X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מיקי לאון ומאיה גמזו [צילום: יח"צ]
האור של האורסטיאה
המחזה "אורסטיאה" שכתב אייסכלוס מאיר תמיד את הבמה באור נגוהות. תמיד נהדר לראותו בכל הפקה, וכעת בתיאטרון גשר, בעיבודו למחזה חדש של המחזאי האנגלי הצעיר רוברט אייק, שעלה בוסט אנד וזכה בפרסים, ובבימויו של יבגני אריה

כשם שהתנ"ך הוא הספר שבכל פעם אתה נפעם לקרוא בו שוב, ולגלות דברים עליהם לא נתת את הדעת קודם לכן, כך המיתולוגיה היוונית מלאת קסם והשראה וכל הפקה של מחזה המבוסס עליה היא בגדר חוויה עצומה. כי כל הפקה שונה מקודמתה, הן בשינוי איפיון הגיבורים, ועד לשינוי התפתחות גורלם בעלילה. אם משום שכל גדולי המחזאים היוונים כתבו על בסיס האיליאדה והאודיסיאה של הומרוס, וכן משום גישתם האישית של המחזאים והתסריטאים המודרניים.
הפקת תיאטרון גשר ב-2018 מעמידה במרכז הבמה את קליטמנסטרה, אשתו של המלך אגממנון. אפרת בן צור בתפקיד שיא בקריירה שלה, נושאת על שכמה את צער כל אימהות העולם שנאלצו לשכל את פרי בטנם, כאן - להקריב את בתה הקטנה איפיגניה, על-מנת שהאלים יואילו להפיח רוח במפרשי אניות צבא יוון, השש לצאת למלחמת טרויה. מאבקה לשנות את החלטת בעלה, ובהמשך הנקמה שביצעה בו, עושים אותה לסמל הנשיות המתעוררת שהגברים ממסמסים את עצם קיומה וחשיבותה.
לעומתה, מיקי לאון כאגממנון, כמלך והקצין הגברי האולטימטיבי ברוב תפקידיו ברקורד שלו - מקבל כאן הארה בצד אחר בהחצנת יכולותיו הרגשיות הבאות לידי ביטוי הן בהתלבטויותיו בין הלחץ מהצבא להקריב את בתו, והן מדרישת המלכה אשתו לוותר על קורבן האדם שהיה נהוג בימי קדם. היא - כאם, והוא כאב מתנגחים, אך מי שמנצח הוא דרישת הצבא והאיום למרוד במלך אם יסרב. שני שחקנים אלה עושים מהטרגדיה היוונית מחזה שאין לו גבולות של זמן או מקום. כשרונם הכה רבגוני מקבל כאן את מלוא ביטויו. כך גם מאיה גמזו הפעוטה כאיפיגניה, מרנינה את הלב במשחקה המוחצן, בקולה היפה כשהיא שרה את השיר הסרבי העממי, ובמתיקות הכובשת שלה.
על במה מדהימה שעיצב סמיון פסטוך, שכבר שיתף פעולה עם הבימאי יבגני אריה רב הדמיון בהפקת מחזה בביה"ס לדרמה ג׳וליארד בניו-יורק, מעשירים את העלילה שאר גיבוריה - מנלאוס מלך ספרטה (שעצם מלחמת טרויה קרתה כי אשתו הלנה ברחה לטרויה עם הנסיך פאריס, אך בעיקר משום עושרה העצום של טרויה שהיה יעדם הנכסף של היוונים) הוא גלעד קלטר בקשיחות והעקשות שלו לצאת למלחמה; בוריס אחנוב שכה מרשים בפתיחה בנבואה שלו שמהווה את האו קיי ליציאה למלחמה; הנרי דוד כאורסתס, אחיה של אלקטרה (נועה הרציון), המספר את העלילה מתוך זכרונותיו בפני הרופאה הפסיכיאטרית (מקצוע מה שלא היה קיים באותה עת)- שרון בורשטיין-ביצ׳צ׳י.
למעשה, יבגני אריה בחר בבימויו לשלב הן את הזמן העתיק שבעצם העלילה ההיסטורית עם הזמן החדש, כשבצילומי הרקע המלחמתיים נראים מטוסי קרב, מה שלא בדיוק מתחבר לההזדקקות לרוח כדי להניע את ספינות המפרשים של פעם...
סבטלנה דמידוב כעוזרת הבית מהווה עוגן למראה המשפחה המאוחדת בתחילת המחזה, וכשהיא מבכה את מות אורסטס שאותו הניקה וגידלה - הסצינה מזכירה את ה"פייטה" במיתולוגיה הנוצרית. מראיין הטלוויזיה דור מיכאלי במשחק מהוקצע, רות רסיוק כנביאה קסנדרה שתפקידה כאן מוזער ביחס לחשיבות דמותה בדרמה, משום שאגממנון הביאה כשלל בחזרתו ליוון, וכמאהבת שלו; אבי אזולאי הנאה כמאהב של קליטמנסטרה, ופאולו מואורה כקצין - כולם מעשירים את העלילה ומעניקים את כל הספקטרום של ההתרחשויות, בהיות המספר, אורסטס והרופאה, כעין תחליף למקהלה היוונית המספרת את אירועי הדמים, שככלל לעולם אינם נראים על הבמה בדרמה יוונית.
הדרמה העזה הכה אנושית, כאז כן היום, המשחק הנוקב והבימוי הגאוני של הדמויות הנצחיות שמקבלות כאן ביטוי מודרני וחדשני - כל אלה עושים מהמחזה בתיאטרון גשר מעדן תיאטרלי מרתק, שאי-אפשר להיות אדיש אליו. כולם כובשים את הקהל; כל רפליקה משמעותית, והוויזואליה יחד עם המשחק המשובח והמוזיקה שפאוסטס לטאנס אחראי עליה, עם התלבושות של יהודית אהרון התנועה שעיצב יותם קלו ליבנה והתאורה של אבי יונה בואנו - כל אלה מעמידים הצגה שאסור לוותר לראותה. חוויה מסעירה ומרתקת בכל דקה.

אפרת בן צור ומיקי לאון [צילום: יח"צ]
תאריך:  28/10/2018   |   עודכן:  28/10/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד אוריון
אנשים עם היסטוריה רפואית של לחץ דם גבוה, הינם בעלי סיכון גבוה פי 2.5 לסבול משבץ ולמעשנים סיכון כפול    הסיכון ללקות בשבץ מוחי גבוה יותר בקרב באנשים בעלי עודף משקל
יוסף אורן
בניגוד לתקשורת החייבת להגיב מהר על אירועים אקטואליים, שנוהגת להעצים כמעט כל אירוע המתרחש במדינה, אף שרובם נשכחים מהר, תגיב הספרות רק על אירועים שהשפעתם על ערכיה ומוסכמותיה של החברה הייתה מטלטלת ומתמשכת
איתמר לוין
עדותו של אלון חסן חשובה במיוחד לתביעה במשפט פישר - ואולי זו הסיבה לכך שהיא יוצאת מגדרה כדי לרצות אותו, גם במחיר של פגיעה אפשרית באינטרס הציבורי ובכבודה של המדינה
יואב יצחק
הפארסה נמשכת: בנק הפועלים נמנע מהוצאת רובינסון מהאחוזה ששוויה כ-15 מיליון דולר למרות חובותיו לבנק בהיקף עשרות מיליוני ש"ח    הנאמן להסדר חן ברדיצ'ב ובא-כוחו עו"ד שלום גולדבלט שוב לא עומדים בהסדר החובות - ביקשו מבית המשפט ארכה ואישור הלוואה    משפחת רובינסון "חולבת" את המחצבה ברומניה תוך הונאת הנושים    רובינסון, עבריין סדרתי מורשע, זוכה להקלות באופן המעורר תהיות
איתמר לוין
אסתר חיות צודקת בביקורתה על שיח מתלהם ואף גובל בהסתה כלפי בתי המשפט. הבעיה היא, שמערכת אכיפת החוק ובראשה בתי המשפט עצמם נוקטים ביד רכה כלפי שקרנים, מעלילים ומשתלחים - גם כשהללו באים מתוכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il