X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
אהבה בימים קרים [צילום: יוטיוב]
אהבה בימים קרים/במקור COLD WAR
נראה שיש כאן גם גימיק שפשה לאחרונה בקולנוע האירופי (ראו גם "הארטיסט") לבדל את עצמו מהקולנוע האמריקני בעידן הטכנולוגי המשכלל צבע ורזולוציה הנסיגה לסרט שחור לבן היא ארכאית ומאולצת

במקור, שם הסרט מתייחס לתקופתו - "המלחמה הקרה", וכאילו יש ניסיון להשליך את סיפור האהבה לעובדות המצב הפוליטי בשנים הנ"ל. ולא כן. המלחמה הקרה והחזון הקומוניסטי ששרר בפולין בשנים 1959-1964 נמצאים ברקע, אבל יותר מכך משפיע הגורם האנושי, הבדלי האופי, הטמפרמנט, ההשכלה, הבגרות של שני האוהבים על סיפור אהבתם.
בחיפוש אחר התרבות "האוטנטית" של פולין הממשל מקבץ אמנים צעירים כדי ליצר להקת פולקלור פולנית. המנהל האמנותי יחד עם מקבילתו האמנותית בונים להקה צעירה כזו ועל הדרך המנהל, שהוא גם פסנתרן ומעבד מחונן, מתאהב באחת הזמרות רקדניות הצעירות. כאמור, קיימים הבדלי גיל ותרבות ביניהם. המוסיקאי מודע לכפייה האינטלקטואלית של המשטר ומתכנן לברוח למערב, לפריז, במעבר הגבול מגרמניה המזרחית. הוא מנסה לשכנע את הבחורה לברוח איתו ומחכה לה במעבר הגבול, היא מבטיחה להצטרף, אך נשארת עם הלהקה. עניין החופש לא משחק אצלה. נראה כי היא מעדיפה להיות מובלת על-ידי הלהקה, במיליה המוכר לה, מאשר להתחיל חיים חדשים בעולם זר ובלתי מוכר.
מרגע זה מתחילה הסאגה הרומנטית של פגישות סתר בבירות שונות באירופה, לשם מגיעה הלהקה. הבחורה מחליפה מאהבים, בעלים, ויש גם ילד ברקע, אך האיחוד ביניהם מתפרק כל פעם והפרידה בלתי נמנעת.
קל לפרש את הקרע ביניהם ברקע הפוליטי, אך ההבדלים קשורים כנראה להבדלי הטמפרמנט ביניהם: המוסיקאי מנגן ג'אז בבארים אפלים בפריז. הבחורה מנסה גם היא את כוחה בסגנון זה, אך כנראה הרוח העליזה של הופעות הפולקלור בלהקה מושכת אותה יותר והיא רוצה לחזור לפולין, כאילו משם תבוא לה הישועה.
בהמשך, המוסיקאי מבין שאינו יכול בלעדיה ויוצא בעקבותיה, אך הסוף הטרגי שהם בוחרים לעצמם מוכיח שאין להם, למעשה, עתיד משותף. כמו טרגדיה יוונית, אלא שאיש לא מכריח אותם לבחור בסוף זה, אין עליהם לחץ תרבותי, כי שניהם באו מאותו מקור. קצת מאכזב. נראה כי הבמאי/תסריטאי לא מצא מוצא אחר לסיפור אהבה בלתי אפשרי זה.
בחירת הבמאי לצלם הכל בשחור לבן נעשתה, אולי, כדי להמחיש את אותה תקופה, שנות ה-50 - המלחמה הקרה באירופה המזרחית. אבל נראה שיש כאן גם גימיק שפשה לאחרונה בקולנוע האירופי (ראו גם "הארטיסט") לבדל את עצמו מהקולנוע האמריקני. בעידן הטכנולוגי המשכלל צבע ורזולוציה הנסיגה לסרט שחור לבן היא ארכאית ומאולצת.
המוזיקה גם היא מדגימה את העליצות של הפולקלור הפולני הקומוניסטי (שחדר גם לפולקלור הישראלי), לעומת הקדרות של הג'אז האפל בפריז. הקול האחיד של המקהלה, הקונפורמיזם של הפרט, מול קול היחיד, הסולו, האישי.
בין אהבה ונאמנות
בניגוד גמור לסרט זה, ובמקרה, לאחר צפייה בלילה הקודם (ולאחר צפיות אין ספור בסרט זה) ביצירת האמנות האלמותית "מחול הפגיונות", 2004 (במקור "בית הפגיונות המעופפים") של הבמאי הסיני המעולה ז'ן יימו, לא ניתן להימנע מהשוואות מסוימות עם הסרט למעלה. גם הסרט הסיני עוסק באהבה בלתי אפשרית בין שני אוהבים, אך כאן הם משני עברי המתרס, שני צדדים הנלחמים אחד נגד השני. רומיאו ויוליה נוסח סין. אולם האהבה גוברת על הכל, וכל אחד/ת, ברגע שונה בתפיסת המציאות שלו, מחליט/ה לחזור לחיק אהובו/אהובתו. האוהב אומר לה: "בואי נברח יחד, כמו הרוח החופשיה, הרי לאיש לא איכפת מאיתנו, אנחנו כלי משחק בידיהם". כשהבחורה מפנימה אמת זו ומתחילה לדהור לעבר אהובה, המצב כבר אבוד. יש מי שמונע זאת ממנה. לכאורה, בגלל שהוא רואה בה בוגדת בצד שלה, אבל בעיקר מתוך קנאה לה ושנאה לגבר אותו היא אוהבת.
הסרט מתייחס לתקופה העתיקה, שנות הפילוג בקיסרות הסינית (859 אחה"ס) אבל הוא מתקדם בהשקפותיו הפמיניסטיות לגבי אותה תקופה ועדיין לגבי היום: ביסודו, הסרט הוא על לוחמות בשירות הקיסר, מנוסות בזריקת פגיונות ושולטות גם בלוחמים גברים. כאשר האוהב הנבגד מנסה לכפות עצמו על אהובתו לשעבר גוערת בו המנהיגה: "אינך יכול לכפות על אישה את אהבתך", ותוקעת בו את פגיונה.
המשחק המעולה של השחקנים, בעיקר טקשי קנשירו הנפלא, יופייה הבלתי נתפס של השחקנית ז'יי ז'נג, סיפור האהבה המרגש של שני הצעירים, צילומי השדות והעצים, הצבעים ומעברי העונות, המוזיקה המעובדת מתוך מוטיב הסרט "רומיאו ויוליה", וכמובן, הפעלולים הבלתי נשכחים של מחול הפגיונות בתחילת הסרט והקרב בין עצי הבמבוק, יוצרים סרט שהוא פנינת הקולנוע העולמי. סרט להתענג עליו ולרומם את הרוח בעת משבר.

תאריך:  20/01/2019   |   עודכן:  20/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
הדמות המיתולוגית של היהודי הנודד שכיכבה בסיפוריו של שלום עליכם, ושחתנו י.ל. ברקוביץ שאל אותה לספרו, הייתה לגיבור המחזה "מנחם מנדל בארץ ישראל" שכתבה וביימה חגית רכבי ניקולייבסקי
ד"ר משה גרנות
הכוהנת הגדולה של תשוקת הסקס הנשית היא הסופרת היהודייה האמריקנית אריקה ג'ונג שתיארה בספר "פחד גבהים" (1973), ובספריה הבאים, כיצד היא זוללת סקס "מרוכסן". כלומר, סקס לשם ההנאה שבו, בלי כל צורך להכיר אפילו את שמו של הפרטנר    בזמנו כיניתי את שושנה ויג בשם "אריקה ג'ונג הישראלית"
חנינא פורת
התנדבות בני המושבים הוותיקים להדרכה במושבי הנגב    "תנועת בת" פוליטית של מפא"י או: הגשמת חלום יישוב הנגב
עינת מזור-בקר
אחד ממנהגי ט"ו בשבט הוא אכילת פירות יבשים    כדי לעשות סדר בדברים, הינה סקירה על הטוב והרע שבצריכת פירות בכלל ופירות יבשים בפרט
איתמר לוין
ביום ראשון הקרוב יגיע הנשיא דונלד טראמפ למחצית הדרך של כהונתו הראשונה. שנתיים רצופות סערות ומחלוקות כבר מאחורינו, ולא יהיה זה פרוע מדי לנחש שהשנתיים הבאות יהיו דומות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il