X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
vמבנים ההיסטוריים מול הכניסה לכפר חב"ד אינם מוכרזים לפי מיטב ידיעתי כמבנים לשימור וסביר להניח כי יהרסו במוקדם או במאוחר מאוד תמוה שעומדים מספר מבנים ישנים בני 90 שנה ויותר במרכז הארץ בסמיכות אחד לשני, נטושים ושוממים ואין כמעט איזכור של מחקר היסטורי אודותיהם
▪  ▪  ▪
מבנה הסטורי מול הכניסה לכפר חב"ד [צילום: אלי אלון]

מול הכניסה הדרומית הראשית לכפר חב"ד, כ-500 מטרים צפונית מזרחית לצומת כפר חב"ד, פזורים בלב שדות חקלאיים, כארבעה מבנים נטושים ושוממים . מהו סיפורם?
החולפים בכביש ירושלים הישן מול הכניסה הדרומית הראשית לישוב כפר חב"ד, אם יביטו לצד הצפוני של הכביש, ודאי יבחינו במספר מבנים ישנים הפזורים בשדות החקלאיים הסמוכים לכביש. המרחק בין מבנה למבנה הוא בסביבות 900 מטרים ואולי קצת יותר. סמוך כמעט צמוד לכביש מצויים שני מבנים נטושים וקצת יותר צפונה מהם ניצבים שני מבנים ישנים נוספים, אף הם נטושים ושוממים. ייתכן שיש מבנים נוספים בשדות צפונה יותר. סיירתי בין כמה מהמבנים, סיקרן אותי לדעת מהו עברם ההיסטורי, מתי הוקמו ולמה שימשו. מעניין האם המבנים הנטושים מול הכניסה לכפר חב"ד נחקרו אי-פעם על-ידי היסטוריונים. צילמתי כמה מהמבנים והעליתי לפיסבוק בצרוף בקשה מהגולשים הידענים, למידע על-אודותיהם אם ידוע, אולם התשובות שקיבלתי לא היו מספקות ולא נתנו תשובות חדות מלוות באסמכתאות לשאלות הנוגעות לעברם ההיסטורי של מבנים אלה, כמו למשל מתי הוקמו ועל-ידי מי, ולמה שימשו במשך השנים.
כנראה מדובר בבתי פרדס
מה שכן ברור, שמדובר במבנים שנבנו לפני קום המדינה, כנראה בתקופת השלטון הבריטי אי-שם בשנות ה-20, ה-30 אולי תחילת שנות ה-40. באחד המבנים ראיתי סימנים לקיר כורכר דבר שמצביע אולי כי היה במקום מבנה מהתקופה העותומאנית. הערכה הרווחת והסבירה כי מדובר במבנים שהיו חלק משטח הכפר הערבי אל-ספירייה ששכן במקום (היכן שכיום כפר חב"ד) ושימשו בתי פרדס-בתי אריזה לפרדסים ולבוסתנים מסביב. המבנים שימשו מקום שהות ולינה של עובדי ושומרי הפרדס, וכן לאחסנת ציוד וסחורה. הערכה זו מתבססת על העובדה כי בכל האזור מסביב לכפר בית דג'ן (כיום בית דגן), ממשמר השבעה ממערב בואכה כפר חב"ד במזרח, השתרעו פרדסים שהיוו את ענף הגידול החקלאי העיקרי באזור. הפרדסים היו שייכים לרוב לעשירי יפו, לוד ועוד. ועיבדו אותם תושבי הכפרים באזור. בתקופה שלפני קום המדינה שכנו כידוע באזור כפרים ערביים כמו בית דג'ן (כיום בית דגן), אֶל-חֵ'ירִיָּה (צומת מסובים), א-ספירייה (כפר חב"ד), כפר עאנה וסאקיה (אור יהודה).
אביגדור הירשפלד תלמיד מקווה ישראל כותב לי: "כתלמיד במקווה ישראל בשנת 1947, אני זוכר שכל האזור היה נטוע בפרדסים ומבנים דומים היו משמשים בתי אריזה של הדרים".
מדריך הטיולים איציק סלוני כותב לי, כי המבנים מול כפר חב"ד היו "בתי חווה חקלאים של פרדסי ובוסתני עשירי יפו לוד וגזר (מוסלמים ונוצרים) הבריטים סילקו אותם למעשה והשתלטו עליהם כחלק ממחנה סרפנד. אותם סוחרי יפו העשירים מכרו את האדמות ליהודים וברחו לבית לחם".
המבנים לאחר קום המדינה
לאחר קום המדינה בשנות ה50 ה-60 ואף ה-70, הועבר הטיפול והעיבוד של פרדסי כפר חב"ד לידי חברה לעיבוד פרדסים ומטעים ישראלית. המבנים הנטושים כיום שכנו בין הפרדסים או לידם וכנראה שימשו את עובדי הפרדס. עם השנים נעקרו רבים מפרדסי כפר חב"ד והאזור בשל אי-כדאיות כלכלית והעדפת נדל"ן והמבנים בתוך הפרדס, לפחות חלקם, נותרו עד היום. יצוין כי מבני פרדס מסוג אלה שמול כפר חב"ד ניתן לראות בשפלת החוף באשקלון ועוד למעשה בכל האזור שמרמלה ועד אשקלון פזורים בנייני חווה של "אפנדי" שננטשו בעת מלחמת השחרור. ולכן הם לא מתועדים, אלא אם היו אירועים בסביבתם.
המבנים ההיסטוריים מול הכניסה לכפר חב"ד אינם מוכרזים לפי מיטב ידיעתי כמבנים לשימור וסביר להניח כי יהרסו במוקדם או במאוחר. מאוד תמוה שעומדים מספר מבנים ישנים בני 90 שנה ויותר במרכז הארץ בסמיכות אחד לשני, נטושים ושוממים ואין כמעט איזכור של מחקר היסטורי אודותיהם. אני מניח שמישהו חקר אי-פעם מבנים אלה ובאי אלה ארכיונים אולי מצוי חומר מורחב ומקיף יותר על מבנים אלה. אם מישהו מבין הקוראים, ובמיוחד מופנים הדברים להיסטוריונים וחוקרי ארץ ישראל, יודע פרטים נוספים על-אודות המבנים ההיסטוריים שליד הכניסה הדרומית לכפר חב"ד, מוזמנים לשתף וליידע במדור תגובות שליד כתבה זו.

מבנה הסטורי מול הכניסה הדרומית לכפר חב"ד [צילום: אלי אלון]
מבנה הסטורי בשדות כבר חב"ד [צילום: אלי אלון]
תאריך:  12/08/2018   |   עודכן:  12/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המבנים ה"היסטוריים" ליד כפר חב"ד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בתי פרדס
שי פרקש  |  25/08/18 10:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
המחזאי אסי צובל כתב ומשחק את הסיפור דרך היסורים שעבר בתוך ולאחר מלחמת צוק איתן. דרך יסורים שמי שלא עבר אותה לא מתאר לעצמו    "חוזר הביתה" היא דרמה היצוקה מתוך לבו של כוכב הטלוויזיה לילדים, שרגיל להצחיק, וכאן - כובש את הלב כשהוא שופך אור בפני הקהל על הטראומה שעבר כמוכה הלם קרב
רעות טל
בסימן שבוע עידוד ההנקה הבינלאומי, להלן טיפים תזונתיים ליולדת: תפריטים, תזונה בין הארוחות, אופן האכילה והמלצות לפעילות גופנית נכונה, שתייה ותוספי תזונה מתאימים
יוני אבני
יש לבדוק שמערכות החשמל והגז תקינות ובטיחותיות    רכשו אך ורק מוצרי חשמל שעומדים בתקן הישראלי    אל תשאירו אש גלויה או מכשירי חימום ללא השגחה
גלית פרי
אז מה אם הקיץ אוטוטו מסתיים? זו לא סיבה לוותר על חלום הבטן השטוחה    מהם המרכיבים העיקריים המשפיעים על מראה הבטן החטובה ומה אתם יכולים לעשות כדי לשנות את המראה שלה? יש לנו תשובות
שני ששון
שנת הלימודים הולכת וקרבה ואיתה גם הצורך להשיב את הילדים לשגרה ולמסגרת    מה תפקיד התזונה בהגברת הריכוז והקשב ואילו פעולות פשוטות אפשר לעשות כדי לסייע לילדים להתחיל את השנה החדשה ברגל ימין?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il