X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כמותה לא נראתה עד היום [צילום: יח"צ]
המלחמה היא הדרך למטה
הצגה ההולמת בפני הצופים כמו הלמן, המטיחה את האמת האכזרית במלוא מערומיה על תוצאות המלחמות באשר הן - היא "הדרך למטה" שמעלה סטודיו יורם לוינשטיין עד ה-12 לח.ז.

הצגה כה מסעירה, נוקבת, שכתבה (התסריטאית לחמישה סרטים והבימאית) טליה וורוז'ביט והמתרחשת בימים אלה באוקראינה, ממחישה בצורה שהמילים דלות מלתאר, תוך משחק כה ריאליסטי ומוחץ, שהצופה נשאר המום. מעולם לא נראו סצינות כאלו על קרשי הבמה. היו כבר הרבה מחזות שתארו את מוראות המלחמה מצדדים שונים. אך לא כך. הפעם, הבימוי הכה מקצועי ומלא התייחסות לכל פרט, של דוראל זילברמן המחונן; כשלימינו מעצב התנועה הכה מופלא עמית זמיר (לא במחול כהרגלו, אלא בעיצוב כל ניע וזיע הנחרטים בלב), וכשבידיהם הכשרון להפעיל את קאסט השחקנים המסיימים או-טו-טו את לימודיהם - כל אלה, בתוך תפאורה בלתי רגילה וכה יצירתית ביישומה של אלונה וינשטיין; עם התלבושות הכה מתאימות לכל פרט ואישיות התפקיד שעיצבה אביב כרמי; וכשהמוזיקה הנפלאה המבוססת על שירים אוקראינים הולמת בך, בקצב התואם להתרחשויות ומגבירה את המתח או מורידה אותו באופן הופעתה - כל אלה מביאים לתחושה שזוהי הצגה של פעם בדור. כי כמותה לא נראתה עד היום. וכמו שאמר לי פעם מי שאמר, שללא יסורי האמן אין יצירה.
ובאוקראינה אכן מתרחשת מזה כמה שנים מלחמה אכזרית ביותר בין הרוסים לאוקראינים. במיוחד בחצי האי קרים, שבכלל היה שייך לאימפריה העות'מנית מאות בשנים, אך דרוש לרוסיה עקב מיקומו האסטרטגי, המעניק לה שליטה על הים השחור.
חמישת הסיפורים המבוססים על עובדות אמיתיות, נארגים ליצירה שוטפת וקשורה אחד במשנהו ללא אפשרות לנשום ביניהם, הודות למוזיקה הכה משמעותית שארג דידי ארז. בבכורה הישראלית למחזה של וורוז'ביט, אותו תרגמה נפלא עינת ברנובסקי, שהיא גם הדרמטורגית של הסטודיו, מתגלים הצדדים של אפקט המלחמה על נפשות החיילים, ההופכים לחיות אדם, מתעללים בנשים ובמיוחד בנערות בית ספר, ושהמלחמה הפכה אותם לחיות אדם. עד כמה מצליחה המלחמה להוריד את האלמנט האנושי לתהום תחתית, ולשנות את מושגיו האנושיים לחייתים; עד כמה הנערות הרעבות ללחם מוכנות להשפיל עצמן ולהפוך לשפחות מין של החיילים - את המראות הללו לא תוכלו לשכוח. כי כאלה גם אם קוראים עליהם בספרים, או מזכירים באופן מילולי - אין די באלה כדי להמחיש את האמת לאמיתה עד תומה. לא על יד ולא בערך. כי אם תרתי משמע.
ארבעת השחקניות מצליחות לבטא כל אחת את האופי הייחודי של תפקידן, ואת דרך תיפקודן בעת צרה כזו. יצר ההישרדות מעוות את כל עולמן הפנימי והתרבותי עליו גדלו, והן נלחמות בכל האמצעים העומדים בידיהן על-מנת לשרוד. בתפקיד הראשון מתוך השניים שכל אחת מבצעת, הן תלמידות בית ספר מתוקות, שהנעורים נגזלים מהן עקב המלחמה. בסיפור הראשון לנה פרייפלד מרשימה באצילות את כל כלי הקסם הנשיים שלה, לעומת תפקידה כאשה מבוגרת חסרת חן בהמשך. דניאלה דלין עם זוג עיניה המהפנטות, עמן היא עושה פלאים גם ללא מילים, ממקדת אליה תשומת לב הן מצד החיילים והן מצד הקהל. נועם ארד בכשרון המשחק הווירטואוזי ולידור אדרי המרגשת כובשות את הלב כנערות בי"ס מלאות תמימות וחן שהמלחמה כה מתאכזרת אליהן ומשפילה אותן וסיפור כל אחת מהן מרטיט.
פיני גואטה בתפקידו כמפקד, מרשים בחזותו ומשחקו לא פחות מאשר בתפקידו כסרגיי בהמשך, שם הוא מחצין משחק עוד יותר אכספרסיבי ונוקב. אור משה בתפקידו כמורה בבת ספר, מרשים מאוד וממחיש את התעללות החיילים בכל מה שזז, גם אם הינו חף מפשע כל שהוא. איתמר אליהו גלוח הראש והתמיר ויונתן קוגלר, שניהם כחיילים, מעשירים בעצם פעילותם את האפקט המתמשך של סך הסצינות, אפקט ההרס הנפשי כתוצאה מהלם הקרב ולמה שהמלחמה דירדרה את כולם.
אך הסצינה המטלטלת ביותר לקראת סוף המחזה, מעניקה לדור הררי את התפקיד המרשים ביותר מכולם, מעצם היותו שחקן כה מוכשר ומרשים. יכולתו לעבור מהיותו סדיסט שהדמיון דל מלתאר, לגבר אוהב ומרגש, והקץ המפתיע והמסמרר לשרשרת היחסים בינו לנערה השורדת (נועם ארד הכובשת בכשרון משחקה) כל אלה מביאים את הדרמה לשיאה, ואת הקהל להתרגשות אמיתית וקשה. וגם אם הסצניה המסיימת היא מינורית יותר בעוצמתה, אין הקהל יוצא בתחושת רווחה.
המסקנות שהקהל יוצא עמן הן נוקבות בצורה לא רגילה. החוויה המטלטלת הזו כה נוגעת ללב כולם, בכל מקום בעולם בו מצויות מלחמות. ואיפה לא? אין בזה כדי להדביק את הסבל המתואר במחזה ותכונות החיילים - לאלה שלנו. חס ושלום. אם כי גם בינינו יש הלומי קרב, שעדיין לא נפתרו בעיותיהם, וכל הסובבים אותם סובלים יחד עמם.
הצגת "הדרך למטה היא בבחינת מבט חדש כמותו לא ידענו, במאסה רצינית ביותר, חוויה חד-פעמית המוגשת במשחק מבריק של כל הקאסט בלי יוצא מן הכלל, בבימוי רענן ונועז מעין כמותו, ושיתוף פעולה מעולה של כל היוצרים והשחקנים גם יחד. יצירת פאר שהסטודיו יכול להתגאות בה, כפי שכמה הצגות אחרות שלו בעבר שהגיעו לבמות התיאטרון הממוסד, בין אם בשלמותן כפי שהן על כל הקאסט, או כמו "רודף העפיפונים" שעומד לעלות בקרוב עם קאסט מעורב: מקורי של הסטודיו ואחרים.
כדאי לא להחמיץ - רק עד ה-12.8 כולל.

פעם בדור [צילום: יח"צ]
תאריך:  05/08/2018   |   עודכן:  05/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבקה שפק ליסק
הם "מוכרים לעולם את השקר" שהם התושבים הוותיקים של ארץ זאת ואנחנו, עם בן 4,000 שנה, הננו המצאה של התנועה הציונית שהפכה למכשיר בידי האימפריאליזם הבריטי
איתמר לוין
טראמפ מוכן להיפגש עם רוחאני    המשטרה פוגעת בצורה שיטתית בזכויות עצורים    אלי טביב שוב מותיר אדמה חרוכה    עוד משקיע טוען שנפל קורבן לנוכלים    הסגל האמריקני של מכבי תל אביב    נתונים שצריכים להדאיג את התקשורת
אלעזר לוין
שני יזמים תל אביבים צעירים פיתחו שיטה ייחודית למיזמי תמ"א 38/2: הורסים את הבניין הישן, בונים חדש, אבל משכירים את הדירות ולא מוכרים    איך יממנו? הבנק והשותף יעזרו
טובה ספרא
חוק הלאום, מסיר את העמימות ומחזק את הקשר שלנו לערכים הבסיסיים שלנו כיהודים. הכוכבים ממשיכים להצביע על אלימות ונפיצות. השווקים מפתיעים כל הזמן ותתקשו לשמור על יציבות. איתני הטבע ימשיכו להזכיר לנו את כוחם, גם במזג האוויר. חודש מאתגר בכל המישורים שבו הסבלנות חשובה
יוני בן מנחם
עבדאללה מלך ירדן נעדר מהממלכה יותר מחודש ימים ובירדן נפוצו שמועות כי הוא חולה ומקבל טיפול בחו"ל    המלך שב מחו"ל השבוע ומקורביו אמרו כי המלך בילה את חופשתו השנתית בחו"ל וכי הוא מאמין ביציבות שלטונו ובתפקוד מוסדותיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il