X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תוצאות הבחירות וההליך המשפטי

נתניהו לא קיבל פטור

אשמה או חפות אינן נקבעות בקלפי אלא בידי בית משפט מקצועי. אבל לפי הקו של תומכי נתניהו בימים האחרונים, גם מחבלים יוכלו להיבחר לכנסת וכך לקבל פטור מהעמדה לדין
▪  ▪  ▪
חבר מושבעים ענק? [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

הליכים משפטיים אינם מתנהלים בכיכר העיר ואינם מוכרעים בחוצותיה, ואפילו לא בקלפיות. הליכים משפטיים מתנהלים ברשויות המופקדות עליהם - המשטרה והפרקליטות - ומוכרעים בבית המשפט. הצבעה בבחירות אינה משאל עם על חפות או אשמה; אלו נקבעות אך ורק בהתאם לראיות ולחוק.
האם העם יכול לבחור למנהיגו אדם מושחת? ממש לא. החוק מונע ממי שהורשע בעבירה שיש עימה קלון להתמודד לכנסת ולהתמנות לשר במשך שבע שנים מיום הרשעתו או מעת סיום מאסרו, לפי המאוחר שבהם. לא די בריצוי העונש; צריך לעבור זמן משמעותי עד שעבריין רשאי להתיישב על ספסלי הכנסת או ליד שולחן הממשלה. מכאן, שהמחוקק - הכנסת עצמה, נבחרי הציבור - מבין היטב שלא כל אחד יכול להצטרף לשורותיו.
האם העם יכול לבחור למנהיגו אדם החשוד בשחיתות? ממש כן. כל עוד החוק מאפשר זאת, איש אינו יכול למנוע בחירה שכזאת. ומן הראוי שהחוק יאפשר זאת, בשל חזקת החפות שאיננה סיסמה בלבד. במדינה דמוקרטית, כל אדם הוא חף מפשע עד שבית משפט מוסמך יקבע את אשמתו לאחר הליך הוגן ותקין. וכל עוד הוא חף מפשע, אין לשלול ממנו זכויות - ודאי שלא את זכות היסוד להיבחר.
בנימין נתניהו הוא עדיין בחזקת חף מפשע. לכן, הוא היה רשאי להתמודד לראשות הממשלה ואין שמץ של פגם בבחירה בו. אם יורשע סופית בעבירה שיש עימה קלון - יהיה חייב להתפטר, כמצות חוק יסוד הממשלה. אם יועמד לדין - לא תחול עליו חובה חוקית שכזאת; ניתן יהיה להתווכח על השאלה האם יש לדרוש זאת ממנו בהיבט הציבורי והמוסרי. אך אנחנו עדיין לא שם. נכון ל-9 באפריל 2019, נתניהו היה מועמד לגיטימי והבחירה בו היא לגיטימית.
מה שאיננו לגיטימי, הוא הניסיון לתאר את נצחונם של נתניהו והליכוד כהכרעה של רוב העם נגד העמדתו לדין. קודם כל, זה לא נכון מבחינה פורמלית: הבחירה הייתה ברשימות מועמדים ולא באדם ספציפי; הליכוד קיבל 26.45% מהקולות - ממש לא רוב; והציבור לא נשאל האם לדעתו צריך או לא צריך להעמיד לדין את נתניהו. אבל ההיבט הפורמלי הוא משני כאן. מה שחשוב הוא ההיבט המהותי.
יש דרך מקצועית לקבוע אשמה או חפות: חקירה, העמדה לדין, פסק דין. אין שום דרך אחרת. הציבור אינו מחליט בקלפי האם מאכל מסוים בריא או מזיק; הדבר נקבע בבדיקות מעבדה מקצועיות. הציבור אינו מחליט בקלפי מהי המהירות המירבית בכביש מסוים; הדבר נקבע בחישובים של אנשי מקצוע. והציבור אינו מחליט בקלפי מי זכאי ומי אשם; הדבר נקבע בידי בית משפט מקצועי.
בישראל אין מושבעים, אלא שופטים מקצועיים. אבל פתאום אומרים לנו, ש-4 מיליון ישראלים שימשו כחבר מושבעים ענק, ושהם בחנו את הראיות ושמעו את הטענות ורבע מהם החליטו שלא להעמיד לדין את נתניהו. זוהי טענה תלושה מן המציאות, מגוחכת, אבסורדית, חסרת כל היגיון. כמעט קשה למצוא מילים לתאר אותה.
אם נמשיך את הקו הזה של תומכי נתניהו, אפשר להגיע איתו בקלות לתוצאות מטורפות לחלוטין. לפי הקו הזה, אם ראש ארגון הפשיעה יצחק אברג'יל יתמודד לכנסת וייבחר - תהיה הפרקליטות חייבת להפסיק את המשפט נגדו ולשחרר אותו, משום שכמה רבבות ישראלים בחרו אותם לנציגם. לפי הקו הזה, מחבלים שטרם הורשעו יוכלו להיבחר לכנסת וכך לזכות בכרטיס יציאה מן הכלא. כן, זה בדיוק אותו קו: אם הציבור בוחר בחשוד - סימן שאסור להמשיך את ההליכים נגדו.
אין שום זיקה בין הבחירות לבין ההליך המשפטי. כשם שאדם לא נכלא רק משום שהציבור דורש זאת, כך אדם לא משתחרר רק משום שהציבור דורש זאת. במדינה דמוקרטית שומרת חוק, יש בחירות חופשיות ויש מערכת משפט חופשית. יש לכל אדם חזקת חפות וזכות להיבחר, ויש חובה להעמיד לדין ולהעניש כל מי שעובר על החוק. כל סטייה מאחד משני העקרונות הללו, משמעותה חתירה תחת עקרונות יסוד של מדינה דמוקרטית שומרת חוק. והם חלים אפילו על בנימין נתניהו.

תאריך:  14/04/2019   |   עודכן:  14/04/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נתניהו לא קיבל פטור
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
מה דעת העורך?
ש. שאול  |  14/04/19 08:33
2
גם הצדק לא קבל פטור
מגיב ותיק  |  14/04/19 08:39
3
לוין לא עברתם את אחוז החסימה
שב בשקט לוזר  |  14/04/19 09:02
4
סיקור חיובי כשוחד?
יאיר ל  |  14/04/19 09:28
5
עומד על המקפצה
באום  |  14/04/19 09:30
6
להחליף את מערכת אכיפת החוק
גדעון אמיר  |  14/04/19 18:19
7
קשקשן בלתי נלאה
איתמר אמר   |  15/04/19 00:17
8
תגובה
אנונימי10  |  15/04/19 01:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (א)
איציק וולף
שרת המשפטים, איילת שקד, הודיעה כי השבוע הקרוב יוקדש לפעילות אינטנסיבית של מאות מתנדבים שיבחנו מטעם הימין החדש את רישומי הקלפיות    "מעולם לא עברה רשימה אחוז חסימה, בגלל מספר קטן כל כך של קולות ולכן אנו עושים מאמץ להשלים את הפער"
יואב יצחק
בנימין נתניהו זכה לאמון העם בבחירות דמוקרטיות, פעם חמישית ברציפות    יריביו, ובראשם כלי התקשורת, המשטרה והפרקליטות, פועלים להדחתו מראשות הממשלה    למרות החוק: המאפשר חסינות מהעמדתו לדין (בנימוק לאפליה פסולה ונוכח האינטרס הציבורי/זכייתו בבחירות); וחוק יסוד הממשלה המחייב הפסקת כהונה רק לאחר הרשעה בפסק דין חלוט (סופי) בעבירה פלילית שיש עמה קלון    היועמ"ש מנדלבליט ייאלץ לפעול על-פי החוק ולהתחשב ב'עסקת המאה' העומדת על הפרק
אפרים הלפרין
במוצאי יום הבחירות פנה בני גנץ לדרעי ולליצמן, ופניו הושבו ריקם על הסף, והסיבה – יאיר לפיד, אפילו טיפה של כבוד החרדים לא נתנו, אפילו לא אמרו תן לנו יום יומיים לראות מה נקבל מנתניהו, לא בא' רבתי – על הסף
ד"ר חיים משגב
יותר מדי דם רע עבר בין הצדדים במשך יותר מדי שנים    הבדלי הגישה לבעיות יסוד הם תהומיים ואסור לטשטש אותם    ההכפשות חסרות היסוד. החקירות. המגמתיות. ניגוד העניינים של בכירי המערכת. האכיפה הבררנית. ההטיה הפוליטית. את כל אלה אי-אפשר עכשיו לכסות בשמיכה דקיקה
עידן יוסף
בני גנץ יהיה ראש האפוזיציה באופן בלעדי    נשיא המדינה יחל ביום שני את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת    זעם בימין בדבר השמועות כאילו יקרא לממשלת אחדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il