X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"שמשון דער נעבעכדיקער"

זו חליפתי

בנימין נתניהו מן הסתם מזועזע מן הראוי שיהיה עליו לשלם בעצמו בעד הגנתו, אם כי יש כמה היבטים עקרוניים בהם הצדק איתו. זה לא צריך להסתיר את העובדה, שהתנהגותו הנהנתית נמצאת עמוק בטריטוריית הגועל
▪  ▪  ▪
לא יכול לקנות לעצמו? [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

1. מותר לנחש, שהמשפטים שהכי עצבנו את בנימין (ושרה?) נתניהו בהחלטתה של ועדת ההיתרים, המונעת ממנו לקבל תרומות למימון הגנתו, הם אלה: "על שר עתיר נכסים לממן את הגנתו ממשאביו העצמיים תחילה וגם לגבי שר בעל פחות נכסים ייבדק תחילה שאיננו מסוגל לממן את הנדרש ממקורותיו. מהצהרות ההון שמגיש המבקש עולה שהמבקש הוא אדם אמיד. הוא נדרש אפוא להוכיח, בהתאם להחלטות הקודמות של הוועדה, כי מיצה את יכולותיו למימון עצמי בטרם יפנה לתרומות".
לא נתפלא, אם נתניהו נדהם/מו באמת ובתמים. להוציא כסף מהכיס?! איזה כיס? איפה יש ארנק? מה זה לשלם? עשר שנים של ראשות ממשלה, בהן כל הצרכים - החל ממגורים, דרך אוכל וכלה בכביסה - ממומנים בידי המדינה, יוצרים הרגל שקשה להיפטר ממנו, או לפחות לדעת מתי הוא אינו תקף. ונחזור בסיומם של הדברים לעוד היבט של נקודה זו.
2. המשפט שהכי הדהים אותי הקטן היה, שנתניהו קיבל "סיגרים ושתיים-שלוש חליפות" מידידו ושותפו (לדירת הוריו) ספנסר פרטרידג'. בצדק שואלת הוועדה, האם נתניהו אינו יכול לקנות בעצמו חליפות, ובצדק היא מורה להחזיר אותן או את תמורתן. גם אם זה חוקי - וספק אם אין כאן עבירה לכל הפחות על חוק המתנות - הסירחון המוסרי-התנהגותי הוא העולה השמימה.
הוועדה אינה אומרת מתי קיבל נתניהו את החליפות. אם זה היה בשנתיים האחרונות, בעיצומן של החקירות נגדו - הרי שמדובר בהתנהגות שעל גבול הפסיכוזה. ואם זה היה קודם - מדובר בעוד הוכחה לאופי הקמצני והנהנתי של נתניהו. ונא לזכור, שהחליפות הללו נחשפו בידי נתניהו עצמו בבקשתו לקבל מפרטרידג' עד מיליון דולר להגנתו. מי יודע מה עוד קיבל נתניהו מאנשים אחרים, שאינו נאלץ לגלות.
3. יהיה מי שיטען: החליפות הללו משמשות את נתניהו כראש הממשלה. תשובתי: לא משנה. אם הוא סבור שעליו לרכוש יותר ביגוד מכפי שהמדינה מקציבה לו, ייכבד ויבקש זאת. ואל תגידו לי שמיד יתנפלו עליו; זה נכון, אבל לנהנתנות של בני הזוג יש חלק ניכר בכך שכל הוצאה שלהם, כולל מוצדקת (ע"ע המטוס), מתקבלת בחשדנות ובביקורתיות. ואילו לגבי הסיגרים אין שום הצדקה: זה דבר פרטי לחלוטין, בעל סממנים מובהקים של - סליחה על הביטוי - פלצנות.
4. התגובה של נתניהו להחלטת הוועדה, אולי חמורה עוד יותר מהתנהגותו כפי שבאה בה לידי ביטוי (כולל קבלת מיליון שקל בלא אישור ובלא דיווח). לשיטתו, ההחלטה היא חלק מ"המטרה להקים ממשלת שמאל של לפיד-גנץ". כל מי שמעט שכל בקודקודו אמור להבין שאין שום קשר בין הדברים. איש אינו יודע מה הנטיות הפוליטיות של חברי הוועדה, והיא חוזרת על החלטה שניתנה לפני שהבחירות הוקדמו.
נתניהו מכוון כאן לבייס שלו, שלרוב אינו מצטיין במחשבה עמוקה ובהתייחסות לעובדות. נתניהו רוצה להיות קורבן ונרדף, כי זה מה שלדעתו יסייע לו בבחירות. מעניין איך הוא יציג את זה, לצד רצונו להיות מר ביטחון שישראל לא תשרוד בלעדיו. ללוי אשכול היה ביטוי מתאים: "שמשון דער נעבעכדיקער" - שמעון המסכן.
5. לצד זאת, כדאי לשים לב לכמה נושאים עקרוניים בהם לנתניהו יש טיעונים מוצדקים. יש בעיה בכך שהמדינה - בכובע זה או אחר - מגבילה את המשאבים שעומדים לרשותו של חשוד/נאשם כדי להגן על עצמו. מדובר במעשה של כמעט יום-יום: המדינה תופסת רכוש שלדעתה הושג בעבירה או בהלבנת הון, לעיתים כמעט את כל רכושו או לפחות רכושו הנזיל של החשוד/הנאשם, וכעת אין לו דרך לממן את הגנתו. זו הסיבה לכך שגם שולה זקן וגם רונאל פישר נזקקו לשירותי הסניגוריה הציבורית - דהיינו לקופת המדינה (מצב אבסורדי כשלעצמו).
במקרה של נתניהו, מדובר במגה-תיק שניהולו - אם יוגש כצפוי כתב אישום - יעלה מיליוני דולרים. יואב יצחק חשף בזמנו, כי הונו של נתניהו מסתכם ב-12 מיליון דולר. אין זה סביר לדרוש מאיש לממש אחוזים משמעותיים מרכושו, כדי לממש את זכותו הטבעית והיסודית להתגונן בבית המשפט. בעוד למדינה אין מגבלות תקציביות, היא יכולה להטות משפט בכך שתמנע מן הנאשם את ההגנה הטובה ביותר.
הוועדה מתייחסת לכך באמירה בעייתית: מאחר שהמדינה מייצגת את האינטרס הציבורי, סביר להניח שיהיו לה יותר אמצעים. עם כל הכבוד, זוהי אמירה שגויה ופסולה. האינטרס הציבורי האמיתי הוא משפט צדק, בו האשם מורשע והזכאי מזוכה. לשיטתה של הוועדה, מגיע למדינה יותר כוח - גם במחיר אפשרי של הרשעות שווא. זוהי חשיבה מסוכנת, שאינה הולמת מדינה דמוקרטית.
6. בעיה נוספת היא מעורבותו של אביחי מנדלבליט בתהליך. הוא גם חיווה את דעתו על בקשתו של נתניהו, וגם היה זה שלמעשה קבע שכעת עליו להחזיר מיליון שקל לבן-דודו נתן מיליקובסקי. מנדלבליט עשה זאת בכובעו כיועץ המשפטי, בעוד בכובעו כראש התביעה - הוא יחליט האם להעמיד לדין את נתניהו. במילים אחרות: התובע מתערב במימון הגנתו של הנאשם. אם זה לא ניגוד עניינים, אני לא יודע מה כן.
7. הדרך הנכונה היא באמצע: לקבוע שנתניהו חייב לממן בעצמו את הגנתו עד לשיעור סביר מתוך הונו (תוך בדיקה כמה ממנו נזיל), ולאפשר לו לגייס תרומות מעבר לכך, תוך יצירת מנגנון שיבטיח שאין המדובר בטובות הנאה. ויש גם מקום להסדיר אחת ולתמיד את הנושא, לאור הריבוי המצער של אישי הציבור העומדים לדין.
8. נסיים בנושא בו פתחנו: התנהגותו של נתניהו. גם יריביו מודים, שמדובר באדם מוכשר ביותר, בעל יכולות שכליות יוצאות דופן בקנה מידה עולמי. הבעיה עם נתניהו היא באופיו, ששחצנות ונהנתנות הן מהקווים הבולטים ביותר בו. אחרי עשר שנים בשלטון, נתניהו כנראה פיתח עוד קו - שהוא מסוכן במיוחד: תפיסת "מגיע לי".
שכרו של ראש ממשלת ישראל אכן רחוק מלהיות הולם. מדובר בכ-50,000 שקל ברוטו, כאשר הנטו הוא בערך מחצית. נכון שיש לו דיור ומזון ורכב והוצאות, אבל עדיין מדובר בשכר נמוך מזה של בעלי יכולת סחיטה בשירות הציבורי, ובוודאי הרחק מזה של מנהלים במגזר הפרטי. כאשר זה השכר מצד אחד ואלו החובות והבעיות מצד שני, קל מאוד להתחיל לחשוב שלממלא המשרה מגיעה "השלמת הכנסה".
זהו הלך הרוח שלרוב מוביל לשחיתות ומעילות, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי: לא מתגמלים אותי כראוי, לא מעריכים את מה שאני עושה, אחרים עובדים פחות ומקבלים יותר. האם נתניהו עבר את הגבול המפריד בין מגעיל לבין פלילי? את זה נדע אם וכאשר יועמד לדין. דבר אחר ברור: הוא עמוק בטריטוריה של המגעיל.

תאריך:  24/02/2019   |   עודכן:  24/02/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זו חליפתי
תגובות  [ 21 ] מוצגות  [ 21 ]  כתוב תגובה 
1
לוין מתכוון לבייס המזרחי הבבון
ביביסט  |  24/02/19 14:46
 
- אהבתי, תגובה ראויה ביותר!
שלהבת  |  25/02/19 05:09
2
אדיוט שימושי או שונא פתולוגי?
יאיר ל  |  24/02/19 14:52
3
מונעים הגנה אחרי תפירת תיק
תקוה ב  |  24/02/19 15:07
 
- הבעיה שהשמאל עיניו לוטות
alice  |  26/02/19 14:10
4
ההערה על הבייס מגעילה
חםםם  |  24/02/19 15:09
5
שיהנו בכנסת ובממשלה....
חגיגות השבעים  |  24/02/19 15:18
6
תגיד מה ישלך גברת לוין? איפה נ
מהפך  |  24/02/19 15:32
7
שיויון הזדמנויות
מיכאלזק  |  24/02/19 15:36
 
- ברוח המפקד
א.ל. רמת-גן  |  24/02/19 16:01
8
איתמר הפכת מפובליציסט מכור
לקובע מה מוסרי?  |  24/02/19 15:44
9
נתניהו אוהבים אותך ל"ת
כוכי  |  24/02/19 16:09
 
- ביום הבחירות נראה להם
ייתגיסו לצו 8  |  24/02/19 16:24
10
רחמנות על נתניהו
אלטע קאקער  |  24/02/19 17:52
11
כשה"בייס" מבעס את המחשבה
א.ל  |  24/02/19 20:59
12
רק נתניהו מחסל טרור אוסלו  ל"ת
איתמר לוין זבל   |  24/02/19 23:35
13
מנדלבליט בחר להתיישר עם מצפונו
רוחו של אלשיח'  |  25/02/19 03:52
14
מדוע אדם צריך לממן את הגנתו
ישראל בר-ניר  |  25/02/19 04:36
15
את שימון פרס וברק לא חקרו
חיון  |  25/02/19 05:48
16
שמח שנשארו אנשים עם עיניים
סופרטנקר לנדלן  |  25/02/19 07:15
17
על העיוורון
אמיר1234  |  25/02/19 07:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות נתניהו
רפי לאופרט
בשבוע שעבר התבשרנו על "הפקה פוליטית" חדשה-ישנה של גנץ ושותפיו    עד מהרה התברר שזו אותה גברת פוליטית שהכרנו, בשינוי אדרת, בשני הבדלים: כל הדברים הטובים שהיו בשמאל ההיסטורי חסרים בה וכל הדברים הרעים מוגברים כמה וכמה מונים    מדובר באותה סוכריה מורעלת בעטיפה שונה
בצלאל לביא
בצירוף מקרים שרק ההיסטוריה יכולה לברוא, אנו עשויים לעמוד בפני מיצג בו מוגש כתב אישום נגד ראש ממשלת ישראל ובסמיכות זמנים קרובה מתפרסמים ממצאיו ומסקנותיו של החוקר המיוחד נגד נשיא ארה"ב
איתמר לוין
הוועדה למתן היתרים אסרה על נתניהו לקבל תרומות ב-2 מיליון דולר למימון הגנתו    נתניהו יעתור לבג"ץ: זהו חלק מהמאמץ להביא להקמת ממשלת שמאל
יואב יצחק
פרקליט המדינה פעל תוך ניגודי עניינים אסורים ונמנע מלפסול עצמו מלדון ומלהכריע בארבעה תיקים לפחות: תיק יוחנן דנינו, תיק אפי נוה, תיק הילה גרסטל ותיק ארנון מוזס    בימים אלה מתנהלת בדיקה נפיצה מצד השופט (בדימ') דוד רוזן בגין מעשיו של ניצן בתיק דנינו    למרות זאת, ניצן מזהם את ההליכים בתיקי נתניהו, בעצם זאת שהוא יושב ועוסק בדיונים הנוגעים לחשד נגד נתניהו לפיו פעל תוך ניגוד עניינים ביחסיו עם ארנון מילצ'ן, ארנון מוזס ושאול אלוביץ'
אפרים הלפרין
היועץ המשפטי לממשלה חוזר ואומר שבתיקי נתניהו ידברו רק הראיות, ונראה לי שראוי שהיועץ המשפטי ישנן היטב את הכלל המרכזי המנחה את התביעה הכללית בהחלטה על העמדה לדין: סיכוי סביר להרשעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il