X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תמר ספרא מנהלת השירות הגניקו-אונקולוגי בית-חולים איכילוב
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בשנים האחרונות נוספות תרופות שמיועדות לטיפול מכוון מטרה במחלת סרטן שמופיעה על-רקע גנטי לאחרונה נמצא שאחת מהתרופות האלו, מצליחה לעכב את התקדמות המחלה גם אצל אלו שאינן נשאיות
▪  ▪  ▪
ברוב המקרים המחלה תחזור [צילום אילוסטרציה: ג'סיקה קורקוניס/AP]

היכולות של הרפואה לטפל במחלת הסרטן במאה ה-21 התרחבו משמעותית בזכות בדיקות סקר חדשות, בזכות חקר הגנום שמספק מידע על התנהגות הגידולים הסרטניים ובזכות פיתוח תרופות פורצות דרך.
למרות זאת, במקרים רבים המחלה תתגלה בשלבים מאוחרים מדי, כשסיכויי הריפוי קטנים. זהו גורלן של נשים רבות שאובחנו עם סרטן השחלה, מחלה שמתקדמת בשקט, כמעט ללא תסמינים.
בכל שנה מאובחנות כ-350 נשים חדשות בסרטן השחלה. 75% מחולות סרטן השחלה יאובחנו בשלב שבו המחלה כבר מפושטת לשחלה או לאגן ולעיתים גם מחוץ לחלל הבטן לשאר איברי הגוף, בשלבים אלו סיכויי ההחלמה שלהן עומדים על בין כ-30% לכ-40%, אך גם במקרים בהם הצליחו להתגבר על הסרטן, ברוב המקרים המחלה תחזור ואז כבר לא ניתן יהיה לרפא אותה.

איך מאבחנים ומטפלים?

הסימפטומים שמובילים לאבחון המחלה בשלבים המתקדמים הם אובדן תיאבון, כאבים בבטן התחתונה, עליה או ירידה במשקל שמלווה בנפיחות ותופעות שונות של מערכת העיכול. רופא שחושד בתסמינים אלו, ישלח את המטופלת לאבחון CT שיקבע האם היא חולה.
לאחר האבחון, מטרת הטיפול היא להסיר את רקמות הגידול. אם מתאפשר, מתבצע ניתוח פתיחת בטן ובו מסירים את רקמות הגידול ורקמות שחשודות בגידול. כמו-כן, הניתוח כולל לקיחת ביופסיה ואבחון היסטולוגי של הרקמה. אך לעיתים לא ניתן לבצע את הניתוח, שכן ייתכן שהמחלה מפושטת מדי או שהניתוח עלול לסכן איברים אחרים בגוף ואז הניתוח יידחה, תתבצע ביופסיה תחת בדיקות אולטרסאונד או CT ולאחר-מכן הרופא יתאים למטופלת טיפול כימותרפי במטרה להקטין את נפח הגידול ולהביא את המטופלת למצב בו אפשר יהיה להסיר את רקמת הגידול בניתוח. בשני המקרים, לאחר הניתוח יינתן הטיפול התרופתי. בשלב זה הרופא יחליט האם להתאים טיפול כימותרפי, ביולוגי או לשלב את שניהם יחד.

הקשר הגנטי

עד היום לא נמצאה בדיקת סקר לסרטן השחלה ואבחון המחלה בשלבים המוקדמים כמעט ובלתי אפשרי. עם זאת, במקרים מסוימים, דווקא כן ניתן למנוע את סרטן השחלה. חלק מהחולות נושאות מוטציה שנקראת BRCA שמעלה את הסיכוי שלהן לחלות בסרטן השחלה. את המוטציה הזאת ניתן לזהות בבדיקה גנטית ובכך לעקוב אחר מצב הנשאיות דרך בדיקות MRI ולעיתים לבצע כריתת שחלה כטיפול מונע.
סקירה רחבה למוטציה אולי הייתה יכולה לשנות את גורלן של נשים רבות, אך למרבה הצער, נשים לא בהכרח מודעות לכך שהן נושאות את המוטציה ובסופו של דבר גם הן מאובחנות במחלה בשלבים מתקדמים. בקרב נשאיות אלו, המחלה פחות אלימה, התגובה שלהן לטיפול התרופתי תהיה טובה יותר ומשך חייהן יהיה ארוך יותר.
ככל שהרפואה מכירה טוב יותר את הקשר הגנטי של חלק ממחלות הסרטן, כך היא יכולה לפתח טיפול שמותאם למאפיינים הגנטיים של הגידול.
אחד מהטיפולים החדשניים שנועד תחילה לחולות הנושאות את מוטציית ה-BRCA, משתייך לקבוצת מעכבי PARP. טיפול זה מעכב את האנזימים שתפקידם הוא לתקן את התא, ובכך הוא פוגע למעשה בהישרדות התאים הסרטניים.
מחקרים מצאו, כי מעכבי PARP יעילים לא רק לנשאיות BRCA, אלא לחולות נוספות. המחקרים הראו, כי נשים המטופלות בתרופות אלו, ללא קשר לנשאות המוטציה, מצליחות לשרוד משך זמן רב יותר באופן משמעותי מבלי שהמחלה תתקדם.
הטיפולים האלו בנוסף לדחיית התקדמות המחלה, מאפשרים גם את דחיית הטיפולים הכימותרפיים הבאים. דחייה של הטיפול הכימותרפי מאפשרת לגוף לשאת טוב יותר את הטיפולים הבאים, להתאושש מהר יותר ולחוות פחות סימפטומים קשים האופייניים לטיפולי הכימותרפיה והחולה זוכה לימים נוספים של איכות חיים טובה יותר.
מכיוון שהסיכוי לאבחן את סרטן השחלה בשלבים מוקדמים הוא נמוך ביותר, חולות רבות נותרות חסרות אונים וללא מענה טיפולי, אך התרופות החדשות שהופיעו בשנים האחרונות, יכולות לעכב בצורה משמעותית את התקדמות המחלה ומספקות תקווה חדשה לחולות.

תאריך:  23/10/2018   |   עודכן:  23/10/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלפור חקק
עלילת הספר של בן ציון יהושע, היא עלילה רוויה מסעות    העלילה מובילה אותנו בנתיב פלאי מן השקט הצופן סוד לשביל מפותל של סערות. ב"צ יהושע אינו חושש לשאת על כתפיו משימה כבדה לחצות זמנים ומקומות ולבנות לנו 'איליאדה ואודיסיאה' מודרנית עתירת דמיון
אלי אלון
למרגלות קבר דוד בירושלים שוכן בית קברות היהודי הנטוש "סמבוסקי" שבו נקברו עניי ירושלים במשך יותר מ-200 שנה    בית עלמין עתיק זה לא ידוע ולא מוכר לרוב רובו של הציבור, ורק מעטים יחסית ביקרו בו    כתבה זו באה לעשות הכרות עם בית עלמין לא ידוע זה
פרופ' אפרים ענבר
בהעדר החלטה נחושה וברורה מצד ארה"ב או טורקיה להתמודד עם התוקפנות של אירן במזה"ת, ישראל היא היחידה שיכולה לסכל את השאיפות של אירן להשתלטות על האזור
איתמר לוין
טראמפ צריך להבהיר לסעודיה שרצח של מתנגד משטר הוא חטא בל-יסולח - ולא להרוס את שיתוף הפעולה החיוני איתה מול המשטר הרצחני באמת: זה שבטהרן
עו"ד בעז בן-צור
יעקב וינרוט היה משכיל ורחב דעת, תמיד למד עוד ועוד והכיל בקרבו ניגודים אין-ספור. נדמה שהסדק שנפער בו בשל משפטו - שכידוע הסתיים בזיכוי - לא הצליח להתאחות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il