X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: ז'ראר אלון]
ביקורת "חקירה חוזרת בעניין מותו של אנרכיסט מפוקפק"
אנרכיסט פראי מפוקפק
אחת הקומדיות המצליחות ביותר בכל הזמנים היא "חקירת מותו המוזר של אנרכיסט מפוקפק" העולה כעת בת' החאן הירושלמי גם הפעם זו הצלחה אדירה, בבימויו של מנהל החאן מיכאל גורביץ'

הצגה זו היא אכן מתנה משובחת שהבימאי מעניק ללהקת החאן הירושלמי טרם סיום תפקידו כמנהל התיאטרון. הצגה זו היא בבחינת קונצרט למאייסטר ארז שפריר - כאן בתור "הפסיכי", שכל קומדיה בה הוא מככב היא שי לצופים. אבל הפעם הוא מתעלה עוד ועוד ונוסק לגבהים כשכל הקאסט רווי בהתעלות הזו ומחצין משחק מושלם של כולם.
המחזה שכתב ב-1970 זוכה פרס הנובל דריו פו (2016-1926)' בעקבות מקרה אמיתי שהתרחש ב-1969 במילאנו, אינו רק קומדיה שאין ערוך למעלתה, אלא הוא בחזקת כתב אישום כלפי כל המשטרות בעולם והתנהלותן הנלוזה כלפי עצורים ונאשמים. ואם להיות קשוב למה שקורה אצלנו בשבועות האחרונים, הרי נדמה שכאילו פו כתב את הביקורת שלו עבור המתרחש במחוזותינו, ומופנה בפרט למשטרה ולכוחות "הצדק". זאת בדרך בה המחזה ממחיש את אלימות השוטרים, המעצרים המתמשכים הבלתי חוקיים, ועד (לחקירה החוזרת) בדבר השלכת ה"אנרכיסט המפוקפק" אל מותו מחלון חדר החקירות. עליו "הלבישו" אחריות לפיצוצים בתחנת הרכבת במילאנו שלמעשה לא הייתה לו יד בדבר.
המחשת התנהלות המשטרה הראויה לביזוי מומחשת נפלא ראשית בסצינת הפתיחה הנהדרת בידי יואב היימן, כ"ברטוצו", מפקד המשטרה, שכל צוות עוזריו מהולים באותה טפשות וחנופה לאלה שמעליהם. עושר ההבעות של כל החבר'ה-לצים הזה כולל את יוסי עיני כ"קווסטורה", איתי שור בדמות שוטר חלמאי, ניר רון כ"פיזאני", כולם חבר משתנפים המשקרים ללא הרף וכולם מדגימים שוטרים קלאסיים בכל מקום באשר הם, על כל התכונות השליליות אותן יש לבער, ואת הקהל הם מענגים בעושר משחקם.
לקראת הסוף מופיעה גם חוקרת נוספת - כרמית מסילתי קפלן כ"פאלאטי", שהבימאי גורביץ' הוסיף לסצינה שלה את השאלה: "מדוע רק אישה אחת מופיעה בכל המחזה"? גורביץ' עיבד ותיבל את המחזה של דריו פו בעוד אמרות שפר והצחקות, שרק מדשנות את החוויה ומקרבות את הקהל להצגה. כולל הרמזים כאילו שהביקורת בהצגה מתייחסת "רק למשטרה האיטלקית". והרי ברור למה החיצים מכוונים, ובצדק. זאת, מבלי ליפול לפח הפוליטי.
הצגת "חקירה חוזרת בעניין מותו של אנרכיסט מפוקפק" היא חוויה מענגת ומצחיקה מעין כמותה, אומנם הודות למחזאי, אך הערך המוסף שלה מצוי בזכות הבימוי שמאפשר לכל שחקן בהצגה להפגין את מלוא כישוריו - ואלה ממש נהדרים. ברור, שאנסמבל החאן הירושלמי העובד יחדיו שנים, מכיר איש את רעהו ומרגיש בבית. ברור שאלמנט זה הוא בעל חשיבות ומכאן נובעת ההערכה לכל הצגות החאן כהצגות איכות ולא כמזון להמונים, שמרבים להקרין בסדרות הנחותות בטלוויזיה. מכל הדמויות והמשחק שהשוטרים משחקים ומכזבים לפני החוקר המתחזה, הרי למעשה הנורמלי היחיד בין כולם הוא הפסיכי עם 16 התיקים וההוכחות שהוא אכן כזה, ולכן לא אחראי להתחזויות שלו. והופעתו הווירטואוזית הפנומנלית של ארז שפריר ממחישה זאת.
את התפאורה והתלבושות הכה מגוונות עיצבה סבטלנה ברגר, כשכשרונה האמנותי ניכר יפה בעיצוב מה שרואים מאחורי החלון בקומה השנייה, ובזה הפטאלי בקומה הרביעית, הדומה לו. את המוזיקה היפה חיבר דניאל סלומון הנודע, את התאורה המצוינת והיצירתית עיצב רוני כהן ואת הטקסט תרגם בזמנו ניסים אלוני, שהודות לגאוניותו נשמע תמיד לוקאלי, ולא ניכר בו שנכתב בשפה זרה המתורגמת.
כל מילה מיותרת. חובה לראות כדי להבין מהו המשחק בחיים. מהי מהות המשטרות בעולם וכהני הצדק - שהם הכזבנים והבודים האשמות וחורצים גורלות עוד בטרם בכלל הוכחה אשמת הנאשם. מוכר מאיזשהו מקום?
הצגה שכאילו נכתבה לכאן ועכשיו, ומי שלא רואה, מפסיד הפסד רציני של תענוג עילאי.

[צילום: ז'ראר אלון]
תאריך:  21/03/2018   |   עודכן:  21/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן טמיר
מי שמתמודד עם OCD, זקוק ליותר מידע מהאדם הממוצע כדי להחליט החלטה ובכל זאת יתקשה להחליט כי יחשוב שהמידע שברשותו עדיין אינו מספק    למעשה, הספקות שלו, הם אלה שאינם מאפשרים לו לעבד את המידע בדרך שתוכל להפחית את הספק
אלי אלון
בעת לימודיו בירושלים הוצע לשלמה ברטונוב לשמש קריין תנ"ך ומקרא בתוכנית "פרקי היום בתנ"ך" ששודרה מידי ערב ב"קול ירושלים"    היה זה בשנות ה-40    מאז, ובמשך שנים רבות גם לאחר קום המדינה ליווה קולו המיוחד והמרשים של ברטונוב תוכנית זו
איתן טמיר
מחקר חדש מבהיר שתסבלו פחות כאב נפשי וגופני אם תקללו ייתכן שקללות הן חלק מכוח ריפוי מטהר ומשחרר, כמו בתהליך קתרזיס שבו אנחנו הופכים תוקפנות לאנרגיה שמשתחררת באופן מעודן החוצה לעולם
איתמר לוין
הכנה טובה מאפשרת לשופטת אורנה סנדלר-איתן להצביע במדויק על הנקודות החשובות בתיקים שלפניה ולנצל כראוי את הליך קדם המשפט. לצד זאת, היא מאפשרת לאחד מעורכי הדין להתנהג בצורה הגובלת בבזיון בית המשפט
קרן רגב
חולה בטרשת נפוצה אבל חולמת להקים משפחה? אם פעם חשבו כי מוטב לנשים שחולות בטרשת נפוצה להימנע מהריון, היום נשים אלו יכולות בהחלט להגשים את החלום ולהקים משפחה    למה בכל זאת כדאי לשים לב ואיך מתנהל ההריון? זה הכל עניין של תכנון נכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il