X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הסופר, ז'אן-פיליפ בּלוֹנדֶל, מלווה את דמויותיו, הדומות לו ולחבריו, ולכל אחד אחר, במסלולי חייהן, מתאר אותן על-רקען החברתי והמקצועי, צולל אל תוך נפשותיהן ועורך להן מאזנים וסיכומים
▪  ▪  ▪

ספריו של ז'אן-פיליפ בּלוֹנדֶל, וביניהם רכבת הבוקר לפריז, מפגישים את הספרות והסוציולוגיה ונותנים מקום לאנשים הרגילים שלעיתים אירועים בלתי רגילים מזעזעים את חייהם.
הסופר מלווה את דמויותיו, הדומות לו ולחבריו, ולכל אחד אחר, במסלולי חייהן, מתאר אותן על-רקען החברתי והמקצועי, צולל אל תוך נפשותיהן ועורך להן מאזנים וסיכומים. והכל ממבט מפוקח וחומל.

מיהו ז'אן-פיליפ בּלוֹנדֶל

הסופר הצרפתי ז'אן-פיליפ בלונדל, נולד ב-1964 בעיר טרואה ומתגורר בה גם כיום. הוא מלמד אנגלית וספרות כללית בבית-ספר תיכון לא רחוק מהעיר, נשוי ואב לשתי בנות. במקביל, הוא מנהל קריירה של מחבר ספרים למבוגרים ולנוער.
בלונדל רואה במקצוע ההוראה יעוד וכתיבת עלילות המסייעת לו לחיות. כבר לפני גיל 22 ראה בדמויות ספריו חברים נאמנים, המלווים אותו לכל אורך דרכו, חוסכים ממנו את הבדידות ומפחיתים את סבלו.
חייו של בלונדל לא נעו תמיד במסלול רציף ונוח, מרופד בהצלחות מקצועיות, ספרים שהופכים, במפתיע, לרבי מכר והזמנות לתוכניות רדיו וטלוויזיה שבהן פונים אליו המנחים בהערצה ובהתפעלות.
אירוע דרמטי להחריד שבר את חייו של הסופר כשהיה בן 17 1. ז'אן-פיליפ סירב להצטרף לנסיעת לילה במכונית המשפחתית כדי להגיע אל הסבתא, בדרום מערב צרפת. הוא ידע שאביו איננו נהג זהיר והעדיף להימנע. לא רק הוא חשש מנהיגתו הפרועה של אביו.
כל המשפחה פחדה לנסוע עם האב במכונית. זאן-פיליפ חזה מן הסתם את הנולד. בתאונה קשה באותו לילה הרה אסון ב-1982 נהרגו אמו ואחיו. אמו הייתה מנהלת בית-ספר בעיר טרואה. אחיו, בחמש שנים מבוגר ממנו, היה מקסים ומבריק. ז'אן-פיליפ הרגיש עצמו כה מגושם... אחיו היה זה שחסר לו יותר מכל.
בכל חבריו ניסה ז'אן-פיליפ למצוא את דמותו. על אמו הוא חושב בהמון רוך. היא הסתובבה בבית כציפור בכלוב, משחרת לחרות. התאונה התרחשה בסוף יוני. ז'אן-פיליפ עבר זה עתה את הבגרויות בהצלחה ולכן קיבל היתר לנסוע אל הסבתא ברכבת. מדוע דווקא הוא נשאר בחיים? שאלה זו הטרידה אותו לא מעט.
אביו של ז'אן-פיליפ היה היחיד ששרד את התאונה ודרמה זו הרעילה את יחסי האב והבן. הבן לא יכול היה לסלוח לאביו על שהרס את המשפחה. האב נטר טינה לבנו על שנשאר בחיים וכך יכול היה לשפוט את התנהגותו ההרסנית, את נהיגתו הפושעת שהביאה לאסון.
אחרי התאונה שקע האב במצב של אפטיה שהייתה מנוקדת בהתקפי טירוף בהם איים לרצוח את בנו. ארבע שנים מאוחר יותר, כשז'אן-פיליפ רק החל להרים ראשו מהתהום, נהרג אביו בתורו, בתאונת מכונית גם הוא (או שמא לא תאונה...).
ז'אן-פיליפ, בן 22, לא התאבל על מות אביו. שום חיבה לא שררה בין השניים. אך האירוע השקיע אותו שוב בתהום. בגיל 22 הפך ז'אן-פיליפ, השורד היחיד במשפחה, לכלי הקיבול של סיפורה הלא גמור. החיים איבדו את צבעיהם.
כדי לעמוד בכאב, בנה לו ז'אן-פיליפ חומת זכוכית שהפרידה בינו לבין העולם. בד-בבד שקד על לימודיו כדי להפוך למורה ולחצוב לו את מקומו על-פני האדמה. את סיפור התמודדותו עם יצר המוות כתב ברומן האוטוביוגרפי ולהישאר בחיים 2.

מוזיקה קטנה

כמו בשאר ספריו, כך גם כאן, ברומן רכבת הבוקר לפריז, בלונדל מתאר את המוזיקה הקטנה של חיי היומיום, את הפרטים הקטנים, את רגשות האנוש הבסיסיים, הנבחנים במיקרוסקופ. הסופר מלווה את דמויותיו, הדומות לו ולחבריו, ולכל אחד אחר, לא תמיד סימפטיות, במסלולי חייהן, מתאר אותן על-רקען החברתי והמקצועי, עורך להן מאזנים וסיכומים.
ילדות, התבגרות, בשלות, המעבר בין הגילאים השונים, שלבי החיים, פער הדורות, זקנת ההורים, מחלות ומוות, של ההורים כמו גם של בני מחזור. ספריו של בלונדל, מפגישים את הספרות והסוציולוגיה ונותנים מקום לאנשים הרגילים שלעיתים אירועים בלתי רגילים מזעזעים את חייהם.
מה חוללו החיים לגיבורים, מה עשו הגיבורים מחייהם, מה הם חושבים על עצמם ומה הם חושבים על הסובבים אותם. מה מקום המקריות ומה מקום האחריות בעיצוב הגורל האישי. יש לציין שהכותר בצרפתית הוא 06:41 3, דהיינו, מועד יציאת הרכבת שבה בחר, במקרה, כל אחד משני הגיבורים. לולא הנסיבות שהביאו אותם לבחור דווקא ברכבת זו, לא היו נפגשים.

דבר הסופר

נושאו העיקרי של הספר הוא, לפי דבריו של הסופר עצמו, מאזן חיים של שני גיבורים המתקרבים לגיל ה-50 4. ססיל דופו ופיליפ לדוק, יושבים זה ליד זה, ברכבת עמוסת נוסעים, שתחנת מוצאה היא טרואה ושיעדה פריז. שניהם מזהים זה את זה, אך מעדיפים להעמיד פנים ולא מחליפים מילה בזמן הנסיעה. ססיל ופיליפ היו זוג במשך ארבעה חודשים לפני 27 שנים. סיפור אהבתם הסתיים באופן מאוד אומלל בזמן טיול משותף בלונדון, כשכל אחד מהם חזר לביתו לבדו.
הסופר מקווה שבסיפורם האישי של ססיל ופיליפ קיים ממד אוניברסלי. הקורא יחשוב גם על חייו שלו בפיקחון ויביט בחמלה על עצמו ועל סביבתו. גם בגיל 50 אפשר לחשוב על נקודת המוצא ועל המטרה.

התרשמות אישית

המוזיקה הקטנה של בלונדל מרעידה את נימי נשמתי, גורמת לי הנאה וכאב, מעוררת בי עניין - קראתי בינתיים עוד כמה ספרים שלו, שכולם מנגנים באותם טונים (למעט, חייבת להודות, פה ושם, קטעי מילוי בנליים שמפאת הנושא בלתי אפשרי להתחמק מהם).
למרות שהספר כתוב לכאורה בפשטות ונקרא במהירות, רעיונותיו עמוקים ומעוררים מחשבות אינסופיות, תהיות ושאלות. אירועים העלולים להיראות מקריים בקריאה מהירה, כמו היסחפות סירתו של פיליפ הצעיר בזרם או קן הנמלים המעופפות שהשתלט על ביתה של ססיל בהיותה כבר אם, עמוסים למעשה במשמעות סמלית.
ססיל שהייתה כנמלה קטנה ונרמסת בצעירותה צימחה כנפיים בעוד שפיליפ המבטיח נסחף בזרם, שקע בבוץ וכמעט מת. אך האם היו ססיל ופיליפ, בצעירותם, זו כה רגילה וזה כה מזהיר? יש להדגיש שדמותם של הגיבורים הרבה יותר מורכבת ממה שנראה במבט ראשון. חוסנה השורשי של ססיל ונקודות התורפה של פיליפ יפותחו אט אט במהלך הרומן.
מי בעצם הכוכב? מתייה, חבר של פיליפ, שחלם להיות שחקן והפך להיות מגיש מפורסם של שעשועון טלוויזיה פופולרי? ססיל רצתה מאוד שאביה ילמד אותה את שמות הכוכבים בילדותה. מערכות דימויים - נמלים, היסחפות בזרם, כוכבים - מאגדות, בלי משים, את חלקי הרומן ודורשות קריאה קשובה.
שם בית הקפה ליד בית ילדותה של ססיל, שלושת החברים, כמו מסדר בשלישיות שונות את גיבורי הרומן, שיש ביניהם יריבויות והזדהויות, קווי דמיון והבדלים. כל הניואנסים הללו, המרכיבים את עושרו ועומקו של הרומן, יוחמצו בקריאה מהירה.
שני מונולוגים פנימיים, האחד של ססיל והשני של פיליפ, שזורים זה בזה ומרכיבים את הרומן, שבסופו, בפרק האחרון, נוטל המחבר, אדם שלישי, את רשות הדיבור ופותר את עלילתו באופן לא צפוי, לאחר שהצליח ליצור מתח: ידברו לא ידברו? ימשיכו להיפגש לא ימשיכו להיפגש?
הספר מאופיין באחדות המקום, הזמן והעלילה - נסיעה ברכבת היוצאת בשעה שש ארבעים ואחת מטרואה ומגיעה שעה וחצי מאוחר יותר לפריז. אך בעוד שהרכבת נוסעת במסילתה במסלולה הקבוע מראש, מחשבותיהם של הגיבורים נודדות לא רק בכיוון ההפוך, לעבר טרואה, אלא גם בלי סדר ברור.
הרהוריהם עושים קפיצות בתוך מנהרת הזמן מילדותם אל פגישתם, אל נישואיהם עם בני-זוג אחרים, אל ילדיהם, אל חבריהם, אל אירועי חייהם המקצועיים, וחוזר חלילה. הקבלות נערכות בין תקופות שונות בחייהם. היגיון ההקשרים האסוציאטיביים מושפע לעיתים קרובות מתנוחותיהם של הגיבורים היושבים זה ליד זה ברכבת.
ססיל, אישה כמעט בת 50, המצמידה פניה לזכוכית חלון הרכבת מזכירה את ססיל בת ה-20 שהביטה בנוף דרך חלון האוטובוס הדו קומתי בלונדון. פיליפ השחוח, המוזנח והרפוי מזכיר את הנער המושך והשרירי שהיה בשעתו.
הרכבת ברומן משמשת כחממה להבקעתם של הגיבורים ולתיאור עולמו של הסופר. בספריו של בלונדל התנועה מתרחשת תמיד מהדומם, החפץ, אל האדם, האנוש, ולא להפך. הרכבת מובילה אל הגיבורים ומציירת את קווי מתארם ותוכם. כל אחד מהם חושב על הדרך שעשה עד-כה, מעריך אותה ללא הנחות ונותן לה ולעצמו ציונים. שעה וחצי של נסיעה מסכמת ומצופפת בתוכה כמעט 50 שנות חיים. שני הגיבורים מעדיפים להרהר בסרט חייהם במקום לשקוע באיזה רומן על חיים של אחרים, כמנהג נוסעים רבים. עם זאת, זמן הנסיעה כמו חורג מנתיבו הרגיל של הזמן, בבחינת זמן שהינו מעין סטייה מצירו, כדי לקבל איכות מיוחדת.
ולא רק רכבות ממלאות את הרומן. כלי תחבורה שונים אחרים מוזכרים בו, אופניים, קטנועים, מכונית, אוטובוסים, מטוסים. כלי התחבורה צובעים את תקופות ההיסטוריה בהן חיים הגיבורים והוריהם ומתעכבים על תמורותיהן. כלי התחבורה בבעלותם של הגיבורים משקפים גם את מעמדם, את מצבם הכלכלי, את שלבי חייהם ואת אופיים. ומעבר למשמעות ההיסטורית, הסוציולוגית והפסיכולוגית, כלי התחבורה ברומן של בלונדל משמש כמטפורה פילוסופית לחציית החיים עצמם המהווים מסע שחייה, צליחה מלידה אל מוות.
וכך אומר לעצמו פיליפ בסוף הספר, כשהוא גומר אומר לפנות אל ססיל בכל זאת כדי לא להחמיץ את הסיכוי לתיקון: אני לא יכול לתת לזה לחמוק. אני מביט בשנים שלפנַי - פסי רכבת שנמתחים עד הכניסה לתחנה. אנשים נקרים על דרכי ונמחקים. נשארת רק הפסולת שהם משאירים מאחוריהם, שאריות של ארוחות צהריים משותפות, מפגשי קפה חטופים, שבבי שיחה, לחשושים. (עמ' 151).
יש לציין, כמו-כן, שאביו של פיליפ, שעבד בחברת הרכבות, נפטר מהתקף לב במסדרונות המטרו ופיליפ עצמו כמעט איבד את חייו במהלך שיט בסירה.
הנסיעה ללונדון, אירוע משותף בחייהם של ססיל ופיליפ, קבעה את גורלם שסטה מנתיבו באופן בלתי צפוי, פרדוקסלי, בנקודה זו. המושפלת לימדה לקח את המשפיל, לא בזמן אמת, שנים רבות לאחר ההשפלה. ססיל שהייתה בחורה לא בולטת וחסרת חן הפכה ליזמית מצליחה ומושכת.
פיליפ, החתיך האולטימטיבי, הפך ללוזר גרוש, מוכר טלוויזיות בחנות כלבו. תהפוכות החיים והיפוכי גורלות הוא נושא העובר כחוט השני לכל אורך הספר. במהלך חייו של אדם שום דבר לא עומד וקבוע. הכל עלול להשתנות, לכאן או לכאן. ואם כבר לבד, אז שיהיה בתנועה. מקום כלי התחבורה ברומן מדגיש את התנועתיות המתמדת של חיי גיבוריו. בנסיעה משותפת ללונדון השתנה גורלם של שני הגיבורים שנסעו ביחד וחזרו לבד.
בנסיעה לפריז ישתנה גורלם, בהיפוך, פעם נוספת. דומה ששני הגיבורים שנפרדו לפני 27 שנים בלונדון, ימשיכו את הסיפור בנקודה שבה הופסק ויתקנוהו.
נושא חשוב אחר בספר הוא מקום הולדתו ושורשיו של אדם. גיבורי הספר הראשיים, שלא מתנתקים מעברם, מטפחים אליו יחס דו-משמעי. ססיל השתנתה מאוד לטובה, אך קווי אופי והתנהגות מהילדות ומהנערות, דבקים בה בלי שתוכל להשתחרר מהם.
עלייתה בסולם המעמדות לא מתירה את קשריה עם ההורים ומקום הולדתה, למרות הזכרונות הלא נעימים. וכך גם פיליפ שרואה בתקופה מסוימת בחייו באמו של מתייה, חברו הטוב, תחליף לאמו האמיתית, הלא משפחתית. הצורך לדבוק בעבר, גורם לו לבקר את אמו של מתייה ולשאוב עידוד ואושר מהקשר עם ממלאת המקום. וקריסטין, גרושתו של פיליפ, נישאה מחדש לאהבת נעוריה.
בשורה התחתונה: אל תחמיצו את הרכבת היוצאת בשעה 6:41 מטרואה לפריז!!! מהרגע שתעלו עליה, מובטח לכם שלא תרצו לרדת לפני סיום הנסיעה.

הערות:

1. הפרטים הביוגרפיים לקוחים מתוך ראיון שנתן ז'אן-פיליפ בלונדל לעיתון לה קרואה. Jean-Philippe Blondel: « J’étais le seul dépositaire de l’histoire familiale », Recueilli par Évelyne Montigny, La Croix, 28/03/2013
2. רומן אוטוביוגרפי זה, נכון לעכשיו, לא תורגם לעברית. Jean-Philippe Blondel, Et rester vivant, Buchet-Chastel, 2011
הרומן יצא בהוצאת כיס ב-2013.
3. פרטי הכותר בצרפתית. Jean-Philippe Blondel, 06h41, Buchet-Chastel, 2013. הרומן יצא בהוצאת כיס ב-2014.
4. דבר הסופר לקוח ברובו מתוך תוכנית רדיו שבה התראיין ז'אן-פיליפ בלונדל.Clara et les chics livres, Jean-Philippe Blondel pour son roman "06h41", par Clara Dupont-Monod, diffusé le samedi 5 janvier 2013, de 15h-16h, France inter
הביקורת התפרסמה לראשונה באתר אימגו

תאריך:  20/02/2018   |   עודכן:  20/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יגאל יששכרוב
אמל נסראלדין, חבר כנסת לשעבר, בן 91 מכהן כיו"ר "יד לבנים לעדה הדרוזית" ויו"ר המכינה הקדם צבאית בדלית אל-כרמל, החתום על אמנת שיתוף הגורל שבין הדרוזים ליהודים
איתמר לוין
מה ההבדל בין לחצים לגיטימיים של פוליטיקאים על אמצעי תקשורת לבין עבירה פלילית    האם נתניהו יוכל לטעון שלא ידע מה עושים מקורביו    מהן ההוכחות שיידרשו בהתחשב בכך שמדובר בשאלות מקצועיות סבוכות    מדוע בעצם נתניהו כל כך רוצה תקשורת חיובית    מה הקשר בין פרשה 4000 לבין פרשה 2000
עליס בליטנטל
מחזהו של ברנאר מארי קולטס, גדול המחזאים הצרפתים במחצית השנייה של המאה ה-20 - "הרציף המערבי" העולה בבית צבי, מתאר בחריפות את תחושתו לגבי עלובי החיים שהושלכו לשולי הציביליזציה, או שנקלעו לשם
איתמר לוין
עצה בחינם לעורכי דין ונאשמים: אל תנסו לעבוד על השופט נעמן אידריס. הוא שם לב לכל פרט, שומר על הסדר ולא מוכן לקנות תירוצים קלושים - לצד מתן אוזן קשובה לנאשם המתלונן על תנאי מעצרו
ניצה נופרבר
החיים החדשים של המפסיקים לעשן והחוזרים לנשום מלאים בכל-כך הרבה הנאות חדשות ובלתי צפויות שלגעגועים לסיגריות פשוט אין איפה להתגלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il