X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יצירת מופת מרגשת וראויה לכל שבח - בית צבי הצגה נפלאה המעניקה לצופים גם חוויה תיאטרלית וגם מבט נוקב וחשוב על חיי ניצולי השואה ובני הדור השי
▪  ▪  ▪
הפקה ייחודית [צילום: שמחה ברבירו]
שחקנים מוכשרים [צילום: שמחה ברבירו]

"למה לא באת לפני המלחמה", העולה בבית צבי, היא הצגה מרגשת ונוקבת, יצירת מופת הראויה לכל שבח, בזכות ההפקה המצוינת והשחקנים המוכשרים.
ההצגה, שבוימה בכישרון רב בידי מאיה שעיה, מבוססת על ספרה של ליזי דורון וכתבה אותה עינת ברנובסקי. העלילה עוסקת בקורות חייה של נערה בשנות ה-60 בתל אביב, הגדלה עם אמה ניצולת השואה, בצל אותם אירועי העבר המודחקים והפורשת את היחסים הטעונים בינה לבין אמה.
כל שבוע מגיעות 4 שכנות, כולן ניצולות שואה, לביתה של הלנה ושם הן מרשות לעצמן להתפרק מאימת העבר ואחר כך ללגום משקה חם ולקנח בעוגיות. השכנות והאימא מבקשות להתאקלם בחברה הישראלית ולהתמודד עם אפלת הזיכרונות וסודות השואה.
בתווך ניצבת אליזבת, נערה דור שני לניצולי השואה המנסה לגדול ולהתפתח חרף שיגיונותיה של אמה ומוזרותן של השכנות.
מעין רחימה מגישה משחק מופלא של הנערה אליזבת, הקרועה בין אמה וסדרי הבית הצרובים זיכרונות נוראים ממחנות המוות לבין רצונה לצאת לדרך חדשה ולהשתלב בחברה. מעין היא שחקנית מצוינת ואין ספק כי היא בעלת פוטנציאל כביר ועוד נשמע ממנה על הבמות הגדולות.
טל שחר מגלמת נהדר את הלנה מיצמכר, ניצולת השואה שאינה מתירה לשום חפץ גרמני להימצא בביתה. הלנה ניצלה מהסלקציה לאחר ששפכה על שיערה מי חמצן ושיערה הבהיר הוא שהציל אותה ממוות בטוח. טל היא שחקנית מעולה והיא בעלת יכולת נפלאה.
חורף קמחי מגלמת את זושייה הדואגת לתסרוקת קומות אפופת ספריי שיער ומשחקה הוא מצוין וראוי לכל שבח. נוי ארוך משחקת בכישרון רב את איטה ששיערה פרוע ונדמה שהיא כל הזמן פולה כינים, כאילו שזה עתה יצאה ממחנה ההשמדה. רק בסוף ההצגה מתגלה סודה. נוי היא שחקנית מעולה.
שני ורד מגלמת את גיטה החרדית ומשחקה ראוי לציון מיוחד. חברותיה מנערות מעצמן את גילוי הדת שלה לאחר כל מה שעברו, לעומת גיטה הדבקה בהצמדות לתורה ולמצוות. דניאל חבקוק מגלמת את פאני ומשחקה טוב מאוד. דני אורן מגלם ברגש רב את גדי בן השכנים, הלוקה בפוליו והמנסה למצוא עתידו בארה"ב.
איילה בן נוח היא שחקנית מצוינת והיא מגלמת את אחות בית הספר כרמלה, המנסה לשקם את הבית בו גדלה אליזבת. איילה היא בעלת קסם אישי רב, משחקת בנועם ובמקצועיות ואין ספק כי היא בעלת פוטנציאל משובח.
אחיקם ציפקיס הוא שחקן רבגוני ובעל כישרון מדהים המגלם מגוון תפקידים ובהם של רב בית הכנסת, ניצול שואה הכמה למשפחה ודייר משנה, תפקידים שבהם מצטיין אחיקם והוא מגיש משחק שמהווה חוויה תיאטרלית. אלון לילייב מגלם את הדוור, המורה לציור, חבר קיבוץ וחייל ומשחקו הוא משובח מאוד.
הבמאית מאיה שעיה העלתה הפקה ייחודית ומצטיינת שראויה למחמאות רבות. דפנה פרץ עצבה תפאורה יפה ותלבושות נהדרות. ראויות לציון הפאות של השחקניות. קארין שניידר אחראית להדרכת התנועה, מירי זהבי אחראית להדרכה המוזיקלית ואלון לילייב אחראי לעריכה המוזיקלית הנהדרת,אורי מורג עצב את התאורה הראויה.
"למה לא באת לפני המלחמה" היא הצגה נפלאה המעניקה לצופים גם חוויה תיאטרלית וגם מבט נוקב וחשוב על חיי ניצולי השואה ובני הדור השני והשתלבותם בחברה הישראלית.

הכותב הוא עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.
תאריך:  28/05/2019   |   עודכן:  28/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אולי הפארסה של הימים האחרונים תשכנע סוף-סוף את הפוליטיקאים שלנו למנוע את פיזור הכנסת בטרם עת, או לפחות להקשות מאוד על כך. אנחנו שולחים את הח"כים לעבוד אצלנו ארבע שנים - ייכבדו ויעשו זאת
אלי אלון
המשורר והפזמונאי יוסי גמזו העשיר את הזמר העברי בעשרות שירים שעדיין אהובים, משודרים ומבוצעים כמו "סימן שאתה צעיר", "איפה הן הבחורות ההן", "סתם יום של חול", "זוהי יפו", "הכותל", והרשימה עוד ארוכה    בחודש הבא תעניק לו אוניברסיטת בר-אילן אות הוקרה על מפעל חיים
שרון מגנזי
הפרופסור איילת פישמן מהטכניון מצאה פתרון לחקלאי הנגב המערבי בהתמודדות עם עמידות חיידקי קרקע לפורמלדהיד וסייעה בהצלת ענף הבוטנים לייצוא מסגירה. היא משתמשת בהנדסת חלבונים ככלי לשיפור תהליכים ביוטכנולוגיים בעלי פוטנציאל יישומי, כגון פרויקט הביודיזל, המחקר על אנזים הטירוזינאז ועוד. מחקר והוראה הם שילוב מכונן עבורה במסעה האקדמי
עליס בליטנטל
עינת ברנובסקי כתבה את המחזה על-פי ספרה של ליזי דורון "למה לא באת לפני המלחמה"? שמעלה בית צבי    את המחזה שביימה מאיה שעיה ברגישות תוך הצליחה לרגש גם את הקאסט, ראוי להעלות בפני תלמידי התיכוניים ברחבי הארץ    זאת - משום האירו את הנקודה שבעטיה הושמד כחצי העם היהודי בשואה
אורטל סבג
כך נשמור על העיניים כשאנחנו מתאפרות לקראת נשף הסיום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il