X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ועדת הכלכלה. לשפר את התחבורה בימי חול
ועדת הכלכלה לא שוכנעה בנחיצות תחבורה ציבורית בשבת
ממליצה על תכנון נת"צים ואכיפה בהם, מיפוי תשתיות תפעול נדרשות, שיתוף השלטון המקומי, תשתיות תפעול בהליכי תכנון ובנייה, הכשרת נהגים ושיפור תנאיהם ואמינות המידע לציבור

ועדת הכלכלה סיימה את חמשת הדיונים בשימוע הציבורי בנושא תחלואי התחבורה הציבורית "ישראל עומדת", שהוביל היו"ר כבל, יחד עם חברי הכנסת דב חנין ותמר זנדברג, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית ויו"ר משותף לשדולה לתחבור בת-קיימא. אולם למרות שחלק מן הדוברים בדיונים הצביעו על העדר תחבורה ציבורית בשבת כבעיה, לא השתכנעה הוועדה בכך שמדובר בנושא חשוב וחיוני, ובחרה שלא לכלול אותו בדוח הארוך שחיברה (31 עמ').
הוועדה מתריעה שהגודש בכבישים, הגורם לנזקים, מהווה מצב חרום למשק ולמדינה, המחייב תגובה מהירה ונרחבת הכוללת מחויבות לאורך זמן לתיקון המצב. הממשלה נדרשת להוביל פעולה מיידית ורחבת היקף כדי למנוע את הנזק הצפוי. הוועדה מיפתה את הבעיות, ואלה הנושאים אותם הגדירה כראויים לשיפור ולמעקב מצידה:
נתיבי תחבורה ציבורית
  • נת"צים - לדעת הוועדה, האמצעי העיקרי לטיפול במקומות שבהם פקקי תנועה חוזרים ונשנים הוא הקמת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) והצעת שירות תחבורה ציבורית שיוכל לעקוף את הפקק בלי להאט. הוועדה קוראת לרשויות המקומיות ולציבור לפנות למשרד התחבורה בבקשות להקמה והסדרה של נת"צים. משרד התחבורה ידווח לוועדה בכתב על פניות אלה ועל הטיפול בהן.
  • תכנון נת"צים - משרד התחבורה יעביר לוועדת הכלכלה את תוכנית העבודה ולוחות הזמנים של המשרד בכל הנוגע לסלילת נת"צים עירוניים ובין-עירוניים. המשרד ימסור לוועדה דיווחים תקופתיים בדבר התקדמות הפריסה.
  • מהיר לעיר - משרד התחבורה יעביר לוועדת הכלכלה את תוכנית העבודה ולוחות הזמנים של פרויקט מהיר לעיר (נת"צים עירוניים). המשרד ימסור לוועדה דיווחים תקופתיים בדבר התקדמות הפרויקט, ואם יהיו חסמים משמעותיים בהתקדמותו הוועדה תשקול לקיים דיון בנושא. הוועדה קוראת לרשויות המקומיות שבשטחן מתוכננים קווי מהיר לעיר לפעול להשלמת פריסתם בהקדם האפשרי, לרווחת תושביהן.
  • אכיפה - משרד התחבורה, בשיתוף משרד הפנים והמשרד לביטחון פנים, יעביר לוועדה בכתב תוכנית להגברת האכיפה בנת"צים עירוניים ובין-עירוניים ולסימון ברור יותר של נת"צים קיימים.
נהגים
  • הכשרת נהגים - הוועדה שמעה את עדויותיהם של נהגים רבים, ורואה חשיבות רבה במציאת פתרון לבעיות בגיוס ובשימור של נהגים.
  • מבני התרעננות - משרד התחבורה יעביר בכתב לוועדה הצעות לשינויים בתקנות שיקלו את הקמתם של מבני התרעננות (קבועים ויבילים). הוועדה תפעל לקדם שינויים אלה.
  • שיפור תדמית המקצוע - משרד התחבורה ומשרד האוצר יפעלו להגדרת מקצוע הנהג על-ידי משרד העבודה והרווחה, לסבסוד קורסי ההכשרה לנהגים ולתמרוץ כספי של מפעילי התחבורה הציבורית שיעסקו בהכשרת נהגים, בדגש על מסלול לימודים קצר. משרד התחבורה יפעל לשיפור תדמית מקצוע הנהג בקרב הקהל הרחב ובקרב מחפשי עבודה, באמצעות פרסומים בתקשורת.
  • מכירת כרטיסים - משרד התחבורה ימשיך לקדם תשלום על נסיעות שלא בעזרת הנהג, באמצעות טעינה מקוונת, מכונות כרטיסים באוטובוסים ומחוצה להם ועוד, כדי לאפשר לנהג להתמקד בנהיגה. המשרד התחבורה יפעל בהדרגה ומתוך התחשבות באזרחים הוותיקים. בסיוע תקציבי ממשרד האוצר יפעל משרד התחבורה לנקיטת אמצעי נוסף להקל על הנהגים, והוא התקנת מכונות לתיקוף כרטיסים סמוך לדלתות האחוריות, כך שנוסעים יוכלו לעלות אל האוטובוס מדלתות אלו בכל האוטובוסים העירוניים. ועדת הכלכלה תקדם תיקון לפקודת התעבורה להרחבת סמכויות הפקחים, לשם אכיפת חובת התיקוף של כרטיסי הנסיעה על-ידי הנוסעים הנכנסים בדלתות האחוריות.
מידע לציבור ובקרה
  • אמינות המידע - עמדת הוועדה היא שלשירות לנוסע, לאמינות לוח הזמנים ולאפשרות לדעת מתי יגיע האוטובוס לכל תחנה יש חשיבות מרכזית בניסיון להגדיל את השימוש בתחבורה ציבורית ולחזק את מעמדה כחלופה לשימוש ברכב פרטי.
  • מסירת מידע לציבור - משרד התחבורה ישכלל את מערך פרסום המידע לציבור, למשל בדבר שינויים במסלולי הקווים, תוספת קווים, מבצעים ורפורמות, בין היתר באמצעים טכנולוגיים (כגון יישומים בטלפונים ניידים, מסכים דיגיטליים בתחנות ועוד).
  • טכנולוגיה - משרד התחבורה ידווח לוועדת הכלכלה בכתב על התקדמות המעבר למערכות טכנולוגיות שישפרו את דיוק המידע על זמני ההגעה של קווי התחבורה הציבורית, בין היתר באמצעות מערכות איכון (נווטנים), על אופן הצגת המידע לנוסעים ועל אופן הפרסום לציבור על החידושים והשיפורים בתחום התחבורה הציבורית (כולל מיזם מהיר לעיר), המעודדים את הציבור להשתמש בתחבורה הציבורית, כמו גם על שינויים בהיקף הנסיעות.
  • בקרת שירות - משרד התחבורה ידווח לוועדת הכלכלה בכתב על התקדמות המעבר לבקרה אלקטרונית מלאה (שאינה מדגמית) על פעילות האוטובוסים ברחבי הארץ, בין היתר באמצעות מערכת איכון, ועל הטמעת המערכת בקרב מפעילי התחבורה הציבורית.
תכנון
  • תכנון מוטה תחבורה - עמדת הוועדה היא שקידום הבנייה על סמך תוכניות מיושנות, המנותקות מהמתרחש בשטח ומשיקולי תחבורה ציבורית, רק מחמיר את המצב התחבורתי הקיים. על משרד האוצר, מינהל התכנון ומוסדות התכנון לוודא שתוכניות מתאר ארציות ומחוזיות ותוכניות בניין עיר כוללניות יעודכנו כך שיקדמו את השימוש בתחבורה הציבורית, ובמקביל לכך ייעצר פיתוח המתבסס על תוכניות שאינן מעודכנות.
  • משרד התחבורה ומינהל התכנון יעבירו לוועדה שינויים מוצעים בתהליך התכנון שיחייבו הכללה של נספח תנועה ובה"ת (בחינת השלכות תחבורתיות) בהכנת תוכניות סטטוטוריות, מתוך התחשבות בהשלכות האפשריות של שינוי כזה על הזמן הנדרש לאישור תוכניות; הוועדה תפעל לקדם שינויים אלה.
    משרד התחבורה ומינהל התכנון יגבשו יחד תוכנית הכשרות והשתלמויות שמטרתה הטמעת תכנון מוטה תחבורה ציבורית בקרב מהנדסים ומתכנני ערים, מתוך שימת דגש על תכנון מוטה תחבורה ציבורית בתהליכי התחדשות עירונית ופיתוח מרכזי ערים, וידווחו עליה בכתב לוועדת הכלכלה.
  • ירושלים - משרד התחבורה יעביר לוועדת הכלכלה דיווח בכתב על פיתוח התחבורה הציבורית בירושלים, שבו יוצגו, בין היתר, מדדי השירות של האוטובוסים, יעילות השירות, פריסת נת"צים והתקדמות הפעלת מוניות השירות בעיר.
  • תכנון - משרד התחבורה יגבש, בשיתוף מינהל התכנון, הצעה לשינויים בנוהלי מוסדות התכנון שבמרכזם קביעת החובה להקצות שטחים לצרכים תפעוליים במסגרת הליכי התכנון, ויעביר אותה בכתב לוועדת הכלכלה. הוועדה תפעל לקדם שינויים אלה.
  • רשויות מקומיות - משרד התחבורה יעביר בכתב לוועדת הכלכלה רשימה של תשתיות תפעול הנדרשות לפיתוח התחבורה הציבורית ברשויות המקומיות. יחד עם הרשויות ואגף תקציבים יסוכם מתווה להקמת תשתיות אלה ולתקצובן, ובמסגרתו תישקל בין היתר האפשרות להסב חניונים המיועדים לרכב פרטי לחניונים המשמשים תשתיות תפעול. הוועדה רואה ברשויות המקומיות שותפות חיוניות לפיתוח התחבורה הציבורית, לרווחת תושביהן. הוועדה קוראת לרשויות המקומיות להתגייס למהלך פיתוח התחבורה הציבורית, ובכלל זה לסייע בסלילה מהירה של נת"צים ולהקצות שטחים נדרשים למסופים וחניונים תפעוליים ולעמדות התרעננות לנהגים. משרד התחבורה יעביר לוועדת הכלכלה ולוועדת הפנים והגנת הסביבה דיווח על הפעולות המשותפות עם הרשויות המקומיות למציאת פתרונות למחסור בשטחים תפעוליים.
  • קווי הזנק - משרד התחבורה יעביר לוועדת הכלכלה את תוכנית העבודה ולוחות הזמנים של המשרד בכל הנוגע לפיתוח קווי הזנק לאזורי התעסוקה. המשרד ימסור בכתב לוועדה דיווחים תקופתיים בדבר התקדמות הפיתוח.
מדיניות
  • משאבים - הוועדה מברכת על הגידול במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית, אך סבורה שאין להסתפק בצעדים שננקטו עד כה. על הממשלה, משרד התחבורה ומשרד האוצר לדאוג להגדלת המשאבים הניתנים לקידום התחבורה הציבורית בכלל ותחבורת האוטובוסים בפרט.
  • רשויות מטרופוליניות - הוועדה קוראת למשרד התחבורה לקדם את הקמתן של רשויות התחבורה המטרופוליניות בכל ארבע המטרופולינים. הוועדה תפעל לקידום הצעות חוק ותיקוני חקיקה מטעם הממשלה וחברי הכנסת להפעלתן של הרשויות המטרופוליניות.
  • ערבים - משרד התחבורה יפעל להשלמת המינוי של ממונה תחבורה ציבורית ליישובים הערביים ברשות הארצית לתחבורה ציבורית.
  • מוניות - משרד התחבורה ידווח לוועדה על התקדמות ההליכים התחרותיים להפעלת מוניות שירות, כדי שישמשו, הלכה למעשה, כלי תחבורה משלים ומתחרה בשירות התחבורה הציבורית.
ביום לציון התחבורה הציבורית, שהתקיים בכנסת בשבוע שעבר, אמר ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס): "אני מקווה שהתחבורה הציבורית כן תגדל, אבל לא בשבת. תחבורה ציבורית בשבת תפלג אותנו לשני עמים. חשוב שנשמור את העם שלנו מאוחד לפחות ביום הקדוש הזה, יום השבת – לא נהפוך, חלק מהאנשים, להיות נהגים, להיות אנשים שגם ביום המנוחה לא יראו את הילדים שלהם, לא יראו את המשפחה שלהם. יום השבת הוא יום שמאחד את המשפחה. אם נתיר תחבורה ציבורית בשבת, אותם ילדים שיש להם יום חופשי אחד, גם לא יראו את ההורים שלהם, וחבל".
מנגד, הציעה ח"כ יעל גרמן (יש עתיד): "מי שיקבע אם להפעיל את התחבורה הציבורית בשבת או לא תהיינה הרשויות המקומיות. תהיה רשות מקומית אחת שתחליט שזה אולי פוגע באמת באוכלוסייה שלה, שם היא לא תפעיל, אבל אם יש רשות אחרת, שהרוב אכן רוצה, אז במועצת הרשות, שהיא מועצה דמוקרטית, תוכרע ההחלטה, ולפי זה באמת תהיה התחבורה הציבורית. מה שכן, אני חייבת לציין – מיקי (לוי) ציין את הנושא של המיניבוסים, אני היום אסתפק אפילו בכך שהשר כץ ייתן רשות לכל הרשויות להפעיל מוניות שירות. בעיניי, גם זו תחבורה ציבורית, אבל שייתן".

תאריך:  10/07/2018   |   עודכן:  10/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועדת הכלכלה לא שוכנעה בנחיצות תחבורה ציבורית בשבת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נושא חשוב מאוד שלא נדון בוועדה
ד"ר משה פרץ  |  11/07/18 10:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
יצחק דנון
הנהגים מתכננים לשבות בשבוע הבא במחאה על האלימות בתחבורה הציבורית - אך ההנהלה טוענת שהיא אינה הכתובת ושהשביתה תגרום לה נזק כבד
עידן יוסף
שרי התחבורה והאוצר חתמו על צו המייקר את הנסיעה    מחיר התחלתי למונה - 12 שקל, 5 שקל להזמנה ו-4.30 למזוודה
עידן יוסף
נתיב אקספרס יוצאת היום מהאשכול אחרי תשע שנים וחצי    פעילות חברת מטרופולין תכלול חידוש קווים והוספת קווים חדשים    עמדת שירות חדשה תיפתח ברמת השרון
עידן יוסף
יופסק שירות הרכבות בין תחנות לוד-ת"א ובין תחנות מודיעין-ת"א ההגנה    תחנות נתב"ג, חיפה בת גלים ואחרות ייסגרו    ינותק הקשר הרכבתי הישיר בין הצפון למרכז אך יינתן מענה הסעיות לתושבי הצפון
עידן יוסף
בחציון הראשון של 2017 קיבלה חברת נסיעות ותיירות את הציון הגבוה ביותר    בעיה רוחבית בהצגת מספרי קווים, בשילוט בתחנות ובאיחורי קווים    תורחב הבקרה האלקטרונית בתחנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il