X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מה באמת צריך כדי להפיק סרט קולנוע טוב, ומה זה אומר על דונלד טראמפ
▪  ▪  ▪
אף אחד, כמעט, כבר לא מאמין שיהיה טוב [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

ז'אן-לוק גודאר אמר שכל מה שצריך בשביל סרט טוב, הוא אקדח ואישה (פרפראזה על משפט של צ'ארלי צ'פלין, שאמר ש"כל מה שאני צריך בשביל ליצור קומדיה, הם פארק, שוטר ונערה יפה"). כל אלה היו, אולי, בבחינת אמת לשעתה. אבל ממרומי ההווה השבור, אחרי כל העליות והמורדות, הפוליטיים והאמנותיים שעברנו, נראה שבמבט לאחור, אקדחים, שוטרים, נשים ונערות, הם אכן מרכיבי מפתח ב"תעשיה"; אבל הגורם הבסיסי, העמוק יותר, אינם הדברים שאנחנו רואים כאשר אנחנו מתבוננים לאחור - אלא, בפשטות, המבט לאחור עצמו, או אפילו, ההיזקקות שלנו למבט לאחור, לגעגוע.
יש בזה הודאה מסוימת בתבוסה של העתיד. אף אחד, כמעט, כבר לא מאמין שיהיה טוב. ההווה נראה כמו תסריט בלהות אקסצנטרי ובלתי אמין, והמבט לאחור חוזר ומפגיש אותנו עם עולם מסודר יותר, עם חוקי משחק "הגיוניים", וסדר עולמי מוכר של התחלה, אמצע וסוף.
התובנה הזאת בלטה ב"בעלי ברית" של רוברט זמקיס (2016), שמתחולל בשנותיה האחרונות של מלחמת העולם השנייה. מכל התקופות בעולם ובהיסטוריה האנושית, להתגעגע דווקא למלחמה הזאת? אבל שם היה לפחות ברור מי הם הטובים, ומי הרעים. סוכן בשירות הוד מלכותה (בראד פיט) מתאהב בחברת המחתרת הצרפתית (מריון קוטיאר), במהלך משימה בלתי אפשרית באתר אקזוטי בצפון אפריקה.
אבל המשווה הפשוטה של צרפת + אנגליה = טובים בעוד גרמניה = רעים, מקבלת פיתול נוסף ומתעדכנת לפי חוקי המלחמה הקרה, כאשר מתברר שהלוחמת הצרפתיה היא, למעשה, סוכנת חבויה של המודיעין הרוסי. והרוסים הם, כמובן, הרעים החדשים. האהבה, כמו האהבה, מנסה לגשר על הפער, לטעון לאפשרות של יוצא-מן-הכלל, אבל סדר עולמי הוא סדר עולמי, והרעים, בסוף, חייבים להפסיד בדרך זו או אחרת. עצוב (על האהבה) אבל שקט בלב: הסדר נשמר, ואם הסדר נשמר, אפשר לחשב ולדעת מה יהיה, ואין לך דבר יותר מרגיע מאשר לדעת בבירור מה יהיה מחר.

מלחמה ואהבה

ב"צורת המים" של גיירמו דל טורו (2017), שזכה באוסקר לסרט הטוב ביותר, הגעגוע מככב מתחת לפני השטח, כגל-עומק שלפיו כל מה שצריך כדי ליצור סרט טוב הם מלחמה ואהבה. שילוב שתמיד ניצח, עד שהציניות והתחכום עיוותו את מרקם התודעה שלנו.
הגעגוע, במקרה זה, מחזיר אותנו לשנת 1962, פס הקול של הסרט מביא את המיטב של "החלום האמריקני". המכוניות גדולות, מבריקות ובזבזניות, כאילו אין מחר. ה"טובים" הם כבר האנשים הפשוטים, הפגומים, הלא מושלמים, שמנסים לממש את זכותם לחלום משלהם, ואילו הרעים והמושחתים הם השלטונות הפדרליים בעלי האינטרסים הגלובליים הדורסניים.
מה הסיכוי של עובדת ניקיון אילמת לממש את אהבתה ליצור אלוהי-למחצה שכלוא במתקן מחקר מודיעיני סודי? מה הסיכוי שהרעים האולטימטיביים, הרוסים, יסייעו לה כנגד כוחות הרוע המקומיים? האם אפשר לצפות שהאהבה תצליח לגשר על פערים בלתי אפשריים? עצם העלאת שאלות מסוג זה ב-2018, יש בה געגוע עמוק, בלתי מתפשר ובלתי מתנצל, לימי התום שבהם לכל סיפור היו שלושה מרכיבים ברורים וידועים מראש, שנחתמו בהסכם הבלתי כתוב שבין מפיקי הקולנוע לבין הקהל.

לפני שהקולנוע הפך לאמנות:

העובדה ש"צורת המים" זכה בשורה ארוכה של פרסים (אריה הזהב, גלובוס הזהב, ועוד), שהובילו אותו עד לאוסקר לסרט הטוב ביותר ולבמאי הטוב ביותר, ממחישה עד כמה התחכום והציניות גדשו את הסאה, ועד כמה הקהל (להלן "העם") מתגעגע לימים שבהם "אנשים אמרו שלום, חבר היה חבר" (ימי בנימינה, אהוד מנור).
גל הגעגוע הזה שוטף את העולם, חוצה הרים ואוקיינוסים, ואינו נעצר בגבולות מדיניים. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, היטיב להבין, להרגיש ולבטא זאת בסיסמה "לעשות את אמריקה נהדרת שוב". והקהל שמתחבר לגעגוע הזה, משיב לו בתמיכה שמנתחי המצב המתוחכמים לא מצליחים להבין. אבל האמת פשוטה בתכלית. הסוד גלוי, והוא גולש מאולמות הקולנוע אל הרחובות, ומשם אל הקלפיות. אלה הגעגועים, טמבל.

פורסם לראשונה באתר azgad
תאריך:  11/03/2018   |   עודכן:  27/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
חפץ טען שהוא סבל מתנאי מעצר קשים שפגעו בו פיזית ונפשית - והמדינה לא הכחישה. יהיה מקום לדון בשאלה, האם במצב זה יש תוקף להסכם עליו חתם ולעדות שבאה בעקבותיו
אלעזר לוין
איזי כהן שהתפטר ממנכ"לות כלל ביטוח ערב גיל פרישה לא-מחייב היה איש ביטוח 35 שנה, חצה את הקווים לנדל"ן, וחזר וחצה אותם לביטוח    אלשטיין הצביע נגד הארכת החוזה איתו    היורשת – ענת לוין?
איתמר לוין
מה קורה כאשר המשטרה, שירות בתי הסוהר, הפרקליטות והמדינה בכלל צריכים לקיים את החוק ואת פסיקת בתי המשפט? במקרים רבים, לא קורה כלום: הם פשוט מצפצפים - אם משום שלא אכפת להם ואם משום שזה מה שנוח ומתאים להם
חיים נוי
דרמה קומית מרגשת על בדידות והורות ועל דעות קדומות - משחק משובח וקולח - בית ליסין   
נתן דטנר ביים את ההצגה במקצועיות ובכישרון
מוטי סדובסקי
חיזוי מבוסס מידע הינו המפתח לקבלת החלטות ולהצלחה בכל ארגון    כולם מדברים על Big Data Analytics כעל הפתרון הארגוני הנכון בהפקת ערך מנתונים בעולם הדיגיטלי וקבלת החלטות איכותיות, ואכן נכון הדבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il