X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לקראת הדיון בבית המשפט העליון

מוציאים לעצמם שתי עיניים

הערעורים ההדדיים המבקשים לפסול את עוצמה יהודית ואת הרשימה המשותפת, יכולים להוביל לתוצאות הפוכות מאלו שאליהם מתכוונים הצדדים הניצים. הם אולי יפסלו את הרשימות השנואות עליהם - אך במחיר של אובדן השלטון
▪  ▪  ▪
לחשוב קצת יותר לעומק [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

במעגלי החיים של מדינת ישראל יש כמה טקסים ידועים מראש. למשל: בחודש אוגוסט תמיד מאיימים המורים בשביתה. או: לקראת ראש השנה תמיד מדברים על מחסור בדגים. וגם: בכל מערכת בחירות תהיה בקשה לפסול את רשימות הערבים והימין הקיצוני, והנושא תמיד יגיע לבית המשפט העליון. למרות שהשנה זכינו לשתי מערכות בחירות, הצדדים לא התעייפו וחזרו באדיקות על התהליך, ומחר (יום ה', 22.8.19) יגיע תורו של בית המשפט להצטרף אליו.
לפני הבחירות הקודמות הערתי, שמדובר בהליך פגום מיסודו. ועדת הבחירות המרכזית היא גוף פוליטי, שאינו יכול לשמוע הוכחות ולקבל ראיות בצורה מסודרת ומקיפה. נכון שהיו"ר חנן מלצר מעמיד את נציגי הצדדים לחקירה, אבל ברור שאין היא דומה לזו המתנהלת בבית המשפט - גם בגלל הגוף בפניו היא נערכת, גם בגלל נוכחות המצלמות (ע"ע ההשתוללות של סתיו שפיר) וגם בשל לחץ הזמן. הצעתי, ואני עדיין מציע, להעביר את כל העסק להליך משפטי מלא.
אבל כרגע אני מבקש להתייחס לשני הערעורים הנוכחיים: זה של השמאל נגד עוצמה יהודית, וזה של עוצמה יהודית נגד הרשימה המשותפת. מבט קצת יותר מעמיק עליהם מעלה, כי שני הצדדים מתנהגים כמו אותו סוחר יהודי, שמלאך טוב הציע לו לקבל כל שיחפוץ - מתוך ידיעה שמתחרהו יקבל כפול. חשב הסוחר ולבסוף ביקש: תוציא לי עין. ואולי זה אפילו עוד יותר קיצוני: קבלת הערעורים אולי תוציא עין לרשימות היריבות, אך בהחלט עלולה להוציא את שתי העיניים למערערים.
הבעיה הגדולה ביותר של הימין בבחירות הנוכחיות היא סכנת אובדן הקולות. לצד הליכוד וימינה, מתמודדות גם עוצמה יהודית, זהות ונועם (אביגדור ליברמן הוא כבר לא ימין, זה די ברור). בבחירות הקודמות איבד הימין 250,000 קולות שניתנו לימין החדש ולזהות. קשה מאוד לחשב את חלוקת המנדטים אם הקולות הללו היו מתורגמים למנדטים, אך קרוב לוודאי שהייתה מוקמת ממשלת ימין בלי הפארסה של בחירות נוספות. הפעם הימין החדש משולב בימינה, בעוד עוצמה יהודית רצה בנפרד וכאמור נוספה גם נועם. אם הימין שוב יאבד שניים-שלושה מנדטים, זה עלול לעלות לימין לכל הפחות בצורך להרכיב ממשלת אחדות - אם לא באובדן השלטון לגמרי.
כעת נראה מה יקרה אם העתירה נגד עוצמה יהודית ומועמדיה תתקבל בצורה מלאה או חלקית. אם הרשימה כולה תיפסל - סביר להניח שמצביעיה יבחרו בימינה, וכך ימנעו את אובדן הקולות. אם ייפסלו רק ברוך מרזל ובנצי גופשטיין (התוצאה הסבירה ביותר של הערעור), ייתכן שחלק מהקולות יעברו לימינה - או שעוצמה יהודית תוכל להציג את עצמה כנרדפת וכך לקבל דווקא יותר קולות. בכל מקרה, הערעור הזה יועיל לימין הרבה יותר מאשר יזיק לו.
כנ"ל, ובצירה עוד יותר מובהקת, הערעור נגד הרשימה המשותפת. נניח בצד את העובדה, שעוצמה יהודית דורשת להותיר את הציבור הערבי ללא ייצוג ישיר משלו; לא מפתיע בהתחשב במצע שלה. יותר מטרידה בהקשר זה העובדה, שהערעור הוגש גם על-ידי נציגי הליכוד בוועדת הבחירות; האם הם שותפים לתפיסה הגזענית הזאת? אבל, כאמור, זה בצד. העיקר הוא מה יקרה אם הערעור יתקבל. חשוב לזכור, כי הוא מכוון לפסילת הרשימה המשותפת כולה, ואין בקשה לפסול מועמדים ספציפיים.
אם בית המשפט העליון יפסול את הרשימה המשותפת, מה יקרה לקולות של מצביעיה? הם ילכו לאחת ממפלגות המרכז-שמאל - כחול-לבן, העבודה-גשר או המחנה הדמוקרטי. קשה לדעת האם כל מצביעי המשותפת יבואו לקלפי, אבל נניח שרובם יעשו זאת - ולו כדי למחות על פסילת הרשימה. התוצאה תהיה חיזוק משמעותי למפלגות השמאל-מרכז הציוניות.
כעת שימו לב: לשמאל אין רוב להקמת ממשלה, משום שהרשימה המשותפת אינה פרטנר לשום ממשלה. לכל היותר אפשר לקבל ממנה תמיכה מבחוץ, והשאלה היא באיזה מחיר ובאלו מקרים. אבל אם הרשימה המשותפת יוצאת מהמשחק, פתאום יש כתריסר מנדטים של השמאל היכולים ללכת למפלגות שהן שותפות לגיטימיות לממשלה. ופתאום יש לבני גנץ אפשרות אמיתית להיות ראש הממשלה הבא.
השורה התחתונה היא, שערעורי הפסילה ההדדיים עשויים/עלולים להוביל לתוצאה בדיוק הפוכה מזו שאליה חותרים המערערים. אז מה, הם כאלו אלטרואיסטים? גם השמאל וגם הימין מוכנים לוותר על השלטון, ובלבד שמי שנראים להם כגזענים/מחבלים לא ייכנסו לכנסת? איכשהו, קשה לייחס תכונות כאלו לפוליטיקאים שלנו. ואז נשארנו עם שתי אפשרויות: או שהם לא חושבים עד הסוף, או שהם יודעים שמדובר בערעורי סרק שכל מטרתם היא לקבל כותרות. לתפארת מדינת ישראל.

תאריך:  21/08/2019   |   עודכן:  21/08/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מוציאים לעצמם שתי עיניים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אין שום סיכוי
באום  |  21/08/19 11:35
 
- למה הדכדוך הזה ? אתה צריך
בני בנקר  |  22/08/19 19:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (ב)
מירב ארד
חברי המפלגה מכחישים את הפרסום לפיו חברת המודיעין ששכרה כחול לבן חשפה ששאיש יש עתיד הדליף חומרים על גנץ ועל קמפיין המפלגה    תגובת המפלגה: כמקובל בקמפיינים פוליטיים, אנו נעזרים מעת לעת בגורמי מקצוע בתחום אבטחת מידע"
עידן יוסף
למרות שיו"ר ישראל ביתנו הוא נוטה להתבטא באופן חריף נגד החרדים - הדבר לא תמיד היה כך    בפגישה עם הרב אוירבך נראים השניים מדברים על שינויים בחוק הגיוס    תגובות חריפות במערכת הפוליטית: "ה'ליברל' החדש - הומופוב מהזן הישן"
איתמר לוין
חוזר על העמדה שהציג בפני ועדת הבחירות: גופשטיין ומרזל מסיתים לגזענות במידה מובהקת; עוצמה יהודית ובן-גביר קרובים ל"קו האסור" אך עדיין לא חצו אותו
איתמר לוין
טוענים שקיימת מסה קריטית של ראיות לכך שהרשימה ומועמדיה תומכים בטרור וברצח יהודים וישראלים, ומתנגדים לקיומה של ישראל כמדינה יהודית
מירב ארד
המשמעות - אחת מהמפלגות תוכל לקבל מנדט נוסף    כל יתר המפלגות חתמו כבר על הסכם כזה    ישראל ביתנו: "הסכם העודפים הוא עניין טכני בלבד"    המחנה הדמוקרטי בתגובה:"כחול לבן הרימו דגל לבן"
רשימות נוספות
ישראל ביתנו: זויפה הודעה של ליברמן  /  איציק וולף
המפלגה המבטיחה של קוזו אביטל  /  עידן יוסף
"לפסול את עוצמה יהודית"  /  איתמר לוין
הימין מסכן את הדמוקרטיה  /  איתן קלינסקי
מערכת בחירות מוזרה ומשונה  /  צ'לו רוזנברג
גם בלוף וגם אבסורד  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il