X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
עיין ערך אהבה [צילום: רפאל שחרי]
ביקורת "עיין ערך אהבה" בסטודיו ניסן נתיב י-ם
ערך האהבה כיסוד לשרידות
הסופר דויד גרוסמן נדהם ונפעם מההצגה "עיין ערך אהבה" שהעלה סטודיו ניסן נתיב ירושלים, עד כי לא היו כמעט מילים בפיו לתאר את החוויה העזה שיצרו השחקנים הכה מחוננים הודות לבימויה של בשמת חזן
רוח חיים
למעשה - זוהי יצירה משובחת העומדת בפני עצמה, המצליחה באמצעים סוריאליסטיים ומוחשיים להפיח רוח חיים בשדים מהעבר ולהעלות הצגה ברמה סטרינדברגית.

סיפורו של הילד מומיק/שלומיק (אוריה ג׳ורג׳י הכובשת כל לב) בילדותו, על-רקע השמעות ברדיו על מחפשי קרובים ששרדו את השואה, וכל המושגים שקלט, כמו "החיה הנאצית" גרמו לו להקדיש את כל מעייניו לבירור מה כוונתם, ומה היה "שם". כבן ל-בלה, אם חרדתית, אוהבת וחמה (נעמי כהן הכה נוגעת ללב), הוא זוכה לקבל מידי האח של הסנטוריום (איתי אלעל) את סבו פגוע הנפש, אנשל (אלון פרבר הכה עז ביטוי ומרשים במשחקו הנוקב), וכל מה שנובע מההתייחסות של הילד ואמו לזקן האומלל שאינו מכיר אף אחד. פרבר מרשים לא פחות מזה גם בחלקה השני של ההצגה כ-ברונו, דמות דמיונית המשלבת סופר נודע שנעלם, ומושגים של התת מודע.
הסצינה הפותחת, בה כלולות כל הדמויות המדגימות שורדי שואה במצבם העגום וקורע הלב, כל אחד ואחת בסוג אחר של פגיעות - סצינה סוריאליסטית זו היא אחת מרבות המשתלבות בחיפושי הילד וטביעתו בים החוויות העזות שהוא קונה למראה המחשת המושגים אותם הוא שואף להבהיר לעצמו, כילד. כך גם הסצינה בה כלוב החיות במרתף ביתו של מומיק, שמתוכן מומיק רוצה להוציא את "החיה נאצית" היא סצינה מופלאה בביצוע מדהים במיוחד של "העורב" (עידו גולן רב היכולות, שבהמשך מגלם את מומיק בבגרותו), החתול המיילל בביצועה המרגש של רינת בנאי ועוד חיות. סצינה המצטרפת לאלה הגורמות להתעלות ההצגה לרמה הסוריאליסטית ולסחוף עמה את הצופים.
בין הדמויות האופפות את מומיק, מצוי גם הצמד של הבעל יפה התואר טוביה (עדיאל אריאל, שבהמשך אף שר בקולו הנעים) ואשתו הכה שופעת רגש ומכמירה גיזלה (רינת בנאי המצוינת, המעולה), יאלי ווייס כ-גינזבורג, עופרי פוקס כ-ציטרין, וכולם כאחד מגלמים דמויות שונות בחלקו השני של המחזה. מה שמדגים את הקשת הרחבה של יכולת כשרונות השחקנים הכה נפלאים.
השפעת טראומות השואה על בני הדור השני והדור השלישי, נמשכת גם אל תוך החלק השני של המחזה. כאן בולט עוד יותר אלמנט התנועה, שכבר בחלק הראשון מהווה נדבך כה חשוב בהופעת הדמויות. בחלק השני, שתי דמויות (יאלי וויס ונעמי כהן) אופפות את הגיבור מומיק (עידו גולן שהפליא בחלק הראשון כעורב), שעדיין לא השתחרר מהטראומות גם כשהוא כבר נשוי ואב לבן. התנועה שלהן מרחפות כנימפות-מים, בעוד הוא מחפש את ברונו החבוי בתוכן כצדפות - תמונה שאף היא נוטלת חלק סוריאליסטי במחזה, שוויזואלית כה חזק ומרשים עוד יותר מהטקסט הפיוטי של גרוסמן שהשחקנים מבטאים כה ברור, מה שנדיר ביותר בקרב שחקנים במחוזותינו, בין אם בבתי הספר למשחק שלא מקדישים לכך די תשומת לב, ובין על הבמות המקצועיות, שם, בפרט בקטעי הצעקות שהתיאטרון הישראלי כה רווי בהן.
השילוב של המוזיקה המקורית שכתבה ומבצעת על הפסנתר על הבמה נעה ריצ׳קה המחוננת, ושיר הפרטיזנים שמושר בחלקו, מעניקים צבעים נוספים ומעצימים את האימפקט של המחזה על הצופים. כך גם עיצוב החלל והתלבושות המאד מאוד מרשימות של תרצה ש"ץ, התאורה המכוונת כה היטב של זכי קוואסמי, ואביב אבגי ראוי לשאפו מיוחד על עיצוב התנועה, שחלקה במשחק רב ביותר, ובזכותה הצלחת ההצגה.
לבשמת חזן יש לאמור: "בישמת את ההצגה". הבימוי הכה יצירתי שלה יוצק חיים חדשים לספר שיצא מקרביו של הסופר, אך נוגע לכולנו, בין אם הם נצר לשורדי שואה, או צברים שרק שמעו עליה בבגרותם. ולשחקני המחזור המסיים השנה - מחזור ל׳: שאפו לכולכם. כי כולכם מחוננים, ותהיו מסד לדור חדש ומשובח של שחקנים ישראלים.
יש לקוות שההצגה תמשיך לעלות לטובת אוהבי התיאטרון ולטובת הנוער הבוגר ובעל הדמיון, שיהיה פתוח לגישה כה חדשנית לנושא הכאוב.

[צילום: רפאל שחרי]
תאריך:  18/06/2019   |   עודכן:  18/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
חוצפה ישראלית, כך ניתן להגדיר את החלטה לסגור את מגרש הכדורסל המיתולוגי של העיר עפולה ולהפוך אותו ל... חניון סגור המיועד עבור פקידי ועובדי ההסתדרות וכן עבור חלק מעובדים בעיריית עפולה הנמצאת מעבר לכביש
הרצל חקק
על יצירתו של אוריה באר    אוריה באר ידע לתת חיים לעט האמן שלו. באר צלל לבאר, באומץ ידע להביט לתוך קרביה של החברה בפריפריה, ידע להבין לנבכי נפשם של יהודים בעיירה בגולה, ובכל סיפוריו תמצאו זוויות אנושיות מאד
יוסי אחימאיר
שניות לפני שחשב לצנוח בכסא מפלט מן המטוס הבוער, קיבל הטייס את ההחלטה הגורלית שעלתה לו בחייו    ככל שיכל עוד לשלוט במטוס, הוא כיוונו ככל שעוד יכל אל מחוץ לתחום המיושב...
חגי קמרט
ספר שירים של הסופרת והמשוררת שושנה ויג    שושנה ויג היא מו"לית בעלת הוצאת ספרים פיוטית. היא משוררת, סופרת ומחנכת (מורה לספרות), מיסדת חוגים ספרותיים בעירה נתניה וכתבה לא מעט ספרים
עליס בליטנטל
מלך מלכי הקומדיות - מולייר, חוזר להצחיק אותנו במחזהו "תעלולי סקפן" עם מסיימי מחזור נ"ז 2019 של בית צבי, בבימויו של איגור ברזין הוותיק    הבימוי של ברזין ועיצוב התנועה של תומר יפרח יוצרים על הבמה הצבעונית המקסימה של וואדים קשרסקי הצגה שהטקסט הנעלם מפי השחקנים, מותיר את הצד הוויזואלי-קומי כמוקד לתשומת הלב, ומעביר ערב מהנה ומלבב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il