X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בריכת עין סימוניה - מעיין שמרון [צילום: אלי אלון]
נא להכיר: "עין סימוניה" בעמק יזרעאל
למרגלות תל שמרון המתנשא כ-60 מטר מעל סביבתו נמצא מעיין עין סימוניה או בשמו העברי מעיין שמרון המעיין לא מוכר לרוב הציבור ולא רבים הפוקדים אותו
עין סימוניה - מראה כללי [צילום: אלי אלון]

אתר מעיין שמרון [צילום: אלי אלון]

צפונית מזרחית לצומת נהלל למרגלותיו של תל שמרון במורד התל, נמצא מעיין ושמו "עין סימוניה". יש הקוראים לו בשמות אחרים - מעיין שמרון או עין שמרון. ביקרתי בימים אלה באתר "עין סימוניה". המקום לא ידוע ולא מוכר לרוב הציבור הישראלי, ורק מעטים הפוקדים אותו. סביב המעיין, בריכה רדודה ולידו בוסתן הכולל עצים וצמחים - פינת טבע קטנה. במקום שולחן ספסל ישיבה וניתן לנוח ולפוש במקום קמעה. ראוי להגדיל את פינת הטבע להוסיף עצים וצמחים ושולחנות ישיבה המים בבריכה במקום עומדים ונראים עכורים מאד.
ליד המעיין מוצב שלט הסבר המספר את סיפורו של המעיין ועברו ההיסטורי. המידע על המעיין בכתבה זו נסמך על הכתוב בשלט זה ועל ידע אישי.
כאן שכנה שמרון המקראית
חוקרים סבורים, כי סביב המעיין שכנה שמרון המקראית הנזכרת בספר יהושע כעיר בנחלת שבט זבולון. השם עין סימוניה משמר את שמה של עיירה בשם זה ששכנה כאן בימי המשנה והתלמוד.
בשנת 1867 התיישבו ליד המעיין טמפלרים מגרמניה. הם באו לכאן מחניפ'ס, קיבוץ שריד של ימינו, לאחר שלא יכלו לשאת שם את תלאות המלריה. הם ישבו כאן זמן קצר והנותרים בחיים עברו לשפרעם ולנצרת.
בח' באלול תרפא 11 בספטמבר 1921 התיישבו ממזרח לתל שמרון ראשוני נהלל, לפני שעברו למקום הקבע שלהם. במשך שנתיים עמלו להכניע את הביצות שיצרו המעיינות בעמק. מי עין סימוניה נתפסו והובלו בצינורות ברזל למגדל המים שבמושב. המים זרמו לנהלל בכח הכובד ללא צורך במשאבות.
ב-1936 התיישבו במקום חברי ארגון "שמרון", דור שיני למייסדי נהלל שגם נטעו עצים סביב המעיין ובאזור התל. חלק מחברי הארגון עלו ב-1938 לחניתה ונמנו עם מקימי הקיבוץ. במדרון שמעל המעיין נותרו רצפות הבטון של מעברת שמרון שהוקמה בשנת 1951. בשנת 1953 הקימו חלק מתושבי המעברה את העיירה מגדל העמק ואחרים עברו לרמת ישי.
בשנת 2008 שיקמו בני נהלל את מקום הנביעה הצפוני של המעיין ונטעו סביבו עצים משבעת המינים. הם עשו זאת מתוך רצון להתחבר לערכי עבודת האדמה ולמורשת ההתיישבות היהודית המתחדשת בעמק יזרעאל.
רשמי ביקור במקום ב"הפועל הצעיר"
בעיתון "הפועל הצעיר", בגיליונו מיום שישי, 3 בפברואר, 1922 (לפני יותר ממאה שנים), אני קורא רשימה שכותרתה "מהלול-רשמי טיול-סוף". ברשימה מתאר הכותב רשמיו מביקור שערך בעין סימוניה ובאזור מהלול (נהלל). וכך הוא כותב: "והנה אנו עומדים לפני 'עין-סמוניה' היא שמרון הבירה, לפנים היה כאן מלך והיכל מלכים, כעת שרידי חורבן וחורבן. על-יד המעיין שמקורו חבוי בין שני קירות זקופים של צבר גבוהים ומימיו מקלחים בתעלה צרה מצופה ירקון עבה ומשונה, מצאנו רועים אחדים מכפר "ג'בתה".
הידיעה הראשונה שהם מסרו לנו בדבר המקום הזה שהמים האלו אסורים לשתייה, השותה מהם - בטנו מתנפחת, ואחר ימים ספורים הוא מת, וראיה לדבר שפעם התיישבו כאן ג'רמן (גרמנים) ואחרי ששתו ממעין זה בטנם התנפחה ומתו ולא נשאר מהם שריד. כאן נטועים עצים שונים: עצי תאנה ענקיים, עצי תות רמים וזקופים, עצי לימון ורמון ועוד. בין העצים האלו בנויה ברכה עגולה בגובה של מטר מעל פני הקרקע שהיקפה בערך 18-15 מטר. מברכה זו זורמים המים בתעלה ומשקים גינת ירקות הנעבדת עיי 3-2 משפחות בדואים הגרים בקרבת הגבול באוהלי קדר".

תאריך:  13/12/2018   |   עודכן:  13/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הפועל הצעיר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נא להכיר: "עין סימוניה" בעמק יזרעאל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יגאל יששכרוב
המבנה החדש, הרביעי במספר, של המכללה האקדמית בווינגייט הושלם לאחרונה, ובימים אלה נפתח בו "המרכז החדש לתנועה שיקומית"    המרכז מותאם לאוכלוסיית הנכים    בתשי בן-עוזיאל, מנהלת המרכז, אומרת: "השיקום הגופני אינו יכול להצליח ללא השיקום הנפשי"
איתמר לוין
הזמנה תמימה של ספרים מאתר סטימצקי הפכה לסיוט השירות הגרוע ביותר בחייו של הח"מ. המסקנה: שומר נפשו ירחק מהרשת הזאת
אלי אלון
ניסים בנימין ז"ל נהרג בפעולת המוסד בצרפת באוקטובר 1965    פעילותו הביטחונית וחלק מאירועי חייו נותרו חסויים עד היום. ביום א' 9.12.18 נר שביעי של חנוכה התכנסו ב"בית ניסים" בשכונת רמת אליהו בראשון לציון, שנקרא על שמו, בני משפחתו ומכריו כדי להתייחד עם זכרו    גם בחלוף 53 שנים מאז נהרג נותרה פרשת מותו של ניסים בנימין עלומה ומסתורית
אלי אלון
בית המרקחת המיתולוגי אלבא ברחוב יפו 42 בירושלים, אחד מהמוסדות והסמלים הנוסטלגיים בירושלים, הודיע בימים אלה על סגירת שעריו    בית המרקחת נוסד בשנת 1924 לפני כ-94 שנים    בהודעה שנתלתה על הדלת הראשית של בית המרקחת נכתב בזו הלשון: "אנו מודיעים בצער על סגירת בית המרקחת ביום 30.11.18 בצהריים    תודה לקהל לקוחותינו על נאמנותם כל השנים"
עליס בליטנטל
הבימאי יחזקאל לזרוב הצליח להעלות בתיאטרון גשר שני מחזות בערב אחד, שניהם עוסקים באיקונות נשיות, שלכאורה נדמה היה שאי-אפשר לחברן, והנה הוא יצר חוויה תיאטרלית מדהימה, מלאת דמיון, חדירה לתת ההכרה ולמעמקי הנפש. המסבירה את המישוואה בין טירוף החושים של הגבר המתאהב בילדה בת 12, לבין הנערה ששמעה את קול האלוהים, שציווה עליה להתייצב בראש צבא צרפת, וכך הצילה את עמה מעול האנגלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il