעילי הארגון בשטחי הגדה. את המשרד מפעיל צאלח אלעארורי סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס שמסתייע בכמה פעילי חמאס ששוחררו ב"עסקת שליט"
אורי מילשטיין
ב-31 במארס תקפו תושבי הכפרים צובא וקסטל את המשלט "הדרומי" וירו על שני המשלטים האחרים. הלוחם זאב מנדל נפגע. חבריו עזבו את המשלט ונסוגו למחצבה. מפקד המחצבה ח.ג. סבר שמנדל נהרג ולא שלח כוח לחלץ אותו. נחום שושני שהה אז בירושלים, בישיבת מפקדי הפלוגות. כשנודע לו על התקרית חזר למוצא בראש מחלקה מפלוגת "נועם" של חטיבת "עציוני
איתמר לוין
ג'ורג' אורוול לימד שבאמצעות מונחים אפשר למכור כל שקר    בג"ץ אמר שאין "המלצות משטרה" - ואת התקשורת זה לא מעניין    ישראל אינה מגרשת "מבקשי מקלט"    כיצד יוצרים דה-לגיטימציה למאות אלפי ישראלים    "כפייה דתית" ו"חרדים" גם הם מונחים המשמשים לעיוות המציאות
הרצל ובלפור חקק
ראיון עם סם בן-שטרית יו"ר הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו    "ספר הזהב של יהודי מרוקו" מספר סיפור של קהילה שלמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il