X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
חברי תיאטרון הבימה 1942 [צילום: זולטר קלוגן/לע"מ]
תמימה יודלביץ - מראשוני תיאטרון הבימה
תמימה יודלביץ שחקנית תיאטרון הבימה הייתה מראשוני תיאטרון הבימה עוד כשזה פעל במוסקבה והופיעה בו במשך למעלה מארבעה עשורים בשורה ארוכה של תפקידים הייתה אהובה מאוד על הקהל עם השנים נשכח שמה כמעט לגמרי

תמימה יודלביץ נולדה בשנת 1892 בעיר לידא בפלך וילנא שבפולין לשלמה ולמרים (פרידה) יודלביץ. הוריה היו דתיים אדוקים. בנערותה הייתה חברה בתנועת "אגודת הנוער הציוני". כבר מנעוריה גילתה משיכה למשחק והופעה בפני קהל והשתתפה בהצגות ילדים. מספרים שאת נטייתה והכשרון למשחק ירשה מאביה. תפקידה הראשון הגדול, תפקיד של אם, היה בהצגת חובבים; "המלך ליר היהודי" של המחזאי יעקב גורדין בשפת האידיש.
התפנית הגדולה בחייה של תמימה יודלביץ הייתה בעקבות מפגש עם חנה רובינא, שהייתה אז גננת בעיר לא רחוק ממקום מגוריה של תמימה יודולביץ. במפגש זה תמימה ראתה על שולחנה של חנה רובינא מכתב מנחום צמח, ממוסקבה, המודיע על כוונתו לפתוח תיאטרון עברי בשם "בימה" במוסקבה. התיאטרון נפתח ב-1917 ביוזמתו של נחום צמח שקיבל רישיון מהשלטונות לפתיחתו. כבר בשנותו הראשונה זכה התאטרון להצלחה והצגותיו זכו לאהדת הקהל ולביקורות טובות.

מצטרפת להבימה
ב-1926 עזבה תמימה יודלביץ יחד עם חברי להקת "הבימה" את מוסקבה מבלי שוב
▪  ▪  ▪

ב-1.19 עוזבת תמימה יודלביץ את בית הוריה ונוסעת למוסקבה כדי להיבחן ל"הבימה" ומתקבלת. היא למדה ב"סטודיה הדרמטית" ללימוד משחק, שפעל לצד תיאטרון הבימה במוסקבה בהדרכת השחקן הבמאי הארמני ייבגני וכטנגוב. ב-1919 צורפה באופן רשמי לצוות שחקני תיאטרון הבימה.
תפקידה הראשון בהבימה היה "פרידה" ב"הדיבוק". ב-1926 עזבה תמימה יודלביץ יחד עם חברי להקת "הבימה" את מוסקבה מבלי שוב. הלהקה יצאה למסע הופעות בארצות הברית שנמשך קרוב לשנתיים. שם, בארצות הברית בשנת 1927 חל פילוג בלהקה. חלק ניכר משחקני הלהקה החליטו לעלות לארץ ישראל. ואילו נחום צמח מייסד התיאטרון וקבוצת שחקנים החליטו שהם נשארים בארצות הברית.
במרץ 1928 עולים שחקני "הבימה" לארץ ישראל. בין הבאים גם תמימה יודלביץ. מאמצת ותומכת בלהקת השחקנים מרגוט קלאוזנר, מי שהייתה לימים מייסדת אולפני הרצליה. באותם ימים הפך תיאטרון הבימה לקולקטיב שיתופי שכל חבריו הופכים להיות בעלים ומנהלים של התיאטרון בעלי זכות שווה ואחריות בקביעת דרך ניהולו.
ההצגה הראשונה של הבימה שהועלתה בארץ ישראל היא "האוצר" מאת שלום עליכם. יודלביץ גילמה בהצגה זו את "אלקה הזהבית". ב"הסוחר מוינציה" גילמה את המשרתת פורציה. ב-1942 העלה הבימה את "האדמה הזאת" מאת אהרון אשמן. תמימה גילמה בהצגה זו את "ריזיל".

למעלה מ-40 שנות משחק ב"הבימה"
באוקטבר 1958 התכבדה תמימה יודלביץ בגזירת סרט חנוכת גינה ציבורית ע"ש נחום צמח ברחוב חיסין
▪  ▪  ▪

לאורך למעלה מ-40 שנות משחק ב"הבימה" הופיעה תמימה יודלביץ בעשרות הצגות. רבים מהתפקידים שגילמה היו תפקידים "יהודיים". לרוב לא שיחקה בהצגות בתפקידים ראשיים, אולם הייתה אהובה על הקהל בזכות "משחקה ששידר עממיות חום אוטנטיות ונאמן למקור " ובנוסף מספרים מכריה הייתה תמימה יודלביץ אישה נעימה ולבבית.
בהצגת "הדיבוק" "הצגת הדגל" של תיאטרון הבימה גילמה תמימה יודלביץ את "פרידה", האומנת הזקנה של לאה, בהצגה "מירל'ה אפרת" של המחזאי היהודי יעקב גורדין גילמה את "חנה דבורה" אימא של שיינדל'ה, ובהצגה "טוביה החולב" גילמה יודלביץ את "גולדה".
הצגות נוספות שבהן נטלה חלק תמימה יודלביץ היו": "היהודי זיס", "אבות ובנים", "אוריאל דקוסטא", "מעשה כשפים", "ילדי השדה", "עלי כנור", "וילהלם טל", "שומרים", "אבות ובנים", "כתריאלים", "בסבך המשפחה", "שש כנפיים לאחד", "עמודי החברה", "אדם ושטן", "חטיפת בנות הסבינים", "שדוכים", "הבשורה", "במטבח", "יום ולילה", "הציפור הכחולה", "חליל הכשפים", "מעשה בנסיך", "בית התה של ירח אוגוסט", "לא אמות כי אחיה", איי-לייק-מייק" ועוד.
באוקטבר 1958 התכבדה תמימה יודלביץ בגזירת סרט חנוכת גינה ציבורית ע"ש נחום צמח ברחוב חיסין.
ב-1962 יצאה לגמלאות. היא התגוררה ברחוב פרוג בתל אביב באזור המכונה "שכונת הבימה", בה התגוררו כידוע רבים משחקני בתיאטראות הבימה והאוהל.

מותה והנצחתה
במסגרת פרויקט של עיריית תל אביב להנצחת אמנים ואנשי תרבות שפעלו ויצרו בתל אביב הוצב על חזית הבית ברחוב פרוג 31 בתל אביב בו התגוררה תמימה יודלביץ שלט הנצחה
▪  ▪  ▪

ביום ד', 18.10.1967 ערב חג הסוכות הלכה תמימה יודלביץ לעולמה. היא נפטרה ערירית בגיל 75 (בעיתונות דאז נכתב שנפטרה בגיל 83). ארונה הוצב ביום ו' 20.10.1967 ברחבת תיאטרון הבימה בתל אביב ומשם יצא מסע ההלוויה לבית העלמין בנחלת יצחק שם הובאה לקבורה.
הותירה אח, יוסף יודלביץ שעלה לארץ לפניה ב-1908, התיישב בכפר סבא והקים במקום משק חקלאי. יוסף היה איש ציבור ידוע בכפר סבא, והיה חבר בגופים ציבוריים וכלכליים שונים. אחיה הבכור של תמימה יודלביץ, מרדכי יודלביץ היה פעיל בתנועת "המזרחי" ועסק בחקר תולדות היהודים בזמן התלמוד ובמקורות התלמוד ואף כתב כמה ספרים בנושאים אלה. הוא נפטר בשנת 1953 בתל אביב. אח נוסף של תמימה יודלביץ, גרשון יודלביץ היה מראשוני קיבוץ גניגר שבעמק יזרעאל וחבר בקיבוץ זה במשך שנים רבות. הוא נפטר ב-1965.
במסגרת פרויקט של עיריית תל אביב להנצחת אמנים ואנשי תרבות שפעלו ויצרו בתל אביב הוצב על חזית הבית ברחוב פרוג 31 בתל אביב בו התגוררה תמימה יודלביץ שלט הנצחה משותף לשחקנית תמימה יודלביץ ולמורה והשחקנית פניה ליוביץ. השתיים התגוררו באותו בניין.

תאריך:  21/01/2019   |   עודכן:  21/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הבימה / Habima
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תמימה יודלביץ - מראשוני תיאטרון הבימה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה בענין תמונה שלה, אישית?  ל"ת
וינטר הניה  |  21/01/19 21:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורלי סילבינגר
ט"ו בשבט הוא חג של צמיחה ופריחה, אבל הוא יכול להפוך לאסון כשילדים אוכלים מזון שאינו מותאם עבורם    גם אם נדמה לכם שהילד כבר יודע ללעוס היטב, צריך להבין שמבחינה פיזית והתפתחותית, ישנם מזונות שילד מתחת לגיל חמש לא מסוגל להתמודד איתם
מיכל שבתאי
"מצוות המקווה היא המקום שבו נפגשות שלוש מערכות היחסים הכי אינטימיות: אלוהים, זוגיות והגוף"... (דבורה בת 22)    "המקווה הוא מקום לנקמות... אם הוא היה מאחר לא הייתי הולכת, והוא לא היה שוכב איתי"... (תמר בת 38)
חיים נוי
מפגן דרמטי משובח, מרגש ונוקב במחזה של וובסטר - בית צבי
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
נראה שיש כאן גם גימיק שפשה לאחרונה בקולנוע האירופי (ראו גם "הארטיסט") לבדל את עצמו מהקולנוע האמריקני    בעידן הטכנולוגי המשכלל צבע ורזולוציה הנסיגה לסרט שחור לבן היא ארכאית ומאולצת
עליס בליטנטל
הדמות המיתולוגית של היהודי הנודד שכיכבה בסיפוריו של שלום עליכם, ושחתנו י.ל. ברקוביץ שאל אותה לספרו, הייתה לגיבור המחזה "מנחם מנדל בארץ ישראל" שכתבה וביימה חגית רכבי ניקולייבסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il