X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כשתיעלם תרועת הפסטיבלים

נשורת הפטפטת

סוריה ולוב הצליחו להקים כורים גרעיניים בסודיות מוחלטת והפתיעו לגמרי את ישראל והמערב. על היכולת הגרעינית שלנו, לעומת זאת, תוכלו למצוא אין ספור פרטים - כי יש לנו עשרות מרדכי ואנונו
▪  ▪  ▪
איך יודעים מה קורה שם? [צילום: פלאש 90]
ועוד הערה
שנאת נתניהו של נחום ברנע כה גדולה, עד שהוא לא יכול היה להתאפק מלכתוב על הדיונים בנושא הכור הסורי: "ברקע לקחי מלחמת לבנון 2006 ולחץ ציבורי להדחת הממשלה, מתודלק על-ידי נתניהו, הכסף שהוא מביא מחו"ל וממסד המתנחלים". בין השורות אומר ברנע: אם נתניהו היה מצליח, הכור לא היה מושמד.
לפי ברנע, מלחמת לבנון הצדיקה "לקחים" והיה "לחץ ציבורי"; אף מילה על הכישלון העצום של אותה ממשלה עצמה במלחמה זו. ברנע מאמץ מילה במילה את הנרטיב השקרי של אהוד אולמרט בנוגע ל"כסף מחו"ל וממסד המתנחלים" שעמדו כביכול מאחורי החקירות נגדו. ואגב, בהמשך המאמר מאמץ ברנע לחלוטין את הנרטיב של אולמרט בנוגע למחלוקתו עם אהוד ברק על ההפצצה. אותו אולמרט שהעניק לברנע את פרס ישראל. ואידך זיל גמור.

בתוך שלל הברכות (המוצדקות) והחגיגות (המוגזמות) לאחר פרסומו של מבצע "מחוץ לקופסא", כמעט ונעלמה עובדה חשובה ביותר: ישראל הייתה קרובה מאוד לפספס את עצם קיומו של הכור הסורי. הידיעות הברורות על הפרויקט של בשאר אסד התקבלו חודשים ספורים לפני שהכור הפך להיות חם - דהיינו פעיל וכזה שלא ניתן להשמיד. זה אומר, שבמשך שנים ארוכות הצליחו הסורים ובעלי בריתם הצפון-קוריאנים להסתיר היטב את הפרויקט הגדול והמורכב מעיני העולם כולו.
כך כתב אתמול (21.3.18) אלכס פישמן בידיעות אחרונות: "איש מהם, בוודאי לא ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט, לא האמין שיכול להיות משהו בסוריה שלא יודעים עליו. אם יש הצדקה לפרסום הדברים היום, זהו הלקח הזה בדיוק. הזלזול באויב והשחצנות שהביאו לכישלון בהפעלת הכוח הצבאי שנה קודם לכן במלחמת לבנון השנייה, המשיכו לערפל את מוחותיהם של אותם מנהיגים שנה לאחר מכן.
"...אלמלא קבוצה קטנה של חוקרים בזירה הטכנית באמ"ן ובאגף המודיעין של המוסד, שהתעקשו וחפרו בסוף 2006, לא היה מתעורר כאן חשד והיינו יכולים בהחלט להתעורר יום אחרי שהכור הגרעיני הסורי בדיר א-זור כבר היה 'חם'. גם על הכור של קדאפי בלוב, שנחשף ב-2003, לא ידעו כאן כלום".
זהו כמובן מחדל חמור ביותר, שצריך להדיר שינה מעיני כולנו. והסכנה עוד יותר גדולה והתרחיש עוד יותר מסויט כאשר מרחיבים את המבט. הלובים והסורים הצליחו לבנות כורים גרעיניים בלי שמילה על כך תדלוף. על הנשק הגרעיני של ישראל, לעומת זאת, תמצאו בקלות מאות ואלפי פרסומים. די לעיין בערך המתאים בוויקיפדיה או פשוט לחפש בגוגל, ותמצאו מידע שאמינותו ניכרת על פניו. אני לא מדבר על חובבי קונספירציות ועל אויביה של ישראל; אני מדבר על מכוני מחקר וכתבי עת מכובדים ואוביקטיביים, כאלו הזוכים להכרה בינלאומית ושחלקם אף מופעלים בידי ידידיה של ישראל.
זה אומר, שבעוד "הערבים האלה" מצליחים לשמור היטב על סודותיהם - אצלנו חוגגת הפטפטת. נניח - מה שלא סביר, אבל נניח - שמקור כל הפרסומים הללו הוא בשירותי מודיעין זרים. מאיפה הם יודעים מה מתחולל בתוככי הכור בדימונה, במעמקי הצוללות בחיפה ובדירים בבסיסי חיל-האוויר? מאיפה הם יודעים מהן יכולותיו של הטיל "יריחו"? ואיך הם יודעים את כל זה, אבל לא ידעו דבר על הכור בדיר א-זור והופתעו מהניסויים הבליסטיים של קוריאה הצפונית? התשובות נמצאות בגוף השאלות.
נחזור לכור הסורי. לפי ידיעה מלפני כמה שנים בשבועון ניו-יורקר, "ידיעת הזהב" של המוסד הגיעה מפריצה למחשבו של ראש הוועדה האטומית הסורית בעת שביקר בווינה. הציטוט החוזר של הסיפור ביממה האחרונה מלמד שלכל הפחות יש בו משהו. אבל איך לעזאזל פרטים כאלו מגיעים מלכתחילה לתקשורת? הרי הסורים מן הסתם לא רצו לספר לחבר'ה, כך שזה יכול לבוא רק ממישהו אצלנו שהיה נורא גאה בעצמו.
להגיד "אבל אנחנו מדינה דמוקרטית עם חופש ביטוי" - זו לא תשובה. וליתר דיוק, זוהי תשובה מטומטמת והרסנית. דמוקרטיה אינה אנרכיה, חופש הביטוי אינו חופש הפטפוט. יש דברים שלא מדברים עליהם אפילו עם האישה והילדים. טייסי חיל-האוויר שהפציצו את הכור בדיר א-זור ומפקדיהם מהווים דוגמה נהדרת לשמירת סודות: הפרטים המבצעיים לא פורסמו וגם לא יפורסמו. זאת אומרת, שהכל עניין של חינוך ומשמעת עצמית.
אין מנוס ממסקנה אחת ויחידה, ברורה וחדה: לאורך השנים היו בישראל עשרות רבות של מרדכי ואנונו - כאלו שאולי לא פעלו מתוך מניעים בוגדניים כמוהו, אבל פטפטו לא פחות ממנו. ומותר להניח, שדומיהם עודם מסתובבים בכור הגרעיני, בחיל-האוויר, בחיל-הים, בתעשיה האוירית ובעוד מקומות השותפים לסוד הגלוי ביותר בעולם - סוד כוחה הגרעיני של ישראל.
אפשר וצריך לתפוס את הטיפוסים הללו ולהשליך אותם לכלא. אבל זה לא יפתור את הבעיה מיסודה. אפשר וצריך לערוך בדיקות אמינות ופוליגרף שגרתיות ותכופות לכל שותפי הסוד. אבל גם זה לא יפתור את הבעיה מיסודה. אנחנו זקוקים לשינוי תפיסתי, חינוכי, ערכי: יש דברים שלא מדברים עליהם, נקודה. יש דברים שהם בנפשנו. יש דברים שאם ייצאו החוצה - עצם קיומנו יהיה בסכנה. כל עוד לא נפנים את זה, נמשיך להעניק לאויבינו את יתרון נשורת הפטפטת.

תאריך:  22/03/2018   |   עודכן:  22/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נשורת הפטפטת
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
דברי אמת
יוסי מ.  |  22/03/18 08:36
 
- ((( תודה לשמאל שהקים ויסד ל"ת
הגרעין בישראל.  |  22/03/18 10:27
 
- פרופ' יובל נאמן היה 0מולני? ל"ת
שוחר-שלום  |  23/03/18 20:38
2
"קנאת סופרים תרבה חכמת חלם!":) ל"ת
א. וינשטיין  |  22/03/18 08:49
3
פגיעה בבטחון המדינה
תודאה  |  22/03/18 10:08
4
אהוד נגד אהוד
מבשרת  |  22/03/18 10:27
5
על שר בטחון ליברמן
עם כל הכבוד  |  22/03/18 11:44
6
"חופש הביטוי אינו חופש הפטפוט" ל"ת
כמה נכון.  |  22/03/18 12:18
7
מתפלא ששכחו לאולמרט את פיטפוטו
על דימונה בגרמניה  |  22/03/18 12:23
8
לוחמה פסיכולוגית
הג'וקר  |  22/03/18 13:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד נוגה ויזל
מרב מיכאלי מיהרה לקבוע שהכדורגלן אנתוני וארן אנס צעירה, למרות שאין לכך בדל של ראיה. היא התערבה בצורה פסולה כאילו ידוע לה מה הייתה במקום ושכחה את חזקת החפות. מעט צניעות לא תזיק לך, גברת מיכאלי
עידן יוסף
עלילת המלבוש נטוותה למידותיו של הצופה המודרני. עירפול הנמשלים במחזה, הכנסת אתגרים מחשבתיים, מוסריים ולשוניים וכן המתקת הטרגדיה ביותר הומור היו משביחים את התבשיל שנרקח
אורנה ליברמן
ב-27 ליולי 2003, בחדר מלון בווילנה, הלם זמר הרוק ברטראן קנטה בבת זוגו השחקנית מארי טרנטיניאן וגרם למותה    חמש עשרה שנים לאחר הדרמה, ולאחר שריצה עונש מאסר בן ארבע שנים, תובע הזמר את מה שהוא רואה כזכותו לעלות על הבמה בעוד רבים הם הדורשים ממנו להימנע מכך, עורכים הפגנות ופותחים עצומות
עליס בליטנטל
תסכית הרדיו "בצל חורש חלב" שכתב המשורר דילן תומאס וזכה לעיבודים שונים בתיאטרון ובקולנוע, עולה בסמינר הקיבוצים כהצגה שונה ומדהימה מהרגיל    הצגה המענגת את העין במשחק ובתנועה, ואת האוזן - בפואמה שמילותיה יוצרים את המוזיקה לאוזן, ותאוריה - את הצבעים של התמונה
חיים נוי
הצגת המופת של חנוך לוין בהפקה מרשימה והזויה - בית צבי    בשעתו עוררה ההצגה פולמוס חריף כשעלתה בקאמרי וסגנית שר החינוך והתרבות דאז מרים גלזר תעסה טענה בכנסת שיש לשלול המימון מהתיאטרון שמציג גבר עירום תלוי על שיפוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il