X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בעת החזרות - אלכס קרול, גיל פרנק ואושרת אינגדשט. [צילום: ז'ראר אלון ]
ביקורת הצגת 1984 בהבימה
נבואת 1984 מתממשת
ספרו האוטופי-לכאורה של ג'ורג' אורוול "1984" שעיבדו למחזה רוברט אייק ודנקן מקלין, זכה להמחשה מבריקה של נבואת אורוול בידי הבימאי עירד רובינשטיין כל הנבואות השחורות הפכו בימינו לריאליזם ללא ספק

מטבעות הלשון בספר שכתב ג'ורג' אורוול ב-1949 - "1984" הפכו למושג טריוויאלי בימינו. עד כדי כך, שהמחזה שמעלה התיאטרון הלאומי הבימה רק ממחיש מה שמבלי משים הפך להיות מציאות ממשית. "האח הגדול" שבמחזה הוא דמות שאינה נראית אך שולטת ללא מצרים במחשבות ובהתנהגות האנושית, על-ידי שלטון טוטליטרי; מכתיב לאנשים מה ואיך לעשות, והגרוע מכל: מה לחשוב. והעיקר - מה שפחות לדבר. לשם כך נוצרה "שיטת הדיבור החדש" - מה שמוחק את רוב המילים, ומותיר רק אוצר של 4,000 מילה. כדי לממש את השלטון הטוטליטרי שלו הוא מעסיק משטרת מחשבות. דרכי פעולתה כוללות עינויים, הלשנות ילדים על הוריהם האזנות וצילומים בכל רגע נתון (וכל מה שמזכיר את דרכי פעילותם של הבולשביקים, השטאזי, הנאצים ועוד).
על במה שעוצבה ביצירתיות מדהימה בידי פולינה אדמוב, הנאמנה לרעיונות שבספר, הופכות קוביות הענק השקופות תוך שניות על-פי צרכי כל סצינה וסצינה. בין היתר, כשהן הופכות בצרופן יחדיו למיטת התעלסות, או לחנות עתיקות. הכדור הענק הופך למיתקן מסכי צילום המתעדים ועוקבים אחר כל אחד כל הזמן. הבימוי הפנטסטי של עירד רובינשטיין מעניק לשחקנים גוון רובוטי-אוטומטי בחלקו, המדגים את השפעת האח הגדול ועקרונותיו על רוח האדם. אך מאידך-גיסא, מי שמתנגד למישטר עובר יסורי גוף בעינויים ויסורי נפש תוך שבירת נשמתו עד ריסוקה. את דמות הגיבור המיוסר וינסטון סמית מגלם שחר רז, שמחליף את אלכס קרול, מבכירי שחקני הבימה כיום (אדיפוס, קוריאולנוס, הכיתה שלנו - בהבימה, ודונה פלור נשואה לשניים בסטודיו יורם לוינשטיין). צר לי שהחמצתי את הופעתו של קרול, אך גם שחר רז מצליח היטב להמחיש את המשבר שעובר אדם המתנגד למישטר ולמנהיג, כאשר סצינת השבירה שלו בסוף סוחטת כליל מהשחקן את כל הרגשות שרק אפשר.
גיל פרנק האדנותי (תמיד - המלך) מהצד של השלטון, בתקיפות, ההדר והכוחניות שהוא מחצין משמש כנציג "האח הגדול". מהצד השני - העם הפשוט מיוצג על-ידי דמויות שונות מכל המיגזרים, כאלה שדעתם כבר שובשה ומתאימה לעקרונות הדיקטטורה הטוטליטרית. הם חושבים על-פי מה שמכתיבים להם, נעים ועושים הכל בצורה אוטומטית, ללא כל איפיון אישי. הקריאה אסורה, כל שכן הכתיבה. והגיבור, שרכש יומן כדי לשמר את העבר, נאלץ למחוק כל מה שכתב. וכך, מי שאין לו עבר, הרי לא יהיה לו גם עתיד. אימרה שאפשר לייחסה לגורל של עם, שאם לא שימר את תרבותו עברו, אין תמה שהוא נמחק מההיסטוריה. כך הוא מרטין, האוטומט האנושי (נדיר אלדד בעל הקול הנדיר באיכותו והראוי ליותר) ובן יוסיפוביץ', ששניהם מעניקים לתמונה הכואבת את רוחב היריעה. וכך הם אורי הוכמן שתמיד משכנע בכנות משחקו הטבעי - כאן כאב, ודווית גביש עם החום האנושי הנדרס כאשתו.
אורן פפיסמדוב שנכנס לתפקידו הקודם של שחר רז, הן כמארח והן כמוכר העתיקות, מלא קסם אישי, וממלא את הבמה בחן הטבעי, שהוא מוצר נדיר בתקופת 1984 אותה דמיין אורוול בספרו. מי שפורץ את גדרות ההתנהגות הנוקשות שהוטלו על האנשים, ומחצינים חום אנושי איש כלפי רעותו הם וינסטון (שחר רז) וג'וליה (אושרת אינגדשט הסקסית), למרות שבכך הם מסתכנים להיחשב בכוונה למרד. משחקם נעשה בריאליזם נוקב, באופן מאוד אכספרסיבי ונוקב. את חלקה של ההלשנה בחיי המשפחה מדגימה הילדה המקסימה (קלואי מרואלי) שניחונה בקול, ביופי ובביטחון על הבמה, כשהיא משתלטת על הוריה ואחרים, ולבסוף מלשינה על אביה.
המחזה גדוש באימרות שפר, על מהות הטוטליטריות, תוך הדגמה מהי שטיפת מוחות, הכופה על בני האדם להאמין בשקרים שהמישטר מנפיק להם. כל זאת הודות לאמצעי התקשורת המזינים את מוח האדם במיתוסים שקריים (כמה מוכר) עד כי האדם הופך כמעט למכונה. המעקב אחר כל אחד בכל רגע, ההאזנות והצילומים, מתרחשים כבר בימינו בכל העולם. התפתחות האמצעים האלקטרונים והדיגיטלים שינו במהירות את המציאות, כשמה שמפיצים במדיה הופך כלאחר יד לאמת כביכול. מ"שיימינג" ועד לנסיון להפלת ממשלה בכל אמצעי שרק אפשר. וכל אלה שואבים את כוחם מתקשורת מעוותת, "פייק ניוז", הנאמנה לקונספט הטוטליטרי.
ג'ורג אורוול (1903-1949) עבר תהפוכות בימיו הקצרים. שנות הרעב בפאריס בהן התוודע לקבצנים והענין שגילה בחיי המובטלים בצפון אנגליה חדרו למחזות שכתב. בעת שהותו בספרד כטרוצקיסט במלחמת האזרחים שם, הפך לקורבן רדיפה של הקומוניסטים. שם למד באיזו קלות ניתן להאשים אדם באשמת שווא, וכיצד תעמולה טוטליטרית יכולה לשנות את דעתם של אנשים נאורים. גם כיום נוכחים בהיסטוריה הקצרה המתחדשת, כיצד מאשימים אנשים בהאשמות שווא, על-מנת להעבירם ממישרתם (פרשת עסק הביש אצלנו למשל). או לחסלם כמו במשפטי הרופאים ברוסיה, או חיסולו של המחזאי לורקה ב 1936. דברים שהניעו את אורוול ברצון לקעקע את המיתוס הסובייטי.
המחזה על-פי ספרו של ג'ורג' אורוול הותיר אחריו הרבה אמרות מושכלות, שהיה ראוי לשמען בהצגה או בקריאת ספרו. הספר תורגם רק פעם אחת לעברית, וכעת תורגם במלואו על-ידי אלי ביז'אווי, בתרגום רענן וחכם, וכולל מה שנכתב כ"נספח" לספר בידי המחבר, שממנו מתבררת חשיבותו של הנספח. גם אם לכאורה הסוף בספר עגום, ווינסטון מקבל עליו להעריץ ולאהוב את האח הגדול, הרי אורוול מעניק למישטר אפל זה חיים רק עד 2050, כשלמעשה לאחריו הוא נדון להסתיים. כי מי שעברו נמחק - אין לו עתיד...
המשחק הכה אותנטי של כל השחקנים, הודות לבימויו של עירד רובינשטיין - בעיצוב הבמה המעולה של אדמוב, ובתאורה המצוינת של זיו וולושין, עם שירים שאושרת אינגדשט כתבה ושרה, ועיצוב התנועה הכה מדויק ומרשים של עמית זמיר - כל אלה מייחדים את הבימה כתיאטרון לאנשים חושבים. לא רק לאלה הצופים בשקיקה בתוכניות הריאליטי וב"אח הגדול" אצלנו.
שאפו לתיאטרון הלאומי על העלאת המחזה "1984" הכה ערכי ומלא תוכן וחכמה בביצוע הכה מרשים.

תאריך:  13/05/2018   |   עודכן:  13/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נבואת 1984 מתממשת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא
שמ  |  14/05/18 06:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
ד"ר צבי מרום, שנבחר לקדנציה שניה כיו"ר איגוד ההיי-טק, מונה את ההישגים שהושגו בקדנציה הראשונה ומפרט את המשימות לשנים הבאות    עם זאת, הוא לא מסתיר את הפסימיות שלו: "לא ודאי בכלל שנמשיך להיות אומת החדשנות
איתמר לוין
חברי ועדים בנמלי אשדוד וחיפה איימו בצורה בוטה על בית הדין לעבודה: אם תקנסו אותנו - נשבות שוב. המשימה של אילן איטח, לאה גליקסמן וסיגל דוידוב-מוטולה היא להראות ששופטים אינם נכנעים לאיומים וסחטנות
איתמר לוין
מי מעולם לא הושיב בירושלים את ממשלתו, מה אפשר לתת לפלשתינים, מי לא יכול להתפלל במקום הקדוש לו, מה קורה בשכונות החרדיות וכיצד ניתן לשנות את אופיו של יום ירושלים
יואב יצחק
פסיקת ההתגברות של נשיאת בית המשפט העליון: האם היא תכריע בעד בירור האמת בתביעה ייצוגית נגד ניופאן שעניינה סכנת התלקחות שהתגלתה בגלל פגם ב-45 אלף מייבשי כביסה; או שהיא תאפשר לנתבעת להסתיר כזבים ומסמכים שהתגלו, בתואנה לחיסיון עורך-דין-לקוח
יוני בן-מנחם
הנהגת חמאס מובילה הפגנת כוח גדולה על גבול רצועת עזה בימי ה-14 וה-15 במאי כדי להביא לשבירת המצור על רצועת עזה. חמאס רוצה להחזיר את תשומת הלב העולמית לנושא הפלשתיני. היא מעריכה כי ישראל תתקפל בגלל התמודדותה עם הסכנה האירנית ורצונה להתמקד בזירה הצפונית ולא בשתי חזיתות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il