X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
משפחה חמה מאד [צילום: כפיר בולוטין]
שתי הצגות מופלאות בקאמרי
בידור ואימה בערבוביה
עד סוף המחזה המיטלטל בין אימה לצחוק, קיים באוויר מתח בימתי, הנע בין חיים למוות, בין אהבה לשנאה, בין יוצר לקוראה, ובין אמת לשקר

ההצגות מומחזות על-פי סרטים שהצליחו בגדול בקולנוע. הכוונה היא ל"קן הקוקיה", ול"מיזרי". בגרסה התיאטרונית של "מיזרי", העולה כעת בקאמרי, חוויית הפחד אינה החוויה המרכזית. זאת, כמובן, בניגוד לסרט "מיזרי", המבוסס על הרומן של סופר האימה הנודע סטיבן קינג. נדמה שעירד רובינשטיין, מתרגם ובמאי "מיזרי", היה מודע לפער הזה שבין האמנויות, כמו גם לעובדה שהסיפור עצמו יהיה מוכר לרבים בקהל שצפו בעבר בסרט. ייתכן שזו הסיבה בגללה הוא ניסה לתת דגשים אחרים לחומר.
על הבמה ניצב הקרוואן של אנני וילקס (קרן מור), "המעריצה מספר אחת" של הסופר הנודע פול שלדון (יובל סגל) שאותו היא הצילה מתאונה, ושכעת שוכב בביתה עם רגליים מרוסקות, חסר אונים ונתון לחסדיה. כזכור, וילקס היא אישה ערירית, אחות לשעבר, החיה בקרוואן מבודד בהרים. היא גם פסיכופטית אלימה שארבה לסופר, וכעת כשהוא שוכב פצוע במיטתה, היא לא מתכוונת לתת לו לצאת משם. סטיבן קינג, גדול סופרי המתח, האחראי גם ליצירות המופת "אני והחבר׳ה", "חומות של תקווה" ו"גרין מייל", ראה ב"מיזרי" מעין אוטוביוגרפיה אליגורית על יחסיו עם מעריציו.
המחזה, המבוסס על ספרו המפורסם, הוא מותחן פסיכולוגי, הנוגע בכתיבה, הערצה, אובססיה, התמכרות ושליטה. לא תוכלו להפסיק לצפות בו. המחזה בגירסתו זו עלה ב-2015 בברודווי בכיכובם של ברוס ויליס ולורי מטקאלף. וסרט הקולנוע המפורסם משנת 1990, בכיכובם של ג׳יימס קאן וקאתי בייטס שזכתה בפרס האוסקר על תפקידה.
קרן מור ויובל סגל עושים תפקידים המשלימים זה את זה. ועד סוף המחזה המיטלטל בין אימה לצחוק, קיים באוויר מתח בימתי, הנע בין חיים למוות, בין אהבה לשנאה, בין יוצר לקוראה, ובין אמת לשקר. אהבתי את המחזה על שום הדיכוטומיות האמנותיות הללו, שכה היטיב הבמאי הצעיר עירד רובינשטיין לפרשן.
משפחה חמה - מועלית עכשיו בבית לסין
משתתפים: תיקי דיין, אילן דר, לימור גולדשטיין, לירון ברנס, לורין מוסרי, יותם קושניר, ושירן הוברמן.
ארוחת יום ששי שגרתית בבית סבתא מלכה הופכת לזירת קרבות, כשאחת מבנות המשפחה מודיעה שלא תגיע השנה לליל הסדר. השלווה מופרת באחת, ומלכה, שעליה נאמר במחזה ש"בשביל לשמור על שלמות המשפחה היא מסוגלת אפילו להרוג", נוקטת בכל האמצעים כדי לבטל את רוע הגזירה. הקומדיה של ענת גוב, אחת המחזאיות החשובות בארץ, עם מבטה המפוכח והנוקב על החיים וההומור המיוחד שלה, בודקת את המשפחתיות הישראלית הלוחצת, ומעלה שאלות על אהבה, חובה, עבדות וחרות.
העלילה מתמקדת, בהודעתה של הבת הבכירה על כוונתה שלא להגיע לליל הסדר הקרוב, וכי היא נוסעת לפינלנד לראות את הזוהר הצפוני. האם, אלמנה מזה שנתיים, איננה מוכנה לשמוע על כך. לא בשביל זה הקמנו מדינה. כשאמצעי השכנוע המילוליים אינם עוזרים, בא לעזרתה המצב הביטחוני, וההודעה כי מחבל מסתובב בשטח. אורחי סעודת השבת, שבמהלכה מתרחש הסיפור כולו, נסגרים בחדר האמבטיה. כשתחלוף הסכנה.
המחזה קליל ומאוד מצחיק. הוא מזכיר לרבים מן הצופים, כי תמיד, וכמעט בכל משפחה, מצויים קונפליקטים מן הסוג המרדני הזה. תמיד יש מישהו מבני המשפחה שלא רוצה, או לא יכול להיכלל בסדר הקיומי, מציאותי של חברה קטנה ומצומצמת, כמו המשפחה הגרעינית, ובא לו/לה לברוח.
כך קורה גם כאן במשפחה ה"נורמטיבית" הזאת, שדווקא הבת הבכירה (לימור גולדשטיין), שברוב ימות השנה לוקחת על עצמה את מירב האחריות על המשפחה, כולל אמה (תיקי דיין הנפלאה), מתמרדת ומנסה לברוח מהאירוע החשוב והמקודש ביותר בשנה, ליל הסדר. ברקע אף נשמע האב שהלך לעולמו, והוא למעשה פעיל בזיכרון הקולקטיבי של המשפחה בצורת תמונה על השידה, או בצורה מיטית דמיונית, בקולו ובדמותו החיה-מתה על הבמה.
האם תיקי דיין, השולטת בכל המהלכים, מחליטה לשחרר את משפחתה מליל הסדר, ומחליטה לנסוע בעצמה לטיול לחו"ל. וזאת, למעשה הפואנטה ההפוכה של מרכז ההצגה. ההצגה כמובן מסתיימת בסוף טוב, כשכולם מאוחדים וחוגגים את הפסח, כולל הבת הבכירה שדוחה את טיולה המתוכנן והמשולם מראש.

תאריך:  06/05/2019   |   עודכן:  06/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
40 שנה להסכם השלום עם מצרים    סיפורו הבלתי ידוע של יישוב חצי רשמי בסיני
עליס בליטנטל
הסרט שביים ג׳אני זאנאסי "החסד של לוצ׳יה" אינו סרט המטיף לאמונה הנוצרית    זהו סרט הגורם לגיבורה, לושה (בהיגוי הטוסקני), להעמיק לתוך עצמה, ולהשכיל להחליט לעשות את מה שעם ליבה    גם אם זה כולל התנגחות בכרישי נדל"ן    משחק נפלא, מוזיקה ברקע שסוחפת אותך, וצילומי הנוף הטוסקני המרהיב מהווים סגירת הקומפוזיציה המוצלחת
עליס בליטנטל
המחזה הקסום של לאה גולדברג "בעלת הארמון" העולה בהפקת מרכז ענב לתרבות, לוקח את הגיבורים עם הצופים לאווירה מיסתורית בארמון עתיק שהפך למוזאון    היסטוריה של שנות הארבעים מעורבת בתת מודע ובשפע דימיון, הופכת בעזרת התפאורה העשירה, המבצעים והיוצרים למשהו פיוטי, מיסתורי עם מתח, המעורר תהיות ושאלות רבות
צילה שיר-אל
אנו נמצאים בשנה מתחלפת נומרולוגית 4 שהיא שנת גורל ועל כן זוהי שנה שמסתמנים בה מהפכים משמעותיים, מעברים ואירועים דרמתיים
איתמר לוין
מדובר באירוע תרבותי רדוד, אך יש לו משמעות תיירותית רבה ואפילו חשיבות לאומית ארוכת טווח. ביטול של האירוויזיון יחזיר את ישראל עשרות שנים לאחור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il