X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
עלילה רווית דמים [צילום: מיקה קושלביץ.]
הוצאה להורג בהנצחה אמנותית
הצגה נועזת ופורצת גבולות מעין כמותה מעלה החוג לתיאטרון באוניברסיטת ת"א זאת, הודות לעיבודו הכה יצירתי וזה בלשון המעטה, של הבימאי הגאון והמופלא אלון טיראן, עם שחקנים מסיימי התואר השני בהצטיינות בחוג
עיבוד יצירתי [צילום: מיקה קושלביץ]

הווארד בייקר כתב ב-1984 את המחזה "תמונות מהוצאה להורג" עבור תסכית רדיו בבי.בי.סי. לשחקנית גלנדה ג'קסון. בהמשך, הפך להצגה בוסט אנד ואף בחאן הירושלמי. סיפור המחזה שתורגם בידי ערן בניאל, הנטוע במאה ה-16, והמתאר את הנצחת קרב בלפנטו הנודע ב-1571, בו ניצחו הוונציאנים את הצי הטורקי, ובכך הביאו לסיום שליטת העות'מנים (בראשות הסולטן סלים השני, בנו השיכור של סולימן המפואר), במערב הים התיכון כאימפריה הראשונה במעלה; בייקר לא התכוון במחזה, לטענתו, לכוונה פוליטית. אך האלמנטים המצויים ביסוד המחזה מופנים לכל עת ולכל מדינה בה השליטים הם המכתיבים את מהלך התפתחות האמנות. זאת, משום רצונם להנציח את מפעלותיהם למען ההיסטוריה. ראה: ציורי הקיר הפרה היסטוריים במערות, את ספרו של יוסף בן מתיתיהו "מלחמות היהודים", ואת אכסדרת הכניסה בגבעת הקפיטול בוושינגטון עם ציורי כל הקרבות ההיסטורים שהביאו לעצמאות ארה"ב.
אך מתוך העלילה רווית הדמים שאינם נראים ממש על הבמה, כמיטב הקלאסיקה היוונית, אלא מרוחים בצבעי הציור ההולך ומתרקם לעיני הצופים בידי הציירת של אז - אנה גלקתיה, ומוגשים תוך שימוש בסגנונו של ג'ק המטפטף (ג'קסון פולוק, שגרם ביצירתו להעביר את מרכז האמנות העולמית מפאריס לניו-יורק, השולטת עד היום). הציור הפיגורטיבי של הרנסנס קיבל בעיבודו המרהיב ורב הדמיון של אלון טיראן צבעים סופר-אקספרסיביים, כמיטב הציור האקספרסיבי במאה ה-20. ככלל, למרות שהדרמה מבוססת על המחזה המקורי, ערך בה טיראן שינויים שעוד העצימו את הניגודים ובכך את הדרמה. ההצגה לופתת את הצופה בגרונו, ואינה מרפה חרף כל הלקחים המצויים בה והנכונים גם לכאן, עכשיו ובכל מקום.
במרכז הדרמה עומדת הזמנת הדוג'ה (הדוכס) של רפובליקת וונציה מהציירת אנה גלקתיה להנציח את קרב בלפנטו. אך במקום להיצמד לאסכולה של גדולי ציור הרנסנס האיטלקי, היא מעדיפה לצייר בצבעי מלחמה בד קנבס ענק, בהשתמשה כמודלים בחיילים, פצועים ומפקדים. מובן שאין קשר חזותי בין הציור למצוירים. כמו החייל שחץ נתקע בראשו אך לא הזיק לתפקודיו. או דמותו של אחי הדוכס, האדמירל סופיצ'י (אלדד בן תורה הנאה) ששובשה לדעת המזמין. כל הוויכוחים בין פטרוני האמנות אז - השליטים וכוהני הדת, השלכת הציירת לכלא, וכתחליף -הזמנת ציור פיגורטיבי אמיתי מציירת בינונית מאד, קרפטה, אהובת אנה (נועה ירקוני), בסופם לשחרורה, וקבלת ציורה המושלם כנבחר על-ידי כולם. הוויכוחים בין הדוג'ה (קרלוס גרזוזי רב האכספרסיה במודגש ומלא חן טבעי כובש, שהפליא במשחקו בסידרה "פאודה" כבנו של ראש הביטחון המסכל), לבין הקרדינל הכה מרשים (מיכאל סברנסקי, ששפת הגוף שלו המלאה הדר וקולו הכה מיוחד ומרשים מבטיחים לו עתיד מזהיר) למעשה באים להזכיר עד כמה האמנות הייתה מאז ומתמיד תלויה במצאנטים. אז - בידי הכנסיה ובהמשך בידי האצילים עתירי ההון, וכיום בידי עשירים אוהבי אמנות בעולם כולו או ז'דאנובים למיניהם.
את דמותה של הציירת אנה גלקתיה, המסמלת את האמן שמתעקש על האמת שלו, אך לבסוף מתקרנף כמו כולם ביחסו למישטר, מגלמת אופן מוחצן, מרשים ומושלם דנה ברברשטיין. שחקנית מקצועית לחלוטין. כך גם בולטת אדווה בר-אל בדמותה של ריוורה, מבקרת האמנות, ובכך מאפשרת למחזאי להעביר ביקורת גם על מבקרי האמנות.
על בימת אולם גילמן הענקית עיצבה בכשרון רב דמיון נוגה חסיד את התפאורה המדהימה והכה מקורית. המוזיקה היפה של עידו מנור משתלבת בעלילה כמו חלק מהתפאורה והמשחק גם יחד. וכל אלה - עם התנועה הכה יצירתית שעוצבה בידי עמית לוי, כל שאר הדמויות מקבלות את הצבע והאור הנכון. בחירתו של הבימאי לעטות על גוף כל השליטים ואף המבקרת מעטה פלסטיק שקוף, מוכיח על כוונתם שלא להתלכלך בצבעי הדם ולהישאר כביכול זכים וטהורים. צביעות במיטבה.
הצגה שמטרתה להדגיש את המאבק הנצחי בין השולטים לאמנים, את המסר האנטי-מלחמתי, שרבים מסכימים עמו, את המאבק המיגדרי (שטיראן יצר בעזרת הסבת דמות מאהב הציירת למאהבת, תוך הבעייתיות שבאהבת הנשים), את מצב הבגידה בעבור רווח כלכלי (מה שמתרחש במחוזותינו מדי יום) וכוחה של האמנות להתקיים חרף כל המתחזים והבינונים. כי בסוף טוב - הכל טוב. וציורה של אנה גלקתיה מוצג לבסוף כהנצחת הקרב ההיסטורי. ועל בימת התיאטרון באוניברסיטה היא אכן כובשת לב.
למרות העומק הרב שטמון בכל רעיון והתרחשות בהצגה, שאינו מכביד, הרי העושר שלה בפרטים, התנועה והמשחק מעלים הצגה מבריקה, סוחפת, שקשה להפסיק לחשוב עליה שעות וימים אחרי הצפיה בה. חוויה תיאטרלית נדירה באיכותה וברמתה. ולוואי שתיאטרון רפרטוארי יאמץ אותה כמות שהיא, לטובת הקהל הישראלי שממש אוהב תיאטרון, ולא כבידור עממי.

תאריך:  25/06/2018   |   עודכן:  25/06/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הוצאה להורג בהנצחה אמנותית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עדי ביבר עיצבה את התלבושות הכה
alice  |  28/06/18 15:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זכי הלר
עם תחילתו של הקיץ ויציאת הילדים ובני-הנוער לחופש הגדול, מפרסם מד"א את המדריך המלא להורים על-מנת לנקוט את מירב האמצעים למניעת פציעות ופגיעות    כך תשמרו על הילדים בחופשה
אלי אלון
ברחוב שד' הארבעה בבית שאן שוכנת חווה חקלאית היסטורית, לא ידועה לרבים    אף רבים מתושבי העיר והסביבה לא מכירים המקום ובטח לא את עברו ההיסטורי, ובכן נא להכיר: חווה חקלאית, "חוות שמש" - חווה שהוקמה בשנת 1925 על-ידי הבריטים וכיום משמשת חווה לימודית
עזרא מורד
אודות ספרה של דייזי יצחקי "להג יהודי עירק"    מגלות בבל עד אמצע המאה העשרים    הספר מכיל 235 ניבים מיוחדים, בלהג הערבית היהודית העירקית
צילה שיר-אל
אלה מכם שנולדו במחצית של המזל אמורים ליהנות מימיו האחרונים של של הכוכב יופיטר בנסיגה וההתיישרות שלו בחודש הקרוב עשויה לגרום לכם לצאת מהתחושה שיש לכם מזל ביש כך שהמצב עשוי להשתפר עד מאוד
עליס בליטנטל
אהבת אם לבנה ובן לאמו היא הגדולה מכולם    יותר מאהבת רומיאו ויוליה    המחזאים גור קורן וגלעד קמחי שאף ביים, יצרו מחזה מטלטל ומרגש ברמות, "רומיאו ואמא", שנובע מבטנם של שניהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il