X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ביקור בבית המשפט לערעורים בברוקלין, האחראי על 10 מיליון מתושבי מדינת ניו-יורק: מהו הנוהל הייחודי לכתיבת פסקי דין, כיצד מונעים סתירות ומדוע יש הרכבים במספר זוגי
▪  ▪  ▪
החמישי יכריע

הדבר הבולט ביותר הניכר מיד לעין כאשר נכנסים לאולם הדיונים בבית המשפט לערעורים בברוקלין, הוא שיש כאן ארבעה שופטים. מוזר, נכון? הרי כולנו יודעים שצריך מספר אי-זוגי כדי למנוע תיקו. עוד נחזור לזה; יש הסבר הגיוני ויש גם פתרון לבעיה של העדר-הכרעה.
הקדמה מינוחית: כפי ש"בית המשפט העליון" של ניו-יורק הוא למעשה בית המשפט המחוזי, גם "בית המשפט לערעורים" הוא למעשה "בית המשפט הראשון לערעורים" ואחריו בא מי שקרוי רשמית "בית המשפט לערעורים". אנחנו עוסקים כאן ב"בית המשפט הראשון לערעורים" - אחד מהארבעה הפועלים במדינת ניו-יורק, ואשר תחום שיפוטו אומנם משתרע רק על 8% משטח המדינה אך כולל 10 מיליון תושבים שהם מחצית מאוכלוסייתה (ויותר מכל אוכלוסיית ישראל).
הבניין היפהפה של בית המשפט, בקצה הצפון-מערבי של ברוקלין, נחנך בספטמבר 1938. האמת היא, שהוא כבר מזמן אינו מספיק: יש בו רק אולם דיונים אחד ואין בו די לשכות למספר השופטים שגדל ל-22. התוצאה היא, ששניים-שלושה שופטים מתחלקים בלשכה שנועדה קודם לכן לשופט אחד ולצוותו. אבל האמריקנים הם אנשים שמרנים, לא ממהרים להחליף מנהגים ומבנים, ולכן איכשהו מסתדרים עם הבניין הקיים, כאשר רק חלק מהסגל המינהלי עבר ב-1997 למבנה סמוך.
בשנת 2017 נפתחו בבית המשפט בברוקלין 8,948 תיקים אזרחיים (68% מכלל הערעורים במדינת ניו-יורק) ו-1,380 תיקים פליליים (41% מכלל הערעורים). 6,068 ערעורים אזרחיים ו-445 פליליים נמחקו על הסף. מבין הנותרים, בית המשפט דחה 1,521 ערעורים אזרחיים ו-677 ערעורים פליליים. רק 615 אזרחיים ו-58 פליליים התקבלו במלואם, ועוד 253 ו-67 (בהתאמה) התקבלו חלקית.

60 עורכי דין
השופטים הנוכחיים בברוקלין

השופט המוביל יכול להחליט שהטיוטה שקיבל מצוינת ולהשתמש בה. הוא גם יכול להטיל על העוזר המשפטי שלו למצוא עוד מידע או לכתוב עוד חוות דעת. אחרי הטיעונים בעל-פה, שופטי ההרכב אוכלים צהריים ביחד ודנים בתיק בראשות ראש ההרכב – שהוא הוותיק שביניהם (סיניוריטי, כמו אצלנו). השופט שהופקד על כתיבת פסק הדין מביע את דעתו, ואם אין הסכמה – החולקים עליו מביעים גם הם את דעתם

אחת הדרכים של השופטים לעמוד בעומס, היא ניהול יעיל מאוד של הדיונים. זמן הטיעון המירבי לכל צד הוא 15 דקות, כאשר לעיתים השופטים מקציבים אפילו פחות. יש מקרים בהם הצדדים כלל אינם מוזמנים לטעון בעל-פה, ולעיתים מוזמן רק אחד מהם – שהרי השופטים קראו את הטיעונים בכתב. קורה גם שאחד הצדדים מוותר מרצונו על הטיעון בעל-פה.
אב בית הדין בדיון בו נכחתי, השופט ריינלדו ריברה, מדגיש בדיוק את הגישה הזאת בפנותו לסניגורו של המערער: "קראנו את הטיעונים היפים שלך. תן לי לעזור. השאלה היא האם לשוטר הייתה עילה סבירה לעצור, ואם כן – מה קרה אחרי זה". בתיק הבא, שהוא אזרחי, מפגין ריברה הומור: "אם רואה החשבון שלך אומר לך שאתה לא צריך לשלם מיסים השנה, זה פוטר אותך?". בצורה זו השופטים מחדדים את הנקודות שבמחלוקת, ומקבלים תשובות לשאלות הנקודתיות שנותרו פתוחות לאחר קריאת הטיעונים.
אבל למה ארבעה שופטים? העוזרת המשפטית הראשית של בית המשפט, אפריל אגוסטינו (שוב, התואר קצת מטעה; היא למעשה מנכ"ל בית המשפט), מסבירה: "ההרכבים של ארבעה שופטים נועדו לכך שבית המשפט יהיה יותר יעיל ושופט אחד יתפנה. במקרה של תיקו, מצרפים שופט חמישי שמכריע על סמך חוות הדעת של עמיתיו, והוא יכול להתבסס גם על הטיעונים בכתב של הצדדים ועל הדיונים שכולם מוקלטים".
לבית המשפט בברוקלין, כמו ליתר בתי המשפט לערעורים, יש שיטת עבודה שאולי תגרום לקנאה מצד שופטי ישראל. כאשר השופטים מחליטים לדון בערעור, הוא מועבר לצוות של 60 עורכי דין שתפקידם הוא להכין לשופטים תקציר של הטענות, סקירה של ההיבט החוקי וגם המלצה לפסק דין. השופטים קוראים את החומר ומחליטים מי מביניהם יכתוב את פסק הדין.
השופט המוביל יכול להחליט שהטיוטה שקיבל מצוינת ולהשתמש בה. הוא גם יכול להטיל על העוזר המשפטי שלו למצוא עוד מידע או לכתוב עוד חוות דעת. אחרי הטיעונים בעל-פה, שופטי ההרכב אוכלים צהריים ביחד ודנים בתיק בראשות ראש ההרכב – שהוא הוותיק שביניהם (סיניוריטי, כמו אצלנו). השופט שהופקד על כתיבת פסק הדין מביע את דעתו, ואם אין הסכמה – החולקים עליו מביעים גם הם את דעתם.
אם אחרי כל זה עדיין יש שופט שאינו משתכנע, הוא עשוי לומר: אני לא יכול להצביע כרגע, אני רוצה עוד מחקר מהעוזר שלי. את החומר הזה הוא מעביר לעמיתיו, לעיתים הם משוחחים ולעיתים ראש ההרכב מכנס את כל חבריו. כאשר מגיע ההרכב לפסק דין מוסכם, הוא מועבר למחלקה נוספת המטפלת בסגנון הכתיבה, וגם מצביעה על אי-דיוקים אם יש כאלו.

לא מאפשרים אי-התאמות

והנה עוד הליך ייחודי: כל פסקי הדין מתפרסמים בימי רביעי (בדרך כלל כמה חודשים אחרי הדיון), ושבועיים קודם לכן מועבר כל פסק דין לכל 22 השופטים ולצוות המשפטי הבכיר. "בקרת איכות", מכנה זאת אגוסטינו, אבל למעשה מדובר בהרבה יותר: אחידות בפסיקה. "אם יושבים ארבע פעמים בשבוע בארבעה הרכבים שונים, יכולות להיות אי-התאמות בשאלות של חוק. אנחנו לא מאפשרים את זה; זה בית משפט, לא בית שופטים. אי-התאמות כאלה עלולות לבלבל את הערכאה הדיונית.
"אם יש פוטנציאל של חוסר עקביות, נשיא בית המשפט צריך לשבת עם ההרכבים החלוקים או אפילו עם כל השופטים, לדון בזה ולהחליט כיצד לנהוג. זה קורה אולי כמה פעמים בשנה. למשל: יש לנו בעיה גדולה בנושא משכנתאות, המון תיקים ואנשים מאבדים את בתיהם. אצלנו זה לפחות 30% ממלאי התיקים, וכל זה קרה תוך שש שנים. בגלל ההיקף העצום עלול להיות חוסר עקביות, וזה באמת קרה. כעת כל בית המשפט בודק את הנושא כדי לתת הנחיות להרכבים. עקביות גם מפחיתה את ההתדיינויות, כי יש עקביות".
האם משמעות הדבר היא שיש פסיקה מאחורי הקלעים?
"לא. חוות הדעת המחייבות הן רק אלו שניתנות בפסקי הדין. אבל מדובר בהנחיה שמחייבת את כל השופטים שלנו".
אז מה עושה שופט שסבור אחרת?
"יש תהליך שבו שופט יכול לומר שלדעתו צריך לפסוק אחרת ולדון מחדש, אבל הוא לא יכול להתעלם מהפסיקה המחייבת. הוא יכול להביא את זה לתשומת ליבו של הנשיא, שיכול להביא את זה לכל השופטים. הוא כמובן יצטרך לנמק היטב את טענותיו".

תאריך:  12/02/2019   |   עודכן:  12/02/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
במותב ארבעה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הרכב זוגי של שני שופטים
בני בנקר  |  12/02/19 09:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין, ניו-יורק
כיצד נראה באמת משפט מושבעים בבית המשפט העליון של ניו-יורק ומדוע השופטים משוכנעים שהשיטה נכונה, הוגנת ומובילה לתוצאות שהם מסכימים איתן
עו"ד עופר רשו
היעילות אינה יכולה לבוא על חשבון זכויות יסוד של עצורים, ולכן חובה לאפשר לכל עצור לערער עד לבית המשפט העליון
איתמר לוין
ביהמ"ש המחוזי בנצרת גזר שמונה חודשי מאסר בלבד על עבירות מין, כולל נגד קטינים, שבוצעו במשך שנתיים    העליון הכפיל את העונש ל-15 חודשים בשל ההלימה וההרתעה
איתמר לוין
ההחלטה שלא לפרסם את שמות החשודים בפרשת אפי נוה מחייבת ערעור לעליון - גם משום שהיא חסרת היגיון, גם משום שהגיעה העת להלכה מחייבת בנוגע לאיסורי הפרסום וגם בשל מראית העין הקשה שהיא יוצרת
איתמר לוין
מבקשת לבטל את החלטתה של מיכל אגמון-גונן, לפיה יש לתעד ראיונות ריענון עם עדים    טוענת: ההחלטה מהווה חריגה מסמכות ומיוסדת על אדנים שאינם נכונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il