X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מיכל הרשמן מומחית לרטוריקה אוניברסיטת חיפה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מסרים שטחיים ושליליים לא תמיד עובדים, גם לא בעידן המסרים המידיים של ימינו, ולפעמים מסר מנומק ואופטימי עדיין עדיף
▪  ▪  ▪
נתניהו. נינוח [צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90]

מסרים שטחיים שמפעילים בעיקר רגש שלילי, הם בהחלט אסטרטגיה שיכולה להתאים במקרים מסוימים, אבל הם בוודאי לא הדרך היחידה. ישנם מפלגות ומועמדים, בעיקר כאלה שמבקשים לשנות עמדה, שעדיף יהיה אם ישתמשו במסרים המתבססים על מידע רציונלי ויפעילו רגש חיובי.
נראה שקיימת תפיסה בקרב הפוליטיקאים והציבור עצמו, שהעידן הפוליטי הנוכחי - שבמרכזו הרשתות החברתיות, הסרטונים הקצרים והקצנת העמדות - מחייב את הפוליטיקאים להפיץ מסרים קצרים, שטחיים, רגשיים - בעיקר כאלה המעוררים רגשות שליליים או תחושות פחד, אלא שהמחקרים בתחום מראים, שלא בכל מצב זוהי האסטרטגיה הנכונה.
כך למשל, מחקר שניתח את העימות בבחירות בגרמניה בשנת 2012 מצא, כי מסגור חיובי ושימוש ברגשות חיוביים, הועיל למתמודדים בכל הקשור להתרשמות הצופים. גם מחקרים העוסקים במימון המונים מצאו, כי שימוש במסגור ורגשות חיוביים, הגבירו את הנכונות של הציבור לתרום לפרויקט. מחקר נוסף משנת 2016 שנערך בפורום מיוחד שנקרא "שנה את דעתי" באתר Reddit מצא, כי פוסטים ששינו עמדות של גולשים, היו כאלה שכללו מידע מבוסס, שפה נקייה ותיקנית והוספת מידע חדש ומעניין.
כדי לשכנע, בהחלט צריך גם לנסות ולעורר רגשות. מכיוון שרגש הוא תגובה מוחית בסיסית, הוא במקרים רבים מדבק. בכך שאנו מבטאים רגשות בעצמנו, אנחנו מעצבים את המצב הרגשי של בני-אדם אחרים וכך אנו מגדילים את הסיכויים שבני-אדם מולנו יאמצו את נקודת המבט שלנו. כשהשרה מירי רגב עולה על במה, מרימה את קולה, משתמשת בתנועות ידיים חדות והבעת פניה זועפת - זה גם מה שירגיש הקהל שלה - לחץ, תחושת חוסר נוחות. זה עשוי אולי לפעול טוב בקרב קהל משוכנעים, אך להיכשל כישלון גדול מול קהל הטרוגני שאינו 'קהל מבית'.
ולהבדיל, הטקטיקה הרטורית הנפוצה מאוד אצל בנימין נתניהו היא להיות כמה שיותר נינוח - גם כאשר המסר שלו תקיף ודמגוגי, הוא יגיש אותו בנינוחות ובאלגנטיות, כמעט ולא תתפסו אותו מתלהם, לוחץ או מרים את קולו במישור הבלתי מילולי - ובאופן זה מעצב את הרגשות של הקהל וגם את דעותיו.
בחירת המסרים של המועמדים והמועמדות הפוליטיים, צריכה להיות מותאמת למצבים שונים, לקהלי יעד שונים ולמטרות השונות שלשמן הם מנוסחים. מסרים שטחיים והפעלת רגשות שליליים כמו הדבקת תווית שלילית, פיצול העם, דה-לגיטימציה לגופים מוסדות או אנשים, בדרך-כלל יפעלו יותר אצל קהל משוכנעים ולרוב ישפיעו רק בטווח הקצר ולכן צריך 'לפמפם' אותם הרבה. בעוד שמסרים מנומקים, המוגשים באופן חיובי ומציינים פרקטיקות חדשות לפעולה עשויים לעורר רגש של שינוי ותקווה, להרחיב את קהל היעד הפוטנציאלי ואף לחולל שכנוע בטווח הארוך.

תאריך:  21/02/2019   |   עודכן:  21/02/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרצל חקק
הרהורים בעקבות ספרו של מיכאל רייך    לא פלא, שמיכאל רייך, חוזר למקורות התרבות שלנו ואינו חושש לגעת בנושאים שנראים לנו תנ"כיים או היסטוריים, שכן כיוצר הוא חש מחויבות לגעת בתעודת הזהות הרוחנית שלנו    שם הספר 'מגן שאול' כבר מעיד על הכיוון הספרותי המיוחד שלו
משה ניסנבוים
בתעודה שמוצעת כעת למכירה פומבית בבית המכירות גנזים בירושלים יש תמונת פספורט של הרב הצעיר שלימים יהפוך להיות המנהיג הבלתי מעורער של הציבור החרדי
איתמר לוין
השם שאני מציע למפלגה החדשה: לגו - לפיד, גנץ ואשכנזי; וזה גם מתאים לאופי שלה    ייתכן שבסופו של דבר יתברר, שהאיחוד המשמעותי באמת היה בשורות הימין
איתמר לוין, ניו-יורק
ברוס קוטלר, ראש איגוד צלמי התקשורת בניו-יורק, רואה כיצד חבריו מאבדים את מקומות עבודתם בגלל צלמים חובבנים שמספקים תמונות בחינם. עם זאת, הוא סבור שבסופו של דבר - אין תחליף לאיכות שלהם
אלי אלון
"בית פיליפ מוריי" באילת השוכן בפינת הרחובות שד' התמרים וחטיבת הנגב סמוך לספרייה העירונית, היה בית התרבות הראשון שהוקם באילת והיווה מרכז חיי התרבות בשנותיה הראשונות של העיר - סיפורו של המקום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il