X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פרויקט לאראמי [צילום: יוסי צבקר]
ביקורת "פרויקט לאראמי" בבית צבי
התיאטרון כפרשן פוליטי
מדהים כמה המחזה "פרויקט לאראמי" שכתב מוזס קאופמן לפני 20 שנה נושק למציאות העכשווית המתרחשת בתוכנו השנאה להומואים שגרמה להתעללות ולרצח מתיו שפרד, שעוררה קבוצת תיאטרון לחקור את המקרה ולהציגו - קרובה מאוד להתפרצות שנאת החרדים בירושלים כלפי השר אמיר אוחנה בעת הופעתו במצעד הגאים בירושלים

שנאה של אדם לזולתו, ולא משנה אם בגלל זהותו המינית או דעותיו הפוליטיות, היא דבר שאינו יכול לבוא בשום אופן לביטויי שנאה מילוליים או פיסיים. החברה בימינו אינה צריכה להכיל התפרצויות כאלו בכל מקרה. לא כאן ולא שם. הצגת "פרויקט לאראמי" בבית צבי היא אירוע דרמטי חשוב בעלת תובנות וערך מוסף ענק. בכך שבמקרה זה, התיאטרון נוטל על עצמו להאיר את עיני הקהל לעובדות היסטוריות בעלות השלכה רחבה, ולפרשן. זאת, בהקשר למקרה שחולל סערה באמריקה ב-1998 כשהסטודנט ההומו נלקח ליער, עונה, והוכה עד למותו, רק משום זהותו המינית. מה שמזכיר את שנות השישים במאה שעברה, כשהשנאה לכושים בארה"ב הייתה כה עזה, עד ששוטרים נאלצו ללוות ילדה כושית קטנה בהליכתה לביה"ס, כדי לשמור על חייה. מה שהונצח בציורו האלמותי של נורמן רוקוול, שהפך לסמל לתקופה. וכן, כפי שנצפה בסרט "מיסיסיפי בוערת" על רצח 3 פעילי זכויות האדם והעלמת גופותיהם.
כנראה שאנחנו מצויים עדיין בעידן בו השנאה גוברת על כל הבנה שכלית, והיא מקווה לעורר בעזרת ליבוי השנאה, שינויים בשלטון כנגד רצון רוב העם. לעומת זאת בהצגת בית צבי צולח הבימאי גמא פריד לפרוש את הנושא בהצלחה הן הודות למשחקם הכה מרגש (גם אותם-עצמם) של השחקנים המחוננים, והן ביכולתו להעניק להם הזדמנות לשחק בחמישה תפקידים כל אחד, לעיתים - כששחקנית משחקת כגבר ולהפך, שחקן כאשה. מדהימה יכולתם לעבור למינעד קול שונה, להשתמש בשפת גוף תואמת, ולהעמיד בפני הצופים פרישה רחבה של מיבחר רחב על מיגוון דעותיהם של תושבי העיירה הספציפית, בה אירע האירוע המחריד.
אירוע שכזה, של התגברות שנאת השונה, מתרחשת לרוב הן בערים פריפריאליות, אך בעיקר על-ידי מטורפים וחולי נפש. מה שאינו בהכרח מצגת אופינית לאופי אנשי המקום (כמו הרצח בבית הכנסת לא מכבר). אך ב-1998, התרחשות זו הייתה תקפה. והראיונות שהשחקנים של "אנסמבל התיאטרון הטקטוני" של ניו-יורק ערכו עם מיגוון תושבי לאראמי הם שהיוו הבסיס לתמונה שמוזס קאופן העלה במחזהו. היה שם מגוון דעות, לא כולן אנטי. בכל אופן, בישראל הליברליות בקרב הלא חרדים מתקדמת מאד, ובחירתו של אמיר אוחנה לשר בשל כישוריו וערכו כאישיות, הם ההוכחה לכך.
תשעת שחקני ההצגה סוחפים את הקהל במשפטים קצרים, לא מיגעים, באכספרסיה שלהם וביכולת המשחק להיות דמויות שונות תוך שניה. ביניהם בולטת בכשרונה הדרמטי המרשים דניאלה חכים; אנה אקהרד הרעידה את הלב בשירתה את השיר הלירי; ברק פרידמן עם הנוכחות הבולטת שלו -כנהג הלימוזינה ועוד, ובשפת גוף עשירה; הראל גלזר המצוין, צח חזיזה כברמן, עדן יששכר המפליאה כשוטרת וכשוטר, יונתן תורג׳מן, רז סלמון כסטודנט למשחק ודניאל הרוש. כולם מרגשים ומרשימים.
את תרגום המחזה, הבימוי והעריכה המוסיקלית עשה גמא פריד, את התפאורה והתלבושות זוהר אלמליח, את התאורה המצוינת עיצבה רותם אלרואי.
הצגה שונה מאוד מהמקובל, נועזת ברעיון החוצה גבולות גאוגרפיים, והמצליחה בקאסט, בבימוי ועם כל היוצרים שלה.

פרויקט לאראמי [צילום: יוסי צבקר]
ברק פרידמן [צילום: יוסי צבקר]
תאריך:  10/06/2019   |   עודכן:  10/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר אל
ניתוח מפת המדינה בשילוב מפת ראש הממשלה בנימין נתניהו – כיצד הם מחוברים יחדיו בתקופה סוערת זו
אולגה רז
האם חלב צאן מקל על הרגישים לחלב פרה? איזה חלב מכיל יותר חלבון? האם תחליפי חלב מהצומח, שווי ערך תזונתי לחלב?
איתמר לוין
למשפט העברי יש הרבה מאוד מה לומר בכל תחומי החיים המודרניים, לצד עמידתו על עקרונות יסוד מוסריים    תרומתו הגדולה ביותר לחיינו יכולה להיות תרבות הדיון שלו
עליס בליטנטל
כן, כן, במזרח אירופה היה קיים עולם תחתון יהודי. והזעקה "הצילו" (געוואלד) שנשמעה לאחרונה - לא התייחסה רק לעולם התחתון של אז, אלא לטריק של הפוליטיקאים בבחירות האחרונות. וכמו שאמר החכם: ליהודים תהיה מדינה, רק כשיהיו בה שוטרים, פושעים וזונות יהודיים". אז ב"ה יש לנו את זה. אבל גם במזרח אירופה היה. ומהחומרים שכתבו גדולי הסופרים היהודים על העולם התחתון היהודי
עליס בליטנטל
עם מי הכי רבים? עם הקרובים ביותר. גור קורן כתב קומדיה ישראלית הנוגעת לכל אחד: נושא הצוואה. וגלעד קמחי ביים אותה, כך שהקהל צוחק ומתרגש כאחד. הצגת התיאטרון הקאמרי מעניקה בידור משובח ביותר עם מוסר שכל.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il