X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מגילת תהלים
חוקר רשות העתיקות בדק קטעי מגילות באמצעי הצילום המתקדמים שבמעבדות יחידת מגילות מדבר יהודה, והתרגש לגלות אותיות שהעין לא רואה זוהו קטעים חדשים מספר ויקרא, מספר דברים ומספר היובלים פרק קמ"ז בתהלים היה כנראה קצר יותר מזה המוכר כיום
▪  ▪  ▪
חקר מגילות מדבר יהודה [צילום: שי הלוי]
החוקר אורן איבלמן

מגילת תהלים - הכתב שנחשף

תגלית: טכנולוגית צילום מתקדמת, שפותחה במיוחד עבור מגילות מדבר יהודה ומשמשת את מעבדות המגילות ברשות העתיקות, חשפה סימני כתב שלא ניתן היה לראותם עד כה.
בשנות ה-50 של המאה ה-20, במערות שליד קומראן, גילו חוקרים ובדואים עשרות אלפי קטעי קלף ופפירוס שנכתבו לפני 2,000 שנה, והיו שייכים לכ-1,000 כתבי-יד. מפאת גודלם ומצבם השימורי הרעוע, חלק מקטעים קטנים אלה הונחו בקופסות ללא מיון ופיענוח.
לאחרונה, כחלק ממיזם הדיגיטציה של המגילות, נערכו בדיקות מדגמיות בקופסות אלה. הבדיקות העלו, כי על-אף שהעין אינה רואה סימנים, הרי שציוד הצילום החדשני שבשימוש מיזם הדיגיטציה, מזהה אותם. זיהוי סימני הכתב מספק מידע חדש בחקר חלק מהמגילות, ויתכן אפילו, שאחד מהקטעים מרמז על קיומה של מגילה שלא הייתה מוכרת עד כה.
המחקר הוצג (יום ג', 1.5.18) במוזאון ישראל, בכינוס הבינלאומי "70 למגילות הגנוזות: "במדבר פנו דרך". הכינוס מנוהל בשיתוף פעולה בין מרכז אוריון לחקר מגילות מדבר יהודה באוניברסיטה העברית, רשות העתיקות, היכל הספר במוזאון ישראל, אוניברסיטת וינה ואוניברסיטת ניו-יורק.
מיזם הדיגיטציה של יחידת מפעלי מגילות מדבר יהודה של רשות העתיקות הוקם כדי לעקוב אחר מצב שימורה של אחת התגליות הארכיאולוגיות החשובות של המאה ה-20, ולהנגיש אותה לציבור באיכות מיטבית. קטעי המגילות מתועדים באמצעי צילום יעודיים ומשוכללים, שפותחו על בסיס טכנולוגיה שפותחה במקור בנאסא. הכתב נחשף לאחר שאורן איבלמן, חוקר יחידת המגילות של רשות העתיקות ודוקטורנט באוניברסיטה העברית בירושלים, ביצע בדיקה ראשונית לכמה עשרות קטעים ממערה הסמוכה לקומראן, המכונה "מערה 11". למרבה ההתרגשות, הבדיקה חשפה על פני השטח סימני כתב בחלק גדול מהקטעים - סימנים שאינם ניתנים לזיהוי בעין. בתום מחקר מעמיק, המתפרסם היום, הצליח אורן לפענח את הכתב, ואף לזהות את כתבי היד שאליהם, כנראה, שייכים חלק מהקטעים החדשים.
אמנם, בקטעים קטנים אלה שרדו רק מספר אותיות, אך בחלק מהמקרים זה די בכך כדי לשחזר את הטקסט ולשייך אותו לכתב היד המתאים. החוקרים מציינים, כי מפאת גודלם ומצבם השימורי של הקטעים, זיהוי הטקסטים הוא בסבירות גבוהה, אך לא מוחלטת.
בין השאר, זוהו קטעים חדשים מספר ויקרא, מספר דברים ומספר היובלים, השייכים לעותקים של מגילות המוכרות במחקר. קטעים מעניינים במיוחד המהווים חידוש מבחינת המחקר, הם:
  • קטע המכיל טקסט השייך למגילת המקדש, העוסקת בהלכות בעבודת המקדש האידיאלית: במחקר קיימת התלבטות האם קיימים שניים או שלושה עותקים של מגילת המקדש ממערה 11, הסמוכה לקומראן. זיהוי הקטע החדש, מחזק את ההנחה שכתב היד השלישי הוא אכן עותק של מגילת המקדש (שכן שני העותקים העיקריים שלה התגלו גם הם במערה 11).
  • כמו-כן, זוהה קטע השייך למגילת תהלים הגדולה (11Q5). הקטע החדש שימר את תחילתו של פסוק א' מפרק קמ"ז בספר תהלים, שהיה חסר עד כה. סופו של אותו פסוק מצוי בקטע גדול שנרכש ופורסם במקור על-ידי יגאל ידין. הקטע החדש מלמד שהנוסח שנהגו לקרוא בתהלים קמ"ז לפני 2,000 שנה, היה כנראה מעט קצר יותר מהנוסח המקובל כיום.
אחד הקטעים שנבדק כעת ואשר נכתב בעברית קדומה, לא שויך לאף אחד מ-1,000 כתבי היד המוכרים עד כה, עובדה שהולידה תהייה, האם מדובר בקטע מכתב יד שעד כה לא היה ידוע למחקר.

תאריך:  01/05/2018   |   עודכן:  01/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יגאל ידין / Yigal Yadin
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תגלית: כתב סמוי במגילות הגנוזות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מרתק ומרגש ל"ת
ברוך שטיין  |  2/05/18 06:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
העירקים כנראה ידעו שבקיבוץ מרחביה נמצאת מפקדה חשובה של "ההגנה"    ואכן, במרכז הקיבוץ שכנה מפקדת ההגנה בראשה עמד משה מן (מונטג) חבר הקיבוץ שהיה מפקד הצפון
אולגה רז
ילדים אינם זקוקים לדיאטה אלא להרגלי אכילה נכונים    התמידו לשים ירקות על השולחן    תנאי הכרחי ומכריע שאתם אוכלים בעצמכם ירקות
יעל דרור
מה היא בדיוק "הדיאטה הים תיכונית"? איזה מאכלים כלולים בה ואילו סגולות מרפא ואיכות חיים מייחסים לה המומחים?
סוזן באוורמן
אם בעבר מחקרים מצאו שאכילה בלילה היא משמינה יותר מאכילה ביום, היום יודעים שהדבר נכון, אך גם תלוי בכמות האוכל שאוכלים לאורך כל היום
זכי הלר
לאחר הכנות נרחבות בתקופה האחרונה, מגן-דוד-אדום ערוך ומוכן לאבטח רפואית את מאות אלפי המתפללים שיגיעו להילולת הרשב"י במירון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il