X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
שני הקיבוצים העירוניים בירושלים - ראשית ובית ישראל, ייאלצו להתפנות בהדרגה מעשרות דירות הדיור הציבורי בהן הם מחזיקים משלהי שנות ה-90' של המאה שעברה ועדת ההיגוי שאמורה להוביל את הפינוי לא התכנסה בגלל מגפת הקורונה
▪  ▪  ▪
הקיבוץ העירוני בית ישראל [צילום: האתר הרשמי]

לאחר מאבק של שנים התקבלה החלטה לפינוי הדרגתי של עשרות דירות ממאגר הדיור הציבורי בירושלים המוחזקות בידי שני קיבוצים עירוניים: ראשית ובית ישראל. ההחלטה התקבלה במשרד השיכון, בעקבות חוות דעת שהצביעו על-כך שאין הצדקה להקצות לאוכלוסייה החזקה של הקיבוצים דירות שנועדו לזכאי הדיור הציבורי.
שני הקיבוצים קיבלו ממשרד השיכון רשות להחזיק ב-110 דירות ממאגר הדיור הציבורי בירושלים. זאת בתמורה לפעילות חברתית בשכונות בהן נמצאות הדירות. במשך שנים התעלם משרד השיכון מדוחות מבקר המדינה ומפורום הדיור הציבורי, שדרשו לפנות את הדירות. עם חילופי המנכ"לים במשרד, מונו ועדות לבדיקת הנושא והוחלט על פינוי הדרגתי.
שני קיבוצים לשני אחים
ראשית ובית ישראל הוקמו בהובלת שני אחים יוצאי הקיבוץ הדתי: ירמיהו והושע פרידמן בן שלום. כל אחד מהקיבוצים שהקימו קיבל ממאגר הדיור הציבורי עשרות דירות, שיועדו לאוכלוסייה החלשה - 48 דירות לראשית ו-68 לבית ישראל.
אנשי פורום הדיור הציבורי וארגון המעברה, שמובילים את המאבק, מוחים. אם דורשים לשחרר את הדירות לטובת הייעוד שנקבע:
  • "אין גבול לציניות של מקבלי ההחלטות במשרד השיכון, שאיפשרו למקורבים להשתלט על דירות שאמורות להגיע למשפחות חסרות קורת גג. איך ייתכן שבמשך שנים גירשו באכזריות משפחות עניות שנכנסו לדירות כי לא הייתה להם ברירה, ולעומת זאת מאפשרים לשני אחים רבנים ממגזר מסוים להשתלט על מעל 100 דירות. נילחם עד הסוף כדי להחזיר את הדירות האלה. ננקוט בכל האמצעים המשפטיים והציבוריים להחזיר את הדירות לזכאים לדיור ציבורי".
אתי חן זקן, ממובילות המאבק, הוסיפה: "בלתי נסבל לחשוב ש-600 משפחות בירושלים ממתינות לדירות האלה. מי שמקבל את הדירות הם משפחות וסטודנטים שאין להם שום זכאות לדירות. כמה מנותקים הם אותם אנשים שיושבים בדירות האלה על חשבון אחרים ומאמינים שהם פועלים למען הקהילה?".
מוסדות חינוך לטובת מי
שני הקיבוצים ראשית ובית ישראל מספרים בשבחם באשר למוסדות החינוך שהקימו. ראשית בקריית מנחם הקים חמישה גני ילדים לגילאי 3-6 ובית ספר ממלכתי דתי אחד "ראשית" שמנוהל מאז הקמתו על-ידי תמי אשתו של ירמיהו. בהרצאה מצולמת מספרת תמי כי היא הייתה זו שהקימה את בית הספר והתמנתה לנהל אותו מהקמתו. את משכורתה מקבלת בן שלום ממשרד החינוך.
לדבריה, בית הספר מקבל את כל ילדי השכונה ללא מיון. לעומתה העידו אימהות מהשכונה שילדיהן נדחו מבית הספר. דיווח רשת אמי"ת המעורבת בניהול בית הספר, חשף ש-50% מתלמידיו הם ממשפחות מבוססות. לא מהשכונה.
קיבוץ בית ישראל הוקם במתחם מרכז הקליטה בגילה. הושע פרידמן בן שלום, אחיו של ירמיהו, הקים את המכינה הקדם צבאית בית ישראל שהוא עומד בראשה. אשתו אורלי משמשת כמנכ"לית עמותת קבוצת רעות המנהלת את המכינה. שני בני הזוג מקבלים משכורות מהמכינה. הם ובני משפחותים מתגוררים בדירות הדיור הציבורי בשכונה. אולם המכינה הקדם צבאית שהקימו אינה מיועדת לתלמידי השכונה. מתקבלים אליה לאחר מיון עשרות בוגרי תיכון מרחבי הארץ.
לאחרונה אושרה למתחם מרכז הקליטה בו נמצא הקיבוץ, תוכנית התחדשות עירונית בהשקעה ציבורית גדולה. במסגרת התוכנית, כל דירה במתחם תוגדל בחדר נוסף, חדרי המדרגות והבתים עצמם ישופצו וערך הדירות יגדל.
בדיוני הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז ירושלים הועלתה שאלת הדירות שהוקצו לקיבוץ. הוועדה פסקה כי מדובר בהקצאה ולכן הקיבוץ אינו נמנה עם הבעלים של הדירות אליהם הוועדה התייחסה בחישוביה בתוכנית להתחדשות עירונית. הוועדה קראה למשרד השיכון להגדיל את מאגר דירות הדיור הציבורי "לטובת תושבי העיר ירושלים".
דובר משרד השיכון מסר: "הדירות המושכרות לקיבוץ העירוני בגילה, מושכרות בהתאם לחוות דעת משפטית, ובכפוף לוועדת היגוי שנתית הבוחנת את תרומתם לשכונה. הוועדה מתכנסת מדי שנה, דוחות אחרונים הוגשו למשרד בחודש יולי 2019. לפני כחודשיים הנחה מנכ"ל המשרד דאז את הוועדה להגיש את המלצותיה לצמצום הדירות המוחזקות בידי הקיבוץ העירוני. עקב המצב, הוועדה טרם התכנסה".
באשר לקיבוץ ראשית, מסר דובר משרד השיכון: "הדירות הוקצו לקיבוץ העירוני בתקופה בה לא היו להן ביקושים, עקב תרומתו החברתית לאוכלוסייה. בשנים האחרונות מתקיימת וועדת היגוי שנתית הבוחנת את תרומתו החברתית של הקיבוץ לשכונה ומעבירה את המלצותיה ביחס להמשך השכירות".
דובר הקיבוץ ראשית מסר: "בדירות מתגוררים אך ורק חברים ופעילים חברתיים כפי שהוגדר ע"י הגורמים האחראיים. שכר הדירה נקבע ומתעדכן תקופתית ע"י הגורמים המשכנים בכפוף לקריטריונים ולנהלים שנקבעו. הקיבוץ הוקם ע"י קבוצה של חברים מייסדים ולא קיימת "חלוקה" של דירות למשפחות כאלו או אחרות. אנחנו מברכים על-כך שבני הקיבוץ ממשיכים את פועלו החינוכי של הקיבוץ והם פעילים חברתיים בו. הקצאת הדירות נעשית לכל הפעילים החברתיים בקיבוץ, בין אם הם בנים ממשיכים ובין אם לאו - בהתאם לקריטריונים שנקבעו לכולם.
באשר לבית ספר ראשית נמסר בתגובה: "המנהלת הוסמכה לשמש בתפקידה לפי נהלי משרד החינוך וידוע לנו שיש לה ניסיון חינוכי קודם והכשרה אקדמאית. ביה"ס שייך לעיריית ירושלים שהיא הרשות המקומית ומפוקח ע"י משרד החינוך. מורי בית הספר אינם חברים באגודה. בית ספר "ראשית" הינו בית ספר הטרוגני ואיננו ממיין את הנרשמים אליו! הרישום לביה"ס מתבצע ע"י מנח"י - מינהל החינוך על-פי נהלי העירייה".
תגובת בית ישראל (ניתנה לכתבה קודמת): "חברי בית ישראל חיים ופועלים במתחם מרכז הקליטה בגילה משנת 1994. חברי הקיבוץ עברו לגור במתחם לבקשת משרד השיכון ועיריית ירושלים. כבר 26 שנה שהקיבוץ ביחד עם התושבים במתחם מפעילים פרויקטים רבים במתחם בהם: חונכויות אישיות, סיירת חסד ייחודית לנוער (סח"י), גינות קהילתיות, מוקד סיוע לקשישים, פרויקט הפגת בדידות לקשישים, ליווי חיילים וסיוע לימודי, קבלות שבת וארועים קהילתיים ועוד פרויקטים רבים.
"אנו שמחים על-כך שחלק מבני הדור השני של בית ישראל בחר להצטרף למפעל החברתי קהילתי הזה תוך לקיחת חלק בעשיה החברתית הענפה יחד עם תושבי השכונה. זאת על-אף תנאי המגורים.
"שכר הדירה הנגבה מאתנו נקבע על-ידי משרד השיכון בגובה המקסימלי האפשרי על-פי שמאות. באשר לעמותה, העמותה רשומה ברשם העמותות ופועלת על-פי חוק. מחזיקה באישור ניהול תקין בפיקוח הרשויות המוסמכות. הפעילות בשכונה מפוקחת על-ידי האגף לשיקום שכונות במשרד השיכון במשך שנים רבות. דוחות מקצועיים על השפעתה ופעילותה של בית ישראל במתחם נערכים על-פי הוראות משרד השיכון על ידיד צוותו המקצועי. מסקנות הדוחות הפיקוח בדבר חשיבות פעולתה של בית ישראל הן חיוביות וחד-משמעיות.
"המכינה הקדם צבאית של בית ישראל היא מוסד חינוכי מפואר הפועל בשכונה כבר 23 שנים. היא תמשיך לתרום לשכונת גילה, לירושלים ולמדינת ישראל ומתוכננת להתקיים על שטח חום למבני ציבור שעיריית ירושלים הקצתה לה בתוכנית לפינוי בינוי. הדבר כמובן לא מגיע על חשבונו של אף תושב ונעשה בתמיכת המינהל הקהילתי של גילה.
"במרכז הקליטה חיים יחד כלל התושבים בערבות הדדית ואכפתיות. אנו מצרים על כך שישנם גורמים המשתמשים בתקשורת ככלי שרת לפלג ולסכסך, ללא חקירה ובדיקה של העובדות".

תאריך:  25/04/2020   |   עודכן:  25/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קיבוצים עירוניים בירושלים יפנו דיור ציבורי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חובב לויטס
מלי ביצור פרנס, מנכ"לית חברת ייעוץ בינלאומית המתמחה בייעוץ ניהולי ואסטרטגי על גיבורת ילדותה - רחל המשוררת, מן המשוררות הבולטות בשירה העברית הקלאסית המחודשת
איתי ברון
בתרחיש האופטימי ביותר, החיים וההרגלים יחזרו למסלולם לקראת סוף 2020    התרחיש הפסימי ביותר צופה קריסה של המערכות הבינלאומית ומשברים קשים ברחבי העולם    ביניהם נמצאים תרחישים של סדר עולמי בהובלת סין אל מול שיבתה של ארה"ב להנהגת העולם    תרחישים אלו אינם ניסיון לנבא את העתיד, אלא כלים בהם מומלץ למקבלי ההחלטות להיעזר כבר כעת
איתמר לוין
המורים מנצלים את התלות בהם כדי למכור בלופים שאינם עומדים במבחני ההיגיון והמציאות    מה שמכונה "הסיוע למגזר העסקי" מפליג למחוזות האבסורד    מדוע מותר לכנס 2,000 מפגינים ואסור לכנס 20 מתפללים?    מה לא מסתדר בנתוני הקורונה של כמה מדינות    נתניהו יצר זיקה מקוממת בין השואה למגיפה    ולמה ההיגיון מלמד שהחיסון יימצא מהר מכפי שחושבים
טובה ספרא
הכוכבים חזרו והוכיחו את עצמם, בתחזיות מהשנה האחרונה. נלמד לחיות עם הקורונה שתלווה אותנו לאורך זמן. הקורונה לא עזבה את סין כפי שנוטים לחשוב. הכלכלה תמשיך לטלטל את העולם בשנתיים הקרובות ואולי קצת יותר
איתמר לוין
היועץ המשפטי ערך משפט שדה לממלא-מקום פרקליט המדינה, בו נטל לעצמו את כל התפקידים    חייבת להיערך בדיקה חיצונית של הטענות שמעלים השניים, והגיע הזמן לחשוף את הקלטות פרשת הרפז    העימות הנוכחי מוכיח שוב מדוע יש לפצל את תפקידי היועץ וראש התביעה, ומדוע חובה לשנות את צורת מינוי הבכירים בשירות הציבורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il