X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
חבורת שוהם [צילום: אלי אלון]
25 שנים לחבורת שוהם
"חבורת שהם" - חבורת זמר הפועלת לשימור הזמר העברי ומעלה מתהום הנשייה שירים שלא הוקלטו מעולם או שנשכחו, מציינת השנה 25 שנים לפעילותה

בתחילת השבוע (א' 23.6.19) ערכה אוניברסיטת בר-אילן ערב הוקרה לחבורת שוהם לציון 25 שנים לפעילותה ותרומתה לשימור הזמר העברי. האירוע נערך במסגרת כנס שנתי בנושאי זמר ישראלי, "מי אני? שיר ישראלי!" הנערך זו השנה ה-16 באירוע שהונחה על-ידי יעל שהם, הופיעו זמרי ונגני חבורת שהם, במספר שירים מהרפרטואר שלהם בניצוחו של מוטק'ה שלף מנצחם של החבורה מזה כמעט 25 שנים.

ראשיתה של "חבורת שהם"

מדי צאת שבת נהגו להתקבץ בביתם של ד"ר חיים ויעל שוהם בכפר מעש עשרות חברים ומכרים כדי לשיר ולנגן בחברותא, לרוב שירי תנועות נוער, קיבוצים, שירי פלמ"ח ופלי"ם, המנונים נשכחים וכדומה. חיים ניגן במנדולינה קצת בתופים והחברים בכלים נוספים. בין הבאים והנקבצים לזמר בביתם של יעל וחיים שוהם דמויות ידועות-שם מעולם הזמר, התרבות והביטחון.
חיים שוהם גדל בקיבוץ גבת (כילד חוץ), היה ספורטאי מצטיין לוחם שייטת 13, למד רפואה ב"הדסה", שירת כרופא בצה"ל, היה רופא של יחידת השייטת, קצין רפואה ראשי של חיל-הים ושל פיקוד הדרום בדרגת אלוף משנה השתחרר מצה"ל בשנת 1986. לאחר שחרורו ניהל את בית-החולים יוספטל באילת ובארבע השנים האחרונות לחייו את בית-החולים מרכז גריאטרי בפרדס חנה שנקרא על שמו.
ב-1994 כשהוא בן 58 בלבד, נפטר חיים ממחלה קשה. לאחר מותו אלמנתו יעל שהם לבית ליפשיץ בת גבעת השלושה בעצת חבריו ובהם המפיק והזמר דודו אלהרר, החליטו החברים לא להפסיק את המסורת ולהמשיך לשיר בחברותא ולהנציח את שמו של חיים אוהב הזמר העברי במפעל שירה.
הם הקימו חבורת זמר וקראו לה חבורת שהם (שירים שיוצאים מהלב) אחת לשבועיים במוצאי שבת לעיתים אף יותר, כ-50 איש לערך היו מתכנסים ושרים יחד ומנגנים שירים שחיים שוהם אהב, שירי מולדת, שירי חלוצים, שירי פלמ"ח, שירי תנועת נוער וכדומה. החבורה שהיא במידה רבה חבורת זמר ייחודית בארץ, מבצעת ומקליטה שירים ישנים, אף מתקופת טרום הקמת המדינה שרבים מהם לא מוכרים או שנשכחו עם השנים, ובתום כל עונה מפיקים תקליטור פנימי של שירים שנאספו באותה עונה. החבורה מעלה לא פעם מתהום הנשייה שירים שרק מתי מעט, אם בכלל, יודעים על קיומם ומשתדלת שהביצוע יהיה נאמן למקור, ובכך תורמת תרומה לא מבוטלת להצלה והפצה ושימור של הזמר העברי המוקדם.

"המטרה שימור מכלול שירי ארץ ישראל"

מנהלה המוסיקלי ומנצחה של חבורת שהם כמעט מראשיתה ועד היום הוא המלחין והמעבד ממייסדי מקהלת רינת מוטק'ה שלף. דודו אלהרר - שהיה חברו של חיים שהם - סייע ותרם לפעילות האמנותית. יעל שהם - אלמנתו של חיים שהם - מרכזת את פעילות הלהקה מביתה בכפר מעש - המשמש גם כאכסניה לחזרות ופגישות הדו שבועיות של החבורה ומפיקה את הוצאת התקליטורים.
על הקמת ופעילות החבורה וההווי בה מספר מוטק'ה שלף: "אהבתו הגדולה של חיים שהם, הייתה שירי ארץ ישראל, ובעודו מתמודד עם מחלתו הדליק בחבריו את הערגה והאהבה דווקא לשירים ישנים, כאלה שנשתכחו ו/או כאלה שרק מעטים הכירום. הוא סחף עמו כל מי שרק נזדמן למסיבות השירה הרבות בביתו בכפר מעש - מסורת שחבורת "שהם" ממשיכה עד היום.
מוסיף מוטק'ה: "אנו שמנו לנו למטרה, בין השאר, לפעול לחידוש, רענון ושימור מכלול משיריה הנפלאים של ארץ ישראל וביניהם שירים רבים מתקופות שלפני הקמת המדינה, שירי חיבת ציון, שירי העליות, שירי חלוצים, שירי אדמה ועבודה, שירי המחתרות ועוד. את השירים היפים והנדירים הללו אנו לומדים ושרים להנאתנו בקבוצה קבועה ללא יומרות או עיבודים מיוחדים ותוך שמירה על צביונם הייחודי ברוח התקופה - הסגנון - פשוט ונעים, בעיבודים מינימליים, תוך מתן דגש לשירה שסוחפת את השרים ואת המאזינים ובלווי הרכב כלי של שבעה-שמונה נגנים. המשתתפים בשירה - הם אוהבי זמר ומוקירי זכרו של חיים שהם- חובבים המתמידים בכך כ-25 שנים. אחת לשנה - לקראת ראשית חודש מאי - שהוא יום הולדתו של ד"ר חיים שהם ז"ל יוצא לאור תקליטור ובו אוסף שירים מגוון ורב, חלקם שירים שלא היו ידועים כלל או שהקלטתם ישנה ואינם ראויים להשמעה".
מרדכי שלף מספר, כי עד-כה הקליטה החבורה למעלה מ-800 שירים ישראלים, רובם ישנים ויפים שנשכחו ושבו לחיים חדשים במסגרת פעילותנו המתמדת. יותר מחציים מלפני הקמת המדינה והמטרה לשמר ולהנציח את מאות השירים שהושרו בימי העלייה הראשונה, השנייה, השלישית, בהתיישבות, בתנועות הנוער ועוד. בכך אנו נותנים ביטוי לפעילותו הרבה של חיים שוהם, אבל המטרה הורחבה וקיבלה תנופה גדולה של איתור שירים ישנים, הקלטתם ושימורם ההיסטורי - ובכך אנו רואים מטרה נעלה לשימור השירים בשנותיה הראשונות הקליטה "חבורת שוהם", את השירים על גבי קלטות שמע (טייפ) ובהמשך הקליטה את השירים על גבי תקליטורים.
לדברי ראשי חבורת שהם, היא זוכה להערכה רבה על מפעל השימור היסודי והעקבי. לדבריהם, גופים וחוקרי ומשמרי הזמר העברי ובהם "זמרשת", אליהו הכהן ועוד נעזרים במידע שנצבר באוספי החבורה ושיריה.

זמרי ונגני הלהקה

בין סולני וזמרי חבורת שהם לאורך השנים: אבא'לה פורמן, יורם אגמון, דודו אלהרר, רעיה פירסט, גיורא רוס ועוד. בין זמרי החבורה איש הרדיו הקריין והשדר דן עופרי. אחד מסולני הלהקה יורם אגמון הוא תת-אלוף, במילואים שירת כטייס קרב בחיל-האוויר, פיקד על בסיס חצור וכיהן כנספח חיל-האוויר בארצות הברית. סולן בולט בלהקה הוא אבלה פורמן. סולנית בולטת בחבורה היא רעיה פירסט מושבניקית ממושב בצרה ששרה בחבורות זמר שונות.
הנגנים העיקריים המלווים את החבורה לאורך השנים, כך נמסר לי, הם: עליזה נגר - מנדולה, מנדולינה ניר ניצן, משה הדרי - מנדולינה מוט'קה שלף, אורי אורלב - אקורדיון שפר שחטר, נגה אשד - גיטרה שולה נחמה - חליל צד גדעון פוזן - חצוצרה עמוס מרוז - תופים.

תאריך:  26/06/2019   |   עודכן:  26/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
25 שנים לחבורת שוהם
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מה ההבדל בין חבורת שהם
גילטה מארי  |  26/06/19 13:00
2
ב'זמרשת' האזנה ל *295* שירים
נצר גבריאל  |  29/06/19 01:33
3
הערות
עליזה נגר  |  30/06/19 05:56
4
הערות
עליזה נגר  |  30/06/19 05:56
5
הערות
עליזה נגר  |  30/06/19 05:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
גם אם הדיבורים על ביטול הבחירות הם ספין, עצם קיומם גורם נזק עצום לדמוקרטיה ולשלטון החוק. הפוליטיקאים מעבירים מסר לפיו הבחירות הן רק משחק, וחוק יסוד הכנסת הוא עוד כלי
שרון מגנזי
הפרופסור אילנה ברמן פרנק היא חוקרת ימית חובקת עולם. כראש בית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה, הראשון מסוגו באקדמיה בישראל, היא מדגישה את החשיבות בהשתלבות נשים בענפי המחקר השונים במדעי הים ומספרת על מיזמי מחקר חשובים בחקר הימי שהיא מובילה. התחנה הימית DEEPLEV והמשט הבינלאומי לאיטליה עם סטודנטים ממדינות הים התיכון, הם שניים משיאי הקריירה האקדמית שלה
משה ניסנבוים
כשהוציא מרן הראי"ה את ספרו "אורות" שכתב ברוח קודשו הנשגבה, התקבל הספר בברכה ובשמחה אצל ציבור החרדים שהסתופפו בצלו של הרב    אך הקנאים קצרי הדעת, שביקשו עילה להילחם בקדוש ה' הראי"ה זיע"א, החליטו לנצל את העניין לפגוע בו ובתלמידו הרי"מ חרל"פ
איתמר לוין
השתיקה החרדית כלפי עבירות מין היא הרסנית    חקירות פדופיליה אינן יכולות להתנהל במסגרת צבאית    צווי איסור פרסום מגנים על החוקרים    גלעד ארדן התנהג בצורה גזענית
אלי אלון
זאב "זאבי" רייס היה בין שנות ה-50 וה-70 מבכירי הספורטאים בישראל    כיכב במדי קבוצת הכדורסל הפועל גבעת ברנר בליגה הלאומית שהובילה להישגים רבים    בנוסף היה אתלט מצטיין, היה אלוף ישראל בקפיצה משולשת ו-19 שנים שיאן ישראלי במקצוע זה    לפני פחות משבועיים (12.6.19) הלך לעולמו לאחר מחלה ממושכת בגיל 82
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il