X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ממראות האנרכיה בתל אביב
יוצאי אתיופיה נגד המשטרה

התפרעויות, לא מחאה

ברגע בו מעשי מחאה אינם חוקיים, הם הופכים לעבירה - ואין המדובר במחאה דמוקרטית אלא באנרכיה עם כל ההבנה לזעם של יוצאי אתיופיה ועם כל מה שאנחנו יודעים על המשטרה, אין שום הצדקה לעבור על החוק
▪  ▪  ▪
הבדל חד וברור [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

בחירת המינוח היא לעיתים חלק משמעותי מן הסיפור כולו. רצח הוא בכוונה תחילה, הריגה יכולה להיות בשוגג. מה שהאחד יראה כחיזור, האחר יראה כהטרדה. מעשה טרור לפלוני הוא מאבק שחרור לאלמוני. ומחאה היא פעולה לגיטימית במדינה דמוקרטית, בעוד התפרעות היא הפרת חוק וסדר.
מה שעושים יוצאי אתיופיה ביממה האחרונה איננו מחאה ואיננו הפגנה. אלו הן מהומות והתפרעויות. ההבדל הוא חד וברור: ברגע בו המעשים אינם חוקיים, הם יוצאים מהגדר המותר והופכים לעבירה. וברגע בו מדובר בעבירה, אין להשלים איתה - תהיה הסיבה אשר תהיה.
ליוצאי אתיופיה יש הרבה סיבות לכעוס בכלל ועל המשטרה בפרט. הקליטה שלהם הייתה, ואולי עודנה, קשה במיוחד. התרבות של העולים הייתה שונה לחלוטין משל הקולטים, השפה הייתה שונה לחלוטין, המנהגים היו שונים לחלוטין. וכן, הצבע היה ונותר שונה לחלוטין. לא יעזור כלום; בטבע האנושי, העיניים מבחינות והמוח מתייג.
כשלעצמי, אני סבור שמדובר בקבוצת אוכלוסייה מדהימה. הם שמרו על יהדותם בתנאים בלתי אפשריים, עלו ארצה בתנאים עוד יותר בלתי אפשריים, ונקלטו בה בתנאים בלתי אפשריים. יצא לי כבר לספר על אותה קצינה אתיופית חמושה ביחידה קרבית, שראיתי בעיר העתיקה. בעיני, זו תמצית הציונות וליבת הסיבה לקיומה של המדינה: להביא לירושלים את בני העדה היהודית המרוחקת ביותר ולהפוך אותם לקצינים בצה"ל. בעיני, זהו ביטוי מוחשי לכך שאנחנו חיים בעידן של גאולה ופעמי משיח.
גם את המשטרה ומח"ש אנחנו מכירים היטב. למרבה הצער, יש במשטרה - לצד רבבות שוטרים מסורים העמלים בתנאים קשים - גם לא מעט מי שנוטלים את החוק לידיים. לא מעט שוטרים שמבצעים חיפושים בלתי חוקיים, נוהגים באלימות כלפי מפגינים ועצורים, משקרים בבתי המשפט, מטרידים מינית את חברותיהם לשירות ועוד מרעין בישין. ומח"ש היא, לעיתים יותר מדי קרובות, סרט נע לסגירת תלונות ולטיוח עבירות.
נקודות המוצא הללו אינן אומרות בהכרח, שהשוטר שירה למוות בסלומון טקה פעל שלא כדין. אנחנו לא יודעים, המשטרה לא יודעת, החוקרים לא יודעים והמפגינים בוודאי אינם יודעים. החקירה בעיצומה וצריך להמתין לממצאיה, ואז לבחון אותם. ייתכן שהוא באמת הושפע מדעות קדומות, אפילו תת-הכרתיות, וירה במקום שלא היה צריך לירות. ייתכן שהוא באמת היה בסכנה ופעל בהתאם לנהלים. ייתכן שזה היה משהו באמצע. אנחנו לא יודעים.
מה שכן ברור הוא, שאין להשלים עם הפרות חוק - ולא משנה מה הסיבה. אסור לחסום כבישים וצמתים. אסור לתקוף שוטרים. אסור לידות אבנים. זה חל על פלשתינים, זה חל על מתנחלים, זה חל על נכים, זה חל על חרדים, זה חל על אתיופים. יש במדינה דמוקרטית דרכים להביע מחאה ואפילו זעם: הפגנות ברישיון, עצומות, אמצעי תקשורת, מדיה חברתית, בחירות. הפרת חוק איננה אחת מן הדרכים הללו.
בשנים האחרונות התרגלנו לזה שיש ציבורים שמותר להם, עם או בלי מרכאות, להפר חוק כאשר הם רוצים למחות - ויש כאלו שאסור להם. נכים חוסמים צומת מרכזית בתל אביב - וזה בסדר; חרדים חוסמים את הצומת שלהם במאה שערים - והם מפונים בכוח. אבל ככלל, עושה רושם שהמשטרה - הטרודה בשנים האחרונות ביחסי ציבור לפחות כמו במאבק בפשיעה - חוששת מן התמונות של פינוי מפגינים (שוב, לא כאשר מדובר בחרדים) ומעדיפה לאפשר להם לפרוע חוק ולפגוע ברבבות אזרחים שכלל אינם קשורים לעסק.
התפרעויות האתיופים הן חלק מאותו דפוס פעולה, רק בקנה מידה הרבה יותר גדול. המשטרה הרופסת, שאינה מקבלת גיבוי מן הדרג המדיני, אינה יכולה כעת לפעול ביד החזקה המתבקשת כדי להבטיח את הסדר הציבורי - במיוחד כאשר המחאה מכוונת נגדה. התוצאה היא, שמה שאנחנו רואים כעת איננו מחאה דמוקרטית אלא אנרכיה.

תאריך:  02/07/2019   |   עודכן:  02/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מתנחלים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התפרעויות, לא מחאה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
עמדתי בפקק שעה בלוקים צמיגים
חיונית  |  2/07/19 22:18
2
5עו כשהעלו אותם ארצה
שלהבת  |  2/07/19 23:52
3
לגרש את המסתננים האתיופים
וייסבלום  |  3/07/19 04:49
4
טוב שהשכנים לא ניצלו את הבלאגן
JoeCamel  |  3/07/19 04:50
5
התפרעות
לא לפייסבוק  |  3/07/19 11:44
6
הטבות לאתיופים
חיונית  |  3/07/19 20:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מחאת האתיופים
איציק וולף
מאות מפגינים בני העדה האתיופית ממשיכים למחות על הריגת הנער סולומון טקה בידי שוטר    צומת קריית אתא וצומת יקנעם נחסמו לכל הכיוונים    שיבושי תנועה בצומת עזריאלי בתל אביב
יובל כהן
מסתמן ש"הממזרים שינו את הכללים", שוב    בכדי להוציא שני שוטרים מהבוץ המשפטי אליו נקלעו, מוכנה משטרת ישראל להנדס מחדש את התודעה של כולנו
הגיע מחוז חוף שם אמר: "אני קורא לאיפוק ולאחריות ואף להימנע משיח מתלהם. יש לאפשר לגוף החוקר למצות את החקירה עד תום"
עידן יוסף
מח"ש חוקרת ירי של שוטר שלא בתפקיד שהביא למותו של הצעיר    השוטר שנעצר: נקלעתי לקטטה וחשתי מאוים    שוטרים הונחו לגלות רגישות יתר במפגש עם בני העדה
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il