X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אשטו טספו ובר יעקוביאן ז"ל. הרוגי התאונה [צילום: גולנצ'יק]
איך זה יכול להיות
115 הרשעות - ונוהג
אנואר אבו-זינה, שדרס למוות שני חיילים, המשיך לנהוג במשאית למרות מספר תלת-ספרתי של הרשעות. זה קרה בשל ליקויים יסודיים בבתי המשפט לתעבורה, הכוללים עומס בלתי אנושי והקלה דווקא עם נהגים מקצועיים
משאית בכביש 6. סרט נע [צילום: גיל יערי, פלאש 90]

115 הרשעות. זהו גליונו המפואר אל אנואר אבו-זינה, שדרס למוות (13.2.18) שני חיילים בכביש 6 - סמ"ר אשטו טספו וסמ"ר בר יעקוביאן ז"ל. נחזור: 115 הרשעות. אז כיצד הוא המשיך לנהוג?!
גליון ההרשעות של אבו-זינה לא נסרק לתיק ב"נט המשפט" ואיננו יודעים מה יש בו. כל שנאמר בהחלטתו של השופט ארז מלמד הוא, שהאחרונה שבהן היא מ-26.2.18 - דהיינו מלפני שלושה שבועות. אבל מתוך היכרות עם בתי המשפט לתעבורה, אפשר לנחש מה קרה שם; כיצד אדם שכזה המשיך לשבת מאחורי ההגה - עד שעלה בחיי אדם.
ברמה הכללית, בתי המשפט לתעבורה הם הרבה יותר בתי חרושת מאשר בתי משפט. מה שמתנהל שם הוא הרבה יותר סרט נע מאשר עשיית צדק. כל שופט תעבורה מתחיל את היום במקרה הטוב עם 60 תיקים ובמקרה הפחות-טוב עם למעלה מ-100 תיקים. נניח שיום דיונים נמשך שש שעות, ונניח ש-50 מן הנאשמים טרחו להגיע; זה אומר שמוקצבות שבע דקות לכל תיק, כולל הכל. ברור שזה לא מה שקורה, וברור שזה לא מה שאפשרי אם במקרה 80 נהגים התייצבו לדיונים.
אז מה כן קורה? שרשרת אין-סופית של התמקחויות בנוסח בזאר טורקי, לעיתים מחוץ לאולם ולעיתים בתוכו. נאשמים וסניגורים מתקהלים סביב התובע/ת, הנסחב/ת עם מזוודה או שתיים מלאות בתיקים. כאשר הנאשמים אינם מיוצגים, התביעה יכולה ללחוץ עליהם להודות תמורת ענישה מופחתת, קלה ואפילו קלילה. כאשר מדובר בסניגורים, כבר הייתי עד למחזה בו ההגנה והתביעה מתמקחות על השאלה מהי המהירות המופרזת שתירשם בהסדר - תוך הסכמה על כך שישקרו לבית המשפט.
מאליו מובן, כי בצורה כזאת אין כל אפשרות להגיע לפסקי דין צודקים, אשר מאזנים בין כל השיקולים - נסיבות העבירה, הנסיבות של העבריין והאינטרס הציבורי. האחרון הוא זה שבדרך כלל יוצא הניזוק, שכן התביעה עסוקה בסימון V ליד עוד תיק ואינה מתפנה לחשוב בצורה רחבה יותר. התובעים מגיעים עם מדיניות כללית והנחיות רוחב של הממונים עליהם, לעיתים בלי מנדט לסטות מהן ימין או שמאל, אינם יכולים להתעמק וצריכים לסגור כמה שיותר תיקים. זה אחד הגורמים המרכזיים המובילים לכך, שנהגים קטלניים ממשיכים לנהוג.
רק להתקדם ולסיים
גם השופטים לא יכולים להתעמק יותר מדי בתיקים. גם הם רוצים רק להתקדם ולסיים כמה שיותר תיקים בזמן המועט מאוד העומד לרשותם. כאשר יש הסדרי טיעון - וזה הרוב המכריע של המקרים - הם מאשרים אותם באופן אוטומטי. וכך הם מקבלים מצע עובדתי שלא תמיד תואם את המציאות, וענישה שלא תמיד תואמת את הנסיבות. התוצאה היא פסקי דין היוצאים ממכונות, לא מבני אדם - וזה בגלל העומס האדיר על המערכת, המתמודדת עם רבבות כתבי אישום שחלק גדול מהם בכלל לא צריכים להגיע אליה.
ברמה הפרטנית, יש בבתי המשפט לתעבורה נטייה להקל דווקא עם נהגים מקצועיים, בנימוק שזהו מקור פרנסתם. התוצאה היא, שמי שנמצא כל יום ומדי יום במשך שעות רבות על הכביש - הוא זה שמאפשרים לו להמשיך ולהימצא שם, למרות הסיכון שהוא מהווה לעצמו ובעיקר לאחרים. זה כנראה היה המקרה של אבו-זינה, משום שאחרת קשה להבין כיצד הוא הורשע שוב ושוב ושוב - 115 פעמים, כאמור - בלא שרשיונו נשלל לכל הפחות לתקופה ממושכת אם לא לצמיתות. ואגב: ברור שאם הוא הורשע 115 פעמים - מספר העבירות שביצע היה גדול פי כמה, אולי מעל 1,000, אלא שהוא פשוט לא נתפס.
בתי המשפט לתעבורה מצריכים רפורמה מקיפה ביותר, אולי אפילו לסגור אותם ולהתחיל מחדש - אם לא מבחינה פיזית, הרי שמבחינה רעיונית. צריכים להגיע אליהם הרבה פחות תיקים, יש לאפשר הרבה פחות הליכים, הרבה יותר עבירות צריכות להיות בענישה מינהלית. יש לאסור על ניהול מגעים בבית המשפט; הדיונים חייבים להתחיל בזמן, כך שכל המו"מ יתקיים לא ברגע האחרון וכמו במכירה פומבית. הגישה לתיקי התעבורה צריכה להיות כראוי לתיקים פליליים: רצינית, מיושבת, עם בחינת כל ההשלכות. ואז אולי נהגים כמו אנואר אבו-זינה לא יישבו מאחורי ההגה ולא יקפדו חיים.

תאריך:  14/02/2018   |   עודכן:  14/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
115 הרשעות - ונוהג
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
"רעיונות נהדרים". למרות שהם רק
ב_שמואל  |  14/02/18 19:46
2
זה לא רק בתי המשפט
א.ל. רמת-גן  |  14/02/18 19:54
3
יש מצב שהערבי נתן שוחד לאיזה
נתין מדמנת ישראל  |  14/02/18 20:38
4
כמו במדינת עולם שלישי!!
מיכל מירושלים  |  14/02/18 23:40
 
- מיכל, שרת המשפטים בגיבוי ראש
ב_שמואל  |  15/02/18 11:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
עומר כרמון
דיון בוועדת הכלכלה בעקבות התאונה הקטלנית בה נהרג הנער ליאל אלמקייס ז"ל    שמעון בוזגלו, שאחיו נהרג בתאונה עם גמל: "מאוכזב מהשר אורי אריאל כי אם הוא היה עושה משהו, אנשים לא היו מתים"    ח"כ סמוטריץ': "מתבייש ומבקש סליחה מבני המשפחות השכולות, אני מלווה את ההצעה כבר שנתיים ובכל משרד ממשלתי מסבירים לי למה זה לא במגרש שלהם ומתנהגים כמו ראש קטן. טעיתי שהייתה לי סבלנות"
עומר כרמון
ההרוגים: אורי ליפניק בת 12 משבי שומרון, אחיה - רואי ליפניק בן ה-8 ונהג הרכב הפלשתיני - פתחי עבד אל-כרים אבו שנב, בן 21    הרכב הפלשתיני נסע ככל הנראה במהירות מופרזת
עידן יוסף
שוטרי תנועה תפסו את נשיא בית משפט המחוזי בתל אביב משוחח בטלפון הנייד במהלך נסיעה בנתיבי איילון    השופט מכחיש את המיוחס לו ולכן יועמד לדין
רפי לאופרט
בישראל, הטיפול בתאונות הדרכים הוא במקרים רבים הקצאת-קשב זמנית לסוגיה והורדתה מסדר-היום באמצעות צעדי-נראות, שהיעד הסופי שלהם אינו פתרון, אלא "שקט תעשייתי"; כלומר: העברת מוקד תשומת הלב התקשורתית ממנו לנושאים אחרים
עידן יוסף
ועדת הכלכלה אישרה להאריך בחצי שנה את תוקף חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים    היו"ר כבל: לא נאפשר הקמת רשות שהיא איבר מדולדל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il