X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תל עפולה המשופץ [צילום: אלי אלון]
תל העתיקות הפך לגן ציבורי
במרכזה של העיר עפולה ברחוב ברכאן, נמצא "תל עפולה" - תל עתיקות, ובו כעשר שכבות המעידות על יישוב כמעט רציף בן אלפי שנים של העיר
רצפת אתר תל עפולה לאחר עבודות השיפוץ [צילום: אלי אלון]

מתיחת פנים
בימים אלה עובר האתר, שבמשך שנים רבות עמד מוזנח ושומם, "מתיחת פנים" ועבודות פיתוח משמעותיות ששינו מראהו ללא הכר. לא הכל מברכים על השינוי שבוצע באתר ההיסטורי ויש הטוענים כי כתוצאה מעבודות הפיתוח הנרחבות באתר איבד הוא לא מעט מצביונו המקורי.

בלב העיר עפולה ברחוב ברכאן, נושק לבתי תושבים, נמצא תל עפולה - תל עתיקות ובו כעשר שכבות המעידות על יישוב כמעט רציף בן אלפי שנים של העיר למן התקופה הכלכוליתית המאוחרת ועד לתקופה ימי הביניים. שנים רבות עמד האתר מוזנח ושומם, רק מעטים פקדו אותו, מטיילים שהגיעו לעיר לרוב פסחו עליו ואני מניח שאף רובם אינם יודעים כלל על קיומו. בימים אלה הולכות ונשלמות עבודות פיתוח נרחבות באתר. מי שביקר בו בעבר ויבקר בו כיום לא יכירו. במסגרת עבודות "השיקום" והפיתוח של התל נסלל במתחם התל שביל העולה לפסגת התל. על התל וסביבותיו ניטע גן ציבורי וכל שטח פסגתו רוצף במרצפות ועליו הותקנו ספסלי ישיבה מוצלים. ניתן לומר כי רוב מתחם התל הפך למעשה לגן ציבורי. יש המברכים על השינוי שעבר האתר, ואומרים כי הוא כעת יפה, נגיש לציבור ו"פרקטי" יותר, אחרים טוענים כי כתוצאה מעבודות הפיתוח הנרחבות שבוצעו בו, שתילת גינות ושינוי מראהו וחזותו עד כמעט בלי הכר, איבד האתר ההיסטורי החשוב לא מעט מצביונו המקורי, והשוהים במקום לא מרגישים שהם נמצאים בתוך אתר היסטורי אלא בגן ציבורי עשוי אבן.
התל התגלה בשנות ה-20
התל התגלה בשנות ה-20. תושביה הראשונים של עפולה, שהחלו להתיישב במקום ב-1925, הבחינו בשרידים של מבנים עתיקים באדמת התל. העניין דווח למחלקת העתיקות של ממשלת המנדט הבריטי. בשנת 1926 הגיעו למקום חבורת חוקרים ואנשי המחלקה לארכאולוגיה של האוניברסיטה העברית בירושלים, בראשותו של הפרופסור אלעזר ליפא סוקניק אביו של יגאל ידין, וביצעו במקום במשך כשלושה שבועות חפירות ואז נתגלה כי הגבעה היא למעשה תל עתיקות. על התל נתגלו שרידי מצודה/מבנה עתיק מימי הביניים, שחלק מקירותיה עשויים סרקופגים (ארונות קבורה) עתיקים מאבן, חלקם מעוטרים, ושייכים למאות השנייה עד הרביעית לספירה. החופרים חשפו בתל קברי אדם, שרידי גת וחרסים שונים ובהם להבי מגל וראשי חצים המעידים על קדמוניותו של היישוב. סוקניק שב וביצע חפירות בתל בשנים 1931 ו-1937 ולאחר מכן בוצעו במקום בשנות ה-50 חפירות בידי ארכאולוגים נוספים. בחפירות אלו נתגלו ממצאים נוספים ובהם בית קברות מתקופת הברונזה התיכונה ובקברים נמצאו קנקנים, קדרות וקערות מחרס. באחד הקברים נתגלתה צלמית - פסלון קטן ממדים בצלם אדם. בסך-הכל נתגלו בתל עשר שכבות, זו מעל לזו, החל משלהי ראשית התקופה הכלכוליתית (ראשית התקופה הכנענית) ועד לימי הביניים.
ב-1999 וב-2005 בוצעו במקום על-ידי רשות העתיקות חפירות נוספות ונתגלו שרידי יישוב מן התקופה הרומית, קירות, רצפות אבן ושברי כלי חרס רבים מתקופת הברונזה הקדומה.

תאריך:  08/04/2018   |   עודכן:  08/04/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יגאל ידין / Yigal Yadin
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גילי יהב
עם השנים וחקר התסמונת, נמצאו מספר סימנים מקדימים בקרב ילדים בגילאי חצי שנה עד שנה וחצי, העשויים לנבא עיכוב התפתחותי
רותי אבירי
הקיץ מגיע ואיתו מזג-האוויר חם, הימים הארוכים, השהייה בחוץ שמתארכת, ואיתם משתנים גם מצבי-הרוח, החשקים והעדפות מזון    מה כדאי לדעת כדי לוודא אכילה בריאה של הילדים?
אורי סלע
ראש נטרלי עם מבט לרצפה, יגרום לציפה טובה יותר, הרפייה של השלד, תחושת עייפות איטית יותר והתקדמות יותר מהירה במים
איתמר לוין
ספרה של חוי דרייפוס "גטו ורשה - הסוף" הוא מלאכת מופת של מחקר וכתיבה, המתארת את 14 חודשיו האחרונים של גטו ורשה בשילוב מעולה של מקרו ומיקרו. דרייפוס עושה צדק עם רבבות היהודים שגרמו לכך שהמרד נמשך למעלה מחודש
עליס בליטנטל
היצירתיות של הבימאי אלון טיראן יצרה בעזרת צוות שחקנים מעולה הצגה שחנוך לוין כתב, אך היא הרבה למעלה מהמחזה במקור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il