X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דישי. כובשת את הלב [צילום: יח"צ]
דונה גרציה מלכת היהודים
פרק נשכח ודי עלום מההיסטוריה היהודית מקבל זרקור בהצגת תיאטרון גושן - "מלכת היהודים" גירוש ספרד וכל מה שארע בעקבותיו, כשאשה צעירה הופכת מסוחרת עתירת הון ותורמת לבני עמה, למנהיגה ולדמות מפתח חשובה בהיסטוריה בהצליחה להעביר את היהודים מחצי האי האיברי לוונציה, משם לטורקיה ומשם - לטבריה
משחק כובש [צילום: יח"צ]

חי ותוסס

המחזאי אורן יעקבי ארג את שרשרת האירועים בתמציתיות, המשולבת בשירי לדינו כה אהובים שמרנינים את לב הצופים, הודות לקאסט מעולה ומוכשר במשחקו ובקולות השירה הנפלאים, כשהם עוטים בגדים מפוארים תקופתיים, על-רקע תפאורה יצירתית במיוחד המסמלת בית כלא, ממנו חילצה דונה גרציה את קהילת יהודיה. מעטים יודעים על כל מהלך דרכה של הלוחמת האמיצה הנשית, הפמיניסטית במאה השש עשרה, שהקדימה את אחיותיה במאה ה-21-20 בלמעלה מחמש מאות שנה.
הנרטיב של העלילה כה זורם, השחקנים כה כובשים במשחקם את הצופים, כך שההיסטוריה נראית ונשמעת חיה ותוססת, נוגעת ללב עם כל המהמורות שעוברת גיבורת המחזה. אלמה דישי כחנה-דונה גרציה מנדס, כובשת את הלב כנערה המרדנית המתעקשת ללמוד מתמטיקה וגמרא - מקצועות שנשים לא הותרו לעסוק בהם. היא מתלווה מילדות לאביה הסוחר המוצלח בתבלינים ובדים מהמזרח הרחוק, ולומדת ממנו הודות לכשרונה את סודות המקצוע. עם מות אביה היא יורשת את מקומו, עם כל הקסם הטובל באדנות וההדר שאלמה דישי מקרינה, ובזכות רכושה העצום הופכת לדמות מפתח חשובה בהיסטוריה היהודית והכללית גם יחד. לא בכדי כינוה כולם (כולל הסולטן סולימן המפואר) "מלכת היהודים".
אהבתה לבעלה הצעיר והמקסים (גיא הירש הכה משכנע בדמות הודות לחביבות השופעת ממנו כלפיה וזורמת עד לשורה האחרונה באולם) - אהבתה זו מתקפדת בשל מותו בגיל צעיר. במהלך הדרמה זוכים הצופים לטעימות קטנות בנושא יחס האינקויזיציה בספרד, פורטוגל ואיטליה ליהודים, וכיצד נהגה ביהודים שהתנצרו אך שמרו על יהדותם בסתר, האנוסים. רוב אלה שנתפסו הודות להלשנות, הועלו על המדורות באש, האוטו-דה-פה. מי שהסגירה את דונה גרציה הייתה אחותה, שקינאה בהצלחתה (תמרה גלעוז, שקולה הנפלא תורם רבות לחוויה מהצד השירי בהצגה). היא קיוותה שההלשנה על יהדות אחותה תפטור אותה עצמה מהעונש, אך לשווא הייתה תקוותה. שתיהן הושלכו לכלא, משם ניצלו רק הודות למעמדה וכספה של דונה גרציה.
הבימאי אורי אומנותי הצליח להעטיר רגש במחזה היישר ללב הצופים, מתוך הסיפור ההיסטורי, ולגרום להם להזדהות עם הגיבורה ושאר הדמויות, שכולן הן חלק מעצמנו ומעברנו. אורנה כץ בתפקיד אמה של דונה גרציה, נוגעת ללב וחולקת בקולה הנפלא את הסולו בשירים עם שתי בנותיה. ליאור זוהר (בעצמו יליד טבריה, שגדל על אגדות דונה גרציה) - כאביה של דונה גרציה, מרשים במשחקו המלבב, והדר דימנד כבתה הנועזת בת ה-11, מוכנה לעשות הכל למען אמה ורעיונותיה יוצאי הדופן. רעיונות שהביאו אותה להימלט עם כל הקהילה שלה לטורקיה, ולהצליח בכך הודות לחשיבותה עבור הסולטן סולימן המפואר בהיותה האישה העשירה בעולם אז, ובהמשך עברה לחיות בטבריה בארץ ישראל. שם הקימה והפריחה את הישוב היהודי תוך השקעה בהקמת מפעלים שם שלדאבון לב בהמשך לא צלחו. מכאן מדוע קיים בטבריה מוזאון על שמה.
מול דונה גרציה בכילאה ניצב האינקויזיטור אותו מגלם בכשרון רב שרון אלכסנדר, כחוקר המדובב אותה (ברוע מהול באנושיות נוקשה) ומנסה להוציא ממנה הודאה ביהדותה. הבימוי לא מעניק לצופים את מראה הזוועות לאמיתן, ונוגע בנקודה זו באופן מעודן, אך דיו כדי להעניק לנוער ושאר הצופים את התחושה שהשואה לא החלה באירופה במאה ה-20. הסצינות בכלא מלוות בנזירים (ביניהם מיה שמר) עם תלבושות מדויקות לדמותם, שרק לעיתים רחוקות נראות על הבמות בתיאטרונים הרפרטואריים; זאת- הודות ליצירת עיצוב מופלאה של לימור הרשקו דרור. וכן בתנועה שעיצבה הכוריאוגרפית גלי לוין אשכנזי, ועם מוזיקה שעוצבה להפליא בידי רוני ווייס המנוסה. בתפאורת העץ דמויית הכלא הכה מקורית של בתיה ומיכאל סגל פיק משולבים צלבים הבולטים כלפי חוץ אך בתוכם נבלעים מגיני הדוד, כביטוי למצב הנפשי של היהודים אז כאנוסים.
שאפו למנהלי תיאטרון גשן - אביגיל ויואב שמר, כשבדרך מקרה עם קריאת הספר על דונה גרציה, גמלה בליבם ההחלטה להעלות את הסיפור על הבמה, על-מנת שתלמידים והקהל הרחב יתוודעו לפרק זה בעברנו, שלרבים הוא עלום לחלוטין.
הצגת מלכת היהודים היא מלאכת מחשבת מושקעת בכל השטחים, ולשחקנים וליוצרים מגיע ברכות על היצירה המרתקת המוגשת בצורה המעולה ביותר. מה שמוכיח שאין להתייחס למחזה בזלזול, ולחסוך באמצעים, אף אם הוא מיועד לצעירים כמו גם למבוגרים. הצגה זו מלבבת את העין, הלב והאוזן בכל המובנים.
מומלץ בחום לכל הצעירים והמבוגרים כניגוד ריאליסטי לסיינס פיקשן האופף אותם באופן כה מהודק.

תאריך:  09/07/2018   |   עודכן:  09/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
התחושה תהייה שהכול פועל לטובתכם, היחסים חמים, טובים ותקינים ואתם מצליחים להסדיר נושאים שכבר מזמן רציתם לטפל בהם
אלי אלון
בחווה לפחות 15 מבנים נטושים והרוסים וכיום שוררת במקום עזובה והזנחה רבה, ערימות אזבסט וגרוטאות פזורות בכל מקום. מצב זה קיים כבר תקופה ארוכה
עו"ד צבי שוב, עו"ד קורל דרליצ'מן
תיקון חוק התכנון והבנייה הוא הזדמנות טובה להפסיק את העוול האבסורדי שיוצרים כיום דיני ההפקעות בנוגע ליכולתו של הבעלים לממש את זכותו לקבל פיצוי
איילת נדיב
הקיץ הישראלי מביא עימו גם שני דברים שחיידקים מאוד אוהבים: חום ולחות    ועם החיידקים - כך עולה הסיכון ללקות בהרעלת מזון    הכתבה מציגה שורת טיפים לשמירה על המזון והבריאות
איתן קלינסקי
מצער, שהחברה הישראלית מתעלמת מהעובדה, שהכיבוש משחית והופך חייל, בוגר מערכת החינוך הישראלי, לבוגר המגבש כוחנות יהירה וגסת רוח (רשימה ראשונה)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il