X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בית ספר בגטו קובנה [ציור: יעקב ליפשיץ]
חינוך בתקופת השואה (א')
חינוך מכוון לעתיד
העלון הרשמי של גטו וילנה תיאר במארס 1943 את מערכת החינוך בגטו. מאחר שהעלון היה נתון לפיקוח גרמני, לא יכלו הכותבים לגלות את כל המתרחש ואת כל אשר על ליבם - אך המידע עדיין מרשים ומפעים
לקשור את הנוער לכלל
יש לחנך את ילדינו מתוך מודעות לכך שהכלל נמצא מעל היחיד ולפניו. במקום מליצות נבובות ומעורפלות, יש לקשור את הנוער לכלל היהודי, שרק בו יחיה חיים מספקים וימצא את האיזון הנפשי שלו ואפשרות לקיום רוחני וחומרי. הקשר הזה למוצא שלנו ואל הרצון בתרבות הלאומית הוא התנאי הראשון למקום של כבוד במשפחת העמים העתידית

   מחלקה ראשונה
ספר חדש: "רוח בסערה"

הגטו יוצר לדברים רבים תנאים אחרים מהתנאים שהיו בזמנים נורמליים. גם לחינוך ילדים יוצר הגטו מלכתחילה אווירה מיוחדת ואפשרויות ביצוע מיוחדות. כך למשל, בתנאי הגטו דווקא האביב והקיץ הם עונות מתאימות לפעילות חינוכית. על כן הבעיות של חינוך הילדים נהיות אצלנו עכשיו אקטואליות.
חינוך מכוון אל העתיד. לחינוך דרוש זמן והתמדה. חינוך וגטו הם לכאורה שני ניגודים, אבל רצון החיים היהודי והאמונה היהודית מבטלים את הניגודים, ויוצרים באורח מופלא אפשרות לפעילות חינוכית בתנאים של איום מתמיד של סכנת מלחמה.
למרות הסיוט סביב, על החינוך בגטו להתעלות על-כנפי אידיאלים אנושיים נעלים ולכוון לעתיד בהיר וטוב יותר. על הילדים להתחנך מתוך אמונה שהעתיד הטוב יותר יבוא במהרה. החינוך צריך להיות חינוך יהודי, כלומר: עליו לעלות בקנה אחד עם תפיסת העולם של מוסר הנביאים. נוסף על כך יש לחנך את הנוער ברוח האנושיות הכללית, אבל בשפה הלאומית שלנו ומתוך רצון אישי מפותח מאוד לקיום לאומי. לא ייתכן שהאומה היהודית והתייחסותה אל רוח התרבות שלה ייעלמו, בשעה שעמים אחרים ותרבויותיהם הלאומיות יתחזקו עוד. על כן יש לטעת בנוער שלנו את התחושה של כבוד אנושי ושל ערך תרבותי עצמי של העם היהודי ביחס לעמים אחרים. להיסטוריה היהודית צריך להיות מקום מרכזי בשיטת החינוך שלנו.
בתנאי הגטו יידיש היא שפת ההוראה הטבעית, אבל יש לתת מקום נכבד לעברית כשפת לימוד, בגלל אוצר התרבות העשיר שהעברית משמרת בשבילנו ואינה חדלה ליצור בעבורנו מטעם ההמשכיות ההיסטורית, ומטעם חשוב עוד יותר: מן הטעם שהשפה העברית היא הקשר התרבותי החזק והבטוח ביותר של חלקיו המפורדים של עמנו. התנ"ך הוא הטוב שבכלים להשגת מטרות אלה.
הגטו הוא [שותפות בשעת] מצוקה ומנגנוני הגטו שלנו מוכרחים ליישם על החברה את התבניות הכלכליות ואפילו להתערב בתוך הפינות האינטימיות ביותר של חיי היחיד.
אין זה המקום לעשייה אינדיבידואליסטית. אין שום ספק שהחיים לאחר המלחמה יימשכו בכיוון זה של בקרה חברתית וכך גם החיים היהודיים. משום כך יש לחנך את ילדינו מתוך מודעות לכך שהכלל נמצא מעל היחיד ולפניו. במקום מליצות נבובות ומעורפלות, יש לקשור את הנוער לכלל היהודי, שרק בו יחיה חיים מספקים וימצא את האיזון הנפשי שלו ואפשרות לקיום רוחני וחומרי. הקשר הזה למוצא שלנו ואל הרצון בתרבות הלאומית הוא התנאי הראשון למקום של כבוד במשפחת העמים העתידית.
ברור שבבית הספר שלנו שולט עקרון העבודה הזה בכל השיעורים, ועל הילדים להתרגל לעצמאות כבר מן ההתחלה. אבל חוץ מן העיקרון הכללי חייבים כל הילדים מבני 14 שנים להתחיל ללמוד מלאכה ולרכוש ידיעות בסיסיות בגינון וחקלאות. עליהם לדעת להשתמש בפטיש, מסוֹר או מגל. בכלל, יש להניח את עיקר הכובד על ההשתלמות המקצועית, אולם לא פחות חשוב לחזק, כאמור, את רצון החיים היהודי ואת חוש האחריות לכלל היהודי במצבו הנוכחי.
  • "ידיעות הגטו", 14 במארס 1943, ארכיון מורשת - בית עדות על שם מרדכי אנילביץ, תיק D.1.361.2

מתוך הספר החדש "רוח בסערה: מקורות על עמידה רוחנית בתקופת השואה", בהוצאת מורשת.
[קישור]
התמונה: יעקב ליפשיץ, בית ספר בגטו, קובנה, 1942-1941. דיו על נייר, 35.2X24.4 ס"מ. תרומת ליזה רוזנקרנץ, אשת האמן. מוזאון האמנות, יד ושם.
תאריך:  02/05/2019   |   עודכן:  05/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איציק וולף
הנשיא ריבלין: כוחות פוליטיים שאנטישמיות וגזענות היא חלק משפתם, מורשתם ורוחם - לעולם אסור שיהיו בעלי בריתנו    ראש הממשלה נתניהו: שנאת יהודים מתבטאת גם בפרסום קריקטורות ומאמרים נוטפי שנאה כלפי ישראל גם בעיתונים שנחשבים מכובדים
עידן יוסף
אחה"צ התקיים המצעד השנתי להזדהות עם ניצולי השואה, לזכור את הגיבורים ששרדו, להושיט להם יד ולהעלות מודעות לזכויותיהם    המצעד נפתח בעצרת בהשתתפות שגרירת גרמניה בישראל
אריה אולבסקי
המציע: בנו של הפולני שומר האתר, שהשתלט על השטח    עצמות יהודים נחשפו בעבר בחפירות קווי-טלפון בבית העלמין בעיירה הפולנית
עמי בר
יש עדיין ניצולים רבים שלא מימשו חלק מזכויותיהם החשובות. במקרים רבים, מימוש הזכויות יכול לעשות שינוי משמעותי בחייהם של הניצולים ובני משפחתם שתומכים בהם
ציפורה בראבי
פעם, לפני שטייחו והצדיקו וניסו "להבין" את פשעי הנאצים, פעם, לפני שנים לא כל כך רבות, ידענו שעם ישראל עבר את אחת הזוועות הנוראות ביותר על-ידי מכונה משומנת טוב מידי של רוע    היום זה בדיונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il